Fra:
Sendt:
02-10-2022 18:00
Til:
Emne:
Att. TRU Forslag til bedre fremkommelighed/mindre kø/færre farlige situationer ved
sammenfletninger og at få folk til at holde til højre
Hej
Jeg har flere steder i Jylland og på Fyn stødt på den fuldoptrukne linje ifm.
sammenfletninger imellem de to inderste vognbaner, se vedhæftede billede 1.
Rigtig god idé, men hvorfor ikke gøre det i alle vognbaner, så alle er tvunget til
at holde sin vognbane i et godt stykke før og lidt efter (dvs. så der er fuldt
optrukne linjer imellem alle vognbaner og uanset om du vil skifte ind eller ud i
en vognbane, så er der lukket for det på en strækning), således at vi
minimerer opbremsninger, tætte/farlige vognbane skift og deraf farlige
situationer og kø, specielt i myldretiden, hvor netop disse sammenfletninger
ifm. at man går fra 4 til 3, eller 3 til 2 vognbaner, skaber en masse
opbremsninger og heraf kø, specielt fordi 9 ud af 10 (hvis ikke mere), ikke
følger anbefalingerne om at holde vognbanen indtil sammenfletning, men de
sammenfletter langt tid før, fordi folk har en idé om at det at holde vognbanen
til sidste punkt, når man er placeret i ydersporet, det er sådan lidt som at
mase sig foran og springe over i køen, men det er jo lige modsat, det er jo
sådan trafikken afvikles optimalt, med mindst mulig risiko for kødannelser og
sådan at det anbefales at placere sig.
Jeg mener også man bør bruge samme fuldoptrukne linjer ifm.
sammenfletninger på landeveje og byer, så opstår der også mindre kø her,
færre farlige situationer med folk der fletter forkert og for tidligt osv.
Man bør også bruge det på motorveje ved sammenfletninger af f.eks. 2
motorveje, altså hvor der f.eks. kommer 2 vognbaner fra en side, der skal
flette sammen med 2 andre vognbaner, til enten 3 eller 4 vognbaner fremad,
her bør man imellem de to yderste spor lave fuldt optrukne linjer i nogle
hundrede meter, således at man tvinger dem i alleryderste vognbane til at
blive liggende i denne bane, hermed mindsker vi vognbaneskiftene lige netop i
sammenfletningen, hvor der ofte flettes rigtig meget imellem de 3-4
vognbaner, med heraf højere risiko for kø og uheld, da risikoen for at man ikke
ser en anden er væsentlig større, når man rammer en sammenfletning hvor
rigtig mange skifter vognbane på samme tid. F.eks. når man kommer fra
Motorring 4 fra Ballerup imod Holbæk og når til omkring Taastrup afkørslen
ved Ikea hvor der sammenflettes med Holbækmotorvejen, der er så mange
biler der laver vognbaneskift på samme tid om eftermiddagen, nogle skal af
motorvejen, andre skal hurtigst muligt ud i ydersporet osv. og vi har hermed
en høj risiko for uheld, som kunne nedbringes med nogle fuldoptrukne linjer i