Statusnotat: Konsolidering af klimaberegninger ved
anlægsarbejder
Resumé
Forud for infrastrukturaftalen gav departementet Vejdirektoratet til opgave at
beregne klimaeffekterne af forskellige investeringsplaner indeholdende
kombinationer af bane- og vejprojekter. Derfor blev Banedanmark bedt om at
beregne CO
2
udledningen for baneprojekterne i investeringspakkerne for anlæg og
vedligeholdelse. Det skete med anvendelse af en CO
2
–overslagsmodel.
Vejdirektoratet anvendte en nyudviklet model VejLCA (senere InfraLCA) baseret på
en norsk model målrettet vejområdet.
Beregningsforudsætningerne i de forskellige metodevalg er nu bragt i
overensstemmelse således at:
Banedanmarks CO
2
overslagsmodel er konsistent med InfraLCA, og resultaterne
flugter overordnet med InfraLCA, så der kan sammenlignes på tværs af
transportformer
Opgørelserne i nationale og globale udledninger, samt udledningerne kvote/ikke
kvoteopdelt, kan nu foretages, og er i Banedanmarks modelunderstøtning i
overensstemmelse med InfraLCA
Opgørelserne med teknologisk fremskrivning kan nu foretages, og er i
Banedanmarks modelunderstøtning i overensstemmelse med InfraLCA
Inddragelse af eksperter og forskningsverdenen for at sikre at InfraLCA lever op
til tidssvarende faglige standarder
25.05.2022
Banedanmark og
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
+45 8234 0000
Baggrund
I forlængelse af arbejdet med infrastrukturaftalen er der ved indgangen til 2022
iværksat et partnerskab mellem Vejdirektoratet og Banedanmark med at
videreudvikle én fælles model og værktøj til beregning af klimaeffekter for
infrastrukturprojekter, herunder for anlæg af bane- og vejprojekter. Dette skal
fungere som supplement til de allerede gennemførte beregninger af trafikale effekter
og samfundsmæssige analyser, og som fælles grundlag for vurdering af klimaeffekter
fra infrastrukturanlæg fremadrettet.
Transportudvalget blev med notat af 3. februar 2022 orienteret om det videre
arbejde. I notatet fremgår, at der skal udarbejdes en status til udvalget i juni 2022,
der omfatter følgende:
-
Undersøge konsistensen mellem Banedanmarks hidtidige grundlag og
baneprojekter i InfraLCA, herunder at regne på konkrete projekter i de to
metodiske grundlag.