Den nye økonomiske situation kræver nye beslutninger -
opdater beslutningsgrundlaget for 3 limfjordsforbindelse
Torben Knudsen
September 25, 2022
Hvis en dansk familie sidste år havde planlagt at bygge en ny havestue her i år, og budgettet
dengang viste, der var råd til det, ville de selvfølgelig været nødt til at lave et nyt budget for at
se, om der stadig var råd til det efter, at diverse priser var steget, så både byggeri og deres øvrige
udgifter var blevet større. Præcist det samme princip må gælde for Danmarks samfundsøkonomi.
Efter Putins invation af Ukraine er priserne på alting steget, og økonomer forudser det højere
niveau vil holde år ud i fremtiden. Økonomiberegninger, der ligger til grund for Limfjords-
forbindelsen og iøvrigt alle andre projekter i infrastrukturforliget, bør derfor genberegnes. Lim-
fjordsforbindelsen over Egholm var det projekt i infrastrukturforliget med den laveste interne
rente. Den lå lige på nansministeriets grænse for det samfundsøkonomiske acceptable. Hvis
nansministeriets grænse skal tages alvorligt, må den interne rente for Limfjordsforbindelsen
over Egholm selvfølgelig genberegnes.
Limfjordsforbindelsen bliver dyrere, og samtidig skal danmark bruge ere penge på meget andet,
der også bliver dyrere herunder drift af hospitaler, plejehjem skoler med mere men også tilskud
til borgernes el og varme regninger. Nationalbanken anbefaler, at de ofentlige investeringer
reduceres for at forhindre yderligere ination.
Allerede sidste år var der ere østlige alternativer til Egholm limfjordsforbindelsen, der var ere
milliarder billigere og var bedre på mange andre parametre som trak, klima, miljø, drikkevand,
støj og ikke mindst natur.
Den nye økonomiske situation er endnu et rigtigt godt argument for at revidere beslutnings-
grundlaget for 3. Limfjordsforbindelse under medtagelse af østlige alternativer foreslået af
førende danske trakforskere. Udsæt folketingsbeslutningen om Limfjordsforbindelsen et par
år og brug et par milloner på en ny undersøgelse, der kan spare et par milliarder. Bemærk dette
er ikke et forslag om, at der ikke skal laves en ny Limfjordsforbindelse. Det er bare et forslag
til, at man sikrer sig det bedste beslutningsgrundlag, som kan føre til den bedste forbindelse.
Jeg ser frem til et respons på min henvendelse, og jeg står naturligvis til rådighed for spørgsmål
og diskussion.
Med Venlig Hilsen
Torben Knudsen
Hvorupgårdvej 16 B, 9400 Nørresundby