Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 404
Offentligt
2629253_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
23. september 2022
2022-5074
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 8. september 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 207 – Forslag til finanslov for finansåret
2023, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kim Valentin (V).
Spørgsmål nr. 68:
Vil ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Fi-
nansudvalget den 6. september 2022 oplyse antallet af årsværk for-
delt på institutioner under Transportministeriet for regnskabs-
årene, FL 22, FFL 23 og BO-årene?
Svar:
Nedenfor ses en oversigt over årsværk fordelt på Transportministe-
riets forskellige institutioner på finansloven.
Årsværk
Banedanmark
Vejdirektoratet
Trafikstyrelsen
Færdselsstyrelsen
Bygningsstyrelsen
Departementet
Særlige myndigheder*
2020
2611
739
423
128
291
201
32
2021
2660
759
339
230
295
172
31
2022
2810
794
370
465
335
182
34
2023
2716
814
480
542
364
183
34
2024
2692
844
447
448
372
181
34
2025
2703
829
355
442
372
179
34
2026
2652
829
355
432
372
164
34
Anm.: Tallene 2020-2021 er regnskabstal mens tallene 2022-2026 er budgettal.
*Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, Kommissarius ved statens ekspro-
priationer på øerne, Kommissarius ved statens ekspropriationer i Jylland og Havari-
kommissionen for Vejtrafikulykker.
For Banedanmark er der en stigning fra 2021 til de efterfølgende
år. Årsagen hertil er bl.a. insourcing af opgaver og aktiviteter i an-
lægsdivisionen og igangsætning af Infrastrukturplan 2035, hvor
især undersøgelser og projektering af anlægsprojekter finder sted i
starten af perioden 2022-2035.
For Vejdirektoratet er det opstart af aktiviteter i forbindelse med
udmøntningen af Infrastrukturplan 2035, der er forklaringen på
stigningen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 404: Kopi til orientering af transportministerens svar på Finansudvalgets spørgsmål til L 207 – Forslag til finanslov for finansåret 2023, på Transportministeriets område
2629253_0002.png
Side 2/2
Trafikstyrelsens fald i årsværk fra 2020-2021 skyldes ressortover-
dragelse af bygge- og boligområdet til Indenrigs- og Boligministe-
riet. Den efterfølgende stigning skyldes etablering af Minksekreta-
riatet, der varetager sagsbehandlingen af erstatningen til minkvirk-
somheder.
Færdselsstyrelsens stigning fra 2020 skyldes ressortoverdragelsen
af kørekortsområdet fra politiet, udvidede opgaver i forbindelse
med Vejpakken og etablering af selvstændige stabe som følge af, at
styrelsen blev en selvstændig styrelse. Der er på FFL23 alene fore-
taget en opdatering til de nye opgaver for 2023. Der foretages frem
mod finanslovsforslaget for finansåret 2024 en analyse af Færd-
selsstyrelsens økonomi, der bl.a. har til formål at fastætte beman-
dingsbehovet frem i tid.
Bygningsstyrelsens stigning fra 2021 skyldes primært fortsat udrul-
ning af Statens Facility Management og oprettelsen af enhed til ad-
ministration af nedrivning af minkerhvervets produktionsanlæg.
For Departementet skyldes faldet 2020-2021 ressortoverdragelsen
af bygge-boligområdet til Indenrigs- og Boligministeriet, mens
stigningen 2021-2022 skyldes ressortoverdragelen af ligestillings-
området fra Beskæftigelsesministeriet.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen