Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 374
Offentligt
2616296_0001.png
Til alle dem det vedrører!
Aarhus, 31. August, 2022
Som opfølgning på vores foretræde for trafikudvalget 7. juni 2022 herved dette brev med henblik på at
tilbyde en unik mulighed, som vi kan bidrage med, til et CO2 reducerende grønnere initiativ for dansk
indenrigsrutetrafik.
NORDIC Seaplanes opererer vandflyruten mellem Aarhus havn og Københavns havn og forbinder byerne
på 42 minutter i gennemsnit. Langt den hurtigste rejsemåde og meget populært. Denne rute beflyves med
2 styks Twin Otter amfibiefly, udstyret med effektive PT6 turboprop motorer.
Motorerne er allerede på nuværende tidspunkt certificeret til at flyve på 50% Sustainable Aviation Fuel
(SAF). Denne certificering er givet af motorproducenten Pratt & Whitney, samt EASA. (European Aviation
Safety Agency). Det forventes, at der godkendes op til 100% i løbet af den nærmeste fremtid.
SAF er for størstedelens vedkommende produceret ved at raffinere brugt madolie, eller andet biomateriale
og regnes normalt for CO2 neutralt.
Vi har hos NORDIC Seaplanes vores egne brændstoftanke i både Aarhus og København, som kun vi
bruger. Vi kan dermed garantere produktets blandingsforhold på op til de tilladte 50% og mere, så snart
der tillades mere. Vi kan opbevare det sikkert og fylde det direkte på vores fly på vandflyvepladserne.
Dermed kan vi undgå tvivl i offentligheden og kan håndtere det fuldt ud transparent.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 374: Henvendelse af 31/8-22 vedrørende grøn omstilling af indenrigs luftfarten, fra Nordic Seaplanes
2616296_0002.png
Det er vi på nuværende tidspunkt det eneste indenrigsruteselskab der kan, da andre selskaber får leveret
brændstof fra centrale lagre i København eller på jyske lufthavne. På disse pladser er problematikken det
faktum, at alle fly f.eks i Kastrup får leveret fra de samme tanke, og ikke alle fly kan eller må benytte SAF.
Vi ønsker med dette brev at synliggøre vores tilstedeværelse på det danske indenrigsmarked med en unik
mulighed for at anvende SAF og tilbyder at kunne opfylde det fremsatte klimamål om mindst en CO2
neutral indenrigsrute. Det kan endda gå meget hurtigere end forudsat i regeringens udmelding.
Det er nødvendigt med hjælp for at opfylde klimamålet til at dække den øgede omkostning, som er
forbundet med at anvende SAF, da vi ikke kan lægge denne udgift på den enkelte rejsende. For at dække
prisforskellen mellem normal JET-A1 og SAF-brændstof behøves en støtteordning. En sådan
støtteordning kan baseres på liter-til-liter princippet, og kan organiseres på forskellige måder. Det er dog
vigtigt at holde fast i, at det ikke er en støtte til luftfartsselskabet, men alene en udligning af en prisforskel
på de forskellige brændstofprodukter. Vi foreslår, for helt at undgå tvivl, at støtten ydes direkte til
brændstofleverandøren i et 100% transparent system, hvor støtten f.eks. udbetales baseret på det eksakte
leverede antal liter SAF betinget af revisionspåtegninger.
Omkostningen til en forsøgsordning varierer med brændstofpriserne og forbruget. Der kan tages
udgangspunkt i et forbrug på f.eks 800.000 liter årligt og en merpris for SAF på 4-5 gange almindelig pris.
På grund af krig og energikrise varierer priserne meget, men det vil medføre en meromkostning på
antageligt 20-25 mio. kr. Det kan naturligvis specificeres nærmere tættere på målet.
Vi håber meget, at der bliver skabt en mulighed for at bidrage til den grønne omstilling for dansk
indenrigsrutetrafik nu, og vi står selvfølgelig til rådighed for eventuelle spørgsmål. Vi vil også meget gerne
stille op til eventuelle møder og / eller fremvise vores unikke muligheder for at bidrage positivt til den
nødvendige grønne omstilling.
Vi har mulighed for at flyve så grønt som muligt nu – det behøver ikke vente. Vi kan i Danmark få verdens
første SAF baserede ruteflyvning i løbet af meget kort tid og i al beskedenhed vil det med vores fotogene
vandfly være en nyhed, der vil gå verden rundt i harmoni med det danske ønske om at gå forrest og vise
vejen.
Med venlig hilsen
NORDIC Seaplanes
Lasse Rungholm
Direktør, luftkaptajn