Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2475207_0001.png
NOTAT
9. november 2021
2021-441
Analyse af Arrivas punktlighed i 2021
Denne analyse undersøger Arrivas togdrift, som den tegner sig
knap et år inde i den tredje kontraktperiode. Efter et kort historisk
oprids gennemgås udviklingen i punktlighed på de strækninger,
som Arriva betjener. Der ses i den forbindelse nærmere på aflys-
ninger og forsinkelser samt årsager hertil på to strækninger med
utilfredsstillende punktlighed. Afslutningsvis indikeres, hvilke kon-
traktuelle virkemidler Transportministeriet har til rådighed.
1. Arriva på det danske tognet
Den danske stat udbød for første gang passagertogtrafik i 2001
med udbuddet af de midt- og vestjyske strækninger. Formålet var
at opnå en effektivisering på de udbudte strækninger, med forvent-
ning om uændret eller forbedret trafikbetjening kombineret med et
lavere udgiftsniveau til betjeningen på strækningerne.
Arriva Tog A/S vandt det første udbud (MVJI, 2003-2009). Arriva
vandt derefter også det andet udbud (MVJII, 2009-2020) og tredje
udbud (MVJIII, 2020-2028 samt op til to optionsår).
Overordnet set er udbuddet af togtrafikken en succes, da det både
har sikret staten en besparelse i kontraktbetalingen, fordret forny-
else af togmateriellet og langt hen ad vejen givet en tilfredsstillende
driftsstabilitet i kontraktperiode I og II.
1.1
Kontraktperiode III (2020-2028)
Med indgåelsen af den tredje kontrakt i 2018 overtog Arriva to nye
strækninger: Odense – Svendborg og Vejle – Struer. Arriva øgede
dermed sin andel af togtrafikken med ca. en tredjedel fra køreplan-
skiftet 13. december 2020. Den samlede trafik er på ca. 11,5 mio.
togkilometer per år, og Arrivas strækninger dækker ca. 9,6 mio.
rejser om året. Arriva overtog samtidig 16 Desiro-togsæt fra DSB.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475207_0002.png
Side 2/10
Arriva bød i det tredje udbud med en samlet pris på godt 1,6 mia.
kr. (2019-pl) for alle 10 år, svarende til en besparelse på godt 30
pct. per tog-km sammenlignet med MVJII.
2. Opgørelse af Arrivas operatørpunktlighed
Togtrafikken vil i mange år frem være præget af markante infra-
strukturprojekter, heriblandt nye signaler, elektrificering og spor-
fornyelse. Disse store projekter vil selvsagt påvirke togtrafikkens
punktlighed. For Arrivas vedkommende forventes de nye signaler
at være udrullet på alle strækninger ultimo 2026.
I henhold til kontrakten indgår kun forsinkelser og aflysninger,
som Arriva selv bærer ansvaret for, i opgørelsen af operatørpunkt-
lighed. Det er Banedanmarks opgørelser, der lægges til grund for
ansvarsfordelingen. Den samlede punktlighed – uanset ansvarsfor-
delingen – betegnes kundeoplevet punktlighed.
Kontrakten har en indbygget incitamentsstruktur, hvor Arriva
modtager bonus for bl.a. høj punktlighed og skal betale bod ved
punktlighed under et fastsat niveau. Operatørpunktligheden opgø-
res samlet for alle Arrivas strækninger, og der opkræves bod eller
gives bonus ud fra den samlede punktlighed, ikke punktligheden
på strækningsniveau. Desuden skal Arriva betale en bod på
1.200,00 DKK (pl 2016) per aflyst ankomst.
Med MVJIII-kontrakten er grænsen for, hvornår et tog registreres
som forsinket, ændret fra 4:59 til 2:59 minutter. Dette blev gjort
for at opgørelsen af punktlighed skulle følge de samme principper
som i DSB-kontrakten. Det bemærkes, at bod-/bonustrinnene blev
kalibreret efter den skærpede grænse; hvor første bodstrin under
MVJII startede under 96,7 pct., starter første bodstrin under
MVJIII under 95,8 pct.
3. Udviklingen i punktlighed
Arrivas operatørpunktlighed har siden overgangen til MVJIII den
13. december 2020 ligget lavere, end hvad der tidligere er set under
MVJII. Hvor Arriva tidligere ofte har modtaget bonus, landede juli,
august og september 2021 under bodsgrænsen på 95,8 pct., jf. Fi-
gur 1. Det bemærkes, at kontraktmålet ændredes med MVJIII som
følge af, at forsinkelsesgrænsen skærpedes fra 4:59 minutter til
2:59 minutter. Punktligheden er derfor ikke 1:1 sammenlignelig på
tværs af kontrakterne. Kontraktskiftet er markeret i grafen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475207_0003.png
Side 3/10
Figur 1. Arrivas operatørpunktlighed, januar 2017 -oktober 2021
Pct.
100
99
98
97
96
95
Mar
Jun
Sep
Jan
Apr
Jul
Okt
Jan
Apr
Jul
Okt
Jan
Apr
Jul
Okt
Jan
Apr
Jul
Okt
Pct.
100
99
98
97
96
95
94
94
Operatørpunktlighed alle strækninger
Bodsgrænse MVJII
Bodsgrænse MVJIII
Operatørpunktligheden er nedenfor sammenholdt med togpunk-
ligheden, som omfatter alle forsinkelser uanset baggrund for for-
sinkelsen. Togpunktlighed er benyttet i stedet for kundepunktlig-
hed (andelen af passager, der kommer rettidigt frem), eftersom der
ikke foreligger data på afstigende passagerer på Svendborgbanen
fra januar til juni 2021, hvor Arriva færdiggjorde indbygningen af
passagertællere i Desiro-togsættene. Begge punktlighedsopgørelser
viser en nedadgående tendens, dog peger oktober 2021 opad.
Figur 2. Operatørpunktlighed på alle strækninger sammenlignet
med togpunktlighed, januar 2020-oktober 2021
Pct.
100
98
96
94
92
90
88
86
84
Pct.
100
98
96
94
92
90
88
86
84
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Operatørpunktlighed
Anm.: Den samlede togpunktlighed indeholder ikke Varde – Nørre Nebel og Tønder – Niebüll, da
Banedanmark ikke er infrastrukturforvalter på strækningerne og derfor ikke opgør togpunktligheden
her. De to strækninger indgår i Arrivas operatørpunktlighed.
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Togpunktlighed
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475207_0004.png
Side 4/10
Det ses samtidig af Figur 3, at der er sket en kraftig stigning i 2021
i både forsinkede ankomster og aflyste ankomster på Arrivas
strækninger. Dog ses et fald i september-oktober.
Figur 3. Arrivas forsinkede og aflyste ankomster, december
2020-oktober 2021
Antal
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Dec Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt
Forsinkede ankomster Operatør
Aflyste ankomster Operatør
Poly. (Forsinkede ankomster Operatør)
Poly. (Aflyste ankomster Operatør)
1.200
Antal
1.000
800
600
400
200
0
Operatørpunktligheden varierer dog væsentligt på tværs af Arrivas
strækninger. Punktligheden på strækninger omkring Esbjerg ligger
bedst, hvorimod Struer – Thisted ligger markant dårligst. Af de to
nye strækninger i MVJIII, Vejle – Struer og Odense – Svendborg,
ligger Svendborgbanen lavest. Operatørpunktligheden på Odense –
Svendborg undersøges nærmere i afsnit 5.2.
4. Mulige forklaringer på punktlighedsudfordrin-
gerne
Arriva har peget på materiel og personale som hovedårsager til de
mange forsinkelser og aflysninger i 2021.
4.1
Materiel
Arriva har i alt 59 togsæt af typerne Lint
1
og Desiro
2
, som anvendes
i den planlagte trafik og som drifts- og værkstedsreserve. Hver af
1
De
43 togsæt af typen Alstom Coradia LINT 41 anvendes på Tønder – Es-
bjerg, Esbjerg – Skjern, Skjern – Herning – Aarhus, Struer – Herning – Aar-
hus, Aarhus – Viborg – Struer samt på Varde – Nørre Nebel og Tønder – Ni-
ebüll.
2
De 16 togsæt af typen Siemens Desiro
anvendes på Odense – Svendborg,
Vejle – Struer og Struer – Thisted.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475207_0005.png
Side 5/10
de to materieltyper findes desuden i to serier, som ikke kan køres
sammen og kræver forskellige reservedele m.m.
Arrivas værksteder
er i Varde og Struer, og produktionen de to steder er tilrettelagt ud
fra den planlagte anvendelse af togsættene.
Arriva overtog de 16 Desiro-togsæt sammen med de to nye stræk-
ninger. Desiro-togsættene præsterer efter alt at dømme dårligt, og
der er problemer med omløbsdele og reservedele, f.eks. er bremse-
systemet en hyppig nedbrudsårsag. Togsættene skal oftere på
værksted, end Arriva forudsatte ved kontraktindgåelse, og tager
værkstedstid fra det planlagte værkstedsflow, både fra andre De-
siro og fra de 43 Lint-togsæt. Arriva samarbejder med DSB om
problemerne med Desiro-togsættene.
Derudover har Arriva været ramt af flere uheld i 2021, hvor tre tog-
sæt har været udsat for afsporing, syv togsæt har været involveret i
kollisioner/påkørsler, og to togsæt er taget ud af drift på grund af
brand/røgudvikling. Togsættene har i alle tilfælde måttet tages ud
af drift i kortere eller længere tid, i ét tilfælde i otte måneder. Der
blev genindsat to togsæt i drift i oktober, og ét i november.
Samtidig har Arriva grundet COVID-19 været påvirket af, at reser-
vedele har været forsinket i op til 8-10 uger, hvilket har forlænget
reparationstiden.
Arriva arbejder p.t. på at optimere vedligehold og sikre nødvendige
reserve- og omløbsdele. På mellemlangt sigt (februar 2022) er det
bl.a. planen at kunne udnytte værkstedskapaciteten bedre gennem
aften- og nattearbejde.
4.2
Personale
Arriva har forudsat et vist antal lokomotivførere til den planlagte
drift. De er imidlertid fordelt på seks depoter ud fra litrakendskab,
strækningskendskab samt ERTMS-uddannelse. Denne forskellig-
hed i førernes kompetencer indebærer, at ture tilknyttet et depot
ikke nødvendigvis blot kan udføres af andre depoter i tilfælde af
sygdom.
For at styrke værkstederne og gøre driften mere fleksibel vil Arriva
ved udgangen af 2021 have ansat i alt seks nye håndværkere og 28
nye lokomotivførere, heraf otte i foråret. På længere sigt kommer
der nye lokomotivførerelever til, som vil kunne køre selvstændigt
fra december 2022.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475207_0006.png
Side 6/10
5.
Driftsproblemer
på udvalgte strækninger
På bagrund af Arrivas punktlighedsrapportering ses der i de føl-
gende to afsnit nærmere på driften på Struer – Thisted og Odense
– Svendborg. Begge strækninger er i forskellig grad udfordret af de
ovenfor nævnte forklaringer.
4.3
Struer – Thisted
Operatørpunktligheden på Struer – Thisted har tidligere ligget på
et højt niveau, men har siden december 2020 ligget lavt. Operatør-
punktligheden på strækningen ligger således tydeligt under ni-
veauet for Arrivas samlede operatørpunktlighed.
Figur 4: Operatørpunktlighed på Struer – Thisted og samlet, ja-
nuar 2020-oktober 2021
Pct.
100
98
96
94
92
90
88
86
84
Pct.
Struer - Thisted
Bodsgrænse MVJII
Alle strækninger
Bodsgrænse MVJIII
Der var i januar-september 2021 215 aflysninger og 343 forsinkel-
ser ud af 6.504 planlagte afgange. På baggrund af bilag 1 i Arrivas
månedsrapporteringer er nedenfor uddraget de væsentligste årsa-
ger til, at Arriva har aflyst tog på Struer - Thisted.
Figur 5. Årsager til aflyste tog på Stuer – Thisted, januar-sep-
tember 2021
Mar
Jun
Sep
Uklart
Jan
Apr
Jul
Okt
Jan
Apr
Jul
Okt
Jan
Apr
Jul
Okt
Jan
Apr
Jul
Okt
100
98
96
94
92
90
88
86
84
Pct.
70
60
50
40
30
20
10
0
Pct.
70
60
50
40
30
20
10
0
Materiel-
forhold
Mgl.
materiel
Mgl.
personale
ERTMS
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475207_0007.png
Side 7/10
Den største kilde til aflyste tog er manglende personale (lokomotiv-
førere), med en andel på 62 pct. Én bagvedliggende forklaring er,
at rokering af personale ikke er så fleksibel som førhen, da det som
nævnt kræver forskellige kompetencer at køre på forskellige stræk-
ninger. Fejl på materiel udgør 22 pct., mens manglende materiel
udgør 12 pct. Som planlagt kører Arriva på strækningen med De-
siro-togsæt, der som nævnt har præsteret dårligere, end Arriva
havde forventet.
Struer – Thisted er enkeltsporet, og både materiel og personale er
placeret i Struer. Alle afgange skal derfor starte i Struer og køre op
til Thisted, for derefter at køre modsat. En uheldig konsekvens af
dette er, at hvis et tog fra Struer mod Thisted først er aflyst, aflyses
også kørslen den anden vej. Der er desuden få planlagte afsnit.
På baggrund af bilag 1 i Arrivas månedsrapporteringer er nedenfor
uddraget aflyste tog fra Struer mod Thisted.
Figur 6. Aflyste tog fra Struer mod Thisted med Arriva som an-
svarlig, januar-september 2021
Antal
14
12
10
8
6
4
2
0
Antal
14
12
10
8
6
4
2
0
Særligt tre tog skiller sig ud med mange aflysninger: Tog 5505,
5509 og 5513. Disse tog kører fra Struer om morgenen og vender i
Thisted som følger:
5505 med afgang Struer kl. 05:18, returkørsel 5504 med af-
gang Thisted kl. 06:42
5509 med afgang Struer kl. 06:10, returkørsel 5508 med
afgang Thisted kl. 07:42
5513 med afgang Struer kl. 07:10, returkørsel 5518 med af-
gang Thisted kl. 08:42
Dette er for så vidt forventeligt, da aflysninger som nævnt primært
skyldes personaleforhold, dvs. sygemeldinger, der i sagens natur
oftest opstår om morgenen. På Struer – Thisted påvirker morgen-
sygemeldinger imidlertid driften og passagererne dobbelt hårdt, jf.
5501
5505
5507
5509
5511
5513
5521
5523
5529
5533
5535
5541
5545
5547
5553
5557
5565
5569
5577
5581
5589
5593
5597
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475207_0008.png
Side 8/10
ovenfor. Ved aflysninger er alternativet enten, at der indsættes en
togbus, eller at passagererne skal vente til næste tog. I 2021 er er-
statningstransport indsat i 83 pct. af tilfældene.
4.4
Odense – Svendborg
Operatørpunktligheden på Odense – Svendborg viser ikke helt
samme billede som for Struer – Thisted, idet den i starten af
MVJIII var tilfredsstillende. Fra maj 2021 ses dog tydelige kvali-
tetsbrister og et fald i operatørpunktligheden, jf. Figur 7 nedenfor.
Figur 7. Arrivas operatørpunktlighed på Odense – Svendborg og
samlet, januar 2020-oktober 2021
Pct.
100
98
96
94
92
Mar
Jun
Sep
Klargøring
Jan
Apr
Jul
Okt
Jan
Apr
Jul
Okt
Jan
Apr
Jul
Okt
Jan
Apr
Jul
Okt
Pct.
100
98
96
94
92
90
90
Odense - Svendborg
Bodsgrænse MVJII
Alle strækninger
Bodsgrænse MVJIII
Der var i januar-september 2021 949 aflysninger og 1.158 forsin-
kelser ud af 26.184 planlagte afgange. På baggrund af bilag 1 i Arri-
vas månedsrapporteringer er nedenfor uddraget de væsentligste
årsager til, at Arriva har aflyst på Odense – Svendborg.
Figur 8. Årsager til aflyste tog på Odense-Svendborg, januar-sep-
tember 2021
Pct.
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Pct.
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Materiel-
forhold
Mgl.
materiel
Uklart
Planlægning
Mgl.
personale
ERTMS
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475207_0009.png
Side 9/10
Som det fremgår af Figur 8, er den største kilde til aflyste tog på
strækningen fejl på materiel, som har en andel på 46 pct. Som
planlagt betjener Arriva strækningen med Desiro-togsæt. Mang-
lende materiel og manglende personale udgør hver for sig 12 pct.
og 32 pct. 7 pct. af aflysningerne har ikke kunnet årsagsbestemmes.
Odense – Svendborg er ligesom Struer – Thisted enkeltsporet, og
både materiel og personale er placeret i Odense. Dagens trafik skal
derfor starte i Odense, med returløb fra Svendborg. Konsekvensen
af dette er dog ikke så problematisk som på Struer – Thisted, idet
betjeningen er mere intensiv på Odense – Svendborg. Det er såle-
des muligt at disponere forskellige togsystemer og dermed mod-
virke aflysninger. Aflysningsbilledet er således ikke entydigt som
på Struer – Thisted. Der synes dog at være en tendens til, at de
korte tog på Odense – Ringe og de supplerende dagstog på Odense
– Svendborg oftere aflyses, og at grundtoget Odense – Svendborg
udnyttes til at dække de aflyste tog. Togtrafikken på strækningen er
i perioder intensiv, hvorfor der ofte henvises til næste tog.
6. Kontraktuelle virkemidler
Arrivas utilfredsstillende punktlighed udgør som udgangspunkt en
mangel i Arrivas opfyldelse af kontrakten. Afhængigt af en konsta-
teret mangels væsentlighed kan kontraktens misligholdelsesbefø-
jelser finde anvendelse.
Kontrakten indeholder følgende misligholdelsesbeføjelser, som er
relevante at undersøge i en situation, hvor Arriva leverer en punkt-
lighed under kontraktens mål:
Afhjælpning
(pkt. 6.1.2),
forholds-
mæssigt afslag
(pkt. 6.1.4) og
delvis eller hel ophævelse
(pkt.
6.1.5). Herudover kan Arriva ifalde
bod
(Bilag 9 punkt 2.2).
Det vurderes, at den nuværende situation med utilfredsstillende
punktlighed vanskeligt kan medføre aktivering af de relevante mis-
ligholdelsesbeføjelser. På kort og mellemlangt sigt anbefales det
derfor, at situationen håndteres med de almindelige bodsbestem-
melser samt skærpet dialog om og opfølgning på punktligheden.
Arriva præsenterede ved et møde med transportministeren og ord-
førere fra udbudsforligskredsen den 28. september 2021 en hand-
leplan for materiel- og personaleforbedringer på kort (oktober
2021), mellemlangt (oktober 2021-februar 2022) og langt sigt
(2022). Det anbefales at bruge denne handleplan som rettesnor for
opfølgningen. Specifikt angående Struer – Thisted anbefales det at
foreholde Arriva det konstaterede aflysningsbillede med henblik på
forbedring af personalesituationen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475207_0010.png
Side 10/10
Det bemærkes i den forbindelse, at operatørpunktligheden var på
96,0 pct. i oktober 2021, dvs. over bodsgrænsen og en forbedring i
forhold til juli-september.
Fortsætter forbedringen ikke, men forværres situationen omvendt,
kan (meget) utilfredsstillende punktlighed senere sanktioneres ud
fra kontraktens misligholdelsesbeføjelser.