Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 390
Offentligt
2623308_0001.png
15.09.2022
Til Klimaminister Dan Jørgensen og Folketingets Klimaudvalg
Nattog kan bidrage overraskende meget til at løse
transportens europæiske klimabelastning
Alt mens det ikke lykkedes at få sat et ”dansk nattog” på skinnerne i dette efterår til Köln og
Bruxelles, så peger en
ny europæisk analyse
af nattog på
at ikke mindre end 3% af EU’s
nuværende samlede klimapåvirkning kan blive reduceret, hvis nattog udrulles i henhold til de
destinationer i Europa, hvor der allerede ligger skinner og hvor der i dag flyves rigtig meget.
Nattog er med distancer fra 600 km til 1.500 og måske længere, meget velegnet til at
overflødiggøre flytrafik, uden at passagererne oplever det som et tab af tid og komfort.
Analysen laver naturligvis nogle antagelser. Der antages at passagerernes villighed til at udskifte fly
med nattog følger tilgængelige markedsundersøgelser (målinger). Analysen benytter den
europæisk anerkendte metode for at opgøre flyenes klimabelastning GWP*, så ikke CO2-mæssige
klimabidrag indregnes i begrebet CO2e, ligesom ved landbruget. Alle antagelser ligger åbent
fremme og kan ændres på.
Man kan gange den potentielle reduktion af CO2e for nye nattog med den samfundsmæssige
skyggepris på CO2e-reduktioner. Selv med meget forsigtige antagelser om CO2e-priser, viser
analysen at det er en gevaldig god forretning at iværksætte startstøtte på en lang række
nattogsruter i Europa, herunder en del, der involverer danske rejsende. Udover startstøtte peger
analysen på især tre forhold: At få reduceret afgifterne for at køre nattog på de europæiske
skinner
især Tyskland skiller sig ud. Hurtigt at sikre at der er adgang til relevant rullende
materiel. Og endelig at togene skal have god kvalitet og køre hele året.
Det var formentlig afgørende for det mislykkede udbud af nattog fra Malmø
Bruxelles at det for
operatørerne var svært at sætte i gang uden at der var passende sove- og liggevogne til rådighed
at leje, og at det trods svenskernes økonomiske støtte ikke ville blive økonomisk rentabelt at køre i
de første år. Forestiller man sig at også den danske stat og belgiske stat spytter i kassen, kan dette
nattog blive en realitet. Og kan dermed blive det første trin ud af en lang række, hvor nattog i stor
skala trækker fly ud af luftrummet. Som analysen gør rede for.
PS: Nattog udelukker på ingen måde behovet for at udbygge dagtog og højhastighedstog på tværs
af Europa. Fx vil Femern forbindelsen gøre det muligt at rejse længere væk med nattog samtidig
med at flere kan bruge tog i dagtimerne.
Se rapporten i bilaget og find regneark og supplerende info (på engelsk) på denne adresse:
https://back-on-track.eu/the-global-warming-reduction-potential-of-night-trains/
Mvh. Poul Kattler
På vegne af Facebook siden Bevar Nattoget og Rådet for Bæredygtig Trafik