Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 398
Offentligt
2627544_0001.png
Transportminister
Trine Bramsen
Transportministeriet
[email protected]
Klima-, energi- og forsyningsminister
Dan Jørgensen
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
[email protected]
Kopi til:
Folketingets Transportudvalg
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Den 23. september 2022
Grøn luftfart
Kære Trine Bramsen og Dan Jørgensen
Regeringen har netop fremlagt sit udspil ”Grøn luftfart for alle”, hvori der lægges
op til, at indenrigsflyvningen i Danmark skal være grøn allerede i 2030. Det er
både rigtigt og visionært.
Drivkraft Danmark, der blandt andet repræsenterer virksomheder, som produce-
rer og leverer flybrændstoffer til de danske lufthavne, bakker fuldt ud op om re-
geringens mål. Vi undrer os dog over, at man fravælger det såkaldte massebalan-
ceprincip, der anvendes i alle andre dele af energisektoren, som vil gøre det langt
nemmere og hurtigere at komme op i volumen og samtidig sparer samfundet for
en masse penge og besvær.
Med regeringens forslag vil der være behov for to separate brændstofsystemer.
Et til indenrigs- og et til udenrigstrafikken. Det vil gøre distributionen unødven-
dig dyr og besværlig – fx i Københavns Lufthavn, hvor al brændstof i dag trans-
porteres via den samme store rørledning fra brændstoflageret på Prøvestenen og
ud til lufthavnen. Med massebalanceprincippet vil man uden videre kunne tilføje
den mængde bæredygtige flybrændstoffer, der svarer til indenrigsflyvningens be-
hov, men slippe for at opbygge en dyr og ineffektiv separat distribution. Det er
det samme system, man bruger, når man køber grøn strøm eller biogas, som hel-
ler ikke transporteres i separate net.
Det er naturligvis ikke umuligt at etablere en separat distribution af bæredygtige
brændstoffer til indenrigsflyvningen, ligesom der også kunne etableres et paral-
lelt elnet med grøn strøm og et biogasnet ved siden af naturgasnettet. Vi mener
dog, at det bliver uforholdsmæssigt dyrt og besværligt i forhold til det, der opnås.
I den forbindelse har vi konstateret, at flere grønne organisationer også har talt
positivt om anvendelsen af massebalanceprincippet i forhold til bæredygtige fly-
brændstoffer.
Et andet problem med regeringens tilgang er, at raffinaderierne, der i dag produ-
cerer flybrændstoffer, og som sikrer stor volumen i omstillingen, får svært ved at
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
[email protected]
Esplanaden 34A, 1. sal th.
1263 København K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 398: Henvendelse af 23/9-22 vedrørende regeringens udspil "Grøn luftfart for alle" og fravalg af massebalanceprincip til grønt brændstof, fra Drivkraft Danmark
2627544_0002.png
bidrage til opfyldelsen af regeringens mål. Det skyldes, at det vil være alt for dyrt
at lave en separat produktion af 100 % SAF på raffinaderierne.
De danske raffinaderier er ellers i fuld gang med at omstille både inputtet fra fos-
sil energi til vedvarende alternativer og outputtet fra fx benzin til bæredygtige
brændstoffer til den del af transporten, der ikke elektrificeres – herunder fly.
Uden massebalanceprincippet gives ikke plads til en sådan gradvis overgang.
Dermed kan raffinaderierne ikke levere til omstillingen af indenrigsluftfarten, og
vi går glip af både skala og raffinaderiernes ekspertise indenfor sikkerhedsmæs-
sig og miljømæssig korrekt håndtering af brændstoffer.
Vi håber, I har mulighed for at mødes og drøfte ovenstående.
Venlig hilsen
Jacob Stahl Otte
Direktør
2/2