Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 394
Offentligt
2625463_0001.png
Opgradering af Rute 11
mellem Korskro og Varde
Sammenfatning af idéer og forslag fra den indledende
idefase
September 2022
Vejdirektoratet
Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0002.png
Indhold
Indledning ............................................................................................................................................... 3
Indledende idéfase...................................................................................................................... 3
Trafikale forhold og løsninger .............................................................................................................. 3
Resume af indkomne ideer ......................................................................................................... 3
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 7
Naboer og erhverv ................................................................................................................................. 8
Resume af indkomne ideer ......................................................................................................... 8
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 9
Natur og miljø ....................................................................................................................................... 10
Resume af indkomne ideer ....................................................................................................... 10
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................. 11
Støj ........................................................................................................................................................ 11
Resume af indkomne ideer ....................................................................................................... 11
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................. 11
Proces ................................................................................................................................................... 12
Resume af indkomne ideer ....................................................................................................... 12
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................. 12
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0003.png
Indledning
Den 28. juni 2021 blev der indgået en politisk aftale om ”Infrastrukturplan 2035”, som omfatter statens
investeringer og initiativer på transportområdet for perioden 2022-2035. Det fremgår af aftalen, at der
skal udarbejdes en Miljøkonsekvensvurdering for opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde.
Undersøgelsen forventes afsluttet ultimo 2023. Formålet med opgraderingen af Rute 11 mellem Kors-
kro og Varde er at forbedre trafikafviklingen og trafiksikkerheden.
Som led i miljøkonsekvensvurderingen afholdt Vejdirektoratet en indledende idéfase i perioden 29.
april til og med 29. maj 2022. Vejdirektoratet afholdt borgermøde d. 10. maj i Vester Nebel Kultur- og
Forsamlingshus. Ved borgermødet var der ca. 70-100 deltagere.
Indledende idéfase
Formålet med den indledende idéfase er at informere om projektet og den overordnede proces samt
at indhente idéer og synspunkter, som kan indgå i det videre arbejde med projektet og undersøgelsen.
Vejdirektoratet har modtaget 33 henvendelser. De omfatter 23 henvendelser fra borgere, tre henven-
delser fra interesseorganisationer/foreninger, tre henvendelser fra offentlige myndigheder og fire hen-
vendelser fra virksomheder.
Henvendelserne er grupperet i en række emner, som er listet nedenfor.
Trafikale forhold og løsninger
Naboer og erhverv
Natur og miljø
Støj
Proces
Når resultatet af miljøkonsekvensvurderingen foreligger medio 2023, offentliggøres dette i forbindelse
med en afsluttende høring, hvor der også åbnes for muligheden for at indsende kommentarer og be-
mærkninger til projektet. Der vil også blive afholdt borgermøde, hvor resultaterne af undersøgelsen vil
blive præsenteret. Efter høringen og opsamlingen fra denne indstilles projektet til transportministeren,
hvorefter den løsning, som forligskredsen bag infrastrukturaftalens vejafsnit ”Fremtidens Veje” træffer
beslutning om, fortsætter videre i detailprojektering og anlæg fra 2024.
Trafikale forhold og løsninger
Resume af indkomne ideer
30 høringssvar omhandler de trafikale forhold på strækningen og kommer med forslag eller kommen-
tarer til løsninger i projektet.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0004.png
I de fleste høringssvar beskrives, at der ikke opleves væsentlige problemer med trafikken på vejen i
det daglige. På lørdage særligt i sommerperioden anfører mange, at der er tæt trafik. Det vurderes ge-
nerelt, at det er endepunkterne på strækningen, altså tilslutningen til Esbjergmotorvejen ved Korskro
og krydset ved Varde, som skaber problemer med kødannelse. Der nævnes kødannelser helt ned på
motorvejen både i østlig og vestlig retning på lørdage i sommerferieperioden.
På den baggrund peger størstedelen af høringssvarene på, at en udvidelse til 2+1 vej på strækningen
vil være en dårlig løsning. Det skyldes, at den ikke vil løse de trafikale problemer på strækningen, fordi
de knytter sig til endepunkterne. Det bemærkes blandt andet, at udvidelsen blot vil betyde, at bilisterne
kan komme lidt hurtigere frem til køen i den anden ende af strækningen. De fleste peger i stedet på
mulighederne i en mindre 0+løsning med forskellige tiltag på den eksisterende vej og i endepunkterne.
Hovedparten af høringssvarene bemærker endvidere, at udvidelsen til 2+1 vej vil skabe udfordringer i
forhold til de eksisterende adgange til vejen, og der stilles spørgsmål om, hvordan man vil håndtere
dette. Desuden fremhæves det, at lukningen vil medføre omveje både for biler og cykler samt for land-
mændene til deres marker og for erhvervsvirksomheder. Lukningen af adgangsvejene vurderes også
at medføre øget trafik på den allerede stærkt belastede Rute 12.
Der udtrykkes bekymring for håndteringen af landbrugsfærdsel, lokale virksomheder, markadgange og
indkørsler ved en motortrafikvej, hvor landbrugskøretøjer ikke må benytte vejen.
Flere høringssvar kommenterer på, at der sker uheld på strækningen, blandt andet i forbindelse med
ind- og udkørsel til sideveje og indkørsler. En anden mener ikke, at der sker mange uheld på stræk-
ningen. Et par høringssvar forventer, at risikoen for uheld øges ved 2+1 veje, når de to spor bliver til et
spor i sammenfletning.
Der er i mange høringssvar enighed om, at strækningen er utryg for bløde trafikanter, og at der er be-
hov for en cykelsti for at bedre forholdene.
Det bemærkes også, at bilisternes fartblindhed er et problem, og at folk kører for hurtigt. Det forventes,
at det skyldes, at man fra motorvejen kommer ud på almindelig landevej. Hvis vejen udvides, vil folk
køre endnu hurtigere og tage flere chancer.
En nyetableret lodsejergruppe sætter fokus på, at der skal findes løsninger på strækningens udfordrin-
ger med så effektive og proportionale midler så muligt. Flere høringssvar peger i øvrigt på, at økono-
mien i at udvide til 2+1 ikke står mål med gevinsten eller de gener for naboer, som det vil medføre,
samt at pengene anvendes bedre i mindre 0+løsning.
Et høringssvar kommenterer på anlægsfasen, og at det vil skabe omkørsler og lange køer, mens den
ekstra vejbane etableres.
I et høringssvar henvises til en artikel i JydskeVestkysten fra april 2019, hvor Esbjergs borgmester ar-
gumenterer imod udvidelsen af den eksisterende Rute 11 og for en helt ny vej, mens Vejdirektoratet
har undersøgt forbedringer af eksisterende vej.
Varde Kommune hilser en 2+1 vej med cykelsti velkommen. Der ønskes en dobbeltrettet cykelsti på
den østlige side af vejen for at skabe god og sikker adgang til det rekreative område Nysø.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0005.png
Esbjerg Kommune ønsker, at de forskellige muligheder for opgraderinger undersøges grundigt, såle-
des at der både kigges på at sikre god fremkommelighed og trafiksikkerhed for pendlere, turister, land-
brugskøretøjer, tung trafik m.fl. samt tages tilsvarende hensyn til virksomheder og beboere langs Rute
11. Esbjerg Kommune har også fokus på de bløde trafikanter og ønsker, at forholdene for de bløde
trafikanter forbedres ved cykelsti langs Rute 11 samt sikre og trygge forhold i fordelerringen ved mo-
torvejen. Desuden ønskes en samkørselsplads.
I høringssvarene stilles også en række konkrete forslag til den konkrete projektstrækning, som er be-
skrevet nedenfor.
-
Cykelsti. Mange ønsker cykelsti, og der stilles forslag om både dobbeltrettet og enkeltrettet
cykelsti. En vurderer, at en dobbeltrettet cykelsti vil give for mange farlige situationer ved
krydsning af vejen, mens en anden vurderer, at den vil give mindst behov for ekspropriation.
En bemærker, at stien skal være bred nok til, at der kan køre kabinescootere, mens en anden
pointerer, at det er vigtigt, at cykelstien forbinder sidevejene på begge sider af hovedvej 11.
En bemærker også, at der skal være græsrabatter frem for kantstensafgrænsninger. Der stil-
les også forslag om, at cykelstien eventuelt kan tænkes som en naturoplevelse og nogle ste-
der kan gå bagom landbrug. Der foreslås endvidere en lille cykelrasteplads ved røgeriet på
hjørnet af Gl. Lifstrupvej og/eller udsigtspladser længere sydpå.
Fartkontrol (permanent eller jævnlige kontroller)
Overhalingsforbud på hele strækningen eller på de uoverskuelige dele af strækningen. Even-
tuelt undtagen landbrugs- og entreprenørmaskiner. En kommenterer konkret på behov for
overhalingsforbud fra omkring krydset ved Schæfergårde til Ny Lifstrupvej, hvor der sker en
del uheld. Det beskrives, at der er en del træbevoksning, som spærrer udsynet.
Sidelommer/vigelommer/vigespor. Mange foreslår flere sidelommer langs vejen, hvor der i dag
kun er en. Der er en del landbrugsjord og erhverv langs hovedvej 11, og landbrugsmaskiner
og traktorer kræver meget plads. Derfor vil det være gavnligt, at der bliver etableret vigespor.
Vigesporene skal være så lange, at der er plads til de store landbrugsmaskiner. Det vil fjerne
de farlige situationer og dæmpe ”vejvrede”. Der foreslås også særlige ”krybespor” til land-
brugsmaskiner, som skal have anden belægning, så de ikke bliver anvendt af bilerne.
Svingbaner. Der stilles forslag om svingbaner, enten til alle sideveje og ejendomme langs ve-
jen for at øge trafiksikkerheden eller ved de kendte kritiske til- og frakørsler. En kommenterer
konkret på behov for helleanlæg for venstresvingende ved Gl. Lifstrupvej og ved Roust Mølle-
vej.
Gøre vognbanerne lidt bredere
Ens hastighed for alle køretøjer. Flere vurderer, at hastighedsbegrænsningen
på 70 km/t for
lastbiler og biler med påhængsvogne er en fejl og giver mange farlige overhalinger. Derfor bør
der være ens hastighed for alle på vejen.
Det vil medføre, at alle kan køre 80 km/t, så der ska-
bes et mere jævnt flow i trafikken og ikke opstår en ”overhalingsrefleks”.
-
-
-
-
-
-
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0006.png
-
Samkørselsplads ved Korskro. Det vil kunne minimere den daglige trafik og støtte den grønne
omstilling.
Paralleltgående grusveje ved 2+1. Hvis det ender med den meget lidt attraktive løsning med
2+1 vej, ønskes der etableret paralleltgående grusveje mellem ind- og udkørsler. Det skal
sikre trafiksikkerheden, ligesom at de tunge køretøjer ikke skal ud på lange omvejskørsler i
forkerte retninger.
Ændring i tilslutning til Esbjergmotorvejen ved Korskro. Mange foreslår ændringer ved tilslut-
ningen til Esbjergmotorvejen, og der stilles forslag om:
o
En tilkørselsrampe direkte til Rute 11 fra Esbjerg Motorvejen
o
Mulighed for at komme direkte på E20 mod Kolding
o
At rundkørslen udvides med et spor. Rundkørslen vurderes egentlig bred nok til 2 ba-
ner, med kun én er brugbar pga. indbyggede heller.
o
Dobbeltspor på Rute 11 lige inden man kommer fra Varde til Korskro, således at det
ene spor fører direkte ned på motorvejen mod Esbjerg uden, at man skal ud i rund-
kørslen. Så kan der laves en indfletning lidt nede af tilkørselsrampen.
o
At der laves et dobbeltspor i rundkørslen mellem motorvejsafkørslen fra Kolding og
Rute 11 mod Varde, således, at der er et dobbeltspor det lille første stykke vej på
Rute 11 fra Korskroen mod Varde. Så er der også mulighed for at køre ned mod tank-
stationen til højre. Herefter kan dobbeltsporet ophøre.
o
At der kigges på farten i rundkørslen, idet trafikken får svært ved at glide, når mange
bilister kører 50 – 60 km/t i rundkørslen.
o
En frakørsel direkte ind på Lunde hovedvej ved E20 ved Korskro
o
En hurtig frakørselsbane mellem Esbjergmotorvejen og Ølufvad Hovedvej, som tilslut-
tes før Rønnegårdsvej.
Ændring i krydset ved Varde. Mange foreslår at se nærmere på krydset med Esbjergvej syd
for Varde. Det foreslås:
o
At ændre lyskrydset Rute 11/12 til en dobbeltsporet rundkørsel samt fortsætte med
dobbeltspor i begge retninger ind gennem den første del af Varde by frem til krydset
Ribevej/Søndermarksvej/Gellerup Plantagevej.
o
En hurtig frakørselsbane mellem Ribevej og Østre Omfartsvej.
-
-
-
Ud over forslagene til løsninger på strækningen mellem Korskro og Varde stilles også forslag om for-
bedringer på andre veje eller i andre områder. Der foreslås:
-
Udvidelse/forlængelse af Vestkystvejen fra Billum til Nybro. Mange peger på, at forlængelse af
Vestkystvejen er en bedre løsning. Løsningen vurderes at være billigere end udvidelse af ho-
vedvejen, den vil give adgang til sommerhusområder nord for Varde, og afhjælpe trafikken i
Billum, Janderup, Tarp og Varde. Der omtales en rapport fra en tidligere undersøgelse for ud-
videlse af Vestkystvejen fra Varde Kommune. Det fremhæves, at der skal findes en løsning
sammen med kommunerne, så det bliver den bedste løsning, der vælges og ikke kommer an
på, hvem der skal betale for hvilke veje. Det vurderes, at lukningen af Hanevangsvej i Billum
for tunge køretøjer er sket for at øge behovet for udvidelsen.
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0007.png
-
En anden løsning hvor trafikken ved ferieskift fjernes fra strækningen Korskro-Varde. Det
kunne gøres ved at forlænge Tarphagevej (vej nr. 463) fra rundkørslen i Billum til Nymine-
gabvej (vej nr. 181) i retning mod Vitarp. For at gøre det helt ideelt for trafikken, der skal ud til
ferieområdet, kunne der laves en afkørsel fra E 20 direkte til Vestkystvej (vej nr. 463) ved fra-
kørsel 75 Esbjerg N lige før den store rundkørsel. Skal der undgås trafikpropper i rundkørsel
73 ved Korskro fra de turister der kommer fra Ribe, kræver det en bro over E 20. Ligeledes
kræves der også en bro over E 20 til afvikling af trafik fra Vestkystvejen (vej nr. 463) for de tu-
rister der vender hjem, hvis der bliver trafik problemer ved rundkørsel 75 Esbjerg N. Endvidere
kunne der laves en frakørsel direkte ind på Lunde Hovedvej fra E 20 ved Korskroen for at
gøre det helt ideelt.
En helt ny hovedvej vest for lufthavnen og op til hvor Rute 11 og 12 mødes.
Ny motortrafikvej som tidligere planlagt i regionsplan 2012 (og tidligere regionsplaner). I Ribe
Amt havde man planlagt en helt ny motortrafikvej, som skulle aflaste både Rute 11 og 12. Den
skulle gå fra den nordlige del af Rute 12 ved Varde ned til Højdevej rundkørslen ved motorve-
jen. En linjeføring, hvor man vil kunne undgå (eller i begrænset omfang) at skulle ekspropriere
beboelse.
-
-
Der stilles også forslag til andre løsninger for at afvikle ferietrafikken. De omfatter:
-
Forskellige ankomstmuligheder og nøgleudleveringstidspunkter til sommerhusene: fredag ef-
termiddag, lørdag formiddag og lørdag eftermiddag, frem for at udvide hovedvejen
Ændring af lokation for nøgleudleveringer. Udlevering og modtagelse af nøgler til sommerhu-
sene kunne flyttes til et sted nær rundkørslen ved Billum. Det påpeges som et problem, at
mange sommerhusnøgler skal hentes lige nord for Varde, og at der mangler skiltning.
-
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet takker for de mange forslag og har noteret bemærkninger, ideer og forslag til projektet.
Konkrete forslag og ideer bidrager til at finde de bedst mulige løsninger. Vejdirektoratet har også note-
ret, at der generelt i høringssvarene er fokus på, at de trafikale udfordringer på strækningen findes i
endepunkterne ved tilslutningen til Esbjergmotorvejen samt krydset syd for Varde.
En udvidelse af Rute 11 er besluttet og finansieret som en del af Infrastrukturplan 2035. I den forbin-
delse blev der politisk godkendt et kommissorium, som beskriver rammerne for projektet. Forslag til
løsninger kan således medtages, hvis de af Vejdirektoratet vurderes inden for rammerne i kommisso-
riet. I kommissoriet er det beskrevet, at der tages afsæt i at opgradere vejen til 2+1 vej med cykelsti,
og at det vil være en central del af undersøgelsen at se på muligheder og behov for at sanere i eksi-
sterende adgange og overkørsler samt eventuelt ændre i lokalvejenes forløb. Som alternativ til en 2+1
vej vil der også blive undersøgt en mindre omfattende løsning – en såkaldt 0+løsning.
I undersøgelsen inddrages eksisterende uheldsdata på strækningen, og der vil blive gennemført en
trafiksikkerhedsrevision af projektets mulige løsninger. Vejdirektoratet er også opmærksom på, at det
vil skabe omkørsler og mulighed for køer, mens vejarbejdet foretages. Derfor er trafikafvikling under
anlæg også en del af undersøgelsen.
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0008.png
Det er Vejdirektoratets vurdering, at de forskellige forslag til forbedringer på den eksisterende vej, cy-
kelsti og forbedringer af strækningens endepunkter ligger inden for projektets rammer. De vil derfor
indgå i de videre undersøgelser. Mange af de indkomne forslag knytter sig umiddelbart til 0+løsnin-
gen, som der også er mange fortalere for blandt høringssvarene. Vejdirektoratet har noteret ønskerne
og vil arbejde for at kunne fremlægge forskellige løsninger, som på forskellig vis tilgodeser de forskel-
lige hensyn til pendlere, naboer, tung trafik mv.
Det er også foreslået at se på andre veje eller planlægge ny vej uden for Rute 11 mellem Korskro og
Varde. Det er Vejdirektoratets vurdering, at disse forslag ligger uden for rammerne i kommissoriet, og
de undersøges derfor ikke nærmere i det videre arbejde. Også forslag om at ændre tidspunkter for an-
komst til sommerhuse samt ændret lokation for nøgleudleveringer vurderes at ligge uden for Vejdirek-
toratets muligheder i forbindelse med projektet.
Naboer og erhverv
Resume af indkomne ideer
15 høringssvar handler om naboer og erhverv på strækningen.
Det bemærkes i hovedparten af høringssvarene, at det vil påvirke rigtig mange lodsejere og beboere
langs strækningen negativt, hvis vejen udvides til en 2+1 vej. En bemærker, at det er meget hårdt at
skulle risikere, at ens fødegård kan blive ødelagt af projektet.
Flere høringssvar beskriver, at der ligger ca. 52 huse/firmaer/gårde i forbindelse med Rute 11, hvoraf
ca. 25-27 ligger inden for et par km ved Lifstrup. Det beskrives, at hvis alle adgangene lukkes, så vil
det slette et helt lokalsamfund. Der udtrykkes håb om, at der ses på økonomien i, hvor mange ejen-
domme som berøres, og det påpeges, at en 2+1 vej, særligt som motortrafikvej, vil have en enorm
indgriben på stort set alle ejendomme langs vejen. Vester Nebel Sogns Lokalråd påpeger endvidere,
at en opgradering til 2+1 vej vil dele sognet fysisk, idet infrastruktur i sognet vil blive helt anderledes.
Beboerne langs hovedvejen, men også Lifstrup, Ølufvad-Søhale området generelt, vil få helt andre ad-
gangsforhold, og det vil betyde, at tilknytningen til selve Vester Nebel formentlig vil svinde.
Der stilles spørgsmål om, hvordan man vil sikre landbrug, markadgange, lokale virksomheder, ind-
kørsler til ejendomme mv. samt støjsikre ved en motortrafikvej.
Mange af høringssvarene, herunder både borgere, en nyetableret lodsejergruppe samt Sydvestjysk
Landboforening, beskriver, at en stor del af den lokale erhvervsaktivitet knytter sig til landbrug. Både
som primærerhverv men også som følgeerhverv i form af maskinværksted, direkte salg af landbrugs-
produkter mm. Der er derfor mange traktorer og øvrige tunge køretøjer, der færdes på vejen. Det
fremhæves i en række høringssvar, at virksomhederne er afhængige af adgangen til Rute 11. Vejen er
i dag en vigtig infrastruktur for områdets virksomheder. Mange af de lokale virksomheder har land-
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0009.png
brug, marker og andre erhvervsaktiviteter beliggende på begge sider langs Rute 11. Det er derfor me-
get vigtigt, at der er fokus på, at et projekt til udvidelse af Rute 11 ikke bliver en hindring for den drift
der er i området i dag og dermed en økonomisk byrde for de lokale virksomheder. Samtidig er der rå-
stofindvending i området, som kaster en række behov af sig.
Hvamø A/S gør opmærksom på Virksomhederne HVAMØ A/S, H.T. Hydraulik A/S samt landbruget
Morten Thams landbrug. HVAMØ A/S producerer og reparer landbrugsvogne. Der kommer hvert år
ca. 800-1000 traktorer til virksomheden. I H.T. Hydraulik A/S foregår også meget transport til og fra
virksomheden af lastbiler, traktorer og andre landbrugsmaskiner. Både virksomhederne og landbruget
er afhængigt af at kunne benytte Rute 11.
Forumlund Minkfarm gør opmærksom på, at de i fællesskab driver 750 ha planteavl med kartofler, rul-
legræs, byg, hvede og raps, som ligger fordelt rundt omkring Rute 11. Rute 11 er ekstremt vigtig og
nødvendig for at drive virksomhed, da jordene ligger både omkring og langs Rute 11 med adgang til
hovedvejen. De bebor to ejendomme og ejer i fællesskab en række gårde med tilhørende jord.
Korskro Hestemarked gør opmærksom på det areal/matrikler, der anvendes til markedet. Der findes
lokalplan for arealerne, som omfatter:
- 11af Skads, Esbjerg Jorde, adresse: Rønnegårdsvej 16, 6715 Esbjerg N
- 26c Skads, Esbjerg Jorde,
I det nordøstlige hjørne af markedspladsen findes indkørsel fra Vardevejen (Ølufvad Hovedvej) til mar-
kedspladsens nordlige P-plads, ad hvilken al trafik nordfra ledes ind til markedspladsen. Af trafiksik-
kerhedsmæssige grunde vurderes det at være fint, hvis indkørslen nord for Esbjerg Lufthavns område
kan udformes med et ekstra vigespor i en længde på 30-40 m.
Esbjerg Kommune, Vej og Park, gør opmærksom på, at de planlægger at etablere et Transportcenter
ved Korskroen, hvilket forventes at medføre mere trafik i fordelerringen til og fra Tingvejen, også i
hverdagene. Da der allerede er kapacitetsproblemer i fordelerringen i dag, ønsker Esbjerg Kommune,
at forventet trafik fra kommende Transportcenter medtages i kapacitetsberegningerne og i vurderingen
af, hvordan kapaciteten kan forbedres i fordelerringen. Dette for at undgå, at trafikanterne vælger at
benytte Grimstrupvej og køre gennem Grimstrup, fordi de skal holde i kø ved fordelerringen.
Esbjerg Kommune, Fritid, Sundhed og Omsorg, og en brugergruppe for Motorsportscenteret har be-
skrevet, at der er sikkerhedsmæssige udfordringer med den nuværende adgang til motorsportscente-
ret. Det gælder specielt ved events og løbs-arrangementer, hvor fysisk trafikregulering er nødvendigt. I
dagligdagen er problemerne de samme, men der afvikles trafikken med de risici, der er forbundet med
det. Tæt beplantning forhindrer også oversigten og forringer sikkerheden. Der stilles forslag om, at
motorsportcenterets nuværende adgang lukkes, mens der i stedet skabes adgang via en ny rundkør-
sel, som etableres i stedet for det nuværende kryds med Rønnegårdsvej og Korskrovej.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har noteret bemærkningerne omkring naboer og erhverv langs vejen, og de vil indgå i
den videre undersøgelse. Det gælder både borgere, virksomheder, landbrug og aktiviteter. Vejdirekto-
ratet har stor forståelse for, at man som nabo og erhverv langs strækningen bliver sat i en svær situa-
tion, hvor det ikke vides, hvad der skal ske med ens ejendom eller erhverv eller adgangen hertil. Efter-
som projektet ser på mulighederne for at opgradere og udvide vejen, kan det ikke undgås, at naboer
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0010.png
og erhverv vil blive påvirket, men
Vejdirektoratet vil bestræbe sig på at tage bedst muligt hensyn til na-
boer og erhverv.
Vejdirektoratet vil i undersøgelsen vurdere
mulighederne for at sanere i de eksisterende vejadgange
og tilslutninger. Der er fokus på, at ejendomme og erhverv fortsat vil kunne have en tilfredsstillende
vejadgang, men Vejdirektoratet er opmærksom på, at opgradering til 2+1 vej vil kunne generere en del
omvejskørsel for beboere og erhverv. Som det også er bemærket i høringssvar, bliver landbrugstrafik-
ken en udfordring, hvis vejen opgraderes til en motortrafikvej, som landbrugskøretøjer ikke kan be-
nytte. Vejdirektoratet har stor forståelse for den bekymring, det giver, at der ses på lukning og omlæg-
ning af adgange, men dette er et vigtigt element i at undersøge mulighederne for at opgradere vejen
og forbedre trafiksikkerheden.
Adgangsforholdene til både motorsportcenteret og markedspladsen indgår som en del af undersøgel-
sen, og der vil blive set nærmere på mulighederne for at forbedre de eksisterende forhold.
Vejdirektoratet er i dialog med Esbjerg Kommune om det kommende transportcenter. Eftersom plan-
lægningen er igangværende, forventes det at blive behandlet kvalitativt, evt. som et muligt kumulativt
element.
Natur og miljø
Resume af indkomne ideer
5 høringssvar omhandler natur og miljø.
Det bemærkes, at der ikke er grundlag for at forsegle endnu mere jord i forhold til klimaet. Desuden
giver mere asfalt et øget behov for saltning om vinteren, hvilket forurener drikkevandet yderligere.
Hvis adgange lukkes, vil det øge dieselforbruget på grund af de store omveje for at komme ud på om-
kringliggende marker.
Det fremhæves, at der er et rigt dyreliv i området, fx flagermus, frøer, ugler, svaler osv. Projektet vil
udelukkende have negative konsekvenser for landskabet, dyrelivet og ikke mindst beboerne ved Rute
11.
Vester Nebel Sogns Lokalråd og et medlem heraf gør opmærksom på, at Ny Lifstrup langs hovedve-
jen er udpeget til bevaringsværdigt kulturmiljø under kategorien ”hedekoloni”. Bebyggelsen viser, hvor-
dan en helt ny bebyggelse opstod langs hovedvejen i forbindelse med hedeopdyrkning og udstyknin-
ger. En opgradering til 2+1 vej vurderes helt at ødelægge miljøet af følgende årsager: En del huse og
gårde vil uundgåeligt blive eksproprieret og nedrevet. De øvrige vil skulle have en alternativ adgangs-
vej til hus/ejendom eller få begrænset adgangsvej. Kombineret med mere støj og andre gener vil der
ikke være attraktivt at bo. Over en årrække risikeres det, at ejendommene vil stå som usælgelige og
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0011.png
nedrivningsmodne steder. Det frygtes, at mange af husene og ejendommene (der for de flestes ved-
kommende nu er pæne og velholdte) over en årrække vil stå som ”skændsler” langs vejen i lighed
med den gamle Korskro.
Esbjerg Kommune ønsker, at der tages hensyn til miljø og landskab i området langs Rute 11. Eksem-
pelvis ønsker Esbjerg Kommune, at så mange som mulig af de store egetræer og bøgetræer i krydset
Ølufgårdsvej, Rudholmvej og Rute 11 bevares.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har noteret bemærkningerne i forhold til natur og miljø i området.
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen vil der blive foretaget en kortlægning af eksisterende
natur- og miljøforhold i området. I den forbindelse gennemføres blandt andet en række feltundersøgel-
ser, som har til formål at kortlægge de forskellige naturværdier og arter i området. Med udgangspunkt i
kortlægningen vil det herefter blive vurderet, om der sker påvirkninger af miljøet og naturen i forbin-
delse med projektet, og om afværgeforanstaltninger er nødvendige. Det kan for eksempel være ved at
etablere faunapassager og/eller vildthegn på strækningen. Det kan også være ved at etablere ny natur
som erstatning for noget, som inddrages. De nødvendige foranstaltninger beskrives i miljøkonse-
kvensrapporten og indarbejdes i anlægsoverslaget for projektet.
Som en del af miljøkonsekvensvurderingen undersøges også kulturhistorien i området, og her vil det
bevaringsværdige kulturmiljø ved Lifstrup også blive undersøgt, og påvirkningerne herpå vil blive vur-
deret. Klimaforhold vil også indgå i undersøgelsen.
Støj
Resume af indkomne ideer
Tre høringssvar handler om støj på strækningen og i forbindelse med projektet.
Et høringssvar fremhæver, at opsætning af støjskærme for at reducere støjgener vil ødelægge det vi-
suelle udtryk og gammel kulturarv, hvilket på ingen måde ønskes. Det kommenteres, at forskere ved
SDU har dokumenteret, at der er en sammenhæng mellem trafikstøj og demens.
En nabo til Rute 11 bemærker, at vedkommende ikke føler sig generet af støj.
Vester Nebel Sogns Lokalråd fraråder opgradering til 2+1 vej og vurderer, at det vil medføre mere støj,
da hastigheden vil blive højere ved udvidelse, vejen kommer tættere på, og der vil komme mere trafik.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har noteret bemærkningerne vedrørende støj. Støj og dets betydning for helbredet har
med god grund fået større og større opmærksomhed de seneste år. Vejdirektoratet følger med i un-
dersøgelserne og deres resultater.
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Notat om idefasehøring om opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2625463_0012.png
I undersøgelsen vil der blive gennemført støjberegninger for de forskellige løsninger - både i
dagens situation og ud fra den trafikale situation, der forventes i fremtiden. Støjberegningerne bliver
anvendt til at analysere de støjmæssige konsekvenser af projektets forskellige løsninger, herunder be-
hov og muligheder for eventuelle støjdæmpende foranstaltninger. I forbindelse med konsekvensvurde-
ringerne vil der blive foretaget undersøgelser af mulighederne for at reducere støj for sammenhæn-
gende boligområder, der belastes over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB. Eventuelle
støjreducerende tiltag vil blive indarbejdet i de forskellige løsningsforslag.
Hvis der vurderes behov for at opsætte støjskærme langs vejen, vil deres visuelle påvirkning også
blive undersøgt som en del af miljøkonsekvensvurderingen.
Proces
Resume af indkomne ideer
Tre høringssvar handler om proces og inddragelse.
I et høringssvar udtrykkes håb om, at projektet behandles uvildigt, og at de indkomne høringssvar ind-
drages, så borgere ikke ender med at sidde tilbage med en følelse af, at projektet allerede er vedta-
get, og at høringerne blot er en formalitet.
I et andet høringssvar opfordres Vejdirektoratet også til at lytte til de lokale stemmer frem for politikere,
der benytter Rute 11 som en profileringsplatform.
En nyetableret lodsejergruppe og Sydvestjysk Landboforening ønsker en tæt dialog med Vejdirektora-
tet og foreslår et fælles kaffemøde for videre drøftelse umiddelbart efter sommerferien.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet sætter pris på de mange gode forslag og kommentarer, der er modtaget i forbindelse
med idefasen. Rammen for projektet med opgradering af Rute 11 mellem Korskro og Varde er beslut-
tet og finansieret som en del af Infrastrukturplan 2035, men de nærmere løsninger inden for rammen
er ikke fastlagte. Her er ideer og forslag fra offentligheden mv. et vigtigt element i at definere gode løs-
ninger inden for projektets rammer. Når analyserne af de forskellige forslag er færdige og har været i
offentlig høring, vil det være op til den politiske forligskreds at træffe beslutning om, hvilken løsning der
arbejdes videre med.
Vejdirektoratet indgår gerne i dialog med interesserede lodsejere og ser frem til et kommende samar-
bejde.
12