Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 371
Offentligt
2614310_0001.png
Høringssvar fra Ringkøbing-Skjern Kommune
- Miljøkonsekvensvurdering af Rute 15
august 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 371: Kopi til orientering af høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af rute 15, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
2614310_0002.png
Høringssvar fra Ringkøbing-Skjern Kommune
Indledning
God infrastruktur og positiv erhvervs- og boligudvikling hænger uløseligt sammen. Det er derfor
glædeligt, at vi nu er nået til offentliggørelsen af miljøkonsekvensvurderingen for en udvidelse af Rute
15, idet vi dermed er et skridt nærmere realisering heraf.
Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at sende et kraftigt signal om, at der er behov for en fuld
udbygning af Rute 15. Vi har gennemgået miljøkonsekvensvurderingen med særligt fokus på følgende
emner:
Fuld udbygning af Rute 15 - 100 km/t
Linjeføring ved Ringkøbing – løsning 1B
Linjeføring ved Opsund og Videbæk
Adgange – supplerende vejunderføringer i etape 1 og 2
Rasteplads ved Brejning
Kollektiv trafik
Bløde trafikanter
Trafiktrykket på Rute 15 er ifølge Vejdirektoratet steget med 30% på 10 år. Det har negative
konsekvenser for kommunens mange virksomheder. Skal disse virksomheder fastholdes, og nye
tiltrækkes, må de sikres konkurrencedygtighed. Infrastrukturen spiller en væsentlig rolle for hurtig og
sikker transport af produktionsvirksomhedernes varer samt mulighed for tiltrækning af kvalificeret
arbejdskraft.
I Ringkøbing-Skjern Kommune er det særligt brancher som metalindustri, fødevarer og vedvarende
energi, som gør, at vi bidrager markant til Danmarks samlede BNP. Disse brancher er dog særlig
transporttunge og hvis vi fortsat skal have mulighed for vækst forudsætter det god mobilitet og gode
transportmuligheder. Kommunen har en målsætning om at have Danmarks grønneste erhvervsliv og
et mål om at styrke udvikling og innovation.
Ifølge Dansk Industris årlige undersøgelse af kommunernes erhvervsklima, ligger Ringkøbing-Skjern
Kommune i 2021 i top 10. Undersøgelsen viser dog også, at kommunen halter gevaldigt bagud på
infrastrukturområdet, hvor kommunen er at finde helt nede på en 64. plads.
Kommunen forventer ikke, at forbedring af infrastrukturen alene sker med udbygning af
statsvejnettet, og har derfor allerede selv taget aktiv del ved at investere i større infrastrukturanlæg.
Det drejer sig om en omfartsvej ved Søndervig mod Hvide Sande, en større vejomlægning ved
udvidelse af erhvervsområde ved Arla i Nr. Vium samt udbygning af modulvogntogsnettet.
Foruden erhvervstransporter er trafikken på Rute 15 særdeles præget af turisme. Sammen med Varde
Kommune er Ringkøbing-Skjern Kommune i 2021 målt til Danmarks største turistdestination med ca.
8,5 mio. kommercielle overnatninger. Størstedelen af turisterne kommer fra det øvrige Europa via E45
og Rute 15. Kommunen er derfor også turistmæssigt afhængig af en stærk infrastruktur med
forbindelse til motorvejsnettet.
Fuld udbygning af Rute 15 - 100 km/t
Det offentliggjorte projektforslag for udbygningen viser gode muligheder for at løse de trafikale
udfordringer på strækningen som beskrevet ovenfor. Særligt positivt er etablering af en ny omfartsvej
ved Ringkøbing, de niveaufrie krydsninger og generel fokus på trafiksikkerhed og fremkommelighed.
// august 2022
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 371: Kopi til orientering af høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af rute 15, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
2614310_0003.png
Høringssvar fra Ringkøbing-Skjern Kommune
Udbygningen af strækningen er etapeopdelt, men for at opnå den bedst mulige samfundsøkonomi og
en fremtidssikring af ruten er det særdeles vigtigt, at det samlede projekt realiseres.
Ringkøbing-Skjern Kommune ser meget positivt på miljøkonsekvensvurderingens muligheder for en
2+1 vej med en tilladt hastighed på 100 km/t. Herved sikres den regionale gennemgående trafik høj
fremkommelighed. Trafiksikkerheden på strækningen øges mærkbart ved etablering af
midterautoværn og niveaufrie krydsninger, hvilket også resulterer i færre forventede uheld.
En fuld udbygning af Rute 15 spiller også en stor rolle for den grønne omstilling. Vestas har tidligere
oplyst, at eftersom Rute 11 ikke længere kan rumme transporten af deres vindmøllevinger, har de
været nødsaget til at flytte dele af transporten til Rute 15. Strækningen er stærkt trafikeret og det
forringer vilkårene for både erhvervsliv og pendlere på strækningen.
Kommunen er klar over, at en 100 km/t strækning er et tilvalg, men som Vejdirektoratet beskriver,
opgraderes 2+1 veje med tilladt hastighed på 90 km/t ofte til 100 km/t. Kommunen forudsætter
derfor, at der arbejdes videre med denne udbygningsform. Uanset valg af tilladt hastighed på
strækningen ønskes det, at etablering af et hankeanlæg ved Vorgod-Barde fastholdes.
Linjeføring ved Ringkøbing – løsning 1B
I dag afvikles en stor del af den regionale trafik ved Ringkøbing af det kommunale vejnet. Byerne vest
for Ringkøbing er under stor udvikling, hvilket har betydning for afvikling af både erhvervstrafik samt
trafik fra helårsturisme. Udviklingen viser sig bl.a. ved havneudvidelsen i Hvide Sande og etablering af
Lalandia i Søndervig med knap 500 tilhørende sommerhuse.
Udbygningen af vejnettet omkring Ringkøbing, er derfor vigtig for byens fortsatte vækst, både inden
for handel, bosætning, erhvervsliv og industri.
Det østlige Ringkøbing er i kommuneplanen udlagt til nye erhvervsområder. Interessen for at etablere
virksomhed i Ringkøbing er stor, men forudsætter let adgang til en god infrastruktur. En ny omfartsvej
ved Ringkøbing vil derfor medvirke til at sikre gode muligheder for byens videre erhvervsudvikling og
en bedre afvikling af den stigende trafik, der fortsætter vest for statsvejnettet.
Der er peget på fem mulige linjeføringer ved Ringkøbing. Det er Ringkøbing-Skjern Kommunes ønske,
at det er linjeføring 1B, som indstilles til realisering. Det skyldes, at linjeføring 1B vurderes at være den
mest fremtidssikrede løsning for byen og dermed også områdets fortsatte udvikling. I forbindelse med
projektering af linjeføringen forudsætter kommunen, at dette sker under størst mulig hensyntagen til
naturen ved området Femhøjsande Plantage.
Kommunen gør desuden opmærksom på, at der i plantagen er beliggende flere virksomheder, hvor
især Ringkøbing Camping og Hostahaven er udfordret af de viste erstatningsvejsløsninger.
Byrådet opfordrer derfor til, at der indgås konstruktiv dialog med virksomhederne for at finde bedre
løsninger til adgang til Rute 15.
Linjeføring ved Opsund og Videbæk
Kommunen har modtaget flere høringssvar. Der er høringspunkter, som omhandler følgende:
1. Ændret linjeføring samt flytning af hankeanlæg vest for Videbæk til Væggerskildevej/Adelvej
2. Etablering af vejunderføring fra Nygade
// august 2022
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 371: Kopi til orientering af høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af rute 15, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
2614310_0004.png
Høringssvar fra Ringkøbing-Skjern Kommune
3. Det eksisterende vejtracé ved Højbovej udbygges mod nord
4. Etablering af vejunderføring Ladegårdsvej
5. Etablering af erstatningsvej øst for Brejning-krydset
Flytning af hankeanlæg til Væggerskildevej/Adelvej ønskes, da det viste projektforslag indebærer
vejanlæg i umiddelbar nærhed til flere boligområder i den vestlige del af Videbæk. Der er bekymring
om, at vejtilslutningen til byen medfører forringet trafiksikkerhed i et område tæt på skole, hal og
boliger.
Borgergrupperne har desuden vurderet på linjeføringen nord for Opsund, som Vejdirektoratet har
fravalgt. Borgergrupperne ønsker denne linjeføring inklusiv flytning af hankeanlægget medtaget i
projektet. Dette understøttes af, at der allerede er flere ejendomme, som er eksproprieret til linjeføring
af højspændingskabel mellem Emdrup og Idumlund.
Borgergrupperne ønsker ligeledes en vejunderføring fra Nygade til nord for Rute 15.
Området omkring Højbovej bliver anvendt til rekreative formål. Borgergrupperne har derfor ønske
om, at udbygningen på denne strækning sker mod nord.
Kommunen bakker op om høringssvaret fra Opsund.
Adgange – supplerende vejunderføringer i etape 1 og 2
På strækningen langs Rute 15 er der i dag mange private ejendomme med direkte adgang til vejen. En
del af disse ejendomme vil med udbygningen få omkørsel. Især i etape 1 og 2 vurderes det, at der vil
være betydelige omkørsler for flere enkeltliggende ejendomme, virksomheder og attraktioner.
Som følge af vejlukninger på strækningen begrænses mulighederne for at kunne færdes i nord-
sydgående retning. Fra Ringkøbing-Skjern Kommunes side opfordres der således til, at der i
projektforslaget medtages supplerende vejunderføringer ved Rute 15 i nord-sydgående retning i både
etape 1 og 2. Hermed kan omkørselsgenerne reduceres væsentlig og trafikflowet for både bløde
trafikanter, landbrugstrafik og andre kørende forbedres væsentligt.
Kommunen er bevidst om, at udbygningen generelt forudsætter, at flere ejendomme skal
eksproprieres. Det er dog vigtigt, at der for de resterende ejendomme på ruten kommer en god og
konstruktiv dialog omkring oplægget til erstatningsvejene. Kun hermed findes der holdbare og gode
løsninger for den enkelte.
Rasteplads ved Brejning
Muligheden for, at trafikanter kan holde pause, herunder, at lastbilchauffører kan overholde køre- og
hviletidsbestemmelser, er vigtig for trafiksikkerheden.
Ifølge Vejdirektoratet har transporterhvervets organisationer kritiseret, at der er nedlagt en del
toiletter på vejnettet uden for motorvejene. På rute 15 er der f.eks. ca. 68 km uden rasteplads med
toiletter mellem Ringkøbing og rastepladserne øst for Herning.
Etablering af en rasteplads med toiletforhold ved Brejningvej er ifølge projektforslaget et tilvalg.
Kommunen anbefaler, at rastepladsen indgår som en del af udbygningen af Rute 15, da den vil
// august 2022
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 371: Kopi til orientering af høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af rute 15, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
2614310_0005.png
Høringssvar fra Ringkøbing-Skjern Kommune
medvirke til at forbedre trafiksikkerheden på både Rute 11 og 15. Der er allerede etableret
lynladestation ved Brejning-krydset.
Samtidig kan rastepladsen ligeledes anvendes som samkørselsplads, hvilket kan medvirke til, at
samkørsel bliver en naturlig del af den daglige pendling på strækningen. Derudover vil en rasteplads
også kunne indrettes til brug for stoppested til den kollektive trafik.
Kollektiv trafik
Ved udbygning af rute 15 nedlægges busstoppestederne ved Røgind Kro, Nørhede og Brejningkrydset.
Busstop på opfordring i vejsiden forbydes også.
Set i lyset af den grønne omstilling og samfundsmæssigt fokus på kollektiv trafik vurderes det
problematisk, at der i udbygningen af Rute 15 ikke er indarbejdet muligheder for tilgang til
busstoppesteder på strækningen.
Ringkøbing-Skjern Kommune finder det væsentligt, at der i forbindelse med detailprojekteringen
findes gode muligheder for opretholdelse af adgangen til den kollektive trafik, også for beboere langs
strækningen.
Bløde trafikanter
Fremme af cyklisme er af stor vigtighed for Ringkøbing-Skjern Kommune. Vi ser derfor med glæde på,
at der med udbygningen af Rute 15 etableres nye cykelstier fra Ringkøbing til Schubertsvej og
Lervangsvej.
Kommunen vil gerne igen benytte lejligheden til at gøre opmærksom på ønsket om etablering af
cykelsti langs hele strækningen fra Ringkøbing til Herning. Vi kan derfor også bakke fuld op om
Herning Kommunes ønske til etablering af stien.
Det fremgår af projektet, at der er et parallelt netværk af mindre veje henholdsvis nord og syd for
ruten, som vurderes brugbare for bløde trafikanter. Som cykelkommune opfordrer vi derfor til, at der
også findes krydsningsmuligheder for denne trafikantgruppe for at sikre god mobilitet for cyklister og
motionister i kommunen. Flere vejunderføringer i etape 1 og 2 vil også kunne understøtte bedre
mobilitet for denne trafikgruppe.
Afslutning
Ringkøbing-Skjern Kommune finder det meget glædeligt, at den politiske forligskreds bag
Infrastrukturplan 2035 har reserveret anlægsmidler til udbygningen af Rute 15. Som tidligere nævnt
er det særdeles vigtigt for Ringkøbing-Skjern Kommune at gøre opmærksom på, at der et stort behov
og ønske om en fuld udbygning af ruten.
En udbygning af Rute 15 vil samfundsøkonomisk være meget rentabelt, da projektets
samfundsmæssige forrentning forventes at ligge på ca. 6 %, hvilket er langt over de 3,6%, som er
målestok for et rentabelt projekt.
Hvis det til trods for den klare samfundsøkonomiske gevinst ved en samlet udbygning mod
forventning skal vise sig nødvendigt med tilretning af det samlede projekt, forudsætter Ringkøbing-
// august 2022
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 371: Kopi til orientering af høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af rute 15, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
2614310_0006.png
Høringssvar fra Ringkøbing-Skjern Kommune
Skjern Kommune, at dette sker i en tæt og konstruktiv dialog med kommunen – inden en eventuel
tilretning besluttes.
Ringkøbing-Skjern Kommune har et lokalkendskab, der ikke blot vil kunne kvalificere, men også sikre
den bedst mulige løsning inden for de givne rammer til gavn for alle parter. Den bedst mulige løsning
er dog fortsat en fuld udbygning af Rute 15.
// august 2022
6