Til Folketingets Skatteudvalg og Transportudvalg
Dok. ansvarlig: SJA
Sekretær:
Sagsnr: s2022-852
Doknr: d2022-377042-2.0
29-08-2022
Forslag til justering af reglerne for refusion af elafgift af el anvendt i ladestandere
Med henblik på at fremme konkurrence på markedet for opladning af elbiler på
privatadresser foreslår Dansk e-Mobilitet, som er brancheforening for
ladeoperatørerne, en justering af reglerne, så operatører ikke fremadrettet skal påtage
sig ansvaret for en privatejet ladestandere i tilfælde af brand, hærværk, tyveri mv. for at
være berettiget til at få elafgiften refunderet.
Salget af elbiler har for alvor taget fart i Danmark, ikke mindst efter aftalen om
bilbeskatning blev indgået i slutningen af 2020. Mulighederne for at oplade elbilerne er
en vigtig brik i den fortsatte vækst i antallet af elbiler, både hvad angår offentlig
tilgængelig infrastruktur, og opsætning af ladestandere i private hjem.
Ladeoperatører har mulighed for at få godtgjort elafgiften ned til 0,4 øre pr. kWh
svarende til satsen for processtrøm ved opladning af elbiler efter den såkaldte
særordning, der foreløbig er forlænget til 2030. Skatterådet har dog fastslået, at en
ladestanderoperatør alene kan få godtgjort elafgiften på strøm til ladestandere, hvis
ladestanderoperatøren har et driftsansvar for ladestanderen, der fuldt ud svarer til en
ejers driftsansvar. Det nuværende krav om driftsansvaret betyder, at
ladestanderoperatøren skal påtage sig alle risici knyttet til driften af ladestanderen i
hele den periode, hvor ladestanderoperatøren leverer en opladningsydelse til
aftageren.
Ladestanderoperatøren skal således både påtage sig en garanti for ladestanderens
drift, også uden for normal garantiperiode, og et ansvar for anlæggets hændelige
undergang eller tyveri. Dette er selvsagt ikke et problem i de situationer, hvor
ladestanderoperatøren ejer ladestanderen, da driftsansvaret her hænger sammen med
ejerskabet. Skatterådets afgørelse vanskeliggør imidlertid et ladestanderkoncept, der
er meget udbredt blandt de mindre ladeoperatører, hvor elbilisten køber ladestanderen,
men overlader driften til en ladestanderoperatør, fordi ladeoperatøren skal tage et
meget vidtgående ansvar for en ladestander som virksomheden ikke ejer.
Konsekvensen af Skatterådets afgørelse medfører, en væsentlig indskrænkning i
aftalefriheden mellem ladestanderoperatør og køberen af ladestanderen, da
ladestanderoperatøren skal påtage sig den fulde driftsrisiko for at opnå godtgørelse af
elafgiften.
Green Power Denmark
–
Dansk e-Mobilitet
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg C. +45 35 300 400. [email protected]. greenpowerdenmark.dk