Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. november 2021
2021-441
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Analyse af Arrivas punktlighed i 2021
Arrivas togdrift i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen
har i 2021 som bekendt været præget af forsinkelser og aflysninger.
De mange driftsforstyrrelser har medført, at Arrivas operatør-
punktlighed i både juli, august og september lå under kontraktens
mål om 95,8 pct. punktlighed. I oktober var operatørpunktligheden
steget til 96,0 pct.
Transportministeriet har på baggrund af den utilfredsstillende ud-
vikling i de tre første kvartaler undersøgt Arrivas togdrift, som den
tegner sig knap et år inde i tredje kontraktperiode.
Ministeriet har i den forbindelse set nærmere på udviklingen i
punktlighed på samtlige Arrivas strækninger, med særskilt fokus
på aflysninger og forsinkelser samt årsager hertil på strækningerne
Struer – Thisted og Odense – Svendborg. Endelig har ministeriet
foretaget en vurdering af, hvilke kontraktuelle virkemidler der står
til rådighed over for Arriva som operatør.
Jeg vedlægger ministeriets analyse som bilag.
Analysen bekræfter overordnet, at problemerne skyldes materiel-
og personaleforhold hos Arriva. Som det vil være udvalget bekendt,
fremlagde Arriva ved et møde med forligskredsen bag udbuddet
den 28. september 2021 en handleplan for genopretning af driften
på kort (oktober 2021), mellemlangt (februar 2022) og langt sigt.
Handleplanen adresserer netop problemerne med vedligeholdelse
af materiellet og manglende personale.
Specifikt angående de to fokusstrækninger viser analysen, at Struer
– Thisted i høj grad lider under manglende personale ved morgen-
aflysninger. Således skyldtes 62 pct. af aflysningerne i 2021 til og
med september personalemangel. Den næststørste aflysningsårsag
er materielforhold, f.eks. akutte nedbrud.