Hvidbjerg 24. august 2022
Til
Transportminister Trine Bramsen og Trafikudvalgets medlemmer
Styrkelse af togtrafikken til og fra Midt- og Vestjylland
Siden køreplansskiftet K21 den 13. december 2020, har antallet af daglige direkte togforbindelser mellem
Midt- og Vestjylland, Odense og hovedstadsområdet været reduceret til fire daglige forbindelser
1
i hver
retning. Dette skete i forbindelse med Arrivas overtagelse af trafikken på de jyske regionalbaner og
Svendborgbanen, et resultat af udbuddet af statslig togtrafik gennemført i 2018. Aftalen gælder frem til
2028, med mulighed for forlængelse i yderligere to år.
Inden køreplanskiftet K21, hvor DSB trafikerede strækningen Vejle-Herning-Struer var der 10 daglige
direkte togforbindelser i hver retning. Det var muligt at ankomme til København tidligt (ankomst kl. 8:08 og
9:08), og nå hjem til Herning, Holstebro, Struer først på aftenen (afgang kl. 18:52 og 20:52), uden at skulle
skifte tog undervejs. For få år siden fandtes tillige daglige direkte togforbindelser mellem Thisted, Skive og
Viborg til Odense/København
–
de er også forsvundet.
I dag er den tidligste ankomst fra Struer med direkte forbindelse til København kl. 12:02 og sidste afgang
den modsatte vej kl. 16:56. Før og efter er der kun forbindelser med togskifte i Vejle, og i øvrigt ikke med
særligt komfortable tog mellem Struer og Vejle. Mulighed for arbejdspendling til København er således
blevet markant dårligere.
Hvad værre er, togskifte i Vejle kan være en særdeles udfordrende oplevelse. Er lyntoget fra København,
eller regionaltoget fra Struer blot få minutter forsinket, er risikoen for næsten en times ufrivilligt ophold i
Vejle ganske stor, idet Arriva og DSB ikke afventer hinandens forbindelser. Dette er til stor frustration for de
der jævnligt pendler mellem Midt- og Vestjylland og hovedstadsområdet
2
.
Mange passagerers oplever, at togtrafikken i Midt- og Vestjylland er blevet væsentligt forringet de seneste
år. Det er ikke kun fraværet af direkte forbindelser der trækker ned. Også manglende og ringe
korrespondancer togene imellem i Esbjerg, Skjern, Vemb, Holstebro og Vejle giver et billede af et
usammenhængende system, der er mere skruet sammen for at sikre en lav pris på de statslige
trafikkontrakter end for at få at flere til at anvende den kollektive trafik. Det står i direkte kontrast til
daværende transportminister Ole Birk Olesens udmelding den 6. december 2018, hvor der blev lovet
”billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne.”
3
DSBs nuværende togkontrakt med staten udløber ved udgangen af 2024, og skal erstattes med en ny
kontrakt. Ser man
på DSB’s
visioner for kørsel for 2030 (præsenteret på RailCPH den 13. juni 2022), så
indeholder den ikke længere direkte togforbindelser til Struer.
DSB’s kørsel er reduceret til det elektriske
hovedbanenet og regionaltrafik på Sjælland.
Brug af toget til langdistancependling, som f.eks. at være bosat i Struer/Herning og have arbejdsplads i
f.eks. Odense eller København
–
eller vice versa
–
er i praksis ikke længere en mulighed. Mobiliteten
1
Fire afgange fra Struer mod København (8:04, 12:04, 14:04 og 18:04) og fire ankomster fra København (10:47, 12:47,
16:47 og 20:47)
2
Jane pendler ugentligt med usikre togforbindelser: - Man overvejer, om det er det værd | TV MIDTVEST
og
Katrine og
50 andre så deres tog køre for næsen af dem: - Arriva og DSB bør samarbejde mere | TV MIDTVEST
3
https://www.trm.dk/nyheder/2018/arriva-skal-staa-for-togtrafikken-i-midt-og-vestjylland-og-paa-svendborgbanen