Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 380
Offentligt
2618795_0001.png
Teknisk gennemgang i Transportudvalget den
6. september om støjregler i relation til
letbanen på Ring 3 og lignende projekter
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 380: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang 6/9-22 om regler for kompensation til naboer ved voldsomme støjgener fra offentlige byggerier
2618795_0002.png
Oversigt over de emner, der gennemgås
De retlige rammer for støj
Mulighed for erstatning for støjgener
Særlig regulering i anlægslove om støj og andre gener
Særligt for letbanen på Ring 3
Opsummering
Spørgsmål fra Udvalget
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 380: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang 6/9-22 om regler for kompensation til naboer ved voldsomme støjgener fra offentlige byggerier
2618795_0003.png
De retlige rammer for støj – planche 1 af 2
Miljøbeskyttelsesloven samt regler udstedt i medfør heraf, bl.a. miljøaktivitetsbekendtgørelsen.
Bl.a. miljøbeskyttelseslovens § 42, hvorefter en kommune kan med meddele påbud i forbindelse med
bygge- og anlægsarbejder om, at forureningen (fx støj) skal nedbringes eller påbud om at foretage
bestemte foranstaltninger (fx støjreduktion eller afskærmning).
En kommunes påbud gives ofte i form af, at visse støjende aktiviteter ikke må foregå uden for et
nærmere bestemt tidsrum - som udgangspunkt mellem kl. 07 og kl. 18 på hverdage - eller de kan påbyde
specifikke støjgrænser for byggeriet.
Vilkår i påbud fastsættes på baggrund af en afvejning mellem den samfundsmæssige nytte af
aktiviteterne og beskyttelse af naboer.
Kommunen fører tilsyn med, at de udstedte påbud overholdes.
De udstedte påbud kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 380: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang 6/9-22 om regler for kompensation til naboer ved voldsomme støjgener fra offentlige byggerier
2618795_0004.png
De retlige rammer for støj – planche 2 af 2
En kommune kan for midlertidige bygge- og anlægsprojekter vedtage lokale forskrifter i henhold til
Miljøaktivitetsbekendtgørelsen.
Kommunen fører tilsyn med, at de lokale forskrifter overholdes.
Kommunale forskrifter og afgørelser truffet efter kommunale forskrifter kan ikke påklages til
klagenævnet med mindre de vedrører anlæg, som kommunen ejer, driver eller har væsentlig indflydelse
på.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 380: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang 6/9-22 om regler for kompensation til naboer ved voldsomme støjgener fra offentlige byggerier
2618795_0005.png
Mulighed for erstatning for støjgener
Hovedregel:
ikke mulighed for at få erstatning for støjgener
Undtagelse: hvis støjen har medført et tab. Et eksempel var en sag, hvor et hotel måtte holde lukket ifm.
renovering af Københavns Hovedbanegård, fordi en del af arbejdet blev udført om natten. Den
naboretlige tålegrænse var overskredet.
Den naboretlige tålegrænse er dommerskabt ret, dvs. grænsen ændrer sig over tid i takt med de afsagte
domme.
Om tålegrænsen er overskredet, beror på, om ulemperne overstiger, hvad der med rimelighed må
påregnes som led i den samfundsmæssige udvikling på det ulempeforvoldende område.
Ifølge en Højesteretsdom fra 2009 skal spørgsmålet om, hvad en nabo må tåle, besvares ud fra
”En konkret rimelighedsvurdering af ulempernes karakter, væsentlighed og påregnelighed
sammenholdt med ejendommens karakter og beliggenhed og områdets karakter.”
Det er Ekspropriationskommissionen, der afgør om tålegrænsen er overskredet - deres afgørelser kan
indbringes for Taksationskommissionen og i sidste instans for domstolene.
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 380: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang 6/9-22 om regler for kompensation til naboer ved voldsomme støjgener fra offentlige byggerier
2618795_0006.png
Særlig regulering i anlægslove om støj og andre gener
Anlægsprojekter forsøges tilrettelagt således, at projektet medfører mindst mulig støj.
Men støj er uundgåeligt, især når anlægget foregår i tæt bebyggede områder.
Der skal sikres en balance mellem fremdriften i anlægsprojekterne på den ene side og hensynet til
naboerne på den anden side.
Derfor et det blevet kutyme at indsætte bemyndigelsesbestemmelser i anlægslove på
Transportministeriets område, hvor der gives mulighed for at fastætte særlige, lempeligere regler om
støj og forurening fra et givent anlæg og tilhørende regler om mulighed for kompensation eller
genhusning eller overtagelse af en ejendom som følge af, at der må støjes mere.
Det fremgår af lovbemærkningerne til bemyndigelsesbestemmelser i de fleste af anlægslovene fx i lov
om letbane på Ring 3, at disse kun udmøntes, hvis det viser sig, at krav i medfør af
miljøbeskyttelsesloven betyder, at et anlæg vil blive væsentlig forsinket eller fordyret ift. de
forudsætninger for anlæg og tidsplan, der blev lagt til grund ved vedtagelsen af det konkrete lovforslag.
Hvis der fastættes særlige regler, der regulerer støj mv. fra anlægget, reguleres anlægget alene af disse
bestemmelser, sådan som det skete ifm. Cityringen- samt for afgreningen til Nordhavnen og Sydhavnen
og senest med Femern Bælt-tunnellen
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 380: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang 6/9-22 om regler for kompensation til naboer ved voldsomme støjgener fra offentlige byggerier
2618795_0007.png
Særligt for letbanen på Ring 3
Udgangspunktet er, at anlægsarbejdet reguleres af de enkelte kommuner iht. reglerne i
miljøbeskyttelsesloven.
Denne regulering fungerer, og Hovedstadens Letbane har ikke henvendt sig til Transportministeriet
med en anmodning om fastsætte særlige regler om støj og andre gener.
Der er i lov om letbane på Ring 3 mulighed for en særlig regulering af gener fra anlægget.
Men denne bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 3 e er ikke udnyttet, hvilket kun vil ske, såfremt
anlægget som følge af krav i medfør af miljøbeskyttelsesloven bliver væsentlig forsinket eller fordyret, og
derfor ikke kan færdiggøres inden for rammerne af den almindelige miljøretlige regulering.
Såfremt det mod forventning skulle vise sig nødvendigt at tilsidesætte den almindelige miljøretlige
regulering og fastsætte en byggepladsbekendtgørelse vil der også blive udstedt en nabopakke
bekendtgørelse med mulighed for kompensation til de naboer, der udsættes for støj om aftenen og
natten – samt mulighed for genhusning/overtagelse af bolig.
Der kan kun gives kompensation for støjgener, såfremt der er hjemmel til dette (dvs. udstedt en
bekendtgørelse iht. § 3 f i lov om letbane på Ring 3).
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 380: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang 6/9-22 om regler for kompensation til naboer ved voldsomme støjgener fra offentlige byggerier
2618795_0008.png
Opsummering
Udgangspunktet er, at anlægsprojekter gennemføres iht. den almindelige miljøretlige regulering.
Det betyder, at naboer ikke er berettiget til kompensation (kræver lovhjemmel samt at der er udstedt
bekendtgørelser -byggeplads- og nabopakkebekendtgørelse - som det er sket i henhold til Cityringsloven
og Lov om Femern Bælt).
For så vidt angår letbanen på Ring 3, er der i lovgrundlaget indsat de fornødne
bemyndigelsesbestemmelser, men disse er ikke udnyttet, da det ikke har været påkrævet.
Hvis den naboretlige tålegrænse er overskredet kan Ekspropriationskommissionen (og domstolene)
tilkende ulempeerstatning, men kun hvis ulemperne overstiger, hvad der må rimelighed kan påregnes
som led i den almindelige samfundsudvikling og ift. ejendommens beliggenhed.
Den altovervejende hovedregel er, at der ikke er mulighed for at få erstatning eller kompensation for
støjgener.
Spørgsmål fra Udvalget
8