NOTAT
27. september 2022
2021 - 3031
AFIR
Formål og indhold
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 14. juli 2021 forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af infra-
struktur for alternative brændstoffer. Forslaget er en del af Europa-
Kommissionens Fit for 55-lovpakke og skal erstatte det nuværende
AFI-direktiv.
Med forslaget foreslår Europa-Kommissionen bindende nationale
mål for udrulningen af tank- og ladeinfrastruktur for alternative
drivmidler i EU til køretøjer, til skibe i havne og strømforsyning til
stationære fly i lufthavne.
Forslaget opstiller en række krav til afstand, effekt for ladeparker
langs TEN-T-vejnettet (primært statsvejnettet) samt et generelt ka-
pacitetskrav, som betyder, at medlemsstaterne skal sikre 1 kW of-
fentligt tilgængelig ladeeffekt for elbiler og 0,66 kW offentligt til-
gængelig ladeeffekt for plug-in hybridbiler, som er indregistreret i
medlemsstaterne.
Derudover stiller forslaget krav om etablering af brintinfrastruktur,
infrastruktur til flydende naturgas (LNG) i havne samt LNG-infra-
struktur på vejen, såfremt det er økonomisk og miljømæssigt hen-
sigtsmæssigt. Der skal endvidere etableres elforsyning til statio-
nære fly ved lufthavne på TEN-T-nettet.
Forhandlingssituation
Der blev på Rådsmødet den 2. juni 2022 opnået generel indstilling
om forslaget. Forhandlingerne i Rådet op til den generelle indstil-
ling har i høj grad drejet sig om ambitionsniveauet i forslaget. Dan-
mark har her arbejdet for det højest mulige ambitionsniveau såle-
des, at AFIR-forslaget bedst muligt bidrager til at nå EU’s kli-
mamål. Det vanskeligste tema har dog omhandlet ladeinfrastruk-
tur til tunge køretøjer, da der her er betydelig usikkerhed med hen-
syn til markeds- og teknologiudviklingen.