Til Transportminister Trine Bramsen
Dato:
07. september 2022
Anbefalinger til nye ungerabatter iden
kollektive trafik
Andelen af unge på 16-24 år, der bruger kollektiv transport, cykel og gang er
faldende, mens brugen af privatbil i aldersgruppen er stigende. Siden 2010 er
andelen af ture til og fra ungdomsuddannelser med kollektiv trafik faldet med
8%-point. Det er en ærgerlig udvikling og en udfordring som vi er meget opta-
gede af i Region Hovedstaden, og som vi i vores klimasamarbejdsaftale med
regeringen har påtaget os at arbejde for at vende. Transportvaner bliver skabt
i den unge alder og derfor er det vigtigt at vi fastholder de unge i den kollektive
trafik.
I sammenhæng med denne udvikling ses også et fald i salget af Ungdomskor-
tet på 13% mellem 2014 og 2019. Det giver derfor anledning til at undersøge
de unges holdninger til ordningen, og om noget kan gøres anderledes.
Det har Movia sat fokus på, og de nedsatte derfor i foråret 2021 et ungeud-
valg, der skulle drøfte udfordringer med de nuværende priser og rabatter for
unge i den kollektive trafik og mulige løsningsforslag. Ungeudvalget kom frem
til følgende konklusioner og anbefalinger:
”Movias ungeudvalg vurderer, at de nuværende ungerabatter ikke er tidssva-
rende, og der skal arbejdes for en ny model. De bygger på en gammel tekno-
logi, har en opdeling i takstområder, som er uigennemskuelige og ulogisk for
brugerne, og har et univers, der er adskilt fra det blå rejsekort og trafikselska-
bernes billetapps, som de unge bruger til deres øvrige rejser samt en ufleksi-
bel gyldighedsperiode.
Ungeudvalget er desuden nået frem til følgende konklusioner om den fremti-
dige ungerabat: