Til
Folketingets Transportudvalg
Dialogoplæg om stationsnær byudvikling i Østjylland
En fremtidig bæredygtig mobilitet kræver en konsekvent og langsigtet
planlægning af byudvikling omkring et net af højklassede kollektive tra-
fikløsninger. Det er kendt fra Fingerplanen, som siden 1947 har været et
bærende element i byudviklingen i hovedstadsområdet, og hvor større
persontrafikskabende byfunktioner placeres i gangafstand fra velbetjen-
te stationer.
Selvom der ikke er bestemmelser i planloven, der fastlægger retnings-
linjer for byudviklingen i den østjyske byregion ligesom i Hovedstadsom-
rådet, har kommunerne i Østjylland og især i Aarhus Kommune gen-
nemført principper for byudviklingen, som i stort omfang svarer til prin-
cipperne i Fingerplanen. Principperne understøtter samtidig Samspil
2030, som er Letbanesamarbejdets vision for en sammenhængende og
bæredygtig mobilitet i Østjylland, og som peger på nødvendige investe-
ringer i højklasset kollektiv infrastruktur i den østjyske region.
At kommunerne allerede i høj grad planlægger for stationsnær byudvik-
ling, viser, at man fra lokal side er parat til at understøtte statslige, re-
gionale og kommunale investeringer i anlæg og drift af højklasset kol-
lektiv infrastruktur.
Eksempelvis vil byudviklingsplaner i byerne langs den kommende regio-
nalbane mellem Aarhus og Silkeborg sammen med etablering af flere
stationer på strækningen kunne blive et meget centralt element i en
strategisk satsning på bosætning omkring højklassede kollektive ”fingre”
i byregionen. Beregninger med de seneste byudviklingsplaner i Aarhus
Kommunes trafikmodel peger bl.a. på et væsentligt større passagerpo-
tentiale end beregnet i forundersøgelsen for banen.
For at synliggøre kommunernes indsats for planlægning af stationsnær
byudvikling i Østjylland har Letbanesamarbejdet udarbejdet et dialogop-
læg om byudvikling og højklasset kollektiv trafik i den østjyske byregion
(vedlagt). Dialogoplægget skal samtidig ses som et udspil til staten og
parterne i Letbanesamarbejdet om formulering af en mere forpligtende
fælles plan for stationsnær byudvikling og udbygning af det højklassede
kollektive net i Østjylland.
På vegne af Letbanerådet og med venlig hilsen
Dato
5. august 2022
Journalnummer
8.8.5-01726-2020
Kontaktperson
Henrik Juul Vestergaard
Mail
Direkte telefon
87 40 83 10
Henrik Juul Vestergaard
Planchef og leder af Letbanesekretariatet, Midttrafik
1