Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 389
Offentligt
2623083_0001.png
Transportminister Trine Bramsen
Frederiksholms kanal 27 F
1220 København K
Den 15. september 2022
Kopi: Transportudvalget
Fjern urimeligt gebyr på gods- og buskørselstilladelser fra tegnebrættet
Regeringen foreslår med sit finanslovsforslag for 2023, at Færdselsstyrelsen fra den 1. januar 2023
skal opkræve et nyt omkostningsdækkende gebyr for vognmandstilladelser til gods- og buskørsel og
tilsynet hermed.
Gebyrets størrelse fremgår ikke af finanslovsforslaget, men vi kan konstatere, at der i 2023
budgetteres med at blive indkrævet ca. 25 mio. kr. mere i gebyrer end i 2022, som skal betales af
erhvervet.
Vi tager derfor skarpt afstand fra forslaget og ønsker ministerens kommentar og forklaring på den
meget store ekstrabyrde, der nu pålægges vognmandserhvervet.
Efter en periode med helt uacceptabel langsom og ufleksibel sagsbehandling ved udstedelsen af
tilladelser i Færdselsstyrelsen, finder vi det helt uholdbart at pålægge branchen et nyt gebyr for
tilladelser, der er en nødvendighed for, at vognmændene kan udføre deres erhverv.
De lange ventetider i Færdselsstyrelsen har medført store problemer for mange i branchen, da det
sænker kapaciteten og samtidig hæmmer fleksibiliteten. Helt konkret har Færdselsstyrelsens
sagsbehandling betydet, at mange vognmænd har måttet lade lastbiler eller busser stå stille på
gårdspladsen i månedsvis, uden at de har kunnet indgå i vognmandens produktionsapparat. Det i
en tid, hvor der er historisk stor mangel på ledig kapacitet, og hvor fokus burde være på at få så
mange køretøjer ud på vejene så hurtigt, som det er muligt.
Når bilerne holder stille, betyder det, at vognmanden har udgifter til afskrivning af lastbilen eller
bussen, men ingen indtjening, hvilket naturligvis går ud over forretningen.
I regeringens finanslovsforslag begrundes gebyret
med de forhøjede krav fra EU’s
Vejpakke, hvor
Færdselsstyrelsen bliver pålagt flere administrative opgaver og et mere omfattende tilsyn. Forslaget
om at indføre gebyrfinansiering på gods- og bustilladelser indgår ikke i lovforslaget, der
implementerer EU’s Vejpakke
1
, og som et bredt flertal af Folketinget har vedtaget tidligere på året.
Hvis regeringen ønsker at finansiere nye Vejpakke-opgaver via gebyret, burde det have indgået i
behandlingen af lovforslaget, så samtlige partierne bag havde haft mulighed for at tage stilling til
finansieringsspørgsmålet i en åben debat i Folketinget. Det nuværende forslag efterlader branchen
med et indtryk af, at regeringen bevidst er gået efter at finde finansiering til nye Vejpakke-opgaver
på bagkant af vedtagelsen af lovforslaget blandt en smallere kreds af partier, der ikke i samme
omfang kerer sig om vognmandserhvervets økonomiske rammevilkår og konkurrenceevne.
1
L 62 (2021-22)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 389: Kopi af henvendelse af 15/9-22 til transportministeren fra Brancheorganisation for den danske Vejgodstransport (ITD) om gebyrer på gods-og buskørselstilladelser
2623083_0002.png
Vejpakken medfører en række nye regler, som vi bakker op om. Nogle regler er rettet mod det
private, mens andre er rettet mod myndighederne. Uanset hvad kommer vi ikke uden om, at det
betyder øgede administrative byrder at forbedre vilkårene i branchen. Vognmændene løfter allerede
deres del, og vi har en forventning om, at statens øgede udgifter afholdes af staten og ikke
overvæltes på erhvervet. Skiftende regeringer har henvist til Vejpakken som et middel til at gøre
det mere attraktivt at drive vognmandsforretning fra Danmark, og som et vigtigt skridt på vejen til
at sikre mere fair konkurrence mellem danske virksomheder og udenlandske. Vi ser det som et
paradoks, at regeringen nu bruger Vejpakken til at pålægge netop danske virksomheder yderligere
omkostninger i form af et nyt gebyr.
Gebyret foreslås samtidig indført i en tid, hvor mange vognmænd kæmper med at få deres
forretning til at hænge sammen. Mangel på chauffører og krigen i Ukraine udfordrer
transportkapaciteten, og de stigende dieselpriser presser transportmarkedet voldsomt for tiden. Her
er det et helt urimeligt svar samtidig at pålægge et helt erhverv endnu flere omkostninger fra
statens side.
Vi vil derfor kraftigt opfordre regeringen til at trække sit forslag om at lade Færdselsstyrelsen
opkræve gebyr ved udstedelse af gods- og buskørselstilladelser tilbage.
I den forbindelse indgår vi gerne i en dialog, ligesom vi meget gerne indgår i dialog om, hvordan
Færdselsstyrelsens sagsbehandling kan blive løftet til et mere acceptabelt niveau.
Venlig hilsen
Stefan K. Schou
Adm. Direktør
ITD
Jesper Kronborg
Branchedirektør
Dansk Erhverv Transport
Michael Nielsen
Adm. Direktør
Dansk PersonTransport
Erik Østergaard
Adm. Direktør
DTL - Danske Vognmænd
Rune Noack
Transportpolitisk chef
DI Transport