IDA Rail blogindlæg til Ingeniørens blog Jernbane til tiden
8. september 2022
Jernbaneplanen der blev væk
Af Niels Wellendorf
Link til bloggen på ing.dk:
https://ing.dk/blog/jernbaneplanen-blev-vaek-260582
Resumé
Vi mangler en plan for jernbanen. En rigtig gennemarbejdet og fagligt funderet plan for såvel den trafik der
skal køre, som for den infrastruktur der er nødvendig hertil. Siden Trafikstyrelsens høringsudgave af
Trafikplan for den statslige jernbane for 2017 til 2032 blev lagt død af Ole Birk Olesen i 2018, har der ikke
været en reel plan. Infrastrukturplan 2035 er ikke en plan, blot et sammensurium af tilfældige og
usammenhængende projekter. Hvorfor er der ikke en plan? Og hvordan kommer vi i gang?
Blogtekst
Der har gennem mange årtier været tradition for at lave langsigtede planer for jernbanens udvikling. Dels
enkeltstående selvstændige planer for jernbanen, som f.eks.
Baneplanudvalget
fra 1997 og senest
Togfonden
fra 2014,
dels løbende planer som DSB’s 5 årsplaner
(i forrige århundrede) og senest
Trafikstyrelsens planer hvert 4. år for den statslige jernbane. Men også som en integreret del af planer for
hele transportområdet som Infrastrukturplan 2035 fra sidste år. Sidstnævnte er dog reelt slet ingen plan,
men blot en hulter til bulter oplistning af tilfældigt forliggende idéer og gamle planer.
Så i dag er der ingen plan for jernbanen!
Formelt set skal Trafikstyrelsen hvert 4. år udarbejde en plan for den statslige jernbane, forstået som den
del af jernbanenettet som Banedanmark forvalter, uanset hvem der kører på den. En plan der beskriver
hvilke infrastrukturprojekter, der er vedtaget og hvordan trafikken kan udføres med denne infrastruktur,
både på kort og længere sigt. Men den sidste udgivelse fra Trafikstyrelsen er alene en
høringsudgave
af den
plan, der skulle gælde fra 2017 til 2032, og som skulle være efterfulgt af en ny plan sidste år gældende for
2021 til 2036. Trafikstyrelsens planer skal bl.a. anvendes som grundlag for regionernes trafikplaner, og
hverken de eller DSB og Banedanmark har således noget at forholde sig til for tiden.
Hvorfor nu det? Jo, på et
åbent samråd i Transport-, bygge- og boligudvalget den 3. maj 2018
indkaldt af 2
socialdemokratiske politikere, der var utilfredse med planens forslag til køretider mellem København og
hhv. Næstved og Nykøbing Falster, fastslog den daværende transportminister
Ole Birk Olesen, at ”det var
ikke hans plan”,
og at den form for
”embedsmandsplanlægning”,
hvor der var andre tanker end dem
politikerne i forvejen havde vedtaget, godt kunne undværes. Han havde alene brug for de politiske aftaler
der lå til grund for trafikkontrakterne med DSB og Arriva og intet andet. Og dermed heller ikke en plan, der
sættes i offentlig høring inden den vedtages, men blot nogle politiske aftaler der laves for lukkede døre.
Men så reelt alene vil være departementets tanker om den mindst mulige jernbanetrafik. Om det nu også
var hans egne tanker, eller om det var påvirket af departementets politiserende
talepapir,
er ikke til at sige.
Men på et møde tidligere på året med repræsentanter for en
række trafik ngo’er udtalte Ole Birk Olesen, at
jernbanen behøvede
de ikke bruge tid på, ”fremtiden var til førerløse elektriske busser på motorvejene”.
Og så standsede al planlægning for jernbanen. At spørgsmålene fra de 2 socialdemokrater nemt kunne
være besvaret helt udramatisk ved at spørge Trafikstyrelsen om baggrunden, i stedet for at forsøge at
lægge ministeren onde hensigter i sinde, gør det hele helt absurd. Men det viser også, at der er behov for at
Folketinget og dets udvalg har kan få faglige oplysninger uden altid at skulle gå gennem minister og
departement.
1