Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 388
Offentligt
2622409_0001.png
Udbygning af Rute 9
ved Nørreballe
Sammenfatning af ideer og forslag fra den indle-
dende idefase
September 2022
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0002.png
Indhold
Indledning ............................................................................................................................................... 3
Indledende idefase...................................................................................................................... 3
Trafikale forhold ..................................................................................................................................... 3
Resume af indkomne ideer ......................................................................................................... 3
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 5
Løsninger ............................................................................................................................................... 5
Resume af indkomne ideer ......................................................................................................... 5
Forslag til udbygning af Rute 9 ved Nørreballe .......................................................................... 6
Forslag til 0+løsning .................................................................................................................... 7
Andre forslag ............................................................................................................................... 8
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 9
Forslag til udbygning af Rute 9 ved Nørreballe .......................................................................... 9
Forslag til 0+løsning .................................................................................................................. 10
Andre forslag ............................................................................................................................. 10
Naboer og erhverv ............................................................................................................................... 11
Resume af indkomne ideer ....................................................................................................... 11
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................. 11
Miljø og natur ....................................................................................................................................... 12
Resume af indkomne ideer ....................................................................................................... 12
Påvirkning af natur og miljø ved en sydlig linjeføring ............................................................... 12
Påvirkning af natur og miljø ved en nordlig linjeføring .............................................................. 13
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................. 13
Støj ........................................................................................................................................................ 14
Resume af indkomne ideer ....................................................................................................... 14
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................. 15
Grøn Gas Lolland-Falster.................................................................................................................... 16
Resume af indkomne ideer ....................................................................................................... 16
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................. 17
Proces ................................................................................................................................................... 17
Resume af indkomne ideer ....................................................................................................... 17
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................. 17
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0003.png
Indledning
Den 28. juni 2021 blev der indgået et bredt politisk forlig om ”Infrastrukturplan 2035”, som omfatter
statens investeringer og initiativer på transportområdet for perioden 2022-2035. Det fremgår af aftalen,
at der skal udarbejdes en Miljøkonsekvensvurdering for udbygning af Rute 9 ved Nørreballe. Undersø-
gelsen forventes afsluttet ultimo 2023. Formålet med udbygning af Rute 9 ved Nørreballe er at for-
bedre forholdene i Nørreballe bl.a. i forhold til støj og trafiksikkerhed, samtidig med at fremkommelig-
heden lokalt på Rute 9 forbedres for den gennemkørende trafik.
Som led i miljøkonsekvensvurderingen afholdt Vejdirektoratet en indledende idéfase i perioden 1. april
til og med 6. maj 2022. Vejdirektoratet afholdt borgermøde d. 25. april i Østoftehallen. Ved borgermø-
det var der ca. 200 deltagere.
Indledende idefase
Formålet med den indledende idéfase er at informere om projektet og den overordnede proces samt
at indhente idéer og synspunkter, som kan indgå i det videre arbejde med projektet og undersøgelsen.
Vejdirektoratet har modtaget 30 henvendelser. De omfatter 28 henvendelser fra borgere, herunder et
fællessvar med en underskriftsindsamling fra mere end 50 borgere, samt en henvendelse fra DI
Transport og en henvendelse fra Energinet og EVIDA.
Høringssvarene er i det følgende opdelt i temaerne:
Trafikale forhold
Løsninger
Naboer og erhverv
Natur og miljø
Støj
Grøn Gas Lolland-Falster
Proces
Når resultatet af miljøkonsekvensvurderingen foreligger medio 2023, offentliggøres dette i forbindelse
med en afsluttende høring, hvor der også åbnes for muligheden for at indsende kommentarer og be-
mærkninger til projektet. Der vil også blive afholdt borgermøde, hvor resultaterne af undersøgelsen vil
blive præsenteret. Efter høringen og opsamlingen fra denne indstilles projektet til transportministeren,
hvorefter den valgte løsning fortsætter videre i detailprojektering og anlæg fra 2024.
Trafikale forhold
Resume af indkomne ideer
Syv høringssvar omhandler de trafikale forhold.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0004.png
Der kommenteres, at hvis man omlægger vejen ved Nørreballe, så løber ruten fortsat gennem flere
andre små byer, som vil være flaskehalse, og som fortsat vil blive genereret af trafikken. Det gælder
blandt andet Stokkemarke og Halsted samt andre steder på den anden side af færgen på Langeland.
Det er opfattelsen, at en omfartsvej ved Nørreballe stort set ikke kan reducere tidsforbruget på Rute 9.
Det bemærkes i høringssvar, at omfartsvejen ved Nørreballe ikke kan lempe trafikken Fyn-Femern.
Der stilles spørgsmål om, hvad det reelt vil gavne de trafikanter, som er tænkt at have fordele af om-
fartsvejen fra Tårs mod Femern. Der spørges også til, hvorfor man ikke venter og ser, hvad der sker
med trafikken på Lolland, når Femern-forbindelsen åbner. Det påpeges, at det er tvivlsomt, om om-
fartsvejen vil trække trafik fra Femern-forbindelsen, idet trafikken fra Rødby til Sjælland fortsat vil ske
via Sydmotorvejen, og at trafik fra Rødby til Tårs vil ske via Holeby og Søllested. Det er holdningen, at
projektet derfor ikke vil sikre bedre fremkommelighed mellem Lolland, Falster og Fyn samt Tyskland.
I et høringssvar bemærkes, at der i Lolland Kommunes kommuneplan ikke pt. er konstateret kapaci-
tetsudfordringer på den nuværende Rute 9. Det bemærkes desuden, at Vejdirektoratets forundersø-
gelse fra 2012 konstaterede, at ”trafikkens størrelse på Rute 9 generelt er sammenlignelig med andre
2 sporede hovedlandeveje i åbent land og gennem mindre bysamfund, hvor der ikke er kapacitetspro-
blemer”. I høringssvaret er det opfattelsen, at antallet af overførte biler og gods mellem Spodsbjerg-
Tårs er faldet siden 1997, og det bemærkes, at der i 2018 skete en stor reduktion i den langsomme-
lige roetrafik på Rute 9 ifm. en større ændring i indlevering af sukkerroer til fabrikkerne i hhv. Nakskov
og Nykøbing, hvor sukkerfabrikkerne nu har overtaget indtransporten af roer. I høringssvaret forventes
det, at man ser ind i en aktuel og fremtidig affolkning af Vestlolland, hvorfor den andel af trafikken
mindskes de kommende år. Dermed reduceres behovet for udbygning af vejen.
I en henvendelse undres der over, hvordan man kan bruge over 10 år gamle undersøgelser om trafik-
ken på vejen som belæg for en vurdering af tyngden af trafikken. Der undres også over, hvorfor de
ikke er tilgængelige for offentligheden.
En beretter om, at trafikken kun er steget de sidste 11 år. Der vurderes at være myldretid mellem kl.
6.45-8.00 og omkring 16.00-18.00. I det tidsrum, hvor der er meget trafik, er der observeret farlige si-
tuationer, især når folk skal ind til deres matrikler. En anden kommenterer, at de sidste ændringer af
vejen kun har gjort forholdene dårligere, og at vejbanen nu er blevet så smal, at det ikke er muligt at
passere højre om en holdende bil. Lyskrydset ved Maribo Erhvervsområde bemærkes i en henven-
delse som et fremskridt, der bidrager til at lave hul i trafikken, så det bliver muligt at køre til/fra sin ind-
kørsel på Vestre Landevej.
Der gøres opmærksom på flere forhold, som komplicerer de trafikale forhold ved en sydlig forbindelse.
Det forventes, at det bliver dyrt at sikre adgang til skole/børnehave, sportshallen og kirken. Desuden
risikeres den sydlige forbindelse at indespærre beboerne på Koldingevej, der er en blind vej. De har
derfor behov for en ny adgangsvej, og det vil medføre omvejskørsel for beboerne. Det er opfattelsen,
at trafik til og fra Knuthenborg vil blive aflastet og kunne forløbe mere ensartet med en linje nord om
byen. Det samme gælder Bandholm og Askø.
Et høringssvar sætter fokus på små bløde trafikanter, og gør opmærksom på, at byens skolebørn be-
væger sig dagligt mod skolen både gående og cyklende.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0005.png
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet er opmærksom på, at projektet med en omfartsvej omkring Nørreballe ikke aflaster tra-
fikken gennem Stokkemarke eller Halsted, hvor trafikmængden dog også er mindre end gennem Nør-
reballe. Omfartsvejen har til formål at lede bilerne uden om Nørreballe og dermed aflaste byen for støj
og gennemkørende trafik, ligesom omfartsvejen lokalt skal forbedre fremkommelighed og trafiksikker-
hed på Rute 9. Det er muligt, at omfartsvejen på sigt eventuelt kan fungere som et trin i en videre ud-
bygning af Rute 9, men der er for nu ikke afsat penge til at undersøge eller udbygge andre dele af
strækningen. Som del af Infrastrukturplan 2035 er der dog afsat penge til at undersøge strømforhol-
dene ved Tårs Havn med henblik på en videre undersøgelse af en fremskudt færgehavn.
I forbindelse med projektet gennemføres en række trafikberegninger med udgangspunkt i Landstrafik-
modellen med fremskrivninger af trafikken. Beregningerne giver et indblik i trafikmængden og den for-
ventede vækst i trafikken. I beregningerne indgår åbningen af Femern-forbindelsen. Der er naturligvis
en usikkerhed forbundet med beregningerne og de forudsætninger, som anvendes.
Der gennemføres trafiktælling og laves nye trafikberegninger for udbygning af Rute 9 ved Nørreballe
som en del af denne undersøgelse, og resultaterne vil således ikke basere sig på de ti år gamle be-
regninger fra forundersøgelsen. Forundersøgelsens resultater er offentliggjort og kan ses
her.
Resul-
taterne af trafikberegningerne offentliggøres som en del af miljøkonsekvensvurderingen. Det er også
muligt løbende at se Vejdirektoratets data om trafik på statsvejene via vores hjemmeside, blandt andet
trafik på målestationer.
Det vil være en central del af undersøgelsen at vurdere omfanget og placeringen af en omfartsvejs
mulige tilslutninger og krydsninger af adgangsveje. Det gælder både for en sydlig og en nordlig linjefø-
ring. Der vil i muligt omfang blive taget hensyn til naboer, ligesom omvejskørsel så vidt muligt begræn-
ses. Det må dog forventes at de forskellige løsninger vil påvirke adgangsforhold forskelligt, hvilket vil
blive fremlagt som en del af undersøgelsen. Vejdirektoratet har også noteret, at der kan opleves udfor-
dringer ved at komme ind og ud fra ejendomme i myldretiden, og at det kan være vanskeligt at over-
hale på strækningen.
Vejdirektoratet er opmærksom på Østofte Skole, og i undersøgelsen vil der i muligt omfang blive set
på skoleveje og ruterne for bløde trafikanter, ligesom påvirkningerne herpå vil blive vurderet.
Løsninger
Resume af indkomne ideer
22 af høringssvarene omhandler mulige løsninger i projektet. Høringssvarene indeholder både kon-
krete forslag til mulige løsninger og bemærkninger til forskellige løsninger.
Det kommenteres i en række høringssvar, at man hellere ser, at der ventes og ses på trafikudviklingen
og det reelle behov, når Femern-forbindelsen er åbnet. Pengene ønskes hos flere reserveret til en
fremtidssikret løsning. Det nævnes også i et høringssvar, at det er snæversynet at se på en omfartsvej
ved Nørreballe som landevej. Flere påpeger, at en omfartsvej ved Nørreballe hverken er hensigts-
mæssigt eller nødvendig.
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0006.png
Det bemærkes, at linjeføringerne fra forundersøgelsen i 2012 tager udgangspunkt i forældede forhold
og ikke de nuværende. Blandt andet ift. erhvervsområdet ved tilslutningsanlæg nr. 48 Maribo og den
forestående etablering af en gasledning.
Et høringssvar påpeger, at en omfartsvej, som kun føres udenom Nørreballe, ikke vil skabe færre far-
lige situationer, da der vil være behov for to vejkryds hhv. før og efter Nørreballe.
Der nævnes udfordringer med vejkrydset med Skibevej, der vurderes at være trafikeret og farligt.
DI er grundlæggende positive overfor etablering af en øget kapacitet, men bemærker, at dette er nød-
vendigt for hele Rute 9. Udbygningen kan med fordel suppleres med forbedring af færgelejet i Tårs,
evt. ved at anlægge dette som fremskudt færgeleje.
Forslag til udbygning af Rute 9 ved Nørreballe
De forskellige høringssvar giver også holdninger både for og imod en løsning hhv. syd eller nord om
Nørreballe.
Som argumenter for en løsning nord om Nørreballe nævnes, at der allerede er planlagt en gasledning,
og at denne linjeføring bør kunne følges. Det er opfattelsen, at der bør være plads til begge dele i
samme korridor. Der menes at være færre bysamfund, og mindre natur og miljø, som berøres ved en
løsning nord om byen. Linjeføringen vil fysisk afgrænse og samle landsbyen, fordi linjen ligger i et bart
markområde, som i forvejen er en naturlig barriere i landskabet.
Som argumenter imod en løsning nord om Nørreballe nævnes, at det vil være ødelæggende for byens
handelsliv. Desuden vil løsningen gennemskære store landbrugsarealer og forvrænge det visuelle bil-
lede, da der ikke er nogle naturlige linjer i terrænet, som vejen kan følge.
Som argumenter for en løsning syd om Nørreballe nævnes, at der er størst tidsbesparelse ved denne
linje, og at der er mulighed for direkte adgang til det nye erhvervsområde ved tilslutning nr. 48. Desu-
den at løsningen ikke er i konflikt med den kommende gasledning.
Som argumenter mod en løsning syd om Nørreballe nævnes, at en løsning syd om byen forventes at
blive dyrere, fordi den menes at blive over dobbelt så lang som en nordlig, og der vil være behov for
flere krydsninger. Terrænet vurderes endvidere at være mere kuperet syd for Nørreballe. Desuden vil
omfartsvejen afskære oplandet, der ellers er forbundet til Nørreballe/Østofte, idet der syd for Nørre-
balle er kortere afstand mellem boliger og værdifuld natur end nord for byen. Endvidere er det et vær-
difuldt naturområde, der vil blive ødelagt, hvorved Lolland mister et aktiv.
Der stilles følgende konkrete forslag:
-
Ny omfartsvej startes fra det nye industriområde og løber syd om Nørreballe mod Abed. Her-
ved undgås også gennemkørsel i Stokkemarke. En del af dette forslag ligger inden for Vejdi-
rektoratets undersøgelsesområde.
Linjeføring C fra Vejdirektoratets forundersøgelse i 2012. En del af linjeføringen ligger inden
for Vejdirektoratets undersøgelsesområde.
-
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0007.png
-
Ny omfartsvej nord om Nørreballe. En form for halv rundkørsel ved krydset Vestre Lande-
vej/Skibevej. I den rundkørsel laves en ny til og frakørsel mellem Vestre Landevej og Skibevej,
hvorved vejen føres over markerne nord om Nørreballe. Omfartsvejen føres nord om Sørup
og tilsluttes i en ny rundkørsel ved Højrebyvej/Vestre Landevej.
Forslag til 0+løsning
En række høringssvar påpeger, at 0+løsningen er at foretrække, hvis der skal ske ændringer på
strækningen. Den nævnes som en mere økonomisk, miljømæssig og bæredygtig løsning. Det bemær-
kes blandt andet, at man med forbedringer på eksisterende vej har mulighed for at lempe generne for
dem, som hele tiden har været generet af støj mm., og at man samtidig ikke generer nye områder. Det
nævnes også, at løsningen er den mest rigtige for det meget velfungerende lokalsamfund, for naturen,
for gunstig egnsudvikling og den bedste udnyttelse af bevilgede midler.
Andre påpeger, at den nuværende strækning ikke er egnet til at håndtere den kommende trafik-
mængde, da der er for mange indkørsler til ejendomme på strækningen, eller at opgradering af den
eksisterende vej ikke er en fremtidssikret løsning.
Der stilles følgende konkrete forslag:
-
-
-
Udvidelse af den eksisterende vejs bredde samt tilbud om opkøb af berørte ejendomme
Trafikstyrede lyskryds på strækningen, herunder i krydset Skibevej/Vestre Landevej
Rundkørsel i Nørreballe ændres til lysreguleret kryds med primært grønt lys for gennemkø-
rende trafik. Herved undgås decelerationer og accelerationer i rundkørslen.
Permanente stærekasser for at holde hastigheden nede
Flytte de nuværende afløbsriste, som ligger i vejen, og som alle lastbiler ramler ned i, og som
derfor giver lyd. Hvis ristene flyttes op i kantstenene, vil vejen blive mere jævn og ikke ramle
fra køretøjerne.
Underføringer for bløde trafikanter, herunder mellem Koholtvej og Østoftegade. Det kan sikre,
at trafikken ikke hindres af bløde trafikanter, ligesom trafiksikkerheden øges signifikant.
Tunnel etableres under Vestre Landevej, således at gående og cyklister ikke skal igennem
rundkørsel/kryds
Udbygning af cykelstier, herunder fra Nørreballe til Stokkemarke
Vejdirektoratets erhvervelse af ejendomme syd for Vestre Landevej fra den østlige side af
Nørreballe og til rundkørslen samt erhvervelse af ejendomme nord for Vestre Landevej fra
rundkørslen og til Østofte Møllevej. Hermed skabes mulighed for at udvide den eksisterende
vej mod hhv. syd og nord. Der etableres ny adgangsvej til husene langs vejen og der kan op-
sættes støjskærm mellem Vestre Landevej og den nye adgangsvej. Ejendomme skal købes
med fuld erstatning, og der skal henvises til ny grund i Nørreballe.
-
-
-
-
-
-
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0008.png
-
Koholtvej føres bagom byen som en 2-1 vej, både mod øst og vest, så den får adgang til Ve-
stre Landevej udenfor byen og ikke som nu ved rundkørslen. Hermed kan indkørslerne ven-
des væk fra landevejen, og der kan skabes mulighed for støjafskærmning mod landevej.
Omlægning af den lokale trafik ved at fx Koholtvej ledes rundt om byen som ”stillevej”, evt.
suppleret med parallelveje bag støjskærme langs Rute 9.
Intelligent lysregulering ved kryds Koholtvej/Østoftegade og Vestre Landevej. Dermed undgås
unødig opbremsning og acceleration.
Større rundkørsel i Nørreballe for at skabe større oversigt.
Give tilskud/betale for støjdæmpende vinduer og isolering til de mest udsatte ejendomme
Støjdæmpende tiltag for ejendomme langs Rute 9, fx støjskærme som ved Nørresø ved Ma-
ribo. Omlægning af indkørsler og adgang via Koholtvej vil støtte dette.
Tværgående veje kobles på Rute 9 med ubetinget vigepligt, således at trafikken på Rute 9
ikke hindres.
Nedsættelse af hastighed på eksisterende strækning
Fjerne autoværn ved Sørup
Støjdæmpende asfalt gennem Nørreballe
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Andre forslag
En række høringssvar indeholder forslag til andre linjeføringer end en omfartsvej omkring Nørreballe.
Det bemærkes fra flere af dem, at det er bedre at vente og investere i større løsninger senere.
Der stilles forslag om:
- Løsning D fra Vejdirektoratets forundersøgelse fra 2012. Det menes, at den naturlige trans-
portkorridor mellem Nordeuropa og Skandinavien bliver Holeby/Rødby, når Femern-forbindel-
sen er færdig. Det vil også løse trafikstøj ved Lysemose, Skibevejen, Stokkemarke og Hal-
sted.
-
Motorvej fra Maribo til Svendborg, fx opdelt i etaper med delmål - fremskudt færgeleje ved
Tårs, efterfølgende en motorvejstunnel og linjeføring fra Maribo til Tårs.
Linjeføring C fra forundersøgelsen, eventuelt udbygget til motorvej
Udbygning af Rute 275 som alternativ og mere klimavenlig løsning. Dette begrundes først og
fremmest i, at der tages udgangspunkt i en allerede eksisterende vej, som også i dag benyttes
mellem Tårs og Rødby. Samtidig er Rute 275 både kortere og hurtigere end Rute 9.
Motorvej fra Maribo til Nakskov og Tårs færgen.
-
-
-
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0009.png
-
Ny vej fra Lysemose, som følger banen på nordsiden og ender på den vestlige side af Hal-
sted. Ved Ryde Station laves vejen som en tunnel på en strækning på 500 meter, så kan dyre-
livet gå uhindret, og Kristianssædevej bibeholdes som den er.
En afkørsel og motortrafikvej/motorvej tættere mod Femern, hvor der formentlig vil være en
øget trafik den vej.
Ny omfartsvej fra tilslutning nr. 48 langs jernbanen på den nordlige side syd om Erikstrup mod
Stibanken. Herfra videre nord om Søllested og til motortrafikvejen syd om Halsted. Eventuelt
suppleret med tvangsruter for tung trafik, så de skulle uden om fx Nørreballe, Stokkemarke og
Halsted, når der er etableret en ny rute.
-
-
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har noteret de mange bemærkninger, ideer og forslag til projektet. Vejdirektoratet tak-
ker for forslagene, hvoraf en del er konkrete i forhold til den opgave som Vejdirektoratet har fået med
at analysere en omfartsvej ved Nørreballe. Projektet er besluttet og finansieret som en del af Infra-
strukturplan 2035, og der er derfor ikke mulighed for at udskyde undersøgelsen eller reservere pen-
gene til noget andet senere hen. I forbindelse med projektet gennemføres trafikberegninger og frem-
skrivninger af trafikken, hvor åbningen af Femern-forbindelsen indgår. Dette giver et indblik i den for-
ventede trafikmængde også herfra, så der kan tages højde for det i undersøgelsen.
Det er korrekt, at forholdene i området har ændret sig siden forundersøgelsen blev lavet i 2012. Det er
en del af det nuværende projekt at kortlægge området og de konkrete forhold, og der indsamles bl.a.
nye miljødata og udføres opdaterede trafikberegninger. Vejdirektoratet er opmærksom på erhvervsom-
rådet ved tilslutningsanlæg nr. 48 og Energinets og EVIDAs planlægning af gasledningen nord for
Nørreballe.
Det er også en del af undersøgelsen at se på, hvordan omfartsvejen kan tilsluttes det eksisterende
vejnet på en trafiksikker og hensigtsmæssig måde. Heri indgår også vurderinger af, hvordan vejkryd-
set ved Skibevej skal vejbetjenes.
Forslag til udbygning af Rute 9 ved Nørreballe
Vejdirektoratet har noteret de forskellige forslag til udbygning af Rute 9 ved Nørreballe samt argumen-
terne for og imod en linjeføring henholdsvis nord og syd om byen. Der er ingen tvivl om, at en ny om-
fartsvej omkring Nørreballe vil have konsekvenser for omgivelserne både hvis den forløber nord og
syd for byen. Vejdirektoratet vil i nærværende undersøgelse se på både trafikale, tekniske, miljømæs-
sige og økonomiske påvirkninger ved en ny vej både nord og syd om byen. Undersøgelsens resultater
vil give viden om effekterne og konsekvenserne af en ny vej og dermed mulighed for at træffe en be-
slutning på et oplyst grundlag. De foreslåede løsninger, som ligger indenfor projektområdet, vil indgå i
undersøgelsen.
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0010.png
Figur 2
Kort over projektets undersøgelsesområde. Der ses på mulige linjeføringer indenfor dette område.
Forslag til 0+løsning
Vejdirektoratet har noteret de mange forslag til en 0+løsning med forbedring af de eksisterende for-
hold. De vil blive undersøgt nærmere som en del af den igangværende undersøgelse. På den måde
vil effekter og konsekvenser af forbedringer på den eksisterende vejstrækning kunne sammenholdes
og vurderes på lige fod med en ny omfartsvej hhv. nord eller syd om Nørreballe.
I forhold til forslaget om støjdæmpende asfalt, så anvender Vejdirektoratet i øjeblikket en såkaldt kli-
mavenlig asfalt på statsvejene. Asfalten mindsker rullemodstanden, og vil dermed også resultere i
mindre forbrug af drivmidler og dermed mindre CO
2
-udledning fra bilerne. Det forventes, at denne as-
falt vil støje en smule mindre end en traditionel asfalt. I undersøgelsen vil effekten af en almindelig vej-
belægning blive anvendt i støjberegningerne, da den støjmæssige effekt af klimavenligt slidlag endnu
ikke er dokumenteret.
Andre forslag
Der er stillet en række forslag om linjeføringer på andre dele af Lolland og udenfor projektets undersø-
gelsesområde. Det er Vejdirektoratets vurdering, at forslagene ligger udenfor det kommissorium og
den økonomiske ramme, der er politisk vedtaget for dette projekt. Forslagene vil derfor ikke indgå i
denne undersøgelse.
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0011.png
Naboer og erhverv
Resume af indkomne ideer
Seks høringssvar omhandler naboer og erhverv i området.
Det beskrives i høringssvar, at Nørreballe/Østofte er et yderst velfungerende lokalsamfund med aktive
foreninger, gammel gymnastikforening, håndboldklub, sportshal, skole, børnehave og en kirke med
mange aktiviteter. Alt med stor deltagelse og engagement fra lokalbefolkningen. Med projektet og åb-
ningen af alternative linjeføringer er det opfattelsen, at der er opstået ufred i Nørreballe/Østofte, hvilket
kan skabe uønsket uenighed mellem nord og syd.
Det pointeres, at det er opfattelsen, at der løbende er revet en del huse ned langs hovedvejen i Nørre-
balle. Desuden at det skal huskes, at beboere er flyttet til byen, fordi tilgængeligheden ønskes, mens
andre er flyttet på landet, fordi friheden ønskes. Det bemærkes også, at støj og tung trafik på stræk-
ningen har været et vilkår, som de fleste har været bekendt med, da de valgte at bosætte sig langs
hovedvejen.
Det kommenteres, at hensyn til borgere, der vil blive eksproprieret eller generet ved fysisk at bo op af/i
nærheden af en evt. ny linjeføring, må vægte højere end hensyn til at opsplitte bar mark/arrondering af
landbrugsjord, hvor ejeren selv bor på afstand.
Et par høringssvar handler om at være flyttet til området for at få ro og fred, men at en kommende vej
forbi ejendommen vil ødelægge dette, hvilket vil være skadeligt for helbredet.
Det påpeges, at en linje syd om Nørreballe/Østofte er en afskæring af umiddelbart nært (1-3 km) til-
gængelige naturområder for enhver, der bor i Nørreballe/Østofte. Således tabes de rekreative områ-
der.
Det bemærkes, at en omfartsvej vil dele en række matrikler fra landbrugsejendomme, hvilket vil føre til
tab af god dyrkningsjord.
Det bemærkes, at erhvervslivet i Nørreballe vil lide under omfartsvejen og at Nørreballe kan blive en
spøgelsesby, når trafikken ledes udenom. Det gælder bl.a. købmanden, værksteder og bilforhandlere.
Det er opfattelsen, at dette skete i Toreby, hvor skole og andre lokale aktiver ikke længere eksisterer.
Det bemærkes, at i Vordingborg overlevede Guldbageren (analog til Nørreballe kiosken) end ikke et
halvt år efter trafikomlægningen.
Bergmann Biler gør opmærksom på, at placeringen er valgt, netop fordi der kører mange biler forbi
hver dag, og omfartsvejen vil få negative konsekvenser for forretningen.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet er opmærksom på, at et vejprojekt af denne størrelse vil skabe usikkerhed og forskel-
lige holdninger i lokalområdet. Undersøgelsen er dog nødvendig for, at der kan træffes beslutninger
på et oplyst grundlag. Det kan ikke på forhånd vurderes, hvilke løsninger der er mest hensigtsmæs-
sige, og derfor er det nødvendigt at undersøge de forskellige muligheder.
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0012.png
Naboer og erhverv har stort fokus i undersøgelsen. De forskellige løsninger vil påvirke forskellige ejen-
domme og arealer, og påvirkningerne vil blive vurderet og offentliggjort i miljøkonsekvensvurderingen.
Ved anlæg af vejanlægget bestræber Vejdirektoratet sig på at have en tidlig dialog med de berørte
ejere, således det er muligt at indrette sig til den nye situation, både ved en ekspropriation eller et
fremtidigt naboskab til den nye vej.
I forhold til påvirkning af landbrugsarealer, så vil en realisering af projektet, hvor linjeføringen krydser
over flere landbrugsejendomme, også inkludere en jordfordelingsproces, hvor det undersøges om der
er mulighed for at afbøde de dyrkningsmæssige konsekvenser af vejens forløb.
Miljø og natur
Resume af indkomne ideer
13 høringssvar omhandler forhold omkring miljø og natur.
Flere udtrykker, at det vil få store konsekvenser for miljøet, herunder dyrelivet, hvis der anlægges en
omfartsvej i området. Der udtrykkes bekymring for miljøet ved både en nordlig og en sydlig linjeføring.
Det nævnes også, at Lolland Kommune ønsker tilflyttere, og i den forbindelse oplever mange, at Ma-
ribo er et meget naturskønt område med søer og skov, hvilket skal bevares for at gøre Lolland attrak-
tiv.
Påvirkning af natur og miljø ved en sydlig linjeføring
Otte høringssvar, herunder et fællessvar fra over 50 beboere, fokuserer på konsekvenserne for natur
og miljø ved en linjeføring syd om Nørreballe.
Det beskrives, at der er vigtige naturforhold i mosen syd for Sørup, hvor der er set rørdrumme, rør-
høge, sølv- og silkehejre, storke og mange flere sjældne arter. Der forventes også at være ørn og rød
glente (muligvis ynglende), som fouragerer i mosen. I og omkring mosen og ved Koldingevej generelt
er der truede arter at se dagligt, fx Vibe (ynglende) og høg. Området med mosen beskrives også som
et grønt område med padder, biller, orkideer, nattergal og generelt et rigt dyreliv, som en omfartsvej vil
påvirke negativt.
Der udtrykkes bekymring for, at alle dræn syd og vest for mosen dræner til mosen, hvorfor det trafik-
forurenede overfladevand vil løbe til mosen.
Det beskrives, at overfladevand vil afdræne mosen med
forurening til følge. Specielt fordi der ikke er kloakering efter nr. 21. Resten af matriklerne har god-
kendte individuelle kloakløsninger, og det er opfattelsen, at man ikke kommer uden om grundige og
fordyrende undersøgelser af det relativt høje grundvandsspejl.
Det bemærkes, at der er store grund-
vandsreservoir under hele området syd for den eksisterende Rute 9, og en omfartsvej vil eksponere
grundvandet for forurening.
Der er erfaring med veksler mellem blandt andet Kristianssædeskoven og mosen af både råvildt og
dåvildt, hvorfor en sydlig linjeføring giver stor risiko for vildtpåkørsler. Der er også veksler mellem Kri-
stianssædeskove og Skåningshave og Ryde Skov samt tilstødende remisser. Der stilles spørgsmål
ved, om det er indtænkt, hvordan rådyr, dådyr og flere andre arter skal passere vejen, og om der er
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0013.png
budgetteret med vildtpassager. Der stilles også spørgsmål om, hvorvidt der er taget højde for skov-
byggelinjens § 17. Ved Erikstrupvej er skoven mindre end 300 meter væk, og en del af forslag C fra
forundersøgelsen ligger indenfor de 300 meter.
Det bemærkes, at der er meget veldyrket landbrugsjord på Lolland, men begrænset natur. Den sydlige
linjeføring går tæt på sårbare biotoper som Erikstrup mose og den sydlige del af Sørup Mose.
Der vil ske fysisk, auditiv og generel forstyrrelse af de forskellige mange biotoper i moser, engområ-
der, læhegn og skove samt fysisk overskæring af spredningskorridor/faunapassager. Desuden vil lin-
jeføringen medføre luftforurening af samme biotoper, med skade på biodiversiteten.
For området syd for Nørreballe udtrykkes også bekymring for, at linjeføringen vil gennemskære et stort
sammenhængende naturområde med skove, remisser, vandhuller og mose. Blandt andet Rå Skov og
Langehave Skov samt Skåningshave Skov med Eriksvolde. Der nævnes også vandhuller, mergel-
grave, vandløb og moser, som samlet giver rigtig gode vilkår for dyr, insekter og padder, herunder
grønbroget tudse.
Der er i området velbevarede huse af ældre dato, fx er Koldingevej nr. 41 fra 1870 og Koldingevej nr.
25 fra 1866.
Der gøres opmærksom på, at der er gjort arkæologiske fund i mosen syd for Sørup og en korrespon-
dance med Museum Lolland-Falster er vedlagt som bilag.
Påvirkning af natur og miljø ved en nordlig linjeføring
To høringssvar fokuserer på konsekvenserne for natur og miljø ved en linjeføring nord om Nørreballe.
Der gøres opmærksom på, at en linjeføring nord om Nørreballe vil have stor påvirkning af eksiste-
rende forhold, herunder de naturlige og landskabsmæssige værdier. Linjeføring A fra Vejdirektoratets
forundersøgelse går igennem eller støder op til Borresmindes haveanlæg og videre igennem den ca.
200 år gamle kastanjeallé. I haveanlægget er også anlagt en sø, hvor der findes frøer, fugle og øvrige
dyr/insekter. Herudover findes flagermus. Det bemærkes, at der er i 2019 blev nedgravet en offentlig
fjernvarmeledning med respekt for den ældre kastanjeallé.
Det udtrykkes, at Borresminde og øvrige landbrugsejendomme nord for Nørreballe, særligt ejendom-
mene Pårup Møllevej 212, Vestre Landevej 52 og 39, udgør særlige store natur- og landskabsmæs-
sige værdier, der bør undtages for påvirkning ved udbygning af eventuel omfartsvej.
Det påpeges, at der i Lysemoseskoven ligger nyfundet kulturarv, Grimstrup Slot. Desuden er der et
rigt
dyreliv med blandt andet forskellige arter af fugle, ørne, harer, dådyr og flagermus. De vil få meget
dårligere vilkår ved anlæggelse af ny rute.
DI opfordrer til, at der planlægges for, at udvidelserne i videst muligt omfang indpasses under hensyn
til naturværdierne i de lokalområder, som vejen passerer gennem.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet takker for høringssvarene om natur og miljø og har noteret de mange input i forhold til
natur- og miljøforhold i området. Det er værdifuld viden, som nu indgår i projektet og som bidrager til at
forbedre analyserne.
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0014.png
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen vil der blive foretaget en kortlægning af eksisterende
natur- og miljøforhold i området. I den forbindelse gennemføres blandt andet en række feltundersøgel-
ser, som har til formål at kortlægge de forskellige naturværdier og arter i området, herunder §3 beskyt-
tet natur og bilag IV arter. Med udgangspunkt i kortlægningen vil det herefter blive vurderet i henhold
til miljølovgivningen, om der sker påvirkninger af miljøet og naturen i forbindelse med projektet. Påvirk-
ningsgraden vil blive vurderet i forhold til det enkelte fagtema og der vil blive vurderet om afværgefor-
anstaltninger af uundgåelige påvirkninger er nødvendige. Afværgeforanstaltninger kan for eksempel
være ved at etablere og/eller forbedre faunapassager og/eller vildthegn på strækningen, blandt andet
ved dyreveksler. Det kan også være ved at etablere ny natur som erstatning for noget, som inddrages.
De nødvendige foranstaltninger beskrives i miljøkonsekvensrapporten og indarbejdes i anlægsover-
slaget for projektet.
I miljøkonsekvensvurderingen undersøges desuden både grundvandsforhold og områder med særlige
drikkevandsinteresser mv., ligesom undersøgelser ift. afvanding og overfladevand også indgår. Der
laves betydelighedsvurdering for alle målsatte vandforekomster som påvirkes af projektet, i henhold til
indsatsbekendtgørelsen. Desuden foretages vurderinger af påvirkningen af den økologisk tilstand i
henhold til vandrammedirektivet, dvs. en vurdering af den økologiske påvirkning herunder kemisk og
biologisk påvirkning. Eventuelle påvirkninger og deraf følgende afværgeforanstaltninger vil også blive
fastlagt i miljøkonsekvensvurderingen.
Hvis undersøgelsen viser behov for at lægge en eller flere af de foreslåede linjeføringer indenfor skov-
byggelinjen eller andre beskyttelseslinjer, vil vurdering af påvirkningen og eventuelle behov for afvær-
getiltag også indgå i miljøkonsekvensvurderingen.
Som en del af undersøgelsen vil Vejdirektoratet endvidere have dialog med Museum Lolland-Falster
og blandt andet anmode museet om at udarbejde en arkivalsk kontrol, som kan give indblik i forvent-
ningen til kulturarv i området. Ud fra dialogen med museet fastsættes det videre forløb og behov for
eventuelle arkæologiske forundersøgelser mv.
I undersøgelsen ses også nærmere på at kortlægge bevaringsværdige og fredede bygninger samt
vurdere en eventuel påvirkning af disse.
Støj
Resume af indkomne ideer
Otte henvendelser handler om støj. Der er stillet flere konkrete forslag til støjdæmpning langs den ek-
sisterende vej, og de er listet i afsnit om løsninger under 0+alternativet.
Der gøres opmærksom på, at en omfartsvej udenom byen har højere hastighed end gennem byzonen,
hvilket medfører forøget dækstøj særligt ved tunge køretøjer. Endvidere at en omfartsvej med rund-
kørsler og/eller biveje øger støjen særligt ved tunge køretøjer pga. op- og nedgearing.
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0015.png
Der frygtes øget støj på strækningen mellem krydset ved Esbjergmotorvejen og Skåningshave, og øn-
skes en hastighedsbegrænsning på 60 km/t. Det er opfattelsen, at der også sket flere ulykker på
strækningen.
Det påpeges, at flere i fremtiden vil køre el-biler, hvilket sænker støjen fra biler væsentligt.
Der stilles spørgsmål om det rimelige i, at støjen lempes for dem, som aktivt har valgt at bosætte sig
langs en trafikeret vej, mens støjen i stedet påføres dem, som aktivt har fravalgt det bynære ved at bo-
sætte sig væk fra færdselsårer.
DI opfordrer til, at det i undersøgelsen bliver prioriteret at undersøge mulighederne for at reducere
støjgenerne fra udbygningen, fx ved støjdæmpende asfalt, støjvægge eller tilsvarende.
Det er holdningen hos nogle, at en nordlig linjeføring giver den bedste støjreduktion ift. den aktuelle
Rute 9, og at støjpåvirkningerne vil være større ved en sydlig linjeføring.
Der spørges til, om støjmålingen gennem Nørreballe er retvisende, hvis man ikke inden støjmålingen
har optimeret forholdene ved at lægge en anden vejbelægning og hævet dækslerne til niveau eller helt
væk fra kørebanen.
Der undres over, at undersøgelser som trafik og støjmålinger ikke offentliggøres for borgere.
Vejdirektoratets bemærkninger
I undersøgelsen vil der blive gennemført støjberegninger for de forskellige løsninger - både i
dagens situation og ud fra den trafikale situation, der forventes i fremtiden. Støjberegningerne bliver
anvendt til at analysere de støjmæssige konsekvenser af projektets forskellige løsninger, herunder be-
hov og muligheder for eventuelle støjdæmpende foranstaltninger. I forbindelse med konsekvensvurde-
ringerne vil der blive foretaget undersøgelser af mulighederne for at reducere støj for sammenhæn-
gende boligområder, der belastes over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB. De støjre-
ducerende tiltag vil blive indarbejdet i de forskellige løsningsforslag.
Det er korrekt, at højere hastighed som udgangspunkt øger støjpåvirkningen i forhold til lavere ha-
stighed, men der er en række andre forhold, som også har betydning for støjen. Det gælder blandt an-
det afstand til ejendomme, vejens placering i terrænet og trafikkens størrelse og sammensætning.
Derfor gennemføres der i undersøgelsen konkrete støjberegninger for projektets forskellige løsninger.
Andelen af elbiler vil ikke have effekt på støjpåvirkningen på de overordnede veje, da støjudsendelsen
fra elbiler kun er mindre end benzin- eller dieseldrevne biler, når hastigheden er lav. På landevej vil
det være støjen fra dækkene, der vil være dominerende, og der vil ikke være forskel på de forskellige
typer køretøjer.
Vejdirektoratets beregninger af trafik og støj for projektet offentliggøres som en del af undersøgelsen.
Beregningerne giver et gennemsnit af støjbelastningen fordelt over året og tager højde for de gene-
relle variationerne i vejr og vind. Som udgangspunkt foretages ikke støjmålinger, da de kun et øjebliks-
billede præget af vind og vejr på det givne tidspunkt. Det kræver mange målinger og efterfølgende
omregninger til et gennemsnitsniveau.
15
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0016.png
Vejdirektoratet laver også løbende støjkortlægning langs statsvejene. På kortet herunder er vist et ud-
snit af Vejdirektoratets støjkortlægning fra 2017, som bruges til at udpege de støjbelastede områder
langs statens veje. Vejdirektoratets støjhandlingsplan fra 2018 findes
her.
Figur 3
Støjniveau i Nørreballe (Vejdirektoratets støjkortlægning, 2017)
Grøn Gas Lolland-Falster
Resume af indkomne ideer
EVIDA og Energinet gør opmærksom på, at udbygningen af Rute 9 ved Nørreballe planlægges igen-
nem samme område som linjeføringen for Energinet og EVIDAs fælles projekt ”Grøn Gas Lolland-Fal-
ster”. Projektet er tidsmæssigt presset, da et af formålene med gasrørledningen er at forsyne Nordic
Sugars sukkerfabrikker i Nykøbing Falster og Nakskov med gas til deres produktion senest i septem-
ber 2024.
Evida og Energinet er i tæt dialog med Vejdirektoratet ca. hvert kvartal om sammenfaldet, men da vej-
projektet ikke er nær så lagt fremme i planlægningen som projektet om etablering af en gasledning, er
det vanskeligt at koordinere de to projekter. Energinet og Evida fastholder derfor linjeføringen for gas-
rørledningen, og fortsætter dialogen med Vejdirektoratet om håndtering af grænsefladen mellem de to
projekter. Energinet og EVIDA har samtidig noteret sig, at der kan være flere mulige linjeføringer for
Rute 9 ved Nørreballe. Energinet og EVIDA bemærker, at en mindre justering af Rute 9s linjeføring
ved Nørreballe kan bidrage til at der alene vil være tale om en krydsning mellem gasledningen og
Rute 9, hvilket vurderes at være at foretrække for begge parter.
Landsplandirektivet til linjeføringen inkl. stationer og § 25 tilladelsen ift. miljøvurderingsloven planlæg-
ges udstedt fra hhv. Bolig- og Planstyrelsen og Miljøstyrelsen den 12. maj 2022.
16
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 388: Notat om idefasehøring om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland, fra transportministeren
2622409_0017.png
Vejdirektoratets bemærkninger
Energinets og Evidas planlægning af en gasledning i samme område nord for Nørreballe udgør en
vigtig grænseflade i Vejdirektoratets undersøgelse af en omfartsvej ved Nørreballe. Koordineringsmø-
derne giver overblik over igangværende undersøgelser og resultater i projekterne, ligesom Vejdirekto-
ratet kender gasledningens placering og ser på løsninger med dette i mente. På grund af de konkrete
forhold i området i øvrigt vurderes det imidlertid vanskeligt at undgå krydsninger og/eller overlap med
gasledningen. Det er forhold, som Vejdirektoratet er vant til at håndtere under anlæg og evt. omkost-
ninger hertil vil blive indarbejdet i anlægsoverslaget.
Proces
Resume af indkomne ideer
I en henvendelse bemærkes, at flere mener, at projektet allerede er besluttet i det politiske bagland,
og at alt dette er spild af tid.
Vejdirektoratets bemærkninger
Rammen for projektet med en udbygning af Rute 9 ved Nørreballe er besluttet og finansieret som en
del af Infrastrukturplan 2035, men de nærmere løsninger indenfor rammen er ikke fastlagte. Som en
del af undersøgelsen ses således både på løsninger med omfartsvej nord og syd om Nørreballe samt
et 0+alternativ med forbedring af den eksisterende strækning. Her er ideer og forslag fra offentlighe-
den mv. et vigtigt element i at definere gode løsninger, som der i sidste ende kan træffes en politisk
beslutning om.
17