Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 383
Offentligt
2619354_0001.png
Til Transportminister Trine Bramsen
Dato:
07. september 2022
Anbefalinger til nye ungerabatter iden
kollektive trafik
Andelen af unge på 16-24 år, der bruger kollektiv transport, cykel og gang er
faldende, mens brugen af privatbil i aldersgruppen er stigende. Siden 2010 er
andelen af ture til og fra ungdomsuddannelser med kollektiv trafik faldet med
8%-point. Det er en ærgerlig udvikling og en udfordring som vi er meget opta-
gede af i Region Hovedstaden, og som vi i vores klimasamarbejdsaftale med
regeringen har påtaget os at arbejde for at vende. Transportvaner bliver skabt
i den unge alder og derfor er det vigtigt at vi fastholder de unge i den kollektive
trafik.
I sammenhæng med denne udvikling ses også et fald i salget af Ungdomskor-
tet på 13% mellem 2014 og 2019. Det giver derfor anledning til at undersøge
de unges holdninger til ordningen, og om noget kan gøres anderledes.
Det har Movia sat fokus på, og de nedsatte derfor i foråret 2021 et ungeud-
valg, der skulle drøfte udfordringer med de nuværende priser og rabatter for
unge i den kollektive trafik og mulige løsningsforslag. Ungeudvalget kom frem
til følgende konklusioner og anbefalinger:
”Movias ungeudvalg vurderer, at de nuværende ungerabatter ikke er tidssva-
rende, og der skal arbejdes for en ny model. De bygger på en gammel tekno-
logi, har en opdeling i takstområder, som er uigennemskuelige og ulogisk for
brugerne, og har et univers, der er adskilt fra det blå rejsekort og trafikselska-
bernes billetapps, som de unge bruger til deres øvrige rejser samt en ufleksi-
bel gyldighedsperiode.
Ungeudvalget er desuden nået frem til følgende konklusioner om den fremti-
dige ungerabat:
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 383: Henvendelse af 7/9-22 vedrørende en ny og mere fleksibel ungdomsrabatordning i den kollektive trafik, fra Region Hovedstaden
2619354_0002.png
Ungerabatten gives i dag på særskilte kort/apps – i fremtiden bør ra-
batten gives via de kanaler, de unge bruger til deres rejser i øvrigt; rej-
sekort og DOTs app.
Der skal fortsat gives høj rabat mellem hjem og skole – men det nuvæ-
rende faste månedskort bør suppleres med en prisloftløsning, så et rej-
sekort automatisk bliver et pendler/ungdomskort, når man har rejst nok
til, at de kan betale sig.
I dag kan unge med ungdomskort rejse gratis i fritiden i deres hjem-
takstområde, mens alle øvrige unge betaler fuld pris. Ungeudvalget fo-
reslår, at alle unge under uddannelse får 25 pct. rabat på rejsekortet
på deres fritidsrejser i hele DOTs område – og at ordningen udvides til
alle unge, hvis der kan findes supplerende finansiering hertil.”
Vi kan i Region Hovedstaden støtte op om Ungeudvalgets anbefalinger med
særlig vægt på Ungeudvalgets anbefalinger om forbedringer af ungdomskor-
tet. Vi ser et akut behov for at vende udviklingen, og vurderer at der bør arbej-
des videre med de gode og konkrete anbefalinger fra de unge selv. Vi vil der-
for gerne appellere til Transportministeren, transportordførerne og transport-
udvalget at se på mulig- hederne for skabe mere gennemskuelige og fleksible
rabatordninger for de unge.
Med venlig hilsen
Marianne Frederik
Formand for udvalget for trafik og regional udvikling, Region Hovedstaden
[email protected]
På vegne af udvalget for trafik og regional udvikling.
Fejl! Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet.
Side 2