Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 369
Offentligt
2613048_0001.png
Hvidbjerg 24. august 2022
Til
Transportminister Trine Bramsen og Trafikudvalgets medlemmer
Styrkelse af togtrafikken til og fra Midt- og Vestjylland
Siden køreplansskiftet K21 den 13. december 2020, har antallet af daglige direkte togforbindelser mellem
Midt- og Vestjylland, Odense og hovedstadsområdet været reduceret til fire daglige forbindelser
1
i hver
retning. Dette skete i forbindelse med Arrivas overtagelse af trafikken på de jyske regionalbaner og
Svendborgbanen, et resultat af udbuddet af statslig togtrafik gennemført i 2018. Aftalen gælder frem til
2028, med mulighed for forlængelse i yderligere to år.
Inden køreplanskiftet K21, hvor DSB trafikerede strækningen Vejle-Herning-Struer var der 10 daglige
direkte togforbindelser i hver retning. Det var muligt at ankomme til København tidligt (ankomst kl. 8:08 og
9:08), og nå hjem til Herning, Holstebro, Struer først på aftenen (afgang kl. 18:52 og 20:52), uden at skulle
skifte tog undervejs. For få år siden fandtes tillige daglige direkte togforbindelser mellem Thisted, Skive og
Viborg til Odense/København
de er også forsvundet.
I dag er den tidligste ankomst fra Struer med direkte forbindelse til København kl. 12:02 og sidste afgang
den modsatte vej kl. 16:56. Før og efter er der kun forbindelser med togskifte i Vejle, og i øvrigt ikke med
særligt komfortable tog mellem Struer og Vejle. Mulighed for arbejdspendling til København er således
blevet markant dårligere.
Hvad værre er, togskifte i Vejle kan være en særdeles udfordrende oplevelse. Er lyntoget fra København,
eller regionaltoget fra Struer blot få minutter forsinket, er risikoen for næsten en times ufrivilligt ophold i
Vejle ganske stor, idet Arriva og DSB ikke afventer hinandens forbindelser. Dette er til stor frustration for de
der jævnligt pendler mellem Midt- og Vestjylland og hovedstadsområdet
2
.
Mange passagerers oplever, at togtrafikken i Midt- og Vestjylland er blevet væsentligt forringet de seneste
år. Det er ikke kun fraværet af direkte forbindelser der trækker ned. Også manglende og ringe
korrespondancer togene imellem i Esbjerg, Skjern, Vemb, Holstebro og Vejle giver et billede af et
usammenhængende system, der er mere skruet sammen for at sikre en lav pris på de statslige
trafikkontrakter end for at få at flere til at anvende den kollektive trafik. Det står i direkte kontrast til
daværende transportminister Ole Birk Olesens udmelding den 6. december 2018, hvor der blev lovet
”billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne.”
3
DSBs nuværende togkontrakt med staten udløber ved udgangen af 2024, og skal erstattes med en ny
kontrakt. Ser man
på DSB’s
visioner for kørsel for 2030 (præsenteret på RailCPH den 13. juni 2022), så
indeholder den ikke længere direkte togforbindelser til Struer.
DSB’s kørsel er reduceret til det elektriske
hovedbanenet og regionaltrafik på Sjælland.
Brug af toget til langdistancependling, som f.eks. at være bosat i Struer/Herning og have arbejdsplads i
f.eks. Odense eller København
eller vice versa
er i praksis ikke længere en mulighed. Mobiliteten
1
Fire afgange fra Struer mod København (8:04, 12:04, 14:04 og 18:04) og fire ankomster fra København (10:47, 12:47,
16:47 og 20:47)
2
Jane pendler ugentligt med usikre togforbindelser: - Man overvejer, om det er det værd | TV MIDTVEST
og
Katrine og
50 andre så deres tog køre for næsen af dem: - Arriva og DSB bør samarbejde mere | TV MIDTVEST
3
https://www.trm.dk/nyheder/2018/arriva-skal-staa-for-togtrafikken-i-midt-og-vestjylland-og-paa-svendborgbanen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 369: Henvendelse af 24/8-22 vedrørende styrkelse af togtrafikken til og fra Midt og Vestjylland i forbindelse med DSB's kommende trafikaftale, fra Tommy O. Jensen, Humlebæk
2613048_0002.png
mellem land og by vil overvejende være baseret på bilkørsel, og uanset hvor nemt det bliver med nye
vejanlæg, så vil det ikke styrke mobiliteten væsentligt, af den enkle grund at vejhastigheden ikke vil øges.
Midt- og Vestjylland vil dermed blive endnu mere hægtet af det sammenhængende jernbanesystem i
Danmark, og i praksis komme til at fungere som et lokaltogssystem. I forvejen kører Arriva udelukkende
med lokaltogsmateriel (Desiro og LINT-togsæt) på sine ruter, der har en komfort, der gør det uegnet til ture
på over en time. Hastigheden er også lav
typisk omkring 100-120 km/t, på Thybanen endog med kun 75
km/t (!), uagtet at der netop nu etableres nyt signalsystem, hvor man med passende mindre
infrastrukturtilpasninger ville kunne øge strækningshastigheden op til 160 km/t. Ukomfortable tog med lav
hastighed er ikke noget der lokker flere passagerer ombord i toget. Bare turen fra Thisted til Vejle tager op
mod tre og en halv time, altså en del længere en tur fra København til Aarhus.
Med de ovennævnte forringelser som den midt- og vestjyske togtrafik har været udsat for de seneste fem
år, og som blot synes at fortsætte, kan man frygte, at resultatet på sigt vil være en nedlæggelse af de
mindst benyttede strækninger. Et forhold, der blot vil forstærke fraflytning og afvikling af Midt- og
Vestjylland.
Vi vil gerne foreslå Transportministeren og Trafikudvalget, at der i forbindelse med forhandlingerne om en
ny trafikkontrakt med DSB tages et særligt hensyn til at genetablere gode og brugbare togforbindelser
mellem landsdelene, og at de også kommer til at omfatte Midt- og Vestjylland, og ikke blot op gennem
Østjylland.
Det må være muligt at sætte krav om et fornuftigt betjeningsniveau til DSB, så landet bindes bedre
sammen på tværs og byer som f.eks. Herning, Holstebro, Skjern, Ringkøbing, Thisted, Skive og Viborg også
sikres direkte togforbindelser til Aarhus/Odense/København. Og med togmateriel, der har en komfort
egnet til længere ture og arbejdspendling
uanset om de kører på batteri, kørestrøm eller begge dele.
En begyndelse kunne være, at det fra og med den nye køreplan K25 sikres:
-
at
DSB’s lyntogsforbindelser København-Struer
udvides fra 4 daglige dobbeltture til 6, og at to af
disse forlænges til Thisted. Disse køres som egne ture, og erstatter ikke Arrivas
regionaltogsafgange.
at Arrivas regionaltogsforbindelse Struer-Vejle forlænges til Fredericia, og suppleres med ekstra
afgange mellem Herning og Fredericia i dagtimerne, således at der vil være halvtimes drift.
at Midtjyske Jernbaners trafik mellem Skjern-Vemb-Holstebro og Vemb-Lemvig-Thyborøn, får langt
bedre korrespondancer med Arrivas trafik, og i særdeleshed til lyntogsforbindelserne i Holstebro.
at der etableres en udvidet rejsegarantiordning, som sikrer en fair kompensation når tilslutninger til
lyntogsforbindelserne glipper. Dette kunne som udgangspunkt være et beløb på 1.000 kr, som er i
samme størrelsesorden, som det operatørerne opkræver af de rejsende der ikke har gyldig billet.
-
-
-
Omkostninger til ovennævnte ekstra kørsel er naturligvis ikke gratis. Men i og med at udbuddet af
togtrafikken i Midt og Vestjylland i 2018 blev ca. 30 % mindre
4
end forventet i forhold til den tidligere
kontrakt med Arriva, burde der være midler til forbedringer af fjerntrafikken i Midt og Vestjylland.
Med venlig hilsen
Tommy O. Jensen /Humlebæk
Jørgen Gade /Hvidbjerg
4
Arriva skal stå for togtrafikken i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen (trm.dk)