Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 405
Offentligt
2630821_0001.png
Frontalkollisioner
Hovedresultater
2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 405: Kopi til orientering af Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om frontalkollisioner samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedresultater fra rapporten, fra transportministeren
2630821_0002.png
Hovedresultater
En frontalkollision er en ulykke mellem to parter, der kører ligeud på samme vej,
men med modsat kørselsretning. Havarikommissionen har undersøgt 28 alvorlige
ulykker med frontalkollisioner. Ulykkerne skete på landeveje, og landevejshastighe-
den medvirkede til, at der var stor kraft i kollisionerne og dermed mange dræbte og
alvorlige skader.
Hovedanbefalinger
Nedenstående anbefalinger tager udgangspunkt i undersøgelsens ulykker og er til-
tag, som kunne have forebygget disse. Endelig beslutning om implementering ligger
hos de relevante aktører og inkluderer sandsynligvis andre aspekter og prioriteringer
baseret på forventet økonomi, effekt og lokale forhold.
Hav hele tiden fokus på kørslen og reager på træthed
• Hav hele tiden fokus på kørslen, også når du kører på en landevejsstrækning, som
kan opleves enkel og uden større udfordringer.
• Reager på træthed. Ved udtalt og vedvarende træthed den dag, man skal køre, an-
befales anden transport eller som minimum en powernap undervejs. Ved momen-
tan træthed på kortere ture anbefales det at holde ind på en p-plads eller lign-
ende og bevæge sig lidt.
Uopmærksomhed, træthed, søvn medvirkede til over halvdelen af ulykkerne
Mere end halvdelen af ulykkerne skete, fordi en fører faldt i staver, var distraheret,
var træt eller faldt i søvn og uforvarende kom over i modgående vognbane. Ingen
førere havde kørt i lang tid forud for ulykken, højst 1�½ time.
Påvirkning medvirkede til cirka en fjerdedel af ulykkerne
I cirka en fjerdedel af ulykkerne kom førerne til at køre over i den modgående vogn-
bane, fordi de var påvirkede af narko, medicin eller alkohol.
I knap en femtedel af ulykkerne mistede en fører herredømmet
I knap en femtedel af ulykkerne mistede en fører herredømmet på grund af uop-
mærksomhed, for høj hastighed i forhold til forholdene eller en forkert manøvre.
De fleste førere kom uforvarende over i modgående vognbane
Kun 2 førere kørte med forsæt over i den modgående vognbane – den ene for at
overhale, den anden for at kunne gennemkøre en skarp kurve med højere fart.
Modparterne havde i bedste fald ganske få sekunder til at bremse og undvige
For nogle modparter var det først muligt at se faresituationen mindre end 1,5 sekund
før kollision, og de kunne ikke nå at reagere. Andre havde 2 til 4 sekunder og nåede i
varierende omfang at bremse.
Hastighedsovertrædelser førte til alvorligere skader i en femtedel af ulykkerne
I omkring en femtedel af ulykkerne bidrog hastighedsovertrædelser til, at skaderne
blev alvorligere. I 2 tilfælde ville ulykken helt være undgået, hvis hastighedsgrænsen
havde været overholdt.
Forkert selebrug og placering for tæt på rattet medførte alvorligere skader
6 førere eller passagerer fik alvorligere skader på grund af forkert selebrug. De havde
f.eks. kun den skrå del af trepunktsselen på. I 3 tilfælde fik personer, som ikke var så
høje, alvorligere skader, fordi de sad for tæt på rattet.
Vær klar til at undvige/bremse hårdt, hvis en modkørende er på vej over mod dig
Der er forskel på de enkelte situationer, og der kan ikke gives en universel anvisning,
men generelt anbefales:
• Tag foden af speederen og vær klar til at undvige/bremse, hvis der er tegn på, at en
modpart er på vej over i din vognbane.
• Undvig om muligt mod højre og brems hårdt, hvis der ikke længere er tvivl om, at
modparten vil komme over i din vognbane.
Overhold hastighedsgrænsen og brug selen korrekt, så personskaderne begrænses
• Kør aldrig over hastighedsgrænsen.
• Brug sikkerhedsselen korrekt – stram selen til og tag alle dele af trepunktsselen på.
• Indstil sæde og om muligt også rat, så det passer til din højde, og så du ikke sidder for
tæt på rattet.
Flere biler med vognbaneassistent – rumleriller på flere landeveje
• En vognbaneassistent, der drejer rattet, når føreren utilsigtet er på vej til at køre ud
over midter- eller sidelinjer, bliver et krav på nye person- og varebiler fra juli 2024.
Forbrugerne anbefales allerede inden da at vælge en bil, som har dette system, hvis
de har mulighed for det. Med vognbaneassistent kunne op mod 70% af ulykkerne
sandsynligvis være undgået.
• Det anbefales, at vejmyndighederne etablerer rumleriller på flere landeveje. Med
rumleriller kunne op mod 40 % af ulykkerne muligvis være undgået.
Det anbefales at undersøge mulighederne for en styrket indsats over for påvirkede bilister.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 405: Kopi til orientering af Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om frontalkollisioner samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedresultater fra rapporten, fra transportministeren
2630821_0003.png
I alt
56
47
43
8
6
6
4
4
Aktive sikkerhedssystemer i undersøgelsens køretøjer. Ingen af de 4 motor-
cykler eller den ene traktor i undersøgelsen havde avanceret sikkerhedsud-
styr, ABS, ESC eller EBS. De er derfor ikke medtaget i figuren.
Køretøj
i forkert
vognbane
Modpart
I alt
Personbil
Varebil
Personbil
Lastbil
Varebil
Fakta om undersøgelsen
20
5
19
8
4
20
4
19
2
20
4
15
1
19
1
19
0
3
1
9
0
16
0
17
0
3
1
1
20
4
19
2
20
3
15
1
20
4
19
0
9
0
0
5
0
0
5
0
6
Undersøgelsens formål
0
og baggrund
0
4
3
0
0
0
0
4
3
4
med
12
viden, så forebyggelsen af frontalkollisioner kan målret-
ny
6
56
Formålet er at bidrage
33
49
43
39
13
6
49
42
53
tes yderligere.
i undersøgelsens køretøjer. Bagsædeseler indgår
Passive sikkerhedssystemer
Frontalkollisioner er — næst efter eneulykker — den ulykkessituation, der
ikke. I enkelte tilfælde har der manglet oplysninger vedrørende systemerne og
koster flest liv på de danske veje.
Antal
Front- Udløste
airbags front-
airbags
Side-
air-
bags
Udløste Gardin- Udløste Knæ- Udløste
side-
air-
gardin- airbags knæ-
airbags
bags
airbags
airbags
Sele-
stram-
mer
Udløste
sele-
stram-
mere
Sele-
kraft-
be-
græn-
ser
deres udløsning. Ingen af de 4 motorcykler eller den ene traktor i undersøgel-
sen havde airbags eller selestrammer/selekraftbegrænser. De indgår derfor
ikke i figuren.
Forhold, der oftest medvirkede til, at førerne uforvarende kørte over vejmidten
Uopmærksomhed/
distraktion
9
Påvirkning
6
Træthed
8
3
Oversigt
For de
over, hvad der for førerne
kørte
vognbane medvirkede til, at de
vognbane, var uopmærksom-
28 førere, der
i forkert
over i modgående
uforvarende kørte over vejmidten. Det ses, at det for nogle hang sammen
hed/distraktion oftest medvirkende til, at det skete (i alt 15 førere). For 6 af
med enten uopmærksomhed/distraktion (9), træthed (3) eller påvirkning (8).
For nogle var det både uopmærksomhed/distraktion og træthed, som spillede
disse førere spillede træthed samtidig ind, og for 3 andre var det udeluk-
ind (6).
kende træthed, som førte til, at de kørte over vejmidten. For 8 førere
medvirkede påvirkning til, at de kørte over vejmidten.
Hvor skete ulykkerne:
De fleste ulykker skete på over-
ordnede landeveje med midterafmærkning og en
køresporsbredde på 3 meter og derover. De skete
både i kurver og på strækninger.
Hvor mange dræbte/tilskadekomne:
I de 28
ulykker var i alt 87 personer involveret, heraf
61 førere og 26 passagerer. Af disse blev i alt
17 dræbt, 13 kom alvorligt til skade og 43
kom let/moderat til skade.
Hvilke køretøjstyper:
Af de 28 førere,
som kørte over i modgående vognbane,
kørte 20 i personbiler. 5 kørte i vare-
biler og 3 på motorcykel. Blandt de
33 modparter kørte 19 i personbiler,
8 i lastbiler, 4 i varebiler. Desuden
var der en traktor og en motorcykel.
www.havarikommission.dk
E-mail: [email protected]
Telefon: 72 44 32 04