Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 341
Offentligt
2603354_0001.png
Notat
Status for tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt-forbindelsen
29.06.2022
Baggrund
I henhold til statstraktaten om en fast forbindelse over Femern Bælt fra 2008 påhviler det
Forbundsrepublikken Tyskland at forestå den nødvendige opgradering af de tyske vej- og
jernbanelandanlæg, herunder planlægning, myndighedsgodkendelse, anlæg og finansiering.
For jernbanen omfatter det en udbygning af den eksisterende enkeltsporede jernbane mel-
lem Bad Schwartau (Lübeck) og Puttgarden til en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane.
Strækningen er i alt ca. 88 km, hvoraf ca. 55 km er nyanlæg, mens resten er en opgradering
af den eksisterende bane. DB Netz AG er projektansvarlig.
Der etableres en ny fast Fehmarnsund-forbindelse til både vej- og jernbane mellem øen Feh-
marn og det slesvig-holstenske fastland. Denne er ikke omfattet af statstraktaten, men be-
sluttet senere, idet en tilstandsvurdering har vist, at den nuværende Fehmarnsund-bro ikke
vil kunne bære fremtidens togtrafik. Der planlægges således en ny fast forbindelse i form af
en sænketunnel med fire vognbaner og dobbeltsporet, elektrificeret jernbane, mens den ek-
sisterende bro bevares til brug for fodgængere, cyklister og langsom vejtrafik. Der er to pro-
jektansvarlige for opgraderingen af Fehmarnsund-forbindelsen, hhv. DEGES for vejdelen på
vegne af delstaten Slesvig-Holsten og DB Netz AG for jernbanedelen, da der er tale om en
kombineret vej- og jernbaneforbindelse. Planlægningen forestås primært af DB Netz AG.
I henhold til statstraktaten (Artikel 5, stk. 2) er Tyskland forpligtet til at sikre, at elektrificerin-
gen af jernbanen mellem Lübeck og Puttgarden er færdig, og at der er en tilstrækkelig kapa-
citet på den enkeltsporede jernbane mellem Bad Schwartau og Puttgarden senest ved åb-
ningen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Det vil sige senest i 2029. Den fulde
udbygning af strækningen til en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane skal i henhold til stats-
traktaten være driftsklar senest syv år efter åbningen af den faste forbindelse.
Status for de tyske jernbanelandanlæg
Status for de tyske jernbanelandanlæg såvel som for Femern Bælt-forbindelsen og de rela-
terede jernbaneanlæg i Danmark drøftes på de halvårlige møder i Konsultationsorganet og
Det Fælles Udvalg, med deltagelse fra bl.a. Transportministeriet i Danmark, Forbundstrans-
portministeriet i Tyskland, Transportministeriet i Slesvig-Holsten og Femern A/S. Endvidere
pågår der på arbejdsniveau en løbende drøftelse af de forskellige grænseflader mellem pro-
jekterne i Danmark og i Tyskland i en dertil indrettet styregruppe samt et antal arbejdsgrupper
mellem DB Netz AG, Banedanmark og Femern A/S.
DB Netz AG oplyste på møde i Konsultationsorganet i Berlin d. 11. maj 2022, at man aktuelt
planlægger at afslutte test af jernbanen og tage den fuldt udbyggede strækning i brug i slut-
ningen af 2029. Denne planlægning er baseret på en forudsætning om, at der ikke opstår
Version: [External Ver-
sion]
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 341: Femern A/S' status for udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt forbindelsen, fra transportministeren
2603354_0002.png
forsinkelser i myndighedsgodkendelsesprocessen eller som følge af klagesager ved For-
bundsforvaltningsdomstolen.
Det samlede jernbanelandanlægsprojekt er planlagt myndighedsgodkendt i ti separate sek-
tioner (inkl. den nye Fehmarnsund-forbindelse) i henhold til de almindelige tyske forvaltnings-
regler. Forud for selve myndighedsgodkendelsen gennemføres således offentlig høring
(skriftlig og mundtlig) af berørte parter, som det har været tilfældet for Femern Bælt-forbin-
delsen (kyst-kyst). Høringen forestås for størstedelen af planlægningssektionerne af Amt für
Planfeststellung Verkehr – Schleswig-Holstein (APV-SH), mens godkendelsen udstedes af
den tyske Forbundsjernbanemyndighed, Eisenbahn-Bundesamt (EBA). For enkelte sektio-
ner er EBA såvel hørings- som godkendelsesmyndighed. DB Netz AG har i henhold til fore-
liggende materiale fra ovennævnte styregruppe lagt til grund for planlægningen, at der kun
skal gennemføres én offentlig høringsrunde for 9 af de 10 sektioner. For så vidt angår den
sektion som vedrører en ny Fehmarnsund-forbindelse er planerne for godkendelsesproces-
sen ikke fremlagt af DB Netz AG.
For to af sektionerne er projektansøgningen aktuelt i offentlig høring. Det gælder bl.a. den
nordligste sektion på øen Fehmarn, som omfatter grænsesnittet til Femern kyst-kyst projektet
på tysk side. DB Netz AG forventer at en myndighedsgodkendelse for denne sektion kan
udstedes i 2023. De øvrige sektioner planlægges successivt sendt i høring frem mod 2024,
og godkendelsesprocessen planlægges samlet set afsluttet ultimo 2026.
Forbundsdagen besluttede i juli 2020 at afsætte 232,1 mio. EUR (ca. 1,7 mia. DKK) til ekstra
støjbeskyttelse på strækningen for de tyske jernbanelandanlæg. Forbundsdagens beslutning
er alene et tilsagn om finansiering, idet beslutningen ikke er juridisk bindende for så vidt
angår den konkrete udmøntning af de ekstra støjbeskyttende tiltag. De konkrete støjbeskyt-
tende tiltag skal indarbejdes i myndighedsansøgningerne og senere fastlægges i myndig-
hedsgodkendelserne for de enkelte projektsektioner. DB Netz AG har på baggrund af For-
bundsdagens beslutning været nødsaget til at trække de oprindelige myndighedsansøgnin-
ger for tre berørte sektioner tilbage med henblik på en tilpasning af ansøgningsmaterialet, så
de nye støjtiltag indgår heri – herunder indarbejdelse af en ny linjeføring på en delstrækning.
DB Netz AG oplyste på mødet i Konsultationsorganet den 11. maj 2022, at det har medført
en forsinkelse af myndighedsgodkendelsen for disse sektioner på forventet ca. 2 år. Dette er
indarbejdet i ovennævnte tidsplan.
Der er i den samlede tidsplan fra DB Netz AG ikke medregnet tid til behandling af eventuelle
klagesager ved Forbundsforvaltningsdomstolen efter udstedelse af myndighedsgodkendel-
serne. Der vil dog alt andet lige være en risiko for, at der indgives retlige klager – særligt,
hvis der ikke opnås enighed med de berørte kommuner om de støjmitigerende tiltag - hvilket
DB Netz AG gennemgående tager forbehold for i forbindelse med oplysninger om tidsplanen.
DB Netz AG har i regi af drøftelserne i de ovennævnte arbejdsgrupper oplyst, at anlægsar-
bejdet kan igangsættes umiddelbart efter, at myndighedsgodkendelsen for de enkelte sekti-
oner er udstedt. Der foreligger rammeaftaler i Deutsche Bahn-koncernen med en række en-
treprenørvirksomheder som kan anvendes og anlægsarbejderne vil desuden blive udført
som hovedentreprise baseret på færdigt detailprojekt fastlagt af bygherren. Det vil sige, at
Side 4 af 4
Version: [External Ver-
sion]
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 341: Femern A/S' status for udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt forbindelsen, fra transportministeren
2603354_0003.png
detailprojekteringen er afsluttet på de forventede tidspunkter for myndighedsgodkendelse,
og at anlægsarbejderne derfor kan igangsættes umiddelbart efter godkendelsen foreligger.
Såfremt der efterfølgende klages over myndighedsgodkendelserne for de enkelte sektioner,
kan det have opsættende virkning for igangsætning af anlægsarbejderne på de pågældende
sektioner. DB Netz AG har så vidt Femern A/S er orienteret ikke på nuværende tidspunkt
fremlagt oplysninger om planen for anlægsarbejderne.
DB Netz AG har oplyst, at driften af den eksisterende jernbanestrækning planlægges indstil-
let fra efteråret 2022 på strækningen fra Puttgarden til Neustadt og frem til udbygningen af
den nye jernbane er afsluttet.
Opgradering af Fehmarnsund-forbindelsen
Forundersøgelserne til anlægstekniske varianter for en ny Fehmarnsund-forbindelse blev af-
sluttet i 2018, og den 3. marts 2020 meddelte DB Netz AG, at en sænketunnel var udpeget
som foretrukken variant. Der blev efterfølgende igangsat yderligere, nødvendige geotekni-
ske- og miljøundersøgelser med henblik på udarbejdelsen af projektansøgningen.
Da jordbundsforholdene både på land og i det marine område har vist sig at være komplice-
rede, har det været nødvendigt at gennemføre yderligere supplerende undersøgelser med
henblik på at underbygge valget af en sænketunnel og fravalget af en boret tunnelløsning.
DB Netz AG har på mødet i Konsultationsorganet d. 11. maj 2022 oplyst, at man i øjeblikket
analyserer risiciene som følge af de geologiske forhold samt mulige mitigerende tiltag.
DB Netz AG oplyste ligeledes på mødet d. 11. maj 2022, at anlægsarbejdet på Fehmarn-
sund-tunnelen forventes påbegyndt i 2025/2026 med åbning ultimo 2029. Der vil i perioden
skulle gennemføres en anlægsfase samt test af systemer og testkørsel inden tunnelen kan
tages i brug, som del af de samlede jernbanelandanlæg.
Tidspunktet for færdiggørelsen afhænger også i dette tilfælde stærkt af forløbet af godken-
delsesprocessen og en eventuel efterfølgende domstolsproces.
Vurdering af tidsplanen for myndighedsgodkendelse af de tyske jernbanelandanlæg
På baggrund af de foreliggende oplysninger fra DB Netz AG og erfaringerne fra den tyske
myndighedsgodkendelsesproces for Femern Bælt-forbindelsen (kyst-kyst), er det Femern
A/S’ umiddelbare vurdering, at den foreliggende tidsplan om ibrugtagning af den fuldt udbyg-
gede jernbanestrækning i 2029 er udtryk for et best-case scenarie, og at den komplicerede
tyske myndighedsgodkendelsesproces medfører en væsentlig risiko for forsinkelser. I den
forbindelse lægges særlig vægt på det forhold, at DB Netz AG forudsætter, at godkendel-
sesprocesserne for alle 9 delafsnit på nær Fehmarnsund-forbindelsen kan gennemføres med
en enkelt høringsrunde samt at der tilsyneladende ikke i planlægningen er taget højde for
risikoen for efterfølgende klagesager. For Fehmarnsund-forbindelsen har DB Netz AG ikke
på nuværende tidspunkt fremlagt oplysninger om den planlagte godkendelsesproces.
DB Netz AG har indtil videre oplyst, at der arbejdes på forskellige mitigerende tiltag med
henblik på at styrke tidsplanen - herunder har de ansvarlige myndigheder for hørings- og
godkendelsesprocessen, Eisenbahn-Bundesamt og Amt für Planfeststellung Verkehr -
Side 4 af 4
Version: [External Ver-
sion]
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 341: Femern A/S' status for udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt forbindelsen, fra transportministeren
2603354_0004.png
Schleswig-Holstein, udbudt projektstillinger til advokat- og ingeniørfirmaer, som skal under-
støtte myndighederne i høringsprocessen for dermed at imødegå ressourcemangel hos myn-
dighederne.
Femern A/S fortsætter planlægningen af arbejdet med Femern Bælt-tunnelens jernbanein-
stallationer således at jernbanen i tunnelen vil være klar til ibrugtagning i 2029. Femern A/S
vil løbende vurdere om der er aktiviteter på kyst-kyst projektet, som risikerer at blive påvirket
af en eventuel forsinkelse af hele eller dele af de tyske jernbanelandanlæg.
For så vidt angår økonomien i kyst-kyst projektet vil det kunne medføre et vist indtægtstab
for Femern A/S i en interimsperiode, såfremt det ikke eller kun i begrænset omfang i en
periode vil være muligt at køre tog på den tyske jernbanestrækning, når Femern Bælt-tunne-
len åbner. Dette tab vil være begrænset, i og med at jernbanetrafikken på den faste forbin-
delse udgør en mindre del (10-15 pct.) af projektets samlede trafikindtægter (jf. Finansiel
Analyse 2020).
Side 4 af 4
Version: [External Ver-
sion]