Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2475206_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. november 2021
2021-441
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Analyse af Arrivas punktlighed i 2021
Arrivas togdrift i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen
har i 2021 som bekendt været præget af forsinkelser og aflysninger.
De mange driftsforstyrrelser har medført, at Arrivas operatør-
punktlighed i både juli, august og september lå under kontraktens
mål om 95,8 pct. punktlighed. I oktober var operatørpunktligheden
steget til 96,0 pct.
Transportministeriet har på baggrund af den utilfredsstillende ud-
vikling i de tre første kvartaler undersøgt Arrivas togdrift, som den
tegner sig knap et år inde i tredje kontraktperiode.
Ministeriet har i den forbindelse set nærmere på udviklingen i
punktlighed på samtlige Arrivas strækninger, med særskilt fokus
på aflysninger og forsinkelser samt årsager hertil på strækningerne
Struer – Thisted og Odense – Svendborg. Endelig har ministeriet
foretaget en vurdering af, hvilke kontraktuelle virkemidler der står
til rådighed over for Arriva som operatør.
Jeg vedlægger ministeriets analyse som bilag.
Analysen bekræfter overordnet, at problemerne skyldes materiel-
og personaleforhold hos Arriva. Som det vil være udvalget bekendt,
fremlagde Arriva ved et møde med forligskredsen bag udbuddet
den 28. september 2021 en handleplan for genopretning af driften
på kort (oktober 2021), mellemlangt (februar 2022) og langt sigt.
Handleplanen adresserer netop problemerne med vedligeholdelse
af materiellet og manglende personale.
Specifikt angående de to fokusstrækninger viser analysen, at Struer
– Thisted i høj grad lider under manglende personale ved morgen-
aflysninger. Således skyldtes 62 pct. af aflysningerne i 2021 til og
med september personalemangel. Den næststørste aflysningsårsag
er materielforhold, f.eks. akutte nedbrud.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475206_0002.png
Side 2/3
På Odense – Svendborg er billedet mere kompliceret. I perioden
januar-september 2021 skyldtes 46 pct. af aflysningerne materiel-
forhold, mens 32 pct. bundede i personalemangel. Yderligere 12
pct. skyldtes manglende togsæt, f.eks. som følge af tidligere uheld.
Analysen har også belyst, om den utilfredsstillende punktlighed
kan begrunde aktivering af kontraktens misligholdelsesbestemmel-
ser, der i yderste konsekvens vil kunne medføre ophævelse af hele
eller dele af kontrakten. Her er konklusionen, at bestemmelserne
ikke kan aktiveres på det foreliggende grundlag.
I forhold til kontrakten udgør Arrivas utilfredsstillende operatør-
punktlighed således som udgangspunkt en mangel i Arrivas ydel-
ser. Det afhænger af en sådan konstateret mangels væsentlighed,
om kontraktens misligholdelsesbeføjelser kan finde anvendelse.
Kontrakten indeholder følgende misligholdelsesbeføjelser, som er
relevante at undersøge brugen af i en situation, hvor Arriva leverer
en operatørpunktlighed under kontraktmålet:
Afhjælpning
Forholdsmæssigt afslag
Delvis eller hel ophævelse af kontrakten
Først og fremmest kan Arriva dog ifalde bod efter de almindelige
servicemålbestemmelser.
Ministeriet vurderer som sagt, at den nuværende situation ikke kan
medføre aktivering af ovennævnte misligholdelsesbeføjelser.
På kort og mellemlangt sigt er ministeriets anbefaling derfor at
håndtere situationen med de almindelige bodsbestemmelser samt
gennem skærpet dialog om og opfølgning på punktligheden. Det
anbefales i den forbindelse at bruge Arrivas handleplan som rette-
snor for opfølgningen.
Specifikt angående Struer – Thisted anbefaler ministeriet at fore-
holde Arriva det konstaterede aflysningsbillede med henblik på
forbedring af personalesituationen.
Den samlede operatørpunktlighed lå som nævnt over bodsgrænsen
i oktober.
Såfremt der ikke sker fortsat forbedring, men derimod forværring
af situationen, kan (meget) utilfredsstillende operatørpunktlighed
senere sanktioneres ud fra kontraktens misligholdelsesbeføjelser.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Transportministeriets analyse af Arrivas punktlighed i 2021, fra transportministeren
2475206_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht