NOTAT
5. september 2022
2021-288
Orientering om DSB’s køreplan for 2023
(S23) i S-togtrafikken
I dette bilag gennemgås de anmodninger om fravigelser fra DSB’s
trafikforpligtelser, som DSB har fremsat i notat af 24. august 2022
vedrørende S-togtrafikken i 2023 med tilhørende argumentation
for imødekommelse.
1. Anmodninger
1.1. Sæsonbetinget efterspørgsel i S-togtrafikken
I medfør af tillægskontrakt 22 til DSB-kontrakten, pkt. 3.3, har
DSB ret til at ændre placeringen af 152.662 togkilometer (togkm)
som følge af sæsonbetinget efterspørgsel i S23.
Af DSB’s notat af 2. september 2022 fremgår det, at DSB anmoder
om at reducere med 197.952 togkm i S23, hvilket er 12.881 togkm
yderligere end angivet i køreplanforslaget. Derved reducerer DSB
samlet set med 45.290 togkm som følge af den sæsonbetingede ef-
terspørgsel. Konkret ønsker DSB også i uge 27 og uge 31 – og ikke
kun i uge 28-30 som angivet i køreplanforslaget – at fjerne supple-
mentsbetjeningen i dagtimerne på Ringbanen, hvilket betyder det,
at der vil være 10-minuttersdrift i stedet for 5-minuttersdrift i dag-
timerne i hele sommerferieperioden.
Af DSB’s notat fremgår det desuden, at DSB vil indsætte 296.929
togkm i S23 som kompensation for den reducerede togkilometer-
produktion. Det vil sige, at uanset at DSB reducerer i togkilometer-
produktionen som følge af sæsonbetinget efterspørgsel, indsætter
DSB 98.977 togkm mere, end DSB er forpligtet til i medfør af DSB-
kontrakten. Heri indgår blandt andet de ekstra tog, DSB indsætter
på strækningen mellem København H og Høje Taastrup, jf. pkt. 1.3
nedenfor.
Transportministeriet kan imødekomme DSB’s anmodning og har i
den forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB oplyser, 1) at DSB til-
passer driften til efterspørgslen i ferieperioder, hvor der er færre