Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 42
Offentligt
2473858_0001.png
4. november 2021
Kære statsminister, finansminister og beskæftigelsesminister
Vi skriver til jer med en bøn om, at I tager et mere aktivt ejerskab i SAS. Vores allesammens flysel-
skab presser sine ansatte på en måde, som ikke kan være et statsejet selskab værdigt. Derfor ser
vi os nødsagede til at rette henvendelse til jer som de ansvarlige ejere.
SAS har i årtier haft et stærkt fokus på at reducere omkostninger. Vores ærinde er ikke og bliver
aldrig at udhule SAS med høje lønkrav. Derfor har vi altid involveret os konstruktivt i forhandlingerne
med SAS, fordi vi holder af selskabet, og fordi vi anerkender behovet for at fokusere på omkostnin-
ger i en konkurrenceudsat branche.
Desværre har et årelangt fokus på omkostningsreduktioner medført, at blikket på organisationen og
de mennesker, den udgøres af, er blevet for snævert. Ingen har haft blik for de negative konsekven-
ser, som SAS’ fragmentering af selskabet over en årrække har betydet. Ingen har haft blik for den
løbende udhuling af arbejdsvilkårene for vores kolleger. Og ingen har haft blik for, hvordan SAS
finder på stadigt mere kreative virksomhedskonstruktioner, som udnyttes til at presse vores kolleger
på alle niveauer i organisationen.
Ingen har med andre ord haft blik for de menneskelige og værdimæssige omkostninger undervejs,
hvor vi ansatte er reduceret fra mennesker af kød og blod til tal i Excel-arket. Det er institutionalise-
ringen af denne opførsel over for de ansatte, som bekymrer os.
Det bekymrer os, da vi kan se, hvordan det påvirker vores kolleger negativt både psykisk og mentalt.
Arbejdsmiljøet og trivslen i hele Danmarks flyselskab er på et historisk lavpunkt, hvor selv menne-
sker, der har arbejdet i SAS hele livet, kapitulerer. Er det anstændigt? Kan SAS være det bekendt?
Uanstændig er SAS-ledelsen i hvert fald, når den nu – som vi har oplevet så mange gange før – går
i pressen og indkalder til forhandlinger. Med de sædvanlige dommedagsprofetier og en tango-invi-
tation forsøger SAS at kontrollere fortællingen og legitimere sin opførsel. Tykkere spin og mere
kynisk forhandlingstaktik skal man lede længe efter.
I et statsejet selskab er udviklingen altid en konsekvens af politiske valg – eller manglen på samme
– og vi må kunne tale om, hvorvidt et statsejet selskab er etisk og moralsk forpligtet udover det, man
kan forvente af andre aktører på markedet.
Denne debat vil vi gerne være en del af som en legitim og relevant sparringspartner. Derfor står vi
til jeres rådighed, så vi sammen kan bringe SAS tilbage til at være det danske hæderkronede flag-
skib, som engang gjorde alle danskere stolte.
Med venlig hilsen
Carsten Bardrup Nielsen
Klub 537, Dansk Metal
Henrik Meiner
HK Luftfart SAS
Kim John Christiansen
3F Cargo
Christa Ceré
Cabin Attendants Union
Henrik Thyregod
Dansk Pilot Forening
Bo Larsen
Ekspeditionsarbejdernes
Klub
Kurt Henriksen
Flyarbejdernes Klub