Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 339
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov private fællesveje
(Kabler
m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet)
§1
I lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1234 af 4. november
2015, som ændret ved lov nr. 175 af 21. februar 2017, lov nr. 2082 af 21.
december 2021 og lov nr. 480 af 26. april 2022, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 4
ændres
»§§
11-24« til:
»§§
11-24 b«.
2.
Efter § 24 indsættes i
afsnit II:
»Kapitel
7 a
Gravearbejder m.m. i forbindelse med kabler for elektroniske kommunika-
tionsnet
§ 24 a.
Kan der ikke opnås enighed med vejarealets ejer om vilkårene for
placering af kabler til brug for elektroniske kommunikationsnet i det areal,
der er taget i brug for en privat fællesvej eller privat fællessti, kan lednings-
ejeren ansøge kommunalbestyrelsen om at meddele tilladelse til, at de om-
handlede kabler og eventuelt tilbehør placeres i færdselsarealet til forsyning
af ejendomme med vejret til vejen eller stien på gæsteprincippets vilkår, jf.
§ 70.
Stk. 2.
Ansøgning indgives til kommunalbestyrelsen i overensstemmelse
med § 70 a.
Stk. 3.
I forbindelse med ansøgningen og tilladelsen finder §§ 74-76 i lov
om offentlige veje m.v. tilsvarende anvendelse.
Stk. 4.
Meddeler kommunalbestyrelsen en tilladelse efter stk. 1, skal denne
betinges af, at ledningsejeren yder vedkommende grundejere erstatning for
eventuel skade ved anbringelse eller tilstedeværelse samt ved eftersyn og
istandsættelse af de omhandlede kabler og eventuelt tilbehør, retablerer vej-
areal og arbejdsareal efter endt arbejde og skriftligt underretter kommunen
om, at retableringsarbejderne er gennemført.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
Stk. 5.
Ledningsejeren kan udføre uopsættelige reparationer af de omhand-
lede kabler og eventuelt tilbehør, uden underretning af vejarealets ejer. Øv-
rige arbejder på kabler m.v. skal ske med mindst 3 ugers varsel.
Stk. 6.
Grundejerne kan ikke modsætte sig udførelsen af arbejder, som er en
følge af stk. 1 og 5.
§ 24 b.
Ledningsejeren har ret til at få tinglyst en ledningsdeklaration om
anlæggets tilstedeværelse i eller på vejarealet eller stiarealet uden arealeje-
rens samtykke. Ledningsejeren afholder udgifterne til tinglysning efter 1.
pkt.
Stk. 2.
Anlæg, hvortil der er meddelt tilladelse efter § 24 a, stk. 1, skal fjer-
nes fra arealet for ledningsejerens regning, når dette ikke længere tjener eller
kan tjene det tiltænkte formål. I den forbindelse skal en eventuel lednings-
deklaration, som nævnt i stk. 1, aflyses for ledningsejerens regning.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Som et led i aftale af 21. december 2021 om ”En markedsbaseret og tekno-
logineutral telepolitik” indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet) og
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet ind-
går et initiativ om, at der indføres bedre graveadgang på private fællesveje.
I modsætning til de særlige regler om private fællesveje i byer og bymæssige
områder i afsnit III i lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr.
1234 af 4. november 2015, indeholder de særlige bestemmelser i lov om
private fællesveje på landet, lovens afsnit II, ikke bestemmelser om, at kom-
munalbestyrelsen som vejmyndighed for de private fællesveje kan be-
stemme, at der skal placeres anden infrastruktur i de private fællesveje på
landet.
Placeringen af denne anden type infrastruktur sker således på grundlag af
aftaler mellem de respektive ledningsejere og ejeren af det areal, hvori in-
frastrukturen ønskes placeret.
For så vidt angår en række ledningstyper findes landsaftaler indgået mellem
ledningsejerne og landbrugsorganisationerne.
Det er Transportministeriets opfattelse, at disse landsaftaler ikke har kunnet
løse op for en række vanskelige forhandlingssituationer vedrørende etable-
ring af bredbånd m.m., hvilket har medført, at en række husstande på landet
ikke har kunnet serviceres med bredbånd og lignende og dermed har van-
skeliggjort beboernes muligheder for at arbejde hjemmefra eller deltage i
digital undervisning.
Med henblik på at understøtte den generelle digitalisering af det danske sam-
fund finder Transportministeriet, at der bør indsættes en bestemmelse i lov
om private fællesveje, således at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at
der kan etableres kabler til elektroniske kommunikationsnet i de ibrugtagne
vejarealer for private fællesveje.
2. Lovforslagets hovedpunkter
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
2.1. Gældende ret
Ved private fællesveje forstås i henhold til § 10, nr. 3, i lov om private fæl-
lesveje (herefter privatvejsloven) veje, gader, broer eller pladser, der ikke er
en offentlig vej, jf. nr. 1, og som fungerer som færdselsareal for anden ejen-
dom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommene ikke
har samme ejer.
Ved private fællesstier forstås i henhold til privatvejslovens § 10, nr. 4, et
færdselsareal, der fortrinsvis er forbeholdt gående, cyklende eller ridende
færdsel, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den
ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommene ikke har samme
ejer.
Udgangspunktet i privatvejsloven er, at lovens bestemmelser om private
fællesveje tilsvarende finder anvendelse på private fællesstier. Det fremgår
af lovens § 2, stk. 2.
I privatvejsloven sondres mellem private fællesveje på landet og private fæl-
lesveje i byer og bymæssige områder.
De private fællesveje i byer og bymæssige områder administreres efter lo-
vens byregler i §§ 25-86. De er nærmere geografisk afgrænset i lovens § 3,
stk. 1, som private fællesveje i Københavns Kommune og i områder, der
efter reglerne i lov om planlægning er beliggende i byzone eller sommer-
husområde. Kommunalbestyrelsen kan endvidere med hjemmel i privatvejs-
lovens § 3, stk. 2, bestemme, at private fællesveje i nærmere afgrænsede
områder i landzone skal administreres efter lovens byregler, når disse om-
råder har en bymæssig karakter eller er planlagt hertil. Sidstnævnte bestem-
melse finder således anvendelse på private fællesveje i en række landsbyer.
Private fællesveje, der ikke er omfattet af overnævnte geografiske afgræns-
ning, administreres i henhold til privatvejslovens § 4 som private fællesveje
på landet, dvs. efter lovens afsnit II, §§ 11-24.
Modsat bestemmelserne i lovens §§ 67-70 c, hvorefter opgravning og etab-
lering m.v. af ledninger i private fællesveje og udlagte private fællesveje i
byer og bymæssige områder kræver vejmyndighedens tilladelse, som grund-
ejerne ikke kan modsætte sig, findes der ikke bestemmelser i lovens afsnit
II om private fællesveje på landet, hvorefter vejmyndigheden kan eller skal
meddele tilladelse til etablering af anden infrastruktur i de private fællesveje
på landet.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
Her beror placeringen af ledninger m.v. på privatretlige aftaler mellem vej-
arealets ejer og de respektive ledningsejere.
For så vidt angår en række ledningstyper er området delvist reguleret i de
såkaldte landsaftaler mellem landbrugsorganisationerne og ledningsejerne.
Med hensyn til den konkrete problemstilling foreligger således aktuelt
Landsaftalen om el- og fiberanlæg i landbrugsjord 2022, indgået mellem
SEGES (Landbrug & Fødevarer) og Dansk Energi (nu en del af Green Po-
wer Denmark) samt Energinet.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan i medfør af § 9 n, stk. 1, nr.
5, jf. § 9 m, stk. 1, nr. 9, jf. § 9 j, stk. 2, i lov om graveadgang, etablering og
udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af
infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
845 af 21. august 2019 (herefter graveloven), bestemme, at
ejeren af en
ejendom skal give adgang til etablering af et højhastighedsnet til elektro-
nisk kommunikationsnet frem til en bygnings adgangspunkt. Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur kan samtidig hermed fastsætte eventuelle
vilkår og betingelser, herunder eventuel pris m.v. Denne bestemmelse har
så vidt Transportministeriet er orienteret kun været anvendt én gang til at
placere
ledninger i private veje og private fællesveje på landet.
2.2. Transportministeriets overvejelser
Det er Transportministeriets opfattelse, at der indimellem opstår vanskelige
forhandlingssituationer vedrørende etablering af bredbånd m.m., hvilket har
medført, at en række husstande på landet ikke har kunnet serviceres med
bredbånd og lignende og dermed har vanskeliggjort beboernes muligheder
for at arbejde hjemmefra eller deltage i digital undervisning.
Med henblik på at understøtte den generelle digitalisering af det danske sam-
fund finder Transportministeriet, at der bør indsættes en bestemmelse i lov
om private fællesveje, således at kommunalbestyrelsen som vejmyndighed
for de private fællesveje kan bestemme, at der kan etableres kabler til elek-
troniske kommunikationsnet i ibrugtagne vejarealer.
I lighed med forholdene for boliger langs med offentlige veje og private
fællesveje i byer og bymæssige områder finder Transportministeriet, at den
omhandlede type infrastruktur mest hensigtsmæssigt placeres i vejarealerne.
Det er Transportministeriets vurdering, at tungtvejende samfundsøkonomi-
ske hensyn, herunder ønsket om så vidt muligt at fjerne forhindringer for
deltagelse i samfundslivet og arbejdsmarkedet for befolkningen bosiddende
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
i landdistrikterne, taler for, at der indføres en smidig problemløsning i vej-
lovgivningen for denne type infrastruktur.
2.3. Den foreslåede ordning
Med forslaget til ny § 24 a i privatvejsloven udstyres kommunalbestyrelsen
med en hjemmel til at løse problemet med fremføring i den omhandlede
infrastruktur, i de tilfælde hvor det ikke har været muligt at opnå en aftale
om etableringen og vilkårene herfor.
Kommunalbestyrelsen er ikke forpligtet til at træffe bestemmelse efter den
foreslåede § 24 a. Kommunalbestyrelsens afgørelse af en ansøgningssag vil
således også kunne være at henvise parterne, herunder modtageren af den
ønskede infrastruktur, til at genoptage forhandlingerne, hvor dette efter
kommunalbestyrelsens vurdering vil være mest hensigtsmæssigt.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at meddele tilladelse til, at kabler m.v.
til elektroniske kommunikationsnet anbringes i arealer, der er taget i brug
som privat fællesvej på landet, indeholder forslagene til ny § 24 a og ny §
24 b bestemmelser, der skal sikre, dels at arealejeren og de vedligeholdel-
sespligtige grundejere ikke lider tab ved placeringen af denne infrastruktur
i vejen, dels at ledningsejerens interesse i at beskytte sin ledning kan vare-
tages.
Der henvises nærmere til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for FNs klimamål
En fortsat udrulning af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation un-
derstøtter den fremadrettede indsats i forlængelse af delmålene 8.1 og 8.2 –
en højere økonomisk produktivitet gennem diversificering, teknologisk op-
gradering og innovation, blandt andet gennem fokus på høj værditilførsel og
arbejdskraftintensive sektorer, samt fremme af udviklingsorienterede poli-
tikker, der støtter produktive aktiviteter, skaber anstændige jobs, iværksæt-
teri, kreativitet og innovation, og som fremmer en formalisering og udvik-
ling af mikro-, små- og mellemstore virksomheder, gennem bl.a. adgang til
finansielle tjenesteydelser.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det er vanskeligt at estimere de direkte samfundsøkonomiske konsekvenser
af forslaget. Forslaget må, i det omfang det bidrager positivt til udrulningen
af elektroniske kommunikationsnet i de tyndere befolkede dele af landet,
antages at smidiggøre en række administrative processer i samfundslivet, at
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
kunne bidrage til en opbremsning af affolkningen af landdistrikterne samt
at forbedre den danske konkurrenceevne inden for videns- og informations-
tunge sektorer.
For så vidt angår kommunerne vil en vedtagelse af forslaget isoleret set
medføre nye administrative opgaver for kommunerne. I og med at kommu-
nerne ville skulle tage stilling til en type ansøgninger, som de før har kunnet
afvise, vil der være tale om nye, ressourcekrævende administrative opgaver.
Omvendt vil forslaget kunne bidrage til, at kommunerne fastholder et godt
beskatningsgrundlag og bremser affolkningen af landdistrikterne.
En række usikkerhedsmomenter gør det vanskeligt at give et kvalitativt esti-
mat over forslagets økonomiske konsekvenser for kommunerne. Der fore-
ligger ikke valide oplysninger om længden af færdselsarealer i landzone,
som er taget i brug som private fællesveje. Det er endvidere usikkert, hvor
stor en del af dette vejnet, det foreliggende forslag er relevant for, i og med
at ikke alle private fællesveje på landet har beboelse eller lignende, der po-
tentielt ønskes forsynet med elektroniske kommunikationsnet. Der forelig-
ger endvidere ikke valide oplysninger om, i hvor mange tilfælde det ikke
lykkes at indgå aftaler, ligesom det er usikkert hvilke konsekvenser eksi-
stensen af en bestemmelse som den foreslåede § 24 a vil have for lysten og
viljen til at indgå aftaler.
Det er intentionen, at der med hjemmel i privatvejslovens § 89, stk. 2, vil
blive fastsat regler, som skal give kommunalbestyrelsen hjemmel til at
kræve et gebyr, som kan dække omkostningerne ved behandlingen af en
ansøgning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have negative økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet.
Da der ikke foreligger oplysninger om erstatnings- og kompensationsni-
veauet i aftalerne mellem vejejeren og ledningsejeren, vil et foreløbigt opti-
mistisk estimat være, at forslaget til ny § 24 a vil have positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, idet mulighederne for at udrulle kablerne i
et konkurrencepræget marked fastholdes. Endvidere må den afsmittende
virkning i form af mere effektive hjemmearbejdspladser også antages at
have positive virkninger for erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes at understøtte de 5 principper for agil erhvervslovgiv-
ning.
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Spørgsmålet om etablering af ledninger, her kabler til elektroniske kommu-
nikationsnet, er først og fremmest et mellemværende mellem vejarealets ejer
og ledningsejeren. Modtageren af den omhandlede infrastruktur vil ikke al-
tid være direkte part i aftalen.
For vejarealets ejer kan forslaget til § 24 a i privatvejsloven indebære, at
dennes forhandlingsposition svækkes, i og med at kommunalbestyrelsen
ville kunne meddele den tilladelse, som arealejeren ikke vil meddele.
For slutbrugeren, ejeren af den vejberettigede ejendom, vil forslaget inde-
bære en større sikkerhed for, at pågældende kan få tilgang til elektroniske
kommunikationsnet fra sin bolig og friere kunne vælge leverandøren af
ydelsen.
7. Klimamæssige konsekvenser
En bedre sikring af, at der kan arbejdes hjemmefra ved hjælp af højhastig-
hedsnet til elektronisk kommunikation, må antages at bidrage til en mindre
CO
2
-belastning og dermed bidrag positivt til bestræbelserne på at begrænse
klimabelastningen.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vil bidrage til en yderligere implementering af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj 2012 om foranstaltninger
for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elek-
tronisk kommunikation.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AE – Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Atea A/S, Be-
redskabsstyrelsen, Bolignet A/S, Center for Beredskabskommunikation
(CFB), Danish Cable Protection Commitee DKCPC, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Industri (DI - Byggeri), Dansk IT (DIT), Dansk Ledningsejerforum, Dansk
Live, Dansk Metal, Dansk Net A/S, Dansk Vejforening, Danske Advokater,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Den danske Landin-
spektørforening, DI Digital, Energinet, Fagligt Fælles Forbund (3F), Fibia
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
2601710_0009.png
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Anten-
neanlæg, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Greenpower Den-
mark, IT-Branchen, KL, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fælles-
råd, NRGi, Parcelhusejernes Landsforening, Praktiserende Landinspektø-
rers Forening, Radius, Sammenslutning af Danske Småøer, SEAS-NVE,
SEGES, Stofa A/S, TDC Net A/S, Tekniq, Teleindustrien, Telenor A/S, Te-
lia Danmark A/S.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Potentiel positive økonomiske konse- ingen
konsekvenser for kvenser.
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
I det omfang erhvervet gør brug af
bestemmelsen, vil det medføre, at der
skal indsendes en ansøgning til kom-
munalbestyrelsen.
Den afsmittende virkning i form af
muligheden for mere effektive hjem-
mearbejdspladser antages at have po-
sitive virkninger for erhvervslivet.
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Ingen
Beskedne merudgifter til administra-
tion.
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
2601710_0010.png
Klimamæssige
konsekvenser
En bedre sikring af, at der kan arbejdes Ingen
hjemmefra ved hjælp af højhastig-
hedsnet til elektronisk kommunika-
tion, må antages at bidrage til en min-
dre CO
2
-belastning og dermed bidrag
positivt til bestræbelserne på at be-
grænse klimabelastningen.
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Lovforslaget vil bidrage til en yderligere implementering af Europa-Parla-
retten
mentets og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj 2012 om foranstaltninger
for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elek-
tronisk kommunikation.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Nej
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af privatvejslovens § 4, at reglerne i §§ 11-24 finder anvendelse
på de private fællesveje i landzone, jf. lov om planlægning, der ikke er om-
fattet af § 3, stk. 1 og 2
Det foreslås i
§ 1, nr. 1,
at henvisningen ændres fra ”§§ 11-24” til ”§§ 11-
24 b”.
Forslaget til ændring af affattelsen af § 4 er en konsekvensrettelse af lov-
forslagets § 1, nr. 2, således at der i § 4 henvises til alle bestemmelser i
privatvejsloven vedrørende private fællesveje på landet.
Til nr. 2
Ved private fællesveje forstås i henhold til § 10, nr. 3, i privatvejsloven,
veje, gader, broer eller pladser, der ikke er en offentlig vej, jf. nr. 1, og som
fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som færd-
selsarealet ligger på, når ejendommene ikke har samme ejer.
Ved private fællesstier forstås i henhold til privatvejslovens § 10, nr. 4, færd-
selsareal, der fortrinsvis er forbeholdt gående, cyklende eller ridende færd-
sel, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom,
som færdselsarealet ligger på, når ejendommene ikke har samme ejer.
Udgangspunktet i privatvejsloven er, at lovens bestemmelser om private
fællesveje finder tilsvarende anvendelse på private fællesstier. Det fremgår
af lovens § 2, stk. 2.
I privatvejsloven sondres mellem private fællesveje på landet og private fæl-
lesveje i byer og bymæssige områder.
De private fællesveje i byer og bymæssige områder administreres efter lo-
vens byregler, §§ 25-86. De er nærmere geografisk afgrænset i lovens § 3,
stk. 1, som private fællesveje i Københavns Kommune og i områder, der
efter reglerne i lov om planlægning er beliggende i byzone eller sommer-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
husområde. Kommunalbestyrelsen kan endvidere med hjemmel i privatvejs-
lovens § 3, stk. 2, bestemme, at private fællesveje i nærmere afgrænsede
områder i landzone skal administreres efter lovens byregler, når disse om-
råder har en bymæssig karakter eller er planlagt hertil. Sidstnævnte bestem-
melse finder således anvendelse på private fællesveje i en række landsbyer.
Private fællesveje, der ikke er omfattet af ovennævnte geografiske afgræns-
ning, administreres i henhold til privatvejslovens § 4 som private fællesveje
på landet, dvs. efter lovens afsnit II, §§ 11-24.
For så vidt angår private fællesveje i byer og bymæssige områder indeholder
privatvejsloven i §§ 67-70 c særlige bestemmelser om opgravning m.m. af
vejarealet og etablering m.v. af ledninger og deres tilbehør i private fælles-
veje og private fællesstier. Det kræver kommunalbestyrelsens tilladelse,
hvis en ledningsejer ønsker at placere ledninger m.m. i en privat fællesvej,
og grundejerne kan ikke modsætte sig, at en tilladelse udnyttes. Til gengæld
skal vejmyndigheden i forbindelse med fastsættelsen af vilkår for sin tilla-
delse også varetage de vedligeholdelsesforpligtede grundejeres interesser
bedst muligt. Bestemmelsen i § 67 om gravetilladelser henviser til bestem-
melserne i §§ 73-76 i lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje
m.v., som ændret ved lov nr. 1895 af 29. december 2015, lov nr. 658 af 8.
juni 2016, ved § 4 i lov nr. 175 af 21. februar 2017, lov nr. 2082 af 21.
december 2020, lov nr. 434 af 16. marts 2021 og ved § 19 i lov nr. 412 af 4.
april 2022 (vejloven). Heraf fremgår bl.a., at ledningsejeren skal have afsøgt
eventuelle koordinationsmuligheder mellem sit planlagte gravearbejde og
andre mulige gravearbejder i vejarealet, jf. § 74, ligesom vejmyndigheden
kan fastsætte relevante, saglige og proportionale vilkår, jf. § 76, for sin til-
ladelse.
Der findes ikke bestemmelser for de private fællesveje på landet, der svarer
til disse bestemmelser.
Her beror placeringen af ledninger m.v. på privatretlige aftaler mellem vej-
arealets ejer og de respektive ledningsejere.
Det foreslås i
§ 24 a, stk. 1,
at hvis der ikke kan opnås enighed med vejare-
alets ejer om vilkårene for placering af kabler til brug for elektroniske kom-
munikationsnet i det areal, der er taget i brug for en privat fællesvej eller
privat fællessti, kan ledningsejeren ansøge kommunalbestyrelsen om at
meddele tilladelse til, at der placeres de omhandlede kabler og eventuelt til-
behør i færdselsarealet til forsyning af ejendomme med vejret til vejen/stien,
på gæsteprincippets vilkår, jf. § 70.
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
Forslaget til ny § 24 a, stk. 1,adskiller sig på to henseender markant fra de
gældende regler i §§ 67 til 70 c.
For det første vil kommunalbestyrelsen ikke altid skulle træffe afgø-
relse/meddele tilladelse i sager efter den foreslåede § 24 a, således som til-
fældet er for private fællesveje i byer og bymæssige områder. Det teoretiske
og praktiske udgangspunkt er, at kommunalbestyrelsen og dermed forslaget
til ny § 24 a, stk. 1, først kommer i spil, når en af aftaleparterne, formentlig
oftest ledningsejeren, retter henvendelse til kommunen og forelægger den
sammenbrudte forhandlingssituation.
For det andet vil forslaget i § 24 a, stk. 1, kun finde anvendelse på et areal,
der er taget i brug som privat fællesvej. Det vil sige, at kommunalbestyrelsen
modsat bestemmelsen i lovens § 69 om ledninger m.v. i arealer, der er udlagt
til brug for (senere) private fællesveje, ikke kan træffe beslutninger om de
arealer, der blot henligger som en reservation til senere brug som privat fæl-
lesvej.
En eventuel tilladelse fra kommunalbestyrelsen til at etablere m.m. kabler
til brug for elektroniske kommunikationsnet skal efter forslaget meddeles
på gæsteprincippets vilkår, jf. det lovfæstede gæsteprincip i privatvejslovens
§ 70, for således grundlæggende at respektere vejejerens ejendomsret. En
eventuel fravigelse af gæsteprincippet vil kunne aftales samtidigt eller efter-
følgende mellem arealets ejer og ledningsejeren.
Det foreslås i
24 a, stk. 2,
at ansøgningen indgives til kommunalbestyrelsen
i overensstemmelse med bestemmelsen i § 70 a.
Forslaget vil indebære, at ansøgninger om tilladelse efter stk. 1 fortrinsvis
indgives digitalt til kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med den gæl-
dende bestemmelse i § 70 a.
Det foreslås i
§ 24 a, stk. 3,
at §§ 74-76 i lov om offentlige veje finder til-
svarende anvendelse i forbindelse med ansøgningen og tilladelsen.
Forslaget vil bl.a. bidrage til, at eventuelle gravearbejder i forbindelse med
etablering og eftersyn af kabler til brug for elektroniske kommunikationsnet
så vidt muligt koordineres med andre grave- og vedligeholdelsesarbejder på
vejen.
Det foreslås i
§ 24 a, stk. 4,
at kommunalbestyrelsen skal betinge en tilla-
delse efter stk. 1 af, at ledningsejeren yder vedkommende grundejere erstat-
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
ning for eventuel skade ved anbringelse eller tilstedeværelse samt ved efter-
syn og istandsættelse af de omhandlede kabler og eventuelt tilbehør, retab-
lerer vejareal og arbejdsareal efter endt arbejde og skriftligt underretter
kommunen om, at retableringsarbejderne er gennemført.
Forslaget vil give kommunalbestyrelsen udtrykkelig hjemmel til at fastsætte
saglige vilkår for sin tilladelse, hvorved kommunen får mulighed for dels at
beskytte de vedligeholdelsesforpligtede grundejeres interesser, dels at sikre
en rimelig fremdrift i ledningsarbejdet og dermed at vejen kan tjene sit pri-
mære formål som adgangsvej til ejendomme eller deres lodder. Dette svarer
til de hensyn til de vedligeholdelsesforpligtede grundejere, som kommunal-
bestyrelsen efter de gældende regler i §§ 67 og 68 skal varetage på private
fællesveje i byer og bymæssige områder i forbindelse med tilladelser til op-
gravning m.m. og arbejder på ledninger m.m. i eksisterende private fælles-
veje. Der er dels tale om obligatoriske vilkår dels om konkrete fakultative
vilkår.
Det foreslås i
§ 24 a, stk. 5,
at ledningsejeren kan udføre uopsættelige repa-
rationer af de omhandlede kabler og eventuelt tilbehør, uden underretning
af vejarealets ejer. Øvrige arbejder på kabler m.v. skal ske med mindst 3
ugers varsel.
Forslaget vil i overensstemmelse med det almindelige udgangspunkt, som
bl.a. er gentaget i bekendtgørelse n. 802 af 18. juni 2018
om gravearbejder
i offentlige vejarealer og private fællesveje i byer og bymæssige områder,
indebære, at det ikke kræver særskilt tilladelse at udføre uopsættelige repa-
rationer af ledninger, der lovligt er placeret i vejarealet.
Øvrige arbejder på
kabler m.v., fx i forbindelse med løbende vedligeholdelse eller tilsyn med
kablerne, skal ske med mindst 3 ugers varsel.
Det foreslås i
§ 24 a, stk. 6,
at
grundejerne ikke kan modsætte sig udførelsen
af arbejder, som er en følge af stk. 1 og 5.
Det vil betyde, at grundejerne ikke kan modsætte sig de ledningsarbejder,
hvortil der er meddelt tilladelse efter stk. 1, eller som er uopsættelige repa-
rationsarbejder, fx ledningsbrud.
Det foreslås i
§ 24 b, stk. 1, 1. pkt.,
at
ledningsejeren
har ret til at få tinglyst
en ledningsdeklaration om anlæggets tilstedeværelse i eller på vejarealet
uden arealejerens samtykke.
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Udkast til lovforslag om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet), fra transportministeren
Forslaget vil sikre ledningsejerens ret til at beskytte sine ledninger ved at
have ret til at få tinglyst en deklaration om kablets tilstedeværelse.
Det foreslås i
§ 24 b, stk. 1, 2. pkt.,
at
ledningsejeren afholder udgifterne til
tinglysning efter 1. pkt.
Selvom bestemmelserne i privatvejslovens §§ 68 og 69 om etablering af
ledninger m.m. i private fællesveje og udlagte private fællesveje i byer og
bymæssige områder ikke indeholder en tilsvarende udtrykkelig regel, er den
udtryk for det almindelige princip, at den, der har interessen i at beskytte sit
formuegode eller rettighed ved en deklaration, afholder udgifterne hertil.
Princippet har også fundet udtryk i vejlovens § 127, stk. 3.
Det foreslås i
§ 24 b, stk. 2,
at anlæg, hvortil der er meddelt tilladelse efter
§ 24 a, stk. 1, skal fjernes fra arealet for ledningsejerens regning, når dette
ikke længere tjener eller kan tjene det tiltænkte formål. I den forbindelse
skal en eventuel ledningsdeklaration, som nævnt i stk. 1, aflyses for led-
ningsejerens regning.
Forslaget er udtryk for et almindeligt udgangspunkt i gæsteprincippet, nem-
lig at ledningsejeren, hvis ledning og øvrige tilbehør der ligger som gæst i
vejens areal, for egen regning fjerner sit materiel, når dette ikke længere
tjener eller kan tjene det tiltænkte formål.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Det følger af privatvejslovens § 108, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, hvorfor de foreslåede ændringer ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
15