Skanderborg d. 3. juli 2022
Side 1
Henvendelse til Folketingets Transportudvalg vedrørende Letbaner og BRT-busser
I Odense er letbanen nu i drift
–
til store glæde og gavn for byens borgere, erhvervsliv og udvikling. Den er
et smukt eksempel på, hvordan kollektiv trafik kan skabe udvikling, velstand og velfærd.
Letbaner og BRT-busser (Bus Rapid Transit) er forskellige transportmidler, der ofte sammenlignes. Men
holder sammenligningen? Ville Odense f.eks. have nydt samme glæde af en BRT-buslinje som af den nye
letbane?
På DTU Center for Transport og Analytics har forskere nærstuderet den kollektive trafik med tog, letbaner,
BRT og busser. Forskerne fortæller, at letbanens passagerer ligner S-togets, Metroens og øvrige tog på
parametre som andelen af bilejere, andelen af kunder med kørekort, indkomstfordeling og andelen af
lønmodtagere. Desværre er det ikke muligt at konkludere håndfast på tallene, fordi det kun er Aarhus
Letbane, der kan måles på, og den åbnede lige før Corona. Med Odense Letbane kan vi blive endnu klogere
på Letbanens passagersammensætning. Det ser vi frem til.
Én ting kan allerede fastslås med sikkerhed: Busser adskiller sig fra den øvrige kollektive trafik ved at have
en helt anderledes social profil. Busser er primært transport for dem, som ikke har et alternativ, mens tog
er transport for alle. Man kan derfor ikke forvente, at en busløsning reelt vil aflaste en vejkorridor for biler.
De fleste bilisterne vil sandsynligvis ikke anse BRT-bussen som andet end det, den grundlæggende er - en
bus. Derfor vil bilisterne fortsætte med at skabe trængsel og belaste byen med parkeringspladskrav,
partikler og støj, der hvor der etableres BRT-buslinjer. Der skal nok mere radikale løsninger til for at ændre
bilisternes vaner. Det behøver ikke at være metro eller S-tog. Løsningen kan også være letbaner, der er
væsentligt billigere i anlæg.
Letbaner skaber udvikling
Udover at flytte bilister over i den kollektive trafik, så sikrer letbaner en stabilitet som virksomheder og
investorer sætter stor pris på. Her kan BRT-bussen ej heller følge med. Busser kan let omlægges kortvarigt
eller varigt af skiftende politiske vinde. BRT-busser fremhæves som fleksible i trafikken, men det er ikke en
fleksibilitet, som brugerne ønsker sig. Tværtimod ønsker de sig trafikal stabilitet og forudsigelighed mange
år frem.
Busveje bliver hurtigt slidt af de tunge busser, og kørslen bliver ujævn med stød efter reparationer, der får
de store ledbusser til at duve og ryste, hvilket igen forstærkes af de store gummihjul. Tidens slid går således
hurtigt ud over BRT-bussens komfort, og måden bussen bevæger sig på. Denne slitage sker ikke med
letbanens skinner, der kan forblive jævne med minimal vedligeholdelse i 50 til 100 år.
De vigtige parametre, der tiltrækker bilister, er primært stabilitet og komfort. Der kan BRT-busser ikke
tilbyde det samme som en letbane. Letbanen har desuden op til den dobbelte kapacitet, hvilket sparer
lønudgifter. Og så er den på lang sigt det mest bæredygtige kollektive trafikmiddel, når man ser samlet på
anlæg og drift. Derfor er letbaners stabilitet, komfort, kapacitet og bæredygtighed busserne overlegen.
Movias rolle
Letbaner.dk har med stor undren konstateret, at det offentligt ejede trafikselskab MOVIA på
embedsmandsniveau har kastet sig ind i debatten om fremtidens transportsystemer med partsindlæg til
fordel for BRT-busser. Letbaner.dk håber, at debatten om fremtidens transportsystemer vil blive overladt til