Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 399
Offentligt
2627625_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. september 2022
2021-432
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Orientering om ICAO’s 41. generalforsamling
FN’s luftfartsorganisation ICAO afholder sin 41. generalforsamling
i perioden 27. september til 7. oktober 2022. På generalforsamlin-
gen behandles en lang række tekniske spørgsmål, inden for blandt
andet luftfartsikkerhed, lufttrafikstyring, droner og miljøregule-
ring.
Det er vores forventning, at der på generalforsamlingen vil være et
særligt stort fokus på tre områder i form af klima og miljø, Rusland
og Belarus’ håndtering af Ryanair Flight 4978. Jeg vil nedenfor
derfor orientere Transportudvalget om forventningerne til disse
punkter.
Klima og miljø
Der forventes særligt fokus et langsigtet klimamål for den interna-
tionale luftfart i 2050 og revision af CORSIA.
Langsigtet klimamål for 2050
ICAO’s miljøpanel har fremlagt tre mulige hovedscenarier for am-
bitionsniveauet for langsigtede klimamål,
jf. tabel 1.
Der har i
ICAO’s miljøpanel ikke været enighed om at anbefale et specifikt
scenarie, og der vil derfor være en åben drøftelse på generalforsam-
lingen. Klimamålet vil ikke være bindende.
Tabel 1: Scenarier for ICAO’s langsigtet klimamål
Mål for CO
2
-udledning i 2050
(mio. ton)
Scenarie 1
Scenarie 2
Scenarie 3
950
500
200
+65 pct.
-15 pct.
-65 pct.
CO
2
-reduktion ift. 2019 (pct.)
m
Anm.: CO
2
-udledningerne fra den internationale luftfart var i 2019 omkring 600 mio. ton CO
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Orientering om FN’s luftfartsorganisation ICAO's 41. generalforsamling den 27. september til 7. oktober 2022, fra transportministeren
2627625_0002.png
Side 2/3
Der er fra europæisk side opbakning til scenarie 3, dvs. et mål om
CO
2
-udledning fra international luftfart på højst 200 mio. ton CO
2
i 2050, svarende til omkring 35 pct. af 2019-niveauet. Det overve-
jes fra europæisk side hertil at foreslå delmål om 500 mio. ton CO
2
i 2030 og 400 mio. ton i 2040, dvs. hhv. 85 pct. og 65 pct. af 2019-
niveauet. Det overvejes desuden at foreslå et mål på netto nul-
emission i 2050 for luftfarten.
Forhandlingssituationen i ICAO på klimaområdet er meget kom-
pleks og præget af, at flere store lande har en mindre ambitiøs til-
gang end Europa. Foreløbige tilkendegivelser i ICAO’s miljøpanel
fra større lande uden for Europa tyder på, at der ikke er villighed til
at støtte det europæiske ambitionsniveau, og måske ikke engang et
lavere ambitionsniveau. Det kan på den baggrund være meget van-
skeligt at nå til enighed om scenariet med det højeste ambitionsni-
veau (scenarie 3), ligesom det er uvist, om der kan vedtages en af-
tale på generalforsamlingen.
CORSIA
ICAO’s CO
2
-reduktionsmekanisme CORSIA’s indledende fase
trådte i kraft den 1. januar 2021, hvilket betyder at luftfartsselska-
ber, der flyver mellem deltagende lande, skal kompensere for stig-
ninger i deres CO
2
-udledning, der overstiger 2019-niveauet (base-
line). Danmark deltager i CORSIA.
Corona-pandemien har medført en markant nedgang i luftfartsak-
tiviteten i 2021 og fortsat i 2022, hvilket også betyder, at luftfarts-
selskabernes CO2-udledning har ligget markant under baseline, og
selskaberne derfor ikke har været CO2-kompensationsforpligtet.
Der vil på generalforsamlingen være en diskussion om en baseline
for CORSIA’s næste fase, som indledes i 2024. Det har her blandt
andet være foreslået, at fastsætte en baseline på 85 pct. af 2019-ni-
veauet, hvilket vil hæve ambitionsniveauet i CORSIA. Flere store
lande uden for Europa er dog kritiske overfor at ændre på COR-
SIA’s baseline, og det er derfor uvist om der kan opnås enighed
herom. Danmark vil arbejde for, at ICAO bidrager med ambitiøse
mål på klima- og miljøområdet.
Ruslands brud på Chicago Konventionen
Rusland er blevet underlagt en lang række luftfartsrestriktioner fra
en lang række lande i det internationale samfund, herunder i for-
hold til overflyvning af europæisk luftrum, ophør af leasingaftaler
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Orientering om FN’s luftfartsorganisation ICAO's 41. generalforsamling den 27. september til 7. oktober 2022, fra transportministeren
2627625_0003.png
Side 3/3
og sanktioner ift. reservedele og reparationer, som følge af invasi-
onskrigen i Ukraine. Rusland har som svar herpå blandt andet be-
slaglagt fly og helikoptere fra selskaber, som ikke er registeret i
Rusland, og herefter indregistreret dem i sit eget luftfartsregister.
Dette er ikke tilladt i henhold til de internationale luftfartsregler i
Chicago Konventionen. Dette og andre brud på Chicago Konventio-
nen er blevet forelagt ICAO’s råd. Det er forventningen, at Rusland
vil opponere mod sanktionerne på den kommende generalforsam-
ling.
Danmark vil fastholde den hidtidige position over for Rusland som
følge af situationen i Ukraine med en fordømmelse af krigen og
fastholdelse af de indførte sanktioner på luftfartsområdet.
Ryanair Flight 4978-downing til Minsk
Ryanair Flight 4978 fra Athen til Vilnius blev tvunget ned til Minsk
af det belarussiske luftvåben den 23. maj 2021, hvilket skete på
baggrund af en påstået bombetrussel indtelefoneret til de belarus-
siske luftfartsmyndigheder. Efter Ryanair flyet blev tvunget ned,
blev en modstander (dissident) af det belarussiske styre fjernet fra
flyet.
ICAO har på den baggrund nedsat et
Fact Finding Investigation
Team,
som i januar 2022 publicerede en rapport, som konklude-
rede, dels at bombetruslen mod Ryanair flyet var falsk, og dels at
de belarussiske myndigheder ikke have samarbejdet tilstrækkeligt
om opklaring af hændelsen og årsagerne til de valg Belarus tog,
blandt andet da en lange række bevismaterialer ikke blev udleve-
ret.
Det er forventeligt, at sagen vil blive behandlet på generalforsam-
lingen. Belarus vil selvsagt opponere mod dette. Den danske posi-
tion vil være koordineret med de øvrige EU-lande, hvor man vil
bakke op om rapporten fra ICAO’s undersøgelsesteam.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen