Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 376
Offentligt
2616960_0001.png
Transportudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
1. september 2022
Uddrag af FFL23 vedrørende § 28 Transportministeriet
Det samlede forslag til finanslov for 2023 kan tilgås ved at klikke på følgende link, hvor der også er
link til § 28 Transportministeriet:
https://fm.dk/udgivelser/2022/august/forslag-til-finanslov-for-
finansaaret-2023/
Vedhæftet er:
-
Uddrag af ”Hovedbevægelser på finanslovsforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022”
(§28)
-
Uddrag af ”Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022” (§28)
Med venlig hilsen
Lea Stoustrup Brandt,
udvalgssekretær
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
§ 28. Transportministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 518,0 mio. kr. skyldes, at der afsat midler til nedrivningsen-
trepriser og følgeudgifter ifm. nedrivningen af minkerhvervets produktionsan-
læg i medfør af Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti og Liberal Allian- ce om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af
COVID-19
(§ 28.71.02.).
Reserver
Merudgiften på 387,6 mio. kr. skyldes afløbet for de afsatte reserver vedrø-
rende beslut- tede anlægsprojekter (§ 28.11.13.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 97,5 mio. kr. skyldes afløbet for analyser i regi af Sund og
Bælt og Me- tro til Lynetteholm i medfør af Aftale mellem regeringen, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alterna-
tivet og Kristendemokraterne om Infrastruk- turplan 2035 af juni 2021 (§
28.11.37.).
Mindreudgiften på 1.924,8 mio. kr. skyldes primært, at der i 2022 er afsat
1.115,3 mio. kr. til afskaffelse af brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro
i medfør af Aftale mel- lem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternati- vet og Kristendemokraterne
om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021. Herudover var der i 2022 i medfør af
samme aftale afsat 350,0 mio. kr. til pulje til trygge og attraktive stationer,
216,8 mio. kr. til modernisering af København H og området ved Revent-
lowsgade og 211,0 mio. kr. til etablering af gangtunnel ved Ny Ellebjerg sta-
tion (§ 28.11.40.).
Merudgiften på 242,7 mio. kr. skyldes, at der i 2023 er afsat midler til fire
batteritog til Holstebro-Skjern strækningen i medfør af Aftale mellem rege-
ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Al-
liance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af
juni 2021 (§ 28.11.41.).
Mindreindtægten på 20,3 mio. kr. skyldes, at der i 2022 var indtægter til ini-
tiativ vedr. udviklingsforsøg med roadpricing for personbiler, der var en del
af den danske genop-
retningsplan, finansieret af EU’s genopretningsfacili-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
tet (§ 28.11.71.).
Merindtægten på 61,4 mio. kr. skyldes højere indtægtsbevilling til anlæg af
cykelstier langs statsvejene svarende til udgiftsafløbet for projektet, der var
en del af den
danske genopretningsplan, finansieret af EU’s
genopret-
ningsfacilitet (§ 28.21.15.).
Merudgiften på 818,9 mio. kr. skyldes afløbet for Vejdirektoratets igang-
værende an- lægsprojekter på kontoen (§ 28.21.20.).
Merudgiften på 632,0 mio. kr. skyldes afløbet for de igangværende pulje-
projekter på kontoen (§ 28.21.21.).
Mindreudgiften på 311,3 mio. kr. skyldes primært afløbet for statslig medfi-
nansiering af kommunale cykelprojekter og tilskud til ladestandere i medfør
af Aftale mellem rege- ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedsli- sten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infra-
strukturplan 2035 af juni 2021 (§ 28.21.23.).
Merudgiften på 319,9 mio. kr. skyldes dels, at opgaver vedrørende kapital-
bevarende vejdrift er flyttet fra § 28.21.31. Drift og vintertjeneste fra 2023 og
frem og dels afløbet til eksisterende opgaver (§ 28.21.30.).
Merudgiften på 117,9 mio. kr. skyldes en merbevilling til Erstatnings- og tak-
sations- kommissionerne samt Minksekretariatet, der bistår kommissioner-
ne. Erstatnings- og taksationskommissionerne træffer afgørelser om kom-
pensation til minkavlere og følge- erhverv i medfør af Aftale mellem regerin-
gen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance
om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
28.51.16.).
Merindtægten på 56,1 mio. kr. skyldes, at indtægtsskønnet for Øresunds-
togtrafikken mellem København H/Østerport og den dansk-svenske lande-
grænse (Den danske delstrækning) i 2023 vedrører trafikken for hele året,
mens indtægtsskønnet i 2022 ale- ne vedrører trafikken efter køreplansskift
i december, hvor det praktiske trafikkøberan- svar først er overdraget til
Skånetrafiken (§ 28.52.07.).
Mindreudgiften på 45,0 mio. kr. skyldes primært, at der for 2022 var afløb
på 50 mio. kr. for en pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, der var en
del af den danske gen-
opretningsplan, finansieret af EU’s genopretnings-
facilitet (§ 28.53.02.).
Mindreindtægten på 50,0 mio. kr. skyldes, at der for 2022 var indtægter sva-
rende til ud- giften for en pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, der var
en del af den danske genopretningsplan, finansieret af
EU’s
genopretnings-
facilitet (§ 28.53.02.).
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
Mindreudgiften på 47,2 mio. kr. skyldes primært, at der i 2022 var afsat 50,0
mio. kr. til en havnepulje i medfør af Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socia- listisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og
Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 28.53.05.).
Merudgiften på 115,2 mio. kr. skyldes primært afløbet for jernbaneanlæg
ved Femern Bælt, der er ændret i medfør af Aftale mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk- turplan 2035 af juni
2021 og forhøjet bevilling til dækning af forventede udgifter vedr. Ba-
nedanmarks drift (§ 28.63.01.).
Merudgiften på 21,6 mio. kr. skyldes midler afsat til pulje til veterantog i
2023 i medfør af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Soci-
alistisk Folkeparti, Radika- le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Nye Borgerlige, Liberal Allian- ce, Alternativet og Kristendemokra-
terne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 28.63.07.).
Merudgiften på 336,4 mio. kr. skyldes afløbet for Ny bane over Vestfyn i
medfør af Af- tale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om In-
frastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 28.64.12.).
Nettoudgiftsbevillingen stiger med 20,8 mio. kr. Dette skyldes en række
modsatrettede bevægelser, som dels kan henføres til forøgede huslejeind-
tægter og prisopregning på indtægtssiden og dels udskydelser på vedlige-
hold af kontorejendomme og øgede rente- udgifter for de igangværende
byggesager på udgiftssiden (§ 28.72.01.).
Mindreudgiften på 565,6 mio. kr. skyldes afløbet for universitetsbyggepro-
jekterne (§ 28.74.10.).
Mindreindtægten på 565,6 mio. kr. skyldes, at indtægten på kontoen følger
udgiftsaflø- bet for universitetsbyggeprojekterne, der er faldende (§
28.74.10.).
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2616960_0005.png
112
Betænkning over finanslovforslaget
for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 28. Transportministeriet
28.11.13. Den centrale anlægsreserve
(Anlægsbev.)
..........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 387,6 mio. kr. skyldes afløbet for
de afsatte reserver vedr. besluttede anlægsprojek-
ter.
28.11.17. Puljer til transportområdet
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 16,7 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2022 er afsat 40,0 mio. kr. til Hurtigere
udvikling af en MaaSapp i medfør af Aftale mel-
lem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Li-
beral Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021.
28.11.37. Finansiering af analyser (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 97,5 mio. kr. skyldes afløbet for
analyser i regi af Sund og Bælt og Metro til Ly-
netteholm i medfør af Aftale mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk-
turplan 2035 af juni 2021.
194,8
582,4
387,6
45,0
28,3
-16,7
43,0
140,5
97,5
28.11.40. Infrastrukturplan 2035 - anlæg og puljer (tekstanm.
121)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift............................................................................ 1.954,3
Mindreudgiften på 1.924,8 mio. kr. skyldes pri-
mært, at der i 2022 er afsat 1.115,3 mio. kr. til af-
skaffelse af brugerbetaling på Kronprinsesse Ma-
rys Bro i medfør af Aftale mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk-
turplan 2035 af juni 2021. Herudover var der i
2022 i medfør af samme aftale afsat 350,0 mio. kr.
til pulje til trykke og attraktive stationer, 216,8
mio. kr. til modernisering af København H og
området ved Reventlowsgade og 211,0 mio. kr. til
etablering af gangtunnel ved Ny Ellebjerg station.
29,5
-1.924,8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2616960_0006.png
113
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.11.41. Batteritog (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 242,7 mio. kr. skyldes, at der i
2023 er afsat midler til fire batteritog til Holste-
bro-Skjern strækningen i medfør af Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialis-
tisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Li-
beral Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021.
28.11.71. Generelle analyser
(Reservationsbev.)
................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 16,7 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2022 er afsat 20,3 mio. kr. til udviklings-
forsøg med roadpricing for personbiler, der var en
del af den danske genopretningsplan, finansieret
af EU's genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 20,3 mio. kr. skyldes, at der i
2022 var indtægter til initiativ vedr. udviklings-
forsøg med roadpricing for personbiler, der var en
del af den danske genopretningsplan, finansieret
af EU's genopretningsfacilitet.
28.21.10. Vejdirektoratet
(Driftsbev.)
.................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 64,3 mio. kr. skyldes primært af-
løbet for midler til analyser, forundersøgelser,
VVM-undersøgelser og beslutningsgrundlag i
medfør af Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternati-
vet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan
2035 af juni 2021.
28.21.15. EU indtægter ........................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 61,4 mio. kr. skyldes højere ind-
tægtsbevilling til anlæg af cykelstier langs stats-
vejene svarende til udgiftsafløbet for projektet, der
var en del af den danske genopretningsplan, fi-
nansieret af EU's genopretningsfacilitet.
-
242,7
242,7
47,8
31,1
-16,7
20,3
-
-20,3
385,7
450,0
64,3
148,3
209,7
61,4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2616960_0007.png
114
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.21.20. Anlæg af hovedlandeveje mv.
(Anlægsbev.)
.......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 818,9 mio. kr. skyldes afløbet for
Vejdirektoratets igangværende anlægsprojekter på
kontoen
28.21.21. Mindre anlægsprojekter & Transportpuljer mv.
(Anlægsbev.)
..........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 632,0 mio. kr. skyldes afløbet for
puljerne på kontoen i medfør af Aftale mellem re-
geringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om
Infrastrukturplan 2035 af juni 2021.
28.21.23. Vejdirektoratets tilskudspulje (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 311,3 mio. kr. skyldes primært
afløbet for statslig medfinansiering af kommunale
cykelprojekter og tilskud til ladestandere i medfør
af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af
juni 2021.
28.21.30. Vedligeholdelse af statsvejnettet (tekstanm. 100 og
121)
(Anlægsbev.)
..................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 319,9 mio. kr. skyldes dels, at op-
gaver vedrørende kapitalbevarende vejdrift er
flyttet fra § 28.21.31. Drift og vintertjeneste fra
2023 og frem og dels afløbet til eksisterende op-
gaver.
28.21.31. Drift og vintertjeneste
(Anlægsbev.)
...................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 50,6 mio. kr. skyldes primært,
at opgaver vedrørende kapitalbevarende vejdrift
er flyttet til § 28.21.30. Vedligeholdelse af stats-
vejnettet fra 2023 og frem.
894,9
1.713,8
818,9
557,6
1.189,6
632,0
487,0
175,7
-311,3
881,8
1.201,7
319,9
896,1
845,5
-50,6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2616960_0008.png
115
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.22.01. Færdselsstyrelsen
(Driftsbev.)
.............................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 18,8 mio. kr. skyldes bevillings-
tilførsel til at dække et forventet merforbrug i for-
hold til bevillingen i Færdselsstyrelsen i 2023.
28.51.16. Erstatningskommissioner
(Driftsbev.)
................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 117,9 mio. kr. skyldes en merbe-
villing til Erstatnings- og taksationskommissio-
nerne samt Minksekretariatet, der bistår kommis-
sionerne. Erstatnings- og Taksationskommissio-
nerne træffer afgørelser om kompensation til min-
kavlere og følgeerhverv i medfør af Aftale mellem
regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialis-
tisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning
mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af CO-
VID-19.
28.52.07. Indkøb af jernbanetrafik, Øresundstogtrafikken
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 56,1 mio. kr. skyldes, at ind-
tægtsskønnet for Øresundstogtrafikken mellem
København H/Østerport og den dansk-svenske
landegrænse (Den danske delstrækning) i 2023
vedrører trafikken for hele året, mens indtægts-
skønnet i 2022 alene vedrører trafikken efter kø-
replansskift i december, hvor det praktiske trafik-
køberansvar først er overdraget til Skånetrafiken.
28.52.08. Betaling til Metroselskabet I/S
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 46,9 mio. kr. følger af afløbet fra
aftalen mellem Transportministeriet og Metrosel-
skabet I/S vedrørende ophævelsen af dobbeltfakt-
ormodellen.
28.52.15. Driftstilskud til lokal og regional jernbanetrafik
(tekstanm. 132)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 12,6 mio. kr. skyldes opregning
af driftstilskuddene fra 2022- til 2023-priser.
56,1
74,9
18,8
45,7
163,6
117,9
4,2
60,3
56,1
305,4
352,3
46,9
202,1
214,7
12,6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2616960_0009.png
116
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.53.02. Puljer til den kollektive trafik (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 45,0 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2022 var afsat midler til en pulje til grøn
omstilling af indenrigsfærger, der var en del af den
danske genopretningsplan, finansieret af EU's
genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 50,0 mio. kr. skyldes, at der
for 2022 var indtægter svarende til udgiften for en
pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, der var
en del af den danske genopretningsplan, finansi-
eret af EU's genopretningsfacilitet.
28.53.04. Ungdomskort (tekstanm. 126)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 15,5 mio. kr. skyldes opregning
fra 2022- til 2023-priser.
28.53.05. Puljer til den kollektive trafik mv. (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 47,2 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2022 var afsat 50,0 mio. kr. til en havne-
pulje i medfør af Aftale mellem regeringen, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk-
turplan 2035 af juni 2021.
28.54.02. Vederlag for færgebetjening af Bornholm
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 27,0 mio. kr. skyldes opregning
fra 2022- til 2023-priser.
142,5
97,5
-45,0
50,0
-
-50,0
281,9
297,4
15,5
100,0
52,8
-47,2
386,4
413,4
27,0
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2616960_0010.png
117
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.63.01. Banedanmark (tekstanm. 104, 106 og 112)
(Statsvirksomhed)
..................................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 115,2 mio. kr. skyldes primært af-
løbet for jernbaneanlæg ved Femern Bælt, der er
ændret i medfør af Aftale mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk-
turplan 2035 af juni 2021 og forhøjet bevilling til
dækning af forventede udgifter vedr. Banedan-
marks drift.
28.63.02. Banedanmark - puljeprojekter (tekstanm. 121)
(Anlægsbev.)
..........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 17,6 mio. kr. skyldes primært af-
løbet for pulje til tilgængelighed på stationer i hele
landet, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternati-
vet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan
2035 af juni 2021.
28.63.07. Banedanmarks tilskudspulje (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 21,6 mio. kr. skyldes, at der i 2023
er afsat midler til pulje til veterantog i medfør af
Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af
juni 2021.
28.63.08. Anlægsprojekter på jernbanen (tekstanm. 121)
(Anlægsbev.)
..........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 114,7 mio. kr. skyldes afløb for
de igangværende anlægsprojekter, hvoraf de væ-
sentligste er Signalprogrammet og Hastighedsop-
gradering Ringsted-Odense.
514,5
629,7
115,2
11,0
28,6
17,6
-
21,6
21,6
2.198,0
2.312,7
114,7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2616960_0011.png
118
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.64.12. Baneprojekter, Vejdirektoratet
(Anlægsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 336,4 mio. kr. skyldes afløbet for
Ny bane over Vestfyn i medfør af Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialis-
tisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Li-
beral Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021.
28.71.01. Bygningsstyrelsen (tekstanm. 17)
(Statsvirksomhed)
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 11,6 mio. kr. skyldes primært
opjustering af enheden vedrørende nedrivning af
minkerhvervets produktionsanlæg i medfør af Af-
tale mellem regeringen, Venstre, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance
om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv
berørt af COVID.
28.71.02. Nedrivning af minkerhvervets produktionsanlæg
(Anlægsbev.)
..........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 518,0 mio. kr. skyldes, at der afsat
midler til nedrivningsentrepriser og følgeudgifter
i forbindelse med nedrivningen af minkerhvervets
produktionsanlæg i medfør af Aftale mellem re-
geringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning mv.
til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID.
28.72.01. Ejendomsvirksomhed vedrørende kontorbygninger
mv.
(Statsvirksomhed)
...........................................
Nettoudgift ...........................................................
Nettoudgiftsbevillingen stiger med 20,8 mio. kr.
Dette skyldes en række modsatrettede bevægelser,
som dels kan henføres til forøgede huslejeindtæg-
ter og prisopregning på indtægtssiden og dels ud-
skydelser på vedligehold af kontorejendomme og
øgede renteudgifter for de igangværende bygge-
sager på udgiftssiden.
113,0
449,4
336,4
40,7
52,3
11,6
-
518,0
518,0
-85,3
-106,1
-20,8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 376: Uddrag af regeringens finanslovsforslag 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2616960_0012.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.73.01. Ejendomsvirksomhed vedrørende uddannelses- og
forskningsbygninger (tekstanm. 141)
(Statsvirksomhed)
..................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 11,2 mio. kr. skyldes en re-
budgettering af ejendomsvirksomhedens indtægter
og udgifter.
34,9
23,7
-11,2
28.74.10. Byggeprojekter, Vejdirektoratet
(Anlægsbev.)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 565,6 mio. kr. skyldes afløbet
for universitetsbyggeprojekterne
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 565,6 mio. kr. skyldes, at
indtægten på kontoen følger udgiftsafløbet for
universitetsbyggeprojekterne, der er faldende.
899,0
333,4
-565,6
899,0
333,4
-565,6
Side 12 | 1