Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2478455_0001.png
Letbaner
.DK
Information om moderne kollektiv trafik
https://www.letbaner.dk/
https://www.facebook.com/letbaner.dk
11. november 2021
Til Folketingets Transportudvalg
Input til analyse af letbaner i København
Til brug ved udarbejdelse af analyser og beslutningsgrundlag for letbaner i København
jf. aftale om Infrastrukturplan 2035 og aftale om udmøntning af midler fra Bedre og
billigere kollektiv, trafik fremsender Foreningen Letbaner.dk hermed et forslag til to
nye letbanelinjer i Storkøbenhavn (L2 og L3) skitseret i vedhæftede folder.
Letbaner og BRT
Letbaner kan noget som busser ikke kan, nemlig tiltrække bilpendlere.
Letbaner er mere komfortable, stabile og bæredygtige end noget bussystem (BRT).
De kan befordre dobbelt så mange på egne vognbaner - uden at genere biltrafikken.
Aarhus Letbane er kommet sig over børnesygdommene og er nu klar til vinteren med
det nye produkt fra Interflon på køreledningerne. Rettidigheden er nu bedre end S-
tog, og den er meget populær blandt brugerne.
Se statistik her.
Odense Letbane tegner til at blive en succes fra starten, og letbaner udbygges fortsat
i udlandet. Alene i Europa er der nu over 200 byer med letbaner.
Forslag til to letbaner i København
Forslaget L2 (rød)
er en tiltrængt udvidelse og forbedring af det forslag, som
Københavns Kommune har udarbejdet for en letbane mellem Gladsaxe og
Nørrebro/Nørreport.
L2 matcher og supplerer Hovedstadens Letbane (Ring 3) på længde og effektivitet, og
forbinder forstæder med bolig- og erhvervsområder fra Ballerup i vest via indre by til
lufthavnen i øst, og forbinder 6 S-togs- og regionaltogsstationer og 6 metrostationer.
L2 kan afløse den hårdt belastede buslinje 5C og styrke belastede kvarterer.
Passagertallet er i dag ca. 80.000 pass./dag, hvilket overbelaster busserne.
Letbanen kan give metrokapacitet, hvilket styrker havnesnittet. *)
Dette kan udnyttes over havnesnittet, når metroen skal opgraderes.
Rejsetid fra dør-til-dør bliver som for metroen (fx Nørreport-Amagerbro). *)
Passagertal forventes 15% højere end for BRT og min. 6000 bilture spares. *)
Anlægspris for 29 km letbane estimeres til 9 mia. kr. inkl. 42 stop og depot. *)
Side 1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 48: Henvendelse af 11/11-21 vedrørende forslag til to nye letbanelinjer i Storkøbenhavn, fra foreningen Letbaner.dk
Forslaget L3 (gul)
er en afgrening af Hovedstaden Letbane, som også har indgået
som en mulig udvidelse i beslutningsgrundlaget for denne. Den kan dele spor og
depot med Hovedstadens Letbane. Synergieffekten gør anlæg og drift billigere.
Anlægspris for 23 km letbane (heraf 19 km nyt spor) estimeres til 4 mia. kr. *)
Letbanelinje L3 analyseres pt. af Region Hovedstaden.
Letbanelinje L3 er bedre løsning end den foreslåede BRT på denne strækning.
Vi foreslår, at de to linjer indgår i det kommende analysearbejde for letbaner i
København jf. aftalen om Infrastrukturplan 2035 og aftalen om udmøntning af midler
fra aftalen om Bedre og billigere kollektiv trafik.
*) Vi står klar til at underbygge forslaget for Trafikudvalget hvis det ønskes.
Med venlig hilsen
Helge Bay
Formand
Niels Wellendorf
Bestyrelsesmedlem
Side 2