Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 370
Offentligt
2613198_0001.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.: 2022-230737
10-05-2022
Afrapportering på ventetider og sagsbehandlingstider på kørekortområdet
Nærværende notat omfatter en uddybning af status og tiltag på kørekortområdet i forbindelse
med den månedlige afrapportering til Folketingets Transportudvalg.
Der indledes med en gennemgang af arbejdet med servicemål, gennemgang af de enkelte
sagsgrupper, og afsluttes med de nuværende tiltag, der er taget i forbindelse med
kørekortadministrationen. Derefter gennemgås kort de tiltag, Færdselsstyrelsen har gennemført
på køreprøveområdet.
Status på kørekortområdet
Der er sket en stigning i antal verserende sager fra marts 2022 til april 2022 på ca. 2000 sager.
Denne midlertidige stigning skyldes forskellige forhold:
- Journalisering af en ophobet mængde af allerede ombyttede udenlandske kørekort. Her er
styrelsens opgave at journalisere og arkivere allerede ombyttede kørekort, eller sende dem
retur til udstedelseslandet, afhængigt af hvilket land borgeren oprindeligt stammer fra. I disse
sager venter borgeren ikke.
- På sagsgruppen betinget frakendelse er der foretaget en betydelig mængde sagsskridt,
som ikke afslutter sagen, hvilket afspejles i færre afsluttede sager. Det drejer sig fx om
indkaldelse til kontrollerende køreprøve efter betinget frakendelse.
- Der ses derudover et færre antal oprettede og afsluttede sager i april 2022 end i marts
2022. Dette skyldes blandt andet, at flere medarbejdere end normalt har afviklet opsparet ferie i
forbindelse med påsken.
- I februar iværksatte kørekortadministrationen i Holstebro en indsats med at oprette nye
sager, som endnu ikke var journaliseret. Denne indsats fortsatte i marts, og der modtages
fortsat et højt antal akter på sagerne i april.
Sagsgrupper
Nedenfor følger en oversigt over den aktuelle opdeling i sagsgrupper, samt en kort beskrivelse
af, hvad de forskellige sagstyper dækker over.
Side 1 (6)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 370: Status på sagsbehandlingstider hos Færdselsstyrelsen for april 2022, fra transportministeren
2613198_0002.png
FS800, Ombytning af udenlandsk kørekort
Sagsgruppen omhandler primært ansøgninger om ombytning af udenlandske kørekort til dansk,
hvor borgeren har sædvanlig bopæl i Danmark. Sagsbehandlingen indebærer bl.a., at det
udenlandske kørekort skal ægthedsvurderes ved politiets Nationale Kriminaltekniske Center
samt korrespondance med udenlandske myndigheder. Under samme sagsgruppe behandles
blandt andet også RESPER-forespørgsler (register over kørekort fra EU- og EØS-lande) fra
borgerservice, samt sager omkring efterbehandling af udenlandske kørekort, når der er blevet
udstedt dansk kørekort. Dette dækker både over fremsendelse af EU- kørekort til
udstederlandet samt registrering og arkivering af ombyttede kørekort fra 3. lande.
FS802, Fornyelse af kørekort
Sagsgruppen omhandler behandling af ansøgning om fornyelse af allerede erhvervede
kategorier.
FS803, Køreuddannelsen
Sagsgruppen omhandler behandling af ansøgning om dispensation for færdselsrelateret
førstehjælp i forbindelse med førstegangserhvervelse af kørekort.
FS804, Kontrollerende køreprøve
Hvis en borgers kørekort er udløbet for 3 år eller længere tid siden, er der krav om, at borgeren
skal aflægge og bestå en kontrollerende køreprøve til hver kategori, før kørekortet kan fornyes.
Sagsgrupper omhandler behandling af ansøgninger om dispensation for kravet om
kontrollerende køreprøve – i forbindelse med en borgers ansøgning om fornyelse af kørekort.
FS807, Kørelærergodkendelser
Sagsgruppen omhandler behandling af ansøgning om fornyelse af kørelærergodkendelse på
baggrund af krav om efteruddannelse for kørelærer. Herunder vurderes det, om borgeren
endvidere opfylder helbredsmæssige og vandelsmæssige krav til fortsat kørelærergodkendelse.
FS814, Helbred
Sagsgruppen omhandler vurdering af opfyldelse af helbredsmæssige krav på baggrund af
indberetninger fra borgerservice, borgere eller Styrelsen for Patientsikkerhed. Endvidere kan
der være tale om behandling af indberetninger fra politiet om tvangsindlæggelser og kørselsfejl.
Side 2 (6)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 370: Status på sagsbehandlingstider hos Færdselsstyrelsen for april 2022, fra transportministeren
2613198_0003.png
FS815, Vejledende helbredsmæssig køretest
I forbindelse med opstart af en helbredssag kan der fra lægeligt hold blive anbefalet aflæggelse
af en vejledende helbredsmæssig køretest (VHK). Færdselsstyrelsen indkalder borgeren til
enten en motorisk VHK eller en kognitiv VHK eller begge dele. Borgeren får fire ugers frist til at
bestille tid til gennemførsel af testen. Efter aflæggelse af en kognitiv test, vurderes sagen af
Styrelsen for patientsikkerhed. Efter motorisk test modtager kørekortadministrationen vurdering
fra Færdselsstyrelsens køretestsagsbehandlere, hvorefter borgeren partshøres i forhold til krav
om specialindretning af køretøj.
FS821, Alkolås
I forbindelse med frakendelse af førerretten på grund af spirituskørsel kan førerretten i nogle
tilfælde generhverves, og borgeren kan derved køre i frakendelsesperioden ved at få installeret
en alkolås i sin bil. I tilfælde af høj promille eller flere spirituskørselsovertrædelser kan borgeren
være omfattet af den obligatoriske alkolåsordning, og derved skulle have installeret en alkolås i
de første to år efter udløb af frakendelsestiden. Sagsgruppen omhandler behandling af
ansøgninger om deltagelse i alkolåsordningen. Såfremt ansøgningen imødekommes, fører
Færdselsstyrelsen tilsyn med ordningen, hvor kontrolrapporter modtages fra udbyderen af
alkolåsen med 6 måneders interval.
FS822, Betinget frakendelse
Sagsgruppen omhandler indkaldelse til kontrollerende køreprøve efter en betinget frakendelse
af førerretten. Borgeren gives en frist, som udgangspunkt er på 6 måneder, for aflæggelse af
den kontrollerende køreprøve.
Hvis borgeren ikke består kontrollerende køreprøve, skal pågældende generhverve førerretten
på samme vilkår som ved en ubetinget frakendelse af førerretten.
FS823, Erhvervsmæssig personbefordring til bus
I forbindelse med en borgers ansøgning om erhvervelse eller fornyelse af erhvervsmæssig
personbefordring til bus, skal borgeren opfylde straffelovens krav om, at der ikke må være
nærliggende fare for, at borgeren misbruger sit hverv, såfremt borgeren bliver godkendt.
Sagsgruppen omhandler ansøgninger herom.
FS824, Kørselsforbud
Sagsgruppen omhandler behandling af ansøgning om generhvervelse af førerretten efter et
kørselsforbud. Her tages stilling til strafferetlige og helbredsmæssige forhold. Hvis en borger får
2 klip i kørekortet inden for de første 3 år med nyt kørekort, får pågældende et såkaldt
kørselsforbud. Førerretten kan umiddelbart generhverves efter dommen herom er endelig.
FS825, Ubetinget Frakendelse
Sagsggruppen omhandler behandling af ansøgning om generhvervelse af førerretten efter en
ubetinget frakendelse af førerretten. Her tages stilling til strafferetlige og helbredsmæssige
forhold.
FS827, Frakendelse af Kørekort
Sagsgruppen omhandler sagstyper hvor danskere er frakendt førerretten i udlandet og
udlændinge er frakendt førerretten i Danmark. Færdselsstyrelsen træffer ingen afgørelser i
disse sager, men agerer bindeled mellem udenlandske myndigheder og de danske politikredse
og sikrer, at frakendelser og kørekort fremsendes til de korrekte instanser.
FS828, Bevarelse af Kørekort
Sagsgruppen omhandler behandling af en indberetning fra borgere eller borgerservice, hvor der
er tvivl om, hvorvidt en borger opfylder de helbredsmæssige betingelser for bevarelse af
førerretten. Indberetningen kan danne grundlag for opstart af en helbredssag til vurdering af,
hvorvidt borgeren kan bevare sin førerret.
Side 3 (6)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 370: Status på sagsbehandlingstider hos Færdselsstyrelsen for april 2022, fra transportministeren
2613198_0004.png
FS829, Erhvervelse af Kørekort
Sagsgruppen omhandler behandling af ansøgninger om førstegangserhvervelse af førerretten,
hvor der indgår helbredsmæssige oplysninger.
FS830, Udvidelse
Sagsgruppen omhandler behandling af ansøgninger om udvidelse til yderligere kategorier som
eksempelvis BE (almindelig bil med stort påhængskøretøjet) eller A (stor motorcykel).
FS899, Kørekort generelt
Sagsgruppen om handler behandling af henvendelser fra borgere, hvor sagsgruppen ikke kan
defineres ud fra de givne oplysninger.
Tiltag til nedbringelse af ventetid i kørekortsager
Færdselsstyrelsen har aktuelt følgende fokusområder:
Etablering af servicemål
Der er endnu ikke defineret servicemål for sagsbehandlingstiden i kørekortadministrationen.
Det er et mål i Færdselsstyrelsens Mål- og resultatplan for 2022, at styrelsen ved udgangen af
4. kvartal har mål for den forventede sagsbehandlingstid for kørekortadministrationen. Forud
går et analysearbejde af det tilgængelige datagrundlag. Som led heri skal det identificeres,
hvilke og hvor mange sagstyper det vil være relevant at opstille mål for. Det skal dog
bemærkes, at der i en række af styrelsens sagsgange på området ikke er tale om behandling af
ansøgningssager, hvor borgere eller samarbejdspartnere afventer en afgørelse, hvorfor det skal
afklares, om og i hvilket omfang det vil være relevant at opstille servicemål for denne type
sagsbehandling. Det drejer sig bl.a. om sagstyper, hvor borgere afventer besked om
indkaldelse til kontrollerende køreprøve efter betinget frakendelse, halvårlige tilsynsrapporter
med allerede godkendte deltagere i alkolåsordningen og efterbehandling af ombyttede
udenlandske kørekort efter udstedt dansk kørekort, hvor for eksempel EU- kørekortene skal
returneres til udstederlandet.
Alkolås
Grundet genbesættelse af hidtil ubesatte stillinger er det nu muligt at tilføre ressourcer til
sagsbehandling af alkolåssager. Oplæring af medarbejdere hertil er iværksat. Tidligere var
praksis hos politiet, at denne sagstype var verserende i hele alkolåsperioden, dvs. både i
forbindelse med godkendelse af deltagelsen i alkolåsordningen og den efterfølgende periode,
hvor der føres løbende tilsyn med deltageren i alkolåsordninge. Dette medførte en samlet
sagsbehandlingstid på flere år på den enkelte sag, selvom selve ansøgningssagen var afsluttet.
Færdselsstyrelsen har ændret på denne praksis pr 1. februar 2022, således at sagerne vedr.
ansøgning om deltagelse i alkolåsordningen afsluttes, når der træffes afgørelse i
ansøgningssagen. Herefter oprettes en separat sag til journalisering og behandling af tilsyn
med alkolåsordningen.
Den tidligere praksis påvirker sagsbehandlingstiden betydeligt, da tallet for
sagsbehandlingstiden for de overførte og fortsat verserende sager repræsenterer sagen fra
ansøgning til afsluttet deltagelse i alkolåsordningen og ikke alene til tidspunktet, hvor
ansøgningen er afgjort. Færdselsstyrelsen har valgt ikke at opdele sagerne med
tilbageværende kraft, da det vil medføre et væsentligt ressourceforbrug, som ikke vil skabe
værdi for borgerne.
Ubetinget frakendelse
Grundet genbesættelse af hidtil ledige stillinger er det nu muligt at foretage en omfordeling af
ressourcer, således at vi kan foretage en ekstra indsats på sagsbehandling af ansøgninger om
generhvervelse efter ubetinget frakendelse af førerretten.
Side 4 (6)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 370: Status på sagsbehandlingstider hos Færdselsstyrelsen for april 2022, fra transportministeren
2613198_0005.png
Betinget frakendelse
På baggrund af ophobning af køreprøver blev der i november 2021 givet en generel
dispensation for fristen for aflæggelse af kontrollerende køreprøver efter betinget frakendelse.
Dette betyder, at en stor andel af de verserende sager om betinget frakendelse på nuværende
tidspunkt er ældre end normalt, da borgeren har fået forlænget fristen. Samtidigt har det
resulteret i, at antallet af verserende sager er betydeligt højere end normalt. Det er dog vigtigt at
være opmærksom på, at fristforlængelsen er kommet borgeren til gode. Færdselsstyrelsen er
ved at udarbejde en plan for normalisering af sagsbehandlingen på dette område, således at de
sædvanlige frister som udgangspunkt følget.
Vejledende helbredsmæssig køretest (VHK)
Færdselsstyrelsen har de seneste 2 måneder nedbragt sagsbehandlingstiden på disse sager
ved en prioriteret indsats.
Erhvervsmæssig personbefordring til bus
Der er oprettet en task force til at nedbringe sagsbehandlingstiden på disse sager.
Ombytning af udenlandsk kørekort
Der arbejdes aktuelt på udvikling af ny brugergrænseflade til RESPER-systemet, så
sagsgangen bliver mere effektiv, og systemet kan køre på Færdselsstyrelsens egne PC’er. I
øjeblikket foretages opslag i RESPER-systemet på udlånte PC’er fra politiet, hvilket forlænger
sagsbehandlingstiden væsentligt på den enkelte sag. Der er tilført ressourcer til behandling af
ansøgninger om ombytning af udenlandsk kørekort, med henblik på at nedbringe
sagsbehandlingstiden på området.
Øvrige tiltag
Styrelsen har gennemført en række midlertidige og varige tiltag for at imødegå de udfordringer,
der giver forlænget sagsbehandlingstid, og minimere påvirkningen fra de sagstyper, hvor
styrelsen ikke selv har fuld indflydelse på sagsbehandlingstiden.
Det drejer sig blandt andet om følgende tiltag:
- Merarbejde
- Overarbejde, herunder i weekender, primært på gamle sager
- Tilbudt plustid
- Telefonlukning onsdag, så medarbejderne kan prioritere sagsbehandling
- Besættelse af vakante stillinger, hvor der startede 4 medarbejdere den 1. maj.
- Ansættelse af vikarer til at varetage scannings- og journaliseringsopgaver, hvilket
frigiver sagsbehandler ressourcer til sagsbehandling.
Derudover har styrelsen omlagt telefonhåndteringen, så der er etableret én indgang for
telefoniske henvendelser. Alle opkald sendes derfor igennem Kundecenteret i Ribe, der agerer
1. linje og dermed aflaster kørekortadministrationen i Holstebro, der fungerer som 2. linje. Dette
giver flere ressourcer til sagsbehandlingen.
Styrelsen har desuden siden uge 11 udsendt kvitteringsbreve på nye ansøgningssager, fordi
man har oplevet mange opkald fra borgere, der spørger ind til sagsbehandlingen, forventet
svartid, sagsskridt mv. I brevene oplyser styrelsen derfor, hvor lang tid størstedelen af sagerne
inden for den pågældende sagstype tager, hvad der sker i den pågældende sag, og at styrelsen
kontakter borgeren, hvis der er behov for nye oplysninger.
Tiltag til nedbringelse af ventetid på køreprøver
Siden overtagelsen har Færdselsstyrelsen reduceret køreprøvebunken fra omkring 41.000 til
det nuværende cirka 27.000. Der er fortsat behov for reduktioner i bunken, og styrelsen
arbejder derfor stadig på løsninger, der kan medvirke til dette. Det bemærkes, at
Færdselsstyrelsen er ved at redefinere bunken, så den i højere grad afspejler de
Side 5 (6)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 370: Status på sagsbehandlingstider hos Færdselsstyrelsen for april 2022, fra transportministeren
2613198_0006.png
lovgivningsmæssige krav i forhold til, hvor lang tid der må gå, før der bookes og gennemføres
en prøve efter godkendelsen.
Der opleves fortsat relativt lange ventetider i Østdanmark, især i områderne København,
Nordsjælland og Midtsjælland. Færdselsstyrelsen har derfor igangsat tiltag, der skal mindske
ventetiden på prøver i de berørte områder, og som samtidig ikke forhindrer styrelsen i en
effektiv prøveafvikling i resten af landet.
Færdselsstyrelsen har fra og med uge 16 til og med uge 18 genindført rejseholdsordningen,
hvor sagkyndige fra områder med færre udfordringer med ventetid i en periode har bistået
deres kolleger i København. Rejseholdet har forøget antallet af prøver afholdt i København med
cirka 185 prøver pr. uge. Det svarer til en forøgelse på cirka 20 % sammenlignet med de
foregående uger 13-15.
Samtidig har Færdselsstyrelsen netop afsluttet rekrutteringen og uddannelsen af 22 nye
sagkyndige, der primært er blevet ansat i Østdanmark. De rekrutterede er dels ansat for at
dække personaleomsætningen i de berørte områder, men dækker herudover også over en
opnormering af bemandingen i øst. I øst drejer det sig om 14 sagkyndige, der kan afvikle cirka
490 B-prøver pr. uge. Samtidig har styrelsen frigjort sagkyndige ved at ansætte tilsynsførende
på teoriprøver, der medfører cirka 105 prøver pr. uge. Sammenlignet med niveauet for prøver i
Østdanmark i uge 9, hvor uddannelsen af de nye sagkyndige startede, vil en forøgelse på cirka
600 prøver om ugen betyde en forøgelse på cirka 15 % afviklede prøver. I forbindelse med
rekrutteringer og uddannelser vurderer Færdselsstyrelsen løbende, hvor behovet for
ansættelser er størst, i forhold til den efterspørgsel, styrelsen kan identificere. Det er
Færdselsstyrelsens opfattelse, at der stadig vil være behov for en opnormering i øst, men
styrelsen i vurderingen heraf tager også højde for prøvesituationen i resten af landet, herunder
behovet for kompetencer inden for kategori A, C, og D.
I Vestdanmark har styrelsen gennemført et forsøg med forhåndsbooking af prøver, men
styrelsen er ved at evaluere på forsøget, og det er tvivlsomt, om det er hensigtsmæssigt at
udvide forsøget til resten af landet, den nuværende systemmæssige understøttelse i
koreprovebooking.dk taget i betragtning.
Side 6 (6)