NOTAT
9. november 2021
2021-441
Analyse af Arrivas punktlighed i 2021
Denne analyse undersøger Arrivas togdrift, som den tegner sig
knap et år inde i den tredje kontraktperiode. Efter et kort historisk
oprids gennemgås udviklingen i punktlighed på de strækninger,
som Arriva betjener. Der ses i den forbindelse nærmere på aflys-
ninger og forsinkelser samt årsager hertil på to strækninger med
utilfredsstillende punktlighed. Afslutningsvis indikeres, hvilke kon-
traktuelle virkemidler Transportministeriet har til rådighed.
1. Arriva på det danske tognet
Den danske stat udbød for første gang passagertogtrafik i 2001
med udbuddet af de midt- og vestjyske strækninger. Formålet var
at opnå en effektivisering på de udbudte strækninger, med forvent-
ning om uændret eller forbedret trafikbetjening kombineret med et
lavere udgiftsniveau til betjeningen på strækningerne.
Arriva Tog A/S vandt det første udbud (MVJI, 2003-2009). Arriva
vandt derefter også det andet udbud (MVJII, 2009-2020) og tredje
udbud (MVJIII, 2020-2028 samt op til to optionsår).
Overordnet set er udbuddet af togtrafikken en succes, da det både
har sikret staten en besparelse i kontraktbetalingen, fordret forny-
else af togmateriellet og langt hen ad vejen givet en tilfredsstillende
driftsstabilitet i kontraktperiode I og II.
1.1
Kontraktperiode III (2020-2028)
Med indgåelsen af den tredje kontrakt i 2018 overtog Arriva to nye
strækninger: Odense – Svendborg og Vejle – Struer. Arriva øgede
dermed sin andel af togtrafikken med ca. en tredjedel fra køreplan-
skiftet 13. december 2020. Den samlede trafik er på ca. 11,5 mio.
togkilometer per år, og Arrivas strækninger dækker ca. 9,6 mio.
rejser om året. Arriva overtog samtidig 16 Desiro-togsæt fra DSB.