Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 359
Offentligt
2610557_0001.png
Til
Folketingets Transportudvalg
Dialogoplæg om stationsnær byudvikling i Østjylland
En fremtidig bæredygtig mobilitet kræver en konsekvent og langsigtet
planlægning af byudvikling omkring et net af højklassede kollektive tra-
fikløsninger. Det er kendt fra Fingerplanen, som siden 1947 har været et
bærende element i byudviklingen i hovedstadsområdet, og hvor større
persontrafikskabende byfunktioner placeres i gangafstand fra velbetjen-
te stationer.
Selvom der ikke er bestemmelser i planloven, der fastlægger retnings-
linjer for byudviklingen i den østjyske byregion ligesom i Hovedstadsom-
rådet, har kommunerne i Østjylland og især i Aarhus Kommune gen-
nemført principper for byudviklingen, som i stort omfang svarer til prin-
cipperne i Fingerplanen. Principperne understøtter samtidig Samspil
2030, som er Letbanesamarbejdets vision for en sammenhængende og
bæredygtig mobilitet i Østjylland, og som peger på nødvendige investe-
ringer i højklasset kollektiv infrastruktur i den østjyske region.
At kommunerne allerede i høj grad planlægger for stationsnær byudvik-
ling, viser, at man fra lokal side er parat til at understøtte statslige, re-
gionale og kommunale investeringer i anlæg og drift af højklasset kol-
lektiv infrastruktur.
Eksempelvis vil byudviklingsplaner i byerne langs den kommende regio-
nalbane mellem Aarhus og Silkeborg sammen med etablering af flere
stationer på strækningen kunne blive et meget centralt element i en
strategisk satsning på bosætning omkring højklassede kollektive ”fingre”
i byregionen. Beregninger med de seneste byudviklingsplaner i Aarhus
Kommunes trafikmodel peger bl.a. på et væsentligt større passagerpo-
tentiale end beregnet i forundersøgelsen for banen.
For at synliggøre kommunernes indsats for planlægning af stationsnær
byudvikling i Østjylland har Letbanesamarbejdet udarbejdet et dialogop-
læg om byudvikling og højklasset kollektiv trafik i den østjyske byregion
(vedlagt). Dialogoplægget skal samtidig ses som et udspil til staten og
parterne i Letbanesamarbejdet om formulering af en mere forpligtende
fælles plan for stationsnær byudvikling og udbygning af det højklassede
kollektive net i Østjylland.
På vegne af Letbanerådet og med venlig hilsen
Dato
5. august 2022
Journalnummer
8.8.5-01726-2020
Kontaktperson
Henrik Juul Vestergaard
Mail
[email protected]
Direkte telefon
87 40 83 10
Henrik Juul Vestergaard
Planchef og leder af Letbanesekretariatet, Midttrafik
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Dialogoplæg om Stationsnær Byudvikling i Østjylland, fra Letbanerådet
Letbanesamarbejdet i Østjylland er et samarbejde mellem Region Midtjylland, Midttrafik og 8
østjyske kommuner, Norddjurs, Syddjurs, Randers, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Odder og
Aarhus.
Medlemmer af Letbanerådet:
Anders Kühnau (A), regionrådsformand, Region Midtjylland (formand)
Polly Dutschke (A), byrådsmedlem, Aarhus Kommune (næstformand)
Claus Leick (F), bestyrelsesmedlem, Midttrafik
Frands Fischer (A), borgmester, Skanderborg Kommune
Jens Meilvang (I), medlem af kommunalbestyrelsen, Norddjurs Kommune
Kirstine Bille (F), byrådsmedlem, Syddjurs Kommune
Lars Storgaard (C), borgmester, Favrskov Kommune
Lone Jakobi (A), borgmester, Odder Kommune
Martin Jakobsen (C), formand for Plan- og Vejudvalget, Silkeborg Kommune
Torben Hansen (A), borgmester, Randers Kommune
Bilag: Dialogoplæg om stationsnær byudvikling i Østjylland
2