Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2601702_0001.png
Statusnotat: Konsolidering af klimaberegninger ved
anlægsarbejder
Resumé
Forud for infrastrukturaftalen gav departementet Vejdirektoratet til opgave at
beregne klimaeffekterne af forskellige investeringsplaner indeholdende
kombinationer af bane- og vejprojekter. Derfor blev Banedanmark bedt om at
beregne CO
2
udledningen for baneprojekterne i investeringspakkerne for anlæg og
vedligeholdelse. Det skete med anvendelse af en CO
2
–overslagsmodel.
Vejdirektoratet anvendte en nyudviklet model VejLCA (senere InfraLCA) baseret på
en norsk model målrettet vejområdet.
Beregningsforudsætningerne i de forskellige metodevalg er nu bragt i
overensstemmelse således at:
Banedanmarks CO
2
overslagsmodel er konsistent med InfraLCA, og resultaterne
flugter overordnet med InfraLCA, så der kan sammenlignes på tværs af
transportformer
Opgørelserne i nationale og globale udledninger, samt udledningerne kvote/ikke
kvoteopdelt, kan nu foretages, og er i Banedanmarks modelunderstøtning i
overensstemmelse med InfraLCA
Opgørelserne med teknologisk fremskrivning kan nu foretages, og er i
Banedanmarks modelunderstøtning i overensstemmelse med InfraLCA
Inddragelse af eksperter og forskningsverdenen for at sikre at InfraLCA lever op
til tidssvarende faglige standarder
25.05.2022
Banedanmark og
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
+45 8234 0000
Baggrund
I forlængelse af arbejdet med infrastrukturaftalen er der ved indgangen til 2022
iværksat et partnerskab mellem Vejdirektoratet og Banedanmark med at
videreudvikle én fælles model og værktøj til beregning af klimaeffekter for
infrastrukturprojekter, herunder for anlæg af bane- og vejprojekter. Dette skal
fungere som supplement til de allerede gennemførte beregninger af trafikale effekter
og samfundsmæssige analyser, og som fælles grundlag for vurdering af klimaeffekter
fra infrastrukturanlæg fremadrettet.
Transportudvalget blev med notat af 3. februar 2022 orienteret om det videre
arbejde. I notatet fremgår, at der skal udarbejdes en status til udvalget i juni 2022,
der omfatter følgende:
-
Undersøge konsistensen mellem Banedanmarks hidtidige grundlag og
baneprojekter i InfraLCA, herunder at regne på konkrete projekter i de to
metodiske grundlag.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 338: Statusnotat vedrørende Vejdirektoratet og Banedanmarks arbejde med InfraLCA og opgørelse af CO2 i forbindelse med anlægsprojekter, fra transportministeren
2601702_0002.png
-
-
-
Inkludering og justering af den teknologiske udvikling i Banedanmarks
modelunderstøtning (både InfraLCA og hidtidigt metodegrundlag).
Konsolidere opgørelsen af, hvad der indgår i og uden for kvotesektoren
Inddragelse af eksperter og forskningsverdenen for at sikre at InfraLCA lever
op til tidssvarende faglige standarder
Side 2/5
Konsolidering af beregningsforudsætninger
InfraLCA er en videreudvikling af VejLCA, hvor der nu indgår et særskilt banemodul,
som hermed gør modellen klar til at kunne analysere bredt indenfor mange
forskellige infrastrukturprojekter.
InfraLCA anvendes til at analysere og beregne miljøpåvirkning og klima/CO
2
-
fodaftryk fra de produkter, materialer, transport og arbejder, der anvendes i og til
infrastrukturanlægsprojekter. InfraLCA har endnu ikke medtaget alle de banetekniske
fag, hvorfor Banedanmarks CO
2
–overslagsmodel forsat er i anvendelse til beregning
af infrastrukturaftalens baneprojekter. Dette indarbejdes i kommende versioner af
InfraLCA, og forventes fuldt indfaset i løbet af 2023.
Mere detaljeret omfatter både InfraLCA og Banedanmark CO
2
–overslagsmodel
udvinding af materiale, transport til produktion, fremstilling, transport til anlægget
og konstruktionsarbejde. CO
2
-udledningen er baseret på emissionsfaktorer, der
primært stammer fra forskellige europæiske EPD’er (Environment Product
Declaration). Emissionsfaktorerne kommer primært fra internationale databaser.
Udledningen fra transport af byggematerialer er beregnet på baggrund af skøn over
gennemsnitlige transportlængder. CO
2
-udledningen fra vedligehold og fornyelse
medregnes for en 50-årig periode.
Banedanmarks CO
2
–overslagsmodel følger principperne i InfraLCA, og EPDér og
emissionsfaktorer er i overensstemmelse med InfraLCA for sammenlignelige
anlægsopgaver. Der er jf. nedenstående foretaget en kvalitetssikring og
konsolidering, så der kan beregnes på Infrastrukturaftalens projekter på en måde, så
resultaterne overordnet flugter med InfraLCA og kan sammenlignes på tværs af
transportformer.
Der er i forlængelse af konsolideringen foretaget sammenligninger med beregninger
fra udvalgte anlægsprojekter, jf. tabel 1.
Vestfyn
For anlægsprojektet for jernbaneforbindelsen over Vestfyn gav disse et
tilfredsstillende resultat med en afvigelse på 2 pct. mellem de forskellige resultater.
Kattegat
For de baneanlægsopgaver, der allerede kan beregnes i VejLCA/InfraLCA, hvilket er
jordhåndtering og bygninger, er der foretaget kontrolkørsler i forbindelse med
Kattegatprojektet. Resultaterne er sammenlignet med resultaterne fra Banedanmarks
CO
2
-overslagsmodel. Der er fundet meget god overensstemmelse. Dette fremgår
ligeledes af Vejdirektoratets forudsætningspapir til en evt. ny Kattegatforbindelse.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 338: Statusnotat vedrørende Vejdirektoratet og Banedanmarks arbejde med InfraLCA og opgørelse af CO2 i forbindelse med anlægsprojekter, fra transportministeren
2601702_0003.png
Side 3/5
Vejlefjord
For Vejlefjord er beregnet på materialeudledninger, og her er resultaterne næsten
ens med en afvigelse på 1 pct, hvilket bekræfter at EPDér og emissionsfaktorer
anvendt i Banedanmarks overslagsmodel er i overensstemmelse med InfraLCA.
Østfyn
Sporfornyelse er i dag indarbejdet i InfraLCA. Baseret på tilbudsliste for projektet
sporfornyelse Østfyn er resultaterne ligeledes næsten ens med en afvigelse på 1 pct.
Tabel 1, oversigt over effekter i overslagsmodel og InfraLCA
Projekt
Effekt i
Effekt i
Forskel
overslagsmodel InfraLCA/VejLCA
%
---------------------Ton CO
2
------------------
Bane Vestfyn Jordarbejde og bygværker
28.199
27.536
+2%
Kattegat Jordarbejde og bygværker Lejre- Asnæs
64.625
64.615
0%
Materialeudledning løsning A Vejlefjord
163.074
163.578
-1%
Østfyn sporfornyelse
9.355
9.455
-1%
I alt
265.253
265.184
0%
Kilde:
Østfyn: Banedanmark. Øvrige: Banedanmark og Vejdirektoratet
Med tanke på, at LCA-opgørelsen af CO
2
fra byggeri og anlæg generelt er behæftet
med usikkerhed, er resultaterne tilfredsstillende, så der med de to modeller kan
foretages sammenligninger på tværs af transportformerne vej og bane.
Opdeling i Banedanmarks overslagsmodel og InfraLCA mellem nationale og
globale udledninger
CO
2
overslagsmodellen har ikke tidligere opdelt udledningerne i nationale og
globale udledninger. Modellen er nu tilrettet, så denne opdeling fremadrettet vil
være en del af modellens standardrapportering, og baseres på de samme
vurderinger af materialernes produktionssted, som Cowi har udført for
Vejdirektoratet, der ligeledes indarbejdes ved den kommende opdatering af
InfraLCA.
For hvad angår muligheden for at opgøre CO
2
-udledninger indenfor og udenfor
kvotesektoren, kan dette opgøres ved en overordnet vurdering af produkters
tilknytning til aktiviteter omhandlet i kvotedirektivet.
Her kan der indhentes information om forskellige kvoteomfattede aktiviteter,
eksempelvis for materialeproduktion og installation. Produktionsfasen vil dog ofte
indeholde en blanding af kvote og ikke-kvote aktiviteter, som ikke kan opdeles.
De data, der specificerer CO
2
-udledning, indeholder ikke data om, hvorvidt en
udledning sker i EU og ikke EU-medlemslande eller en fordeling her imellem og giver
dermed ikke en beskrivelse af, om udledningen nødvendigvis er omfattet af
kvoteforpligtelsen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 338: Statusnotat vedrørende Vejdirektoratet og Banedanmarks arbejde med InfraLCA og opgørelse af CO2 i forbindelse med anlægsprojekter, fra transportministeren
2601702_0004.png
Side 4/5
Opgørelser af CO
2
-udledninger der sker på dansk jord, de såkaldte nationalt
afgrænsede CO
2
-emissioner, er nu opgjort for en række materialer og produkter.
Dette er opnået gennem indhentning af information fra Danmarks Statistik, hvor
graden af import for materialer danner baggrund for opdelingen.
Tilretning af Banedanmarks overslagsmodel med teknologisk fremskrivning
CO
2
overslagsmodellen har ikke tidligere medtaget antagelser om fremtidig
reduktion af CO
2
inden for anlægssektoren. Modellen er nu tilrettet, så den
teknologiske fremskrivning fremadrettet vil være en del af modellens
standardrapportering efter samme metodegrundlag som InfraLCA.
For de nationale opgørelser er valgt at fremskrive udledning af CO
2
med tre
forskellige prognoser. For udledning fra produktion af materialerne fremskrives med
-30 pct. i 2030. Udledning fra national transport af materialer fremskrives med -14
pct. i 2030, mens udledning fra anvendelsen af materialerne fremskrives med -17 pct.
i 2030. Kilder til fremskrivningen er Energistyrelsens Klimastatus og Fremskrivning
2021, hvor CO
2
-intensiteten fra fremstillingserhverv og fremskrivningen af CO
2
-
intensiteten fra anlægssektoren ligger til grund.
For de globale opgørelser er det uvist, hvordan udledning af CO
2
fra produktionen af
de forskellige materialer og transporten af materialerne
udenfor
Danmarks grænser
vil udvikle sig. Der regnes derfor som udgangspunkt uden teknologisk fremskrivning,
når den globale opgørelse beregnes. Men rapporteringen i CO
2
overslagsmodellen
suppleres med en følsomhedsberegning, hvor der sker samme effektivisering og
teknologisk udvikling af anlægssektoren i udlandet som i Danmark
Sikring af InfraLCAs faglige standard
I forbindelse med implementeringen af InfraLCA som en fælles model for klima- og
bæredygtighedsanalyser indenfor danske infrastrukturprojekter, er en udvalgt
ekspertgruppe inviteret til at kvalitetssikre InfraLCAs funktionelle, metodiske og
datamæssige indhold samt resultater.
Overordnet set er formålet for denne gruppe at vurdere grundlaget for modellen og
sikre at denne lever op til de tidssvarende og faglige standarder. Hermed gives der
en uvildig vurdering af InfraLCA.
Forudsætningen for at modtage invitation til denne ekspertgruppe er et
dybdegående kendskab til klimavirkemidler. Desuden må man ikke have deltaget i
tilblivelsen og udviklingen af InfraLCA.
Processen med at etablere den endelige ekspertgruppe forventes afsluttet inden
udgangen af juni 2022. Dette indebærer en aftale om forventet tid, tidslinje og
økonomisk ramme for at foretage denne opgave.
Umiddelbart forventes dette arbejde færdigt i inden udgangen af 2022.
Ekspertgruppen består af deltagere, der bl.a. har erfaringer fra hhv. Klimarådet,
Concito og Aalborg Universitet (BUILD). Formandskabet i gruppen tildeles Niels Buus
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 338: Statusnotat vedrørende Vejdirektoratet og Banedanmarks arbejde med InfraLCA og opgørelse af CO2 i forbindelse med anlægsprojekter, fra transportministeren
2601702_0005.png
Kristensen. Denne sammensætning udgør en gruppe med en høj klimafaglighed
samt kendskab til danske klimavirkemidler ud fra forskellige fokus.
Da slutresultatet af denne analyse skal være uvildig, deltager hverken Vejdirektoratet
eller Banedanmark i gruppen, men står til rådighed ift. afklaringer omkring de faglige
forudsætninger. Det konkrete arbejde for gruppen planlægges og styres af gruppen
selv.
Side 5/5