Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 396
Offentligt
2625480_0001.png
STOP LYNETTEHOLM ER EN FOLKESAG
- VIL DU VÆRE MED!
Modstanden mod Lynetteholm er stor i hovedstadsområdet. Et stort flertal, 68 %, af ind-
byggerne her ønsker, at Lynetteholm tages op til revision og at alternativer vurderes, før
projektet fortsætter. Kun få mener, at projektet skal videreføres.
Det viser en ny analyse, YouGov har gennemført for Byen for Borgerne - Stop Lynet-
teholm. Undersøgelsen vises på de næste sider.
55 %
af de adspurgte mener ikke, at beslutningen om Lynetteholm er taget
på baggrund af tilstrækkeligt grundige analyser af konsekvenserne for klima
og miljø. 13% mener, at projektet er tilstrækkeligt dokumenteret.
66 %
mener, at Danmark skal være mere lydhør over for de betænkelig-
heder, svenskerne, eksperter og de grønne organisationer har vedr. Lynette-
holm. 7 % mener, at man ikke i nævneværdig grad behøver at lytte.
62 %
finder ikke, at det er demokratisk acceptabelt at afskære borgernes
klageadgang undervejs i projektet. 14% synes, at det er acceptabelt.
74 %
mener, at Folketinget bør fremlægge en plan for, hvordan det samlede
Lynetteholmsprojekt inklusiv metro- og vejforbindelser skal finansieres, før
man går videre og indgår nye anlægskontrakter. 5 % er ikke eller i mindre
grad enige.
68 %
mener, at Lynetteholm skal genovervejes og at alternativer skal vurde-
res, før man går videre. 8% af de adspurgte mener, at Lynetteholmsprojektet
skal fortsætte.
Der er brug for politisk handling NU.
Vi får en bedre by uden Lynetteholm.
S T O P LY N E T T E H O L M !
Byen for
Borgerne
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Henvendelse af 20/9-22 vedrørende Lynetteholm, fra foreningen Byen for Borgerne - Stop Lynetteholm!
2625480_0002.png
DET VISER UNDERSØGELSEN
Undersøgelsen har fokuseret på de temaer, som har præget den offentlige debat om Lynetteholm, siden
projektet blev sat i gang i efteråret 2021. Undersøgelsen omfatter indbyggere i 23 kommuner i hovedstads-
regionen. Her er spørgsmål og svar.
VIDEN OM KLIMA OG MILJØ
I hvilken grad er det din opfattelse, at beslutningen om
Lynetteholm er truffet på baggrund af tilstrækkelig grundige analyser og med et godt
overblik over projektets samlede betydning for klima og miljø?
Der har det seneste års tid været en omfattende debat om klimabelastningen og miljøkonsekvenserne for Øresund
og for vandgennemstrømningen til Østersøen ved etablering af Lynetteholm, og undervejs i projektet er det blevet
besluttet, at opgravet slam ikke som planlagt skal dumpes i Øresund.
HAVMILJØET
I hvilken grad mener du, at Danmark fremover bør være mere lydhør
over for de indsigelser og betænkeligheder, som svenskerne fortsat har og som deles af
en række eksperter og grønne organisationer, når det handler om Lynetteholms grænse-
overskridende miljøkonsekvenser for livet i Østersøen og Øresund?
Miljøminister Lea Wermelin og transportminister Trine Bramsen har begge fået en irettesættelse af folketinget - en
såkaldt næse - for deres håndtering af Lynetteholm-projektet, fordi regeringen har tilbageholdt væsentlige oplysninger
fra den svenske regering for folketinget, midt i en vigtig lovgivningsproces.
Der er gennemført 1006 CAWI-interviews med indbyggere i alderen 18+ år fra 18. august til 2. september.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Henvendelse af 20/9-22 vedrørende Lynetteholm, fra foreningen Byen for Borgerne - Stop Lynetteholm!
2625480_0003.png
tabelt at borgere fratages deres klageadgang med den begrundelse, at det kan forsinke
Lynetteholm-projektet, hvis borgeren får medhold?
AFSKAFFELSE AF KLAGEADGANG
I hvilken grad mener du, at det er demokratisk accep-
Folketinget har ved en særlov afskåret enhver klagemulighed fra borgere, kommuner, virksomheder mv. for at påklage
lovligheden af nye beslutninger undervejs i projektet, der efter planen først skal stå færdig om 50 år. Det sker med den
begrundelse, at det kan forsinke og fordyre Lynetteholm-projektet, hvis klageren får medhold.
FINANSIERING AF LYNETTEHOLM
I hvilken grad er du enig i, at folketinget bør stille
krav om, at regeringen som minimum fremlægger en samlet finansiering for hele Lynette-
holm-projektet inkl. metro- og vejforbindelser, inden projektet videreføres og der indgås
nye anlægskontrakter?
Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, har udtalt til DR, at Lynetteholm bliver langt dyrere end først
antaget, og at den oprindelige forudsætning om, at Lynetteholm er selvfinansierende og derfor ikke skal betales af de
københavnske skatteydere, ikke længere holder.
ALTERNATIVER
I hvilken grad mener du, at der er behov for, at folketinget tager det
samlede projekt op til politisk revision og at alternative løsninger bliver belyst, før man
går videre med projektet?
Transportminister Trine Bramsen har nu på baggrund af de mange indsigelser fra kommuner og borgmestre omkring
Køge Bugt og fra Sverige, som grønne organisationer herhjemme og internationalt og lystsejlere mv. har tilsluttet sig,
udskudt indgåelse af nye anlægskontakter til etablering af det slam- og jorddepot, som Lynetteholm er.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Henvendelse af 20/9-22 vedrørende Lynetteholm, fra foreningen Byen for Borgerne - Stop Lynetteholm!
2625480_0004.png
BYEN FOR BORGERNE
- STOP LYNETTEHOLM!
Vi er en ny forening og en tænketank i København, der arbejder
for en bæredygtig udvikling, demokrati og borgerinddragelse med
et regionalt og internationalt udsyn.
*
*
*
*
*
Bæredygtig byudvikling
Vi skal ikke belaste klimaet og drive rovdrift på naturen, når
vi udvikler vores byer og infrastruktur.
Reel sikring mod stormflod
Der findes andre og bedre løsninger end Lynetteholm, som
reelt kan sikre København mod stormflod.
Øresund og Østersøen skal beskyttes
Lynetteholm skal ikke blokere for den vigtige indstrømning
af saltvand til Østersøen, og hele Øresund skal med i en frem-
tidig marin naturnationalpark.
Demokratisk indflydelse på byens udvikling
Borgerne skal have indflydelse på Københavns fremtid, og de
skal have deres klageadgang tilbage.
Overblik over økonomien
Vi vil ikke være med i By & Havns gældscirkus og kræver fuld
åbenhed om projektets samlede økonomi.
VIL DU VÆRE MED!
Har du lyst til at være med og støtte vores arbejde? Sammen kan vi lægge et stort, folkeligt pres - og redde
København. Følg Stop Lynetteholm! på
Facebook, Instagram
og
Twitter.
Meld dig ind i foreningen på www.STOPLynetteholm.dk og tryk ’bliv medlem’. Kontingent er 100 kr per år.
Støt vores arbejde for Københavns fremtid med et engangsbeløb. Overfør det ønskede beløb til mobilepay
225020. Alle beløb, små som store, er kærkomne. Kontakt os på [email protected]
OM LYNETTEHOLM
Lynetteholm er en kunstig halvø på 2,8km², som etableres ved at fylde 80 mio. tons lettere forurenet jord og
slam i Øresund ud for Refshaleøen over de næste 30-40 år.
Øen skal rumme 35.000 beboere og et tilsvarende antal arbejdspladser og skal efter planen betjenes af en
ny metro og en ny vejforbindelse via en havnetunnel.