Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 359
Offentligt
2610558_0001.png
STATIONSNÆR
BYUDVIKLING
I ØSTJYLLAND
SAMMEN OM AT STYRKE DEN
KOLLEKTIVE INFR ASTRUKTUR
Dialogoplæg om
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0002.png
Randers
Kommune
Randers
Norddjurs
Norddjurs Kommune
RANDERS
GRENAA
LANGÅ
RYOMGÅRD
E45
THORSAGER
HADSTEN
MØRKE
HORNSLET
KOLIND
TRUSTRUP
Aarhus Lufthavn
15
26
Favrskov
LØGTEN
HINNERUP
SKØDSTRUP
SØFTEN
LYSTRUP
LISBJERG
15
E45
Syddjurs
Syddjurs Kommune
Silkeborg
Silkeborg Kommune
HJORTSHØJ
Aarhus Kommune
Aarhus
AARHUS V
SKEJBY
O2
SILKEBORG
LÅSBY
GALTEN
BRABRAND
AARHUS
15
SEJS-SVEJBÆK
HARLEV
HASSELAGER
Skanderborg Kommune
Skanderborg
SKANDERBORG
TRANBJERG
MÅRSLET
BEDER
MALLING
Dialogoplæg om stationsnær byudvikling
i Østjylland
MAJ 2022
Udarbejdet af Letbanesamarbejdet
in
de
ls
e
ASSEDRUP
rd
fo
rb
HOVEDGÅRD
E45
Ho
v
ed
ODDER
i samarbejde med
Odder Kommune
HOU
Odder
Kattegatforbindelse
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0003.png
Sammen om en bæredygtig mobilitet
En fremtidig bæredygtig mobilitet i Aarhus­
området og i det østjyske bybånd kræver en
konsekvent og langsigtet planlægning af byud­
vikling omkring et net af højklassede kollektive
trafikløsninger. Nettet består af jernbane,
letbane, BRT og attraktive knudepunkter, som
indgår i Letbanesamarbejdets visionsplan for
udbygning af højklasset kollektiv transport,
Samspil 2030.
Udviklingen omkring Letbanens etape 1 viser, at det
ikke bare er teori, men at sikkerhed for et højklasset
kollektivt produkt tiltrækker private og offentlige
investorer og gør det attraktivt at bosætte sig tæt på de
nye knudepunkter og stationer.
Kommunerne i Aarhusområdet har allerede i vidt omfang
prioriteret stationsnær byudvikling, også når det gælder
forventet fremtidig udbygning af den kollektive infra-
struktur. Kommunerne er således parate til at under-
støtte statslige, kommunale og regionale investeringer
på området og en samlet plan for bæredygtig mobilitet
i Østjylland. Modsat vil en manglende stillingtagen til de
fremtidige investeringer i udbygning af det højklassede
kollektive net medføre usikkerhed for investorer og
borgere ift. bosætning. Usikkerheden medfører en risiko
for, at den kraftige byudvikling i området i de kommende
år ikke bliver optimal i forhold til at sikre den fremtidige
mobilitet.
Dette understreger behovet for en samlet langsigtet
plan, der kan skabe sikkerhed for de store investeringer i
kollektiv infrastruktur og et solidt grundlag for planlæg-
ningen af ny stationsnær byudvikling og for private og
offentlige investeringer i disse områder.
Dialogoplægget skal derfor ses som et udspil til staten
og parterne i Letbanesamarbejdet om formulering
af en mere forpligtende fælles plan for stationsnær
byudvikling og udbygning af det højklassede kollektive
net i Østjylland.
“Der er behov for en
samlet, langsigtet plan for
at fremme grøn mobilitet
og reducere trængsel
og klimaudfordringer i
Østjylland.”
- Anders Kühnau (A), regionrådsformand for
Region Midtjylland og formand for Letbanerådet
STATIONSNÆR
BYUDVIKLING
+
HØJKLASSET
KOLLEKTIV
TRAFIK
+
KNUDEPUNKTER
=
BÆREDYGTIG
MOBILITET
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0004.png
”Den brændende platform
med stigende biltrafik
og trængsel er en stor
udfordring/bekymring.”
- Martin Jakobsen (C), formand for Plan- og Vejudvalget
og medlem af Letbanerådet for Silkeborg Kommune
2020
20%
Vækst i daglige bilture
30-35%
2030
2050
Som følge af byudviklingen i det østjyske bybånd vil antallet af daglige bilture
vokse med 30-35% frem mod 2050, hvis der ikke investeres i bæredygtige
alternativer i den kollektive transport
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0005.png
Vækst udfordrer mobiliteten
Byudvikling og Samspil 2030
Landsdelen med den største befolkningsvækst
Byerne i de otte østjyske kommuner, der indgår i
Letbanesamarbejdet, hænger tæt sammen og vokser
i både størrelse og udbredelse. Især Aarhus og de
omkringliggende byer forventes at vokse betydeligt.
Byvæksten er især sket langs Letbanen og byerne
på jernbanenettet, og i kommunernes planlægning
prioriteres at fastholde dette fokus for de kommende
indbyggere og arbejdspladser.
Biltrafikken vokser med 20% frem til 2030
Det stigende antal indbyggere og arbejdspladser medfø-
rer, at der kommer flere og flere daglige pendlere. Det vil
øge presset på vejnettet endnu mere.
Allerede i dag oplever trafikanterne store forsinkelser
i myldretiden. Yderligere trafikvækst vil forværre
problemet markant især i Aarhus by og indfaldsvejene
til Aarhus. Trængslen giver store samfundsøkonomiske
tab og forsinker bustrafikken, som dermed ikke bliver et
effektivt transportalternativ.
Størstedelen af de fremtidige rejser skal ske i den
kollektive transport
Den trafikale vækst bør i stedet så vidt muligt optages
i den kollektive transport.Det vil bidrage til den grønne
omstilling og at understøtte god mobilitet for alle. Dette
kræver, at der investeres i kollektiv infrastruktur, som er
tænkt sammen med byudviklingen. Det styrker en bære-
dygtig mobilitet og skaber et godt alternativ til bilen.
Letbanen er et eksempel på, at det er lykkedes at priori-
tere stationsnær byudvikling og styrke det eksisterende
tilbud. Dermed bliver den højklassede kollektive trafik
en katalysator for smart byudvikling og en effektiv
udnyttelse af vejkapaciteten.
0,75 mio.
indbyggere
forventet
vækst
De næste 25 år vil indbyggertallet
i området stige med 16%, svarende til 750.000.
16
%
25
år
450.000 arbejdspladser
er steget med ca.
de seneste
11
%
10
år
endnu 40.000
arbejdspladser
frem mod
2030
“Vi kan reducere behovet for
individuel biltrafik ved at planlægge
byudviklingen tæt ved stationerne.”
- Kirstine Bille (F), byrådsmedlem og medlem af
Letbanerådet for Syddjurs Kommune
Antallet af arbejdspladser er steget med 11% de sene-
ste 10 år, og området udgør sammen med København
Danmarks to største vækstområder for arbejdspladser.
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0006.png
Kommunernes strategier
Alle otte kommuner har strategier for byudviklingen,
der støtter op omkring visionen for den højklassede
transport i Østjylland og klimaneutralitet. De strategiske
greb til byudviklingen varierer i forhold til kommunernes
demografi og forudsætninger, men er alle centreret
omkring:
Attraktiv byudvikling i vækstakser
Der er udlagt flere vækstakser
langs Letbanen, hvor nye byer og en
koncentreret byudvikling prioriteres.
Vækstakser fokuserer på et mangfoldigt
byliv ved at sikre plads til mange forskel-
lige funktioner og akiviteter.
Byfortætning
I tætbyområderne arbejder kommuner-
ne målrettet med byfortætning omkring
korridorerne for den højklassede
kollektive trafik. Dette kan både ske som
højt byggeri og koncentreret byudvikling
i en tilpasset skala.
Omdannelse
I alle stationsbyerne langs den nuværen-
de letbane vil de stationsnære arealer
fortsat blive bragt i spil til byudvikling.
Omdannelse af ’døde’ arealer medvirker
til at gøre stationsområderne attraktive.
Byerne bindes sammen med den østjyske ’fingerplan’
ca. 1 time
til Aalborg
under 1/2 time
til Silkeborg
ca. 1 time til Odense
ca. 2 timer til København
Understøtter statslige investeringer i banerne
Den stationsnære byudvikling skaber rammerne for en passagervækst i den kollektive
transport i Aarhusområdet og medvirker til at begrænse den stigende biltrafik. Dermed
understøttes statens planer for baneudbygning i Østjylland og styrker en sammenhæn-
gende mobilitet mellem landsdelene, i det østjyske bybånd og internt i Aarhusområdet.
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0007.png
“Letbanen er afgørende for
bosætningen på Djursland
og har skabt interesse
for udvikling tæt på
stationerne.”
- Jens Meilvang (I), medlem af kommunalbestyrelsen og
medlem af Letbanerådet for Norddjurs Kommune
”Den langsigtede byudvikling
understøtter i høj grad
visionen om en østjysk
fingerplan.”
- Frands Fischer (A), borgmester og medlem af
Letbanerådet for Skanderborg Kommune
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0008.png
SØFTEN
NYE
LYSTRUP
LISBJERG VEST
LISBJERG
15
EGÅ
Lisbjerg
Ny tæt byudvikling ved Lisbjerg
med erhverv og ca. 25.000
indbyggere.
Vejlby Risskov
E45
VEJLBY RISSKOV
Omdannelse af erhvervsgrunde
til nye bydele med i alt ca. 2.500
boliger i stationsområdet.
TILST
AUH I SKEJBY
Skejby
Erhvervsområdet er hjemsted
for Universitetshospitalet, Via
University College og flere større
virksomheder.
HASLE
O2
CHRISTIANSBJERG
AARHUS UNIVERSITET
Aarhus Universitet
AARHUS Ø
Omdannelse af det
tidligere kommunehospital til
Universitetsbyen.
HARLEV/FRAMLEV
GELLERUP
ÅBYHØJ
O1
BRABRAND
Vækstakse
Fortætningspunkt
LEV
VIBY
AARHUS
1. etape
Letbanens
Mulig letbane/BRT
HOLME
Byfortætning i ny by
Eksisterende jernbane
Mulig ny hovedbane
Ny Silkeborgbane
HASSELAGER
Gellerup og Toveshøj
Fra udsat boligområde til attrak-
tiv, blandet bydel med bl.a. 1.000
kommunale arbejdspladser.
TRANBJERG
Dokk1
Bygningen er del af byomdannel-
sen af den centrale havnefront og
rummer bl.a. hovedbibliotektet
og borgerservice.
Parkér og rejs-anlæg
Terminal
Kommunegrænse
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0009.png
Letbanens etape 1 som vækstmotor
Aarhus bygger stationsnært
Aarhus Kommune
Letbanen har både før og siden åbningen af første etape
i 2017 struktureret byudviklingen i Aarhus. Byens udvik-
ling er i Kommuneplan 2017 beskrevet med overskriften
’Klog vækst’, der bl.a. betyder en tæt by og nærhed til
varieret udbud af funktioner og kvalifikationer - en
dagsorden, som Letbanen spiller direkte ind i. Målet om
klimaneutralitet i 2030 betyder at den kollektive trafik
skal spille en større rolle i det samlede transportbillede.
Byudviklingen sker primært i de udpegede vækstakser
langs den eksisterende letbane og den kommende
forbindelse til Brabrand samt i de nye bydele Lisbjerg og
Nye. Herudover er der defineret flere fortætningspunk-
ter, som ligger tæt på Letbanen.
Aarhus Kommune kickstartede selv byudviklingen på
den centrale letbanestrækning i Midtbyen med kulturhu-
set Dokk1 tilbage i 2017, og flere store byggerier er i gang
i det samme område.
Der arbejdes i dag med en helhedsplan for Randersvej
med fokus på byudvikling af områder langs den allerede
udbyggede letbanestrækning. I helhedsplanen arbejdes
med en bæredygtig udvikling af området omkring det
indre Christiansbjerg, hvor der tages udgangspunkt i
et stationsnærhedsprincip. Der er allerede skudt flere
nyomdannede kvarterer op omkring stationerne.
Selvom der længe har været gang i erhvervsudviklingen
i Skejby, og Letbanen blev etableret relativt sent i
udviklingen af området, har Letbanen understøttet et
øget tempo i erhvervsudviklingen siden dens åbning.
Modsat har Letbanen fra start været et integreret
element i udviklingen af de nye bydele Nye og Lisbjerg,
nord for Skejby. Lisbjerg er netop planlagt med henblik
på at gøre Letbanen til det oplagte transportvalg for
nye beboere (op til 25.000) og medarbejdere i bydelens
virksomheder.
Opgradering af knudepunkter
Flere stationer og forpladser er blevet opgraderet for
at skabe de bedste ankomstforhold og understøtte
kombinationsrejser, så det er let at komme videre med
Letbanen. Der er etableret et Parkér og Rejs-anlæg ved
Klokhøjen for at gøre det mere attraktivt at anvende
Letbanen. Tilsvarende findes i Thorsager, og der er
planer i Odder ved Rude Havvej.
”Klimadagsordenen og den grønne
omstilling sætter rammerne
for stationsnær byudvikling og
mere højklasset kollektiv trafik,
hvor Letbanen ses som et vigtigt
virkemiddel.”
- Polly Dutscke (A), byrådsmedlem og medlem af
Letbanerådet for Aarhus Kommune
Foto: Aarhus. Projekter skyder op langs med Letbanen
på Randersvej. Her ses et igangværende højhusbyggeri
ved Vandtårnet.
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0010.png
26
LØGTEN
HINNERUP
Silkeborg Kommune
SØFTEN
SKØDSTRUP
LYSTRUP
LISBJERG
15
Syddjurs Ko
HJORTSHØJ
Letbanen som katalysator for fremtidens byudvikling
Byudvikling i stationsbyerne på etape 1
E45
Aarhus Kommune
SKEJBY
O2
SILKEBORG
AARHUS V
LÅSBY
GALTEN
BRABRAND
AARHUS
Den første etape har gjort alle meget klogere på
udfordringerne og mulighederne, som Danmarks første
SEJS-SVEJBÆK
letbane har ført med sig. Der er en effektiv betjening
og stigende regularitet, som gør Letbanen attraktiv.
Odder
Disse kvaliteter har også betydning for bosætning,
rejsemønstre og valg af transportmiddel. Der er allerede
mange gode erfaringer med Letbanen som katalysator
for byudviklingen, bl.a. med byomdannelse nær stati-
onerne og kommunale investeringer i mere attraktive
stationsområder.
Odder Kommune
Åbningen af Letbanen har for alvor sat fart på
udviklingen i Odder Kommune. Letbanen er attraktiv,
fordi den binder Odder direkte sammen med en lang
række store destinationer i Aarhus Nord, herunder
universitetet. Efterspørgslen efter boliger, erhvervsjord
og erhvervsbygninger er steget markant de sidste par
år, og befolkningstilvæksten er stigende. Nye grunde til
boliger bliver revet væk, og jord til nyt erhverv omkring
Letbanen er udsolgt. Derfor oplever kommunen travlhed
med at få plangrundlaget på plads i forhold til yderligere
byudvikling omkring kommunens letbanestationer.
15
HARLEV
Byomdannelse
Skanderborg Kommune
Assedrup
Muligt fortætningspunkt med
ønsket byudvikling, bl.a. tæt-lav
byggeri og ”grøn bosætning”.
HASSELAGER
TRANBJERG
MÅRSLET
BEDER
MALLING
Malling
SKANDERBORG
Byomdannelsesprojekt og
perspektivområder til udvikling
nær Malling station.
Rude Havvej
HOVEDGÅRD
E45
Byomdannelse ved Rude Havvej
med bl.a. parkér og rejs-anlæg.
Ho
ve
dg
år
ordvest
df
or
bi
nd
el
se
ASSEDRUP
ODDER
Odder Kommune
HOU
Rude Havvej Parkér og Rejs
Vækstakse
Kattegatforbindelse
Fortætningspunkt
Byfortætning i ny by
Letbanens 1. etape
Eksisterende jernbane
”Letbanen har skabt stor efterspørgsel
efter både boliger og erhverv – og det
er ikke slut.”
ationsområdet
- Lone Jakobi (A), borgmester og medlem af
Letbanerådet for Odder Kommune
Odder Station
Mulig ny hovedbane
Ny Silkeborgbane
Kommunegrænse
Omdannelse af stationsområdet
midt i Odder centrum til et
attraktivt, blandet boligområde.
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0011.png
ommune
Randers Kommune
Norddjurs Kommune
Letbanen har medvirket til at understøtte en stations-
nær byudvikling i Grenaa, hvor der er etableret
etagebyggeri lige syd for Grenaa Station. I Hessel syd for
Grenaa er der åbnet en ny station, der har været med til
at kickstarte udviklingen af boliger og erhverv i området.
I Trustrup er der også igangsat boligbyggeri lige nord for
stationen, hvorfra der er meget kort afstand til Letbanen
RANDERS
mod Aarhus.
Kolind
Områdefornyelse af Kolind Midtby
tæt på stationen som helhedsori-
enteret byfornyelsesindsats.
Grenaa
Byudviklingsområdet Åbyen
ligger tæt på både Grenaa Å og
Grenaa Station.
Norddjurs Kommune
Ryomgård
Byfornyelse med etagebyggeri
tæt på stationen i Ryomgård.
GRENAA
Syddjurs Kommune
I de seneste år er 2/3 af befolkningsvæksten i Syddjurs
LANGÅ
Kommune sket i de fem letbanebyer. Ikke mindst
Hornslet er tilflytningen øget markant efter Letbanens
åbning. I Hornslet er området omkring stationen blevet
fortættet ved at omdanne nedlagt erhverv til etagebyg-
geri. Fremtidig byudvikling i Hornslet sker i nær afstand
HADSTEN
til Letbanen og understøtter stationen som et lokalt
knudepunkt.
I både Kolind, Mørke, Ryomgård og Thorsager sikrer sta-
tionsnær fortætning kvalitet i byerne og bæredygtig mo-
bilitet gennem nyere lokalplanlægning og investeringer.
Virksomheder tæt på Letbanen udtrykker begejstring
over nærheden til Letbanen og den gevinst,
HINNERUP
Letbanen
medfører i forhold til rekruttering af arbejdskraft.
RYOMGÅRD
E45
THORSAGER
MØRKE
HORNSLET
15
KOLIND
TRUSTRUP
Aarhus Lufthavn
26
LØGTEN
SKØDSTRUP
SØFTEN
LYSTRUP
LISBJERG
15
Syddjurs Kommune
keborg Kommune
HJORTSHØJ
I Ryomgård er der byfornyet med etagebyggeri tæt på
stationen siden Letbanens åbning. Og i både Kolind,
Thorsager og Mørke bygges og planlægges der for tæt/
E45
Aarhus Kommune
lav og etagebyggeri i umiddelbar nærhed af stationen,
i nær fremtid. På denne måde er Letbanen blevet
afgørende for byudviklingen i Syddjurs.
LÅSBY
GALTEN
Vækstakse
Fortætningspunkt
Byfortætning i ny by
SKEJBY
O2
Letbanens 1. etape
Eksisterende jernbane
EBORG
AARHUS V
K
Frekvensen er øget så Letbanen nu kører to gange i
BRABRAND
timen til Grenaa i myldretiden og snart fire gange i timen
15
HARLEV
til Hornslet i myldretiden.
HASSELAGER
Skanderborg Kommune
Hornslet
AARHUS
Mørke
Byfortætning nær Letbanen og
stationen i Hornslet med ca. 90
boliger og andre byfunktioner.
Stationsnær fortætning i Mørke
med både etageboliger og
tæt-lave boliger.
Mulig ny hovedbane
Ny Silkeborgbane
Kommunegrænse
11
TRANBJERG
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0012.png
Randers Kommune
Norddjurs Kommune
Hinnerup
Fortætning af Hinnerup bymidte
med bl.a. boliger med udgangs-
punkt i mulig ny letbane.
LANGÅ
RANDERS
Randers Syd
GRENAA
RYOMGÅRD
Byvækst fra Paderup til Munk-
drup Syd, der over de næste 20
år forventes at rumme 5.-6.000
boliger.
E45
THORSAGER
HADSTEN
MØRKE
HORNSLET
15
KOLIND
TRUSTRUP
Aarhus Lufthavn
Galten
26
Fortætning med nyt boligområde
mellem Galten og Skovby.
Silkeborg Kommune
LØGTEN
HINNERUP
SØFTEN
SKØDSTRUP
LYSTRUP
LISBJERG
15
E45
Syddjurs Kommune
HJORTSHØJ
Søften
Større byudvikling med bl.a.
boliger og udbygning af Søften
Erhvervspark.
Aarhus Kommune
SKEJBY
O2
SILKEBORG
AARHUS V
LÅSBY
GALTEN
BRABRAND
AARHUS
15
SEJS-SVEJBÆK
HARLEV
HASSELAGER
Skanderborg Kommune
TRANBJERG
MÅRSLET
BEDER
Vækstakse
Fortætningspunkt
Byfortætning i ny by
Letbanens 1. etape
Mulig letbane/BRT
Eksisterende jernbane
Silkeborg
SKANDERBORG
MALLING
df
or
Omdannelse og fortætning, bl.a.
stationsområdet, Søfronten og
eksisterende midtby med et
vækstpotentiale på 1.400 boliger.
dg
Ho
ve
se
ASSEDRUP
bi
nd
Kolt-Hasselager
el
Mulig ny hovedbane
Ny Silkeborgbane
Kommunegrænse
ODDER
Fortætning med større areal til
både bolig og erhverv.
12
E45
HOVEDGÅRD
år
Odder Kommune
HOU
Kattegatforbindelse
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0013.png
Fremtidsperspektiver i Østjylland
Alle otte kommuner har et ønske om at kunne byudvikle
stationsnært og koncentrere byudviklingen der, hvor den
højklassede kollektive trafik er tænkt i fremtiden.
Randers Kommune
En stor del af byudviklingen i Randers by sker i
bymidten og Randers Syd. Der planlægges fortætning i
midtbyen samt byudvikling bl.a. ved Flodbyen Randers
og Sporbyen. Centralt i den helt nye bydel Randers Syd
planlægges knudepunkter for bæredygtig mobilitet og
god tilgængelighed til en kommende BRT, som er en vig-
tig forudsætning for at skabe rammerne for bæredygtig
mobilitet fra starten.
Favrskov Kommune
I Hinnerup og Søften er der fokus på fortætning og nye
udviklingsområder, der på sigt bliver stationsnære
med etape 2. Ny Midtbyplan i Hinnerup og strukturplan
i Søften skaber rammerne for at koncentrere byudvik-
lingen centralt og understøtte brugen af etape 2. Der er
også fokus på erhvervsudvikling ved et større Parkér og
Rejs-knudepunkt ved E45, hvor bilister let kan stige om
til etape 2.
Etape 2 gør det muligt at kunne rejse hurtigt og direkte
fra Hinnerup og Søften til Aarhus og de mange funktio-
ner og virksomheder i bl.a. Skejby.
”Samspil 2030 er med til at sikre, at vi kan fokusere
byudviklingen i de rigtige korridorer.”
- Torben Hansen (A), borgmester og medlem af Letbanerådet for Randers Kommune
Silkeborg Kommune
Området omkring Silkeborg Trafikterminal og midtbyen
planlægges udbygget og byfortættet med flere boliger
og funktioner. Samtidig er der planer om en omdannelse
af banearealet ved at fjerne barrierer og højne områdets
attraktivitet med fokus på mobilitet, forbindelser, byrum
og kvalitet i det byggede miljø.
Den nye bane mellem Silkeborg og Aarhus vil betyde
meget kortere rejsetider med toget. Dette vil skabe et
attraktivt alternativ til bilen og understøtte den bystrate-
giske ambition om at omdanne området ved stations- og
banearealet til et stærkt trafikalt knudepunkt.
Skanderborg Kommune
Byudviklingen er koncentreret i nærheden af både
stationerne i Skanderborg og Hørning samt en ny station
i Stilling. Her er fokus på både byfortætning og nye
byområder der udvikles inde fra og ud.
I Galten vil en ny station sikre, at byen kan udvikles
stationsnært og dermed sikre et attraktivt alternativ til
bilen.
Aarhus Kommune
En af kommunens vækstakser forløber langs Brabrand-
etapen, som er et centralt element i fortætning og
omdannelsen af eksisterende byområder. Visionen for
Gellerup, Bispehaven og de omkringliggende områder er
en omdannelse fra udsat boligområde til attraktiv bydel i
Aarhus med baggrund i bl.a. ny infrastruktur og blandede
funktioner. Amtssygehuset er under omdannelse og
ligger centralt ift. Brabrand-etapen.
En udbygning af nettet vil skabe en netværkseffekt og
aktivere et yderligere potentiale ved Letbanens etape 1.
Der er udlagt store områder til både boliger og erhverv i
Harlev og Framlev. Såfremt der etableres et trinbræt, vil
Silkeborgbanen give mulighed for at kunne koble disse
områder på banenettet og dermed sikre en stationsnær
byudvikling.
En station i Brabrand og eventuelt Åbyhøj vil give
mulighed for at tage toget til Aarhus centrum og dermed
understøtte et konkurrencedygtig og grønt alternativ til
bilen.
Foto: Omdannelse af den gamle slagterigrund i Brabrand.
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
Investeringer i højklasset
kollektiv trafik kan svare sig
Der skal investeres i god mobilitet, når byerne vokser
De otte østjyske kommuner anvender de bystrategiske
greb for at sikre stationsnær byudvikling, udvikle byerne
for at skabe mere levende og attraktive byer og for at
styrke passagergrundlaget for eksisternede og kommen-
de stationer.
Investeringer i BRT og letbaner styrker erfaringsmæssigt
både mobiliteten og byernes udvikling. Mobiliteten bliver
hurtigere og mere pålidelig, hvilket øger efterspørgslen
efter bæredygtig transport. Samtidig anvendes den høj-
klassede kollektive transport til at styre og strukturere
byudviklingen, så den især sker stationsnært. Dermed vil
flere i fremtiden nyde godt af den højklassede kollektive
trafik.
Investeringerne i byerne betyder flere indbyggere og
arbejdspladser samt øvrige attraktioner, hvilket skaber
et bedre fundament for en bæredygtig transport i ba-
lance. Der findes mange eksempler herpå i europæiske
byer, hvor højklassede kollektive net udvides og bruges
som et styrende værktøj for en stationsnær byudvikling.
Metroen og S-toget i København er et andet godt eksem-
pel på, hvad stationsnær byudvikling betyder for valget
af transportmiddel og investeringslyst.
Som i Aarhus har der også i Odense været stor interesse
for at investere langs den nye letbane fra både offentlige
og private developere. Senest ses, at boliger tæt på
Letbanen renoveres eller fornys, hvilket betyder at
kvaliteten af boligerne og byrummene forbedres til gavn
for beboere og byen.
Når det højklassede kollektive net udbygges, og
der skabes en netværkseffekt, vil den bæredygtige
mobilitet tilbyde en helt anden kvalitet, hvilket
understøttes af investeringer i byerne. Det højklassede
net er et vigtigt fundament for den grønne omstilling af
transportsektoren.
Hvad sker der, hvis vi ikke investerer
i den højklassede kollektive transport?
Samfundsøkonomisk betyder en effektiv kollektiv trafik,
at tidsforbruget reduceres og dermed kan denne tidsge-
vinst anvendes til gavn for samfundet. Biltrafikken stiger
år for år og sætter vejene under pres. De mange ekstra
biler øger trængslen på vejnettet og reducerer dermed
mobiliteten. Der er samtidig en grænse for, hvor meget
vejnettet kan udvides, hvormed eneste mulighed for at
sikre en effektiv mobilitet er at investere i højklasset
kollektive transport. Alternativet med løbende øget
trængsel vil samfundsøkonomisk betyde et milliardtab
og hæmme væksten i samfundet, hvor biltrafik og bus-
ser holder i længere og længere køer hver eneste dag.
Det er tidligere opgjort, hvad passagertrængsel betyder
samfundsøkonomisk. Ved at sikre en effektiv og
attraktiv højklasset kollektive trafik vil grundlaget for,
at flest mulige rejser sammen være til stede, hvormed
vejkapaciteten udnyttes på den smarteste måde.
Dermed vil det samfundsøkonomiske tab reduceres og
mobiliteten styrkes.
Den højklassede kollektive trafik giver samtidig mulighed
for, at transport ikke opleves stressfyldt, men kan foregå
afslappende i transportformer af høj kvalitet. Dermed
kan tiden undervejs udnyttes smart til arbejde, læsning
eller andre gøremål.
”Vi skal omfavne potentialet i, at vi
bliver flere i Østjylland til at fremme
den bæredygtige mobilitet.”
- Lars Storgaard (C), borgmester og medlem af
Letbanerådet for Favrskov Kommune
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0015.png
Opsamling
Stationsnær byudvikling i Østjylland
»
»
»
Byudvikling og højklasset kollektiv trafik hænger
tæt sammen ift. at sikre en bæredygtig mobilitet
Kommunerne fokuserer allerede på at byudvikle
i vækstakser langs Letbanen samt kommende
BRT- og letbanestrækninger
Der er behov for mere højklasset kollektiv trafik i
Østjylland for at understøtte væksten, den grøn-
ne omstilling og sikre, at den kollektive trafik
kan være konkurrencedygtig
Det kræver et samarbejde mellem staten, region
og kommuner at sikre en langsigtet strategi for
mere bæredygtig mobilitet
En sådan strategi vil sikre at forpligte kommu-
nerne kan fokusere på stationsnær byudvikling
fremadrettet
”Attraktiv grøn mobilitet
sker, når der er et
sammenhængende net,
og når byerne udvikles
stationsnært, og det
understøttes med Samspil
2030.”
- Claus Leick (F), bestyrelsesmedlem og medlem af
Letbanerådet for Midttrafik
»
»
15
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
2610558_0016.png
Letbanesamarbejdet
Otte østjyske kommuner (Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg,
Skanderborg og Syddjurs Kommune), Region Midtjylland og Midttrafik samarbejder
om at etablere højklasset kollektiv infrastruktur i Østjylland.