NOTAT, Version 3, 3. november 2021
Lynetteholm-projektet
–
en forudsigelig økonomisk kollaps
Hans Schjær-Jacobsen
1
Civilingeniør, lic.techn., HD
Ingen har indtil videre præsenteret en konsolideret økonomisk plan for Lynetteholm-projektet i
Københavns havn og Transportministeriet hemmeligholder stadig centrale informationer. Med
udgangspunkt i forundersøgelsernes egne tal dokumenterer denne artikel, at økonomien ikke hænger
sammen. Hvis projektet bliver realiseret som det er præsenteret i offentligheden og analyseret i
forundersøgelserne, kan det forudsiges med stor sandsynlighed, at projektet kollapser økonomisk.
Lynetteholm-projektet blev lanceret i 2018 som et selvfinansierende projekt, hvor gate-fees for
jorddeponering skulle betale for anlæg og drift af opfyldningsprojektet Lynetteholm. Byudviklingen på
Lynetteholm med 35.000 nye indbyggere og lige så mange arbejdspladser skulle ved salg af byggeretter
betale for etablering af den nødvendige infrastruktur i form af Østlig Ringvej og en ny metroforbindelse.
Anlægsloven for Lynetteholm blev vedtaget efter en forceret og mangelfuld høringsproces og
Transportministeren afskar efterfølgende borgernes klagemuligheder. Klimabevægelsen har for nylig fået
bevilget fri proces til en retssag mod staten, hvor anlægsloven påstås kendt ulovlig, fordi Lynetteholm-
projektet ikke bliver godkendt i sin helhed, men søges godkendt skive for skive (salami-metoden).
Jordopfyldning Lynetteholm
I anlægsloven for Lynetteholm er det forudsat, at indtægterne forbundet med opkrævning af gate-fee for
deponering af overskudsjord til opfyldningen dækker alle halvøens etableringsudgifter, estimeret til 2.500
mio. kr. Den økonomiske risiko forbundet med dette indledende delprojekt er tidligere analyseret
(dokumenteret i Ingeniøren, kronikker 19. maj og 29. september) og indgår ikke yderligere i denne artikel.
Østlig Ringvej
Iflg. forundersøgelsen koster anlæg af Østlig Ringvej som 2x2 sporet motorvej fra Nordhavn til
Øresundsmotorvejen gennem en havnetunnel mellem 19.700 og 23.900 mio. kr., afhængigt af valget
mellem 5 alternative linieføringer, Ø1
–
Ø5. Opkrævning af brugergebyr for at benytte ringvejen er opgivet,
da det vil betyde så ringe benyttelse, at trafikken i indre by ikke bliver aflastet som ønsket. Til gengæld
bliver trafikken på Lyngbyvej
–
Nordhavnsvej
–
Østlig Ringvej så stor, at der vil opstå lange bilkøer i
myldretiden (dokumenteret i Ingeniøren, kronik 13. oktober).
1
1