Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 337
Offentligt
2601042_0001.png
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Mogens Hansen <[email protected]>
Sendt: 22. maj 2022 14:16
Til: Flemming Jensen <[email protected]>
Cc:
[email protected]
Emne: Sag i jeres såkaldte “ kundeservicecenter “
Jeg er på en eller anden vis ked af at ulejlige dig som direktør i DSB. Omvendt kan det forhåbentlig også
være en øjenåbner for dig, så du kan få et indblik i hvordan dine kunder oplever at være i kontakt med DSB.
Jeg skal anbefale,at du gennemlæser den foreløbige korrespondance mellem undertegnede og
kndecenteret hos DSB.
Mine spørgsmål til kundeservice har i al sin enkelhed gået ud på, den diskrimination der fortsat og altid har
foregået med “spærretider” for pensionister gående ud på, at denne persongruppe kan anvende
deres kort
hele dagen - dog med begrænsninger- Disse begrænsninger er urimelige også set i forhold til at prisen på
kortet er steget betragteligt men spærretiderne fortsætter desuagtet.
Jeg har nu gennem længere tid forsøgt at få en konstruktiv dialog med kundeservice om ovennævnte.
Det der sker er, at kundeservice prøver at argumentere for bibeholdelse af reglen om pensionister ikke ikke
kan anvende deres pensionistkort mellem 7 og 9. Det der så sker er, at når disse argumenter fra
kundeservise så ikke holder stik vælger man, at lade være med at besvare min fornyede henvendelse.
For eksempel anførte jeg der var masser af plads i togene mellem 7 og 9 så reglen var ubegrundet. Intet
svar retur.
Jeg er nu blevet gjort bekendt med en endnu ikke offentliggjort undersøgelse der viser en nedgang af
salget af pensionistkort med 30% i 2022. Lad det lige stå!!!
Dette burde være et problem både for DSB og i sidste også skatteborgerne som skal betale.
Så derfor afskaf ppærretderne. Det vil igen medføre en øget brug af togrejser som i den grad er til gavn
både for klimaet og ikke mindst de ældres adgang til at være endnu mere sociale uden at skulle
diskrimineres. Eller handler det i sidste ende om fra DSBs side om en afvikling af pensionistkortet på den
lange bane?
Endelig hvad med at afstikke ens regler for medtagning af cykler i bus, regionaltog, privatbaner og S tog.
Det handler forhåbentlig ikke om for DSB at gøre det mest indviklet for de kunder de skal leve af.?
Jeg imødeser et klart og konstruktivt svar!
På forhånd tak.
Bedste hilsner
Mogens Hansen
Holmevej 3
2670 Greve Strnd
Tlf 2739 8511
Mail:
[email protected]
( hvor besvarelsen skal sendes til
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 337: Henvendelse af 17/6-22 vedrørende DSB og pensionistkort, fra Mogens Hansen, Greve
2601042_0002.png
Rasmus Holscher Baggesen
<[email protected]>
til [email protected], DSBPOST
Kære Mogens Hansen
31. maj
2022 15.00
Tak for din henvendelse til DSB’s administrerende direktør Flemming Jensen, som har læst den, og bedt mig
om at svare dig.
Vilkårene for de forskellige billetprodukter ændres jævnligt for at imødese kundernes behov så godt, som
det er muligt. Fra 1. november 2021 er vilkårene for Pensionistkortet blevet ændret, og der har således fra
da af ikke været den såkaldte spærretid i togene i eftermiddagsmyldretiden. Dog er spærretiden mellem
klokken 7 og klokken 9 mandag til fredag fastholdt. Det er muligt for
trafikvirksomhederne på Sjælland,
at
tilbyde pensionistkortet som et stærkt rabatteret produkt til brug for rejser med både bus, tog og metro
grundet denne begrænsning. Har du behov for at rejse inden for spærretiden, vil jeg anbefale dig at købe et
rejsekort med kundetypen ”pensionist”, hvor du som pensionist får 25 % rabat sammenlignet med
kundetypen ”voksen”.
I forhold til cykler kan jeg oplyse, at DSB løbende arbejder med at forbedre forhold for kunder, som ønsker
at kombinere rejser med cykel og tog. Derfor lanceres et nyt koncept pr. 1 juli 2022 for medtagning af
cykler i DSB's regionaltog, IC, Lyn samt Lyn+. Du kan se nærmere om den nye cykelpladsbillet, der vil dække
både cyklens rejse, og sikre dig, at du har plads til din cykel på hele din rejse i DSB’s Lyn+, IC Lyn, IC og
Regionaltog fra
dsb.dk
via dette link:
https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/cykelbillet/nyt-om-
cykelbillet/
Med venlig hilsen
Rasmus Holscher Baggesen
Senior Direktionsassistent
Økonomi, Koncernsekretariatet, DSB, CVR 25 05 00 53
Mobil 24 68 30 87, E-mail
[email protected]
DSB
Rejs med
Fra:
Mogens Hansen <[email protected]>
Sendt:
2. juni 2022 12:27
Til:
Rasmus Holscher Baggesen <[email protected]>
Cc:
Flemming Jensen <[email protected]>
Emne:
Re: Sag i jeres såkaldte “ kundeservicecenter “
Jeg har modtaget dit forsøg på et svar til mig Rasmus.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 337: Henvendelse af 17/6-22 vedrørende DSB og pensionistkort, fra Mogens Hansen, Greve
2601042_0003.png
Det er igen en uddybning af almindeligheder og ikke et svar på mine helt konkrete
spørgsmål, så nu prøver jeg en sidste gang igen. Hvis svaret igen bliver af lignede kaliber
vil korrespondancen tilgå medier og politiske partier. Dette er ikke en trussel, men en
konstatering fra min side. Så derfor skal jeg allerede nu bede dig om at foranledige, at
korrespondance mellem undertegnede og kundeservice sendes til mig.
1) Hvorfor opretholdes spærretiden for pensionister om morgenen, når der i den grad er
masser af plads i togene på alle linjer mellem kl. 7 og 9 og hvad er argumentet for at
fjerne spærretiden mellem 15 og 17?. Igen de samme mennesker der rejser ud om
morgenen skal også hjem om aften
2) Er DSB helt uberørt over, at der er sket en nedgang af salget af pensionistkort på 30 %
eller er man så ligeglad når man bare ved at underskuddet sendes videre til
skatteborgerne.
3) Er det ok, at DSB's kundeservice besvarer jeres kunders henvendelser efter
forgodtbefindende og med intetsigende generelle holdninger eller slet ikke svarer!!
4) Årsagen til at der ikke bliver ensrettede regler for medtagning af cykler i ALLE tog og
busser.
VH
Mogens Hansen
Fra:
Mogens Hansen <[email protected]>
Sendt:
2. juni 2022 12:27
Til:
Rasmus Holscher Baggesen <[email protected]>
Cc:
Flemming Jensen <[email protected]>
Emne:
Re: Sag i jeres såkaldte “ kundeservicecenter “
Jeg har modtaget dit forsøg på et svar til mig Rasmus.
Det er igen en uddybning af almindeligheder og ikke et svar på mine helt konkrete
spørgsmål, så nu prøver jeg en sidste gang igen. Hvis svaret igen bliver af lignede kaliber
vil korrespondancen tilgå medier og politiske partier. Dette er ikke en trussel, men en
konstatering fra min side. Så derfor skal jeg allerede nu bede dig om at foranledige, at
korrespondance mellem undertegnede og kundeservice sendes til mig.
1) Hvorfor opretholdes spærretiden for pensionister om morgenen, når der i den grad er
masser af plads i togene på alle linjer mellem kl. 7 og 9 og hvad er argumentet for at
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 337: Henvendelse af 17/6-22 vedrørende DSB og pensionistkort, fra Mogens Hansen, Greve
2601042_0004.png
fjerne spærretiden mellem 15 og 17?. Igen de samme mennesker der rejser ud om
morgenen skal også hjem om aften
2) Er DSB helt uberørt over, at der er sket en nedgang af salget af pensionistkort på 30 %
eller er man så ligeglad når man bare ved at underskuddet sendes videre til
skatteborgerne.
3) Er det ok, at DSB's kundeservice besvarer jeres kunders henvendelser efter
forgodtbefindende og med intetsigende generelle holdninger eller slet ikke svarer!!
4) Årsagen til at der ikke bliver ensrettede regler for medtagning af cykler i ALLE tog og
busser.
VH
Mogens Hansen
Den tir. 7. jun. 2022 kl. 14.33 skrev Rasmus Holscher Baggesen <[email protected]>:
Kære Mogens Hansen
DSB har ikke mere at tilføje og betragter sagen som afsluttet.
Med venlig hilsen
Rasmus Holscher Baggesen
Senior Direktionsassistent
Økonomi, Koncernsekretariatet, DSB, CVR
25 05 00 53
Mobil
24 68 30 87,
E-mail
[email protected]
DSB
Rejs med
Fra:
Mogens Hansen <[email protected]>
Sendt:
7. juni 2022 16:46
Til:
Rasmus Holscher Baggesen <[email protected]>
Emne:
Re: Sag i jeres såkaldte “ kundeservicecenter “
Hej Rasmus
En ting er helt sikkert. Hverken DSB eller du kommer til at beslutte om sagen er afsluttet.
Mage til arrogance nok nærmere afmagt fra jer skal der ledes længe efter.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 337: Henvendelse af 17/6-22 vedrørende DSB og pensionistkort, fra Mogens Hansen, Greve
2601042_0005.png
Jeg bad i sidste mail til dig om aktindsigt i min sag. Sædvanen tro har jeg intet hørt fra
DSB
Jeg imødeser dette inden 8 dage.
VH
Mogens Hansen
Fra:
Aktindsigt <[email protected]>
Sendt:
8. juni 2022 14:28
Til:
[email protected]
Cc:
Aktindsigt <[email protected]>
Emne:
SV: Sag i jeres såkaldte “ kundeservicecenter “
Kære Mogens Hansen
Din anmodning om aktindsigt er modtaget og behandles efter forskrifterne i forvaltningsloven.
Du hører fra os snarest.
Med venlig hilsen
Susanne Beyer Svendsen
Chefkonsulent
--------- Forwarded message ---------
Fra:
Aktindsigt
<[email protected]>
Date: man. 13. jun. 2022 kl. 14.13
Subject: SV: Sag i jeres såkaldte “ kundeservicecenter “
To:
[email protected]
<[email protected]>
Cc: Aktindsigt <[email protected]>
Kære Mogens Hansen
Se vedlagt min afgørelse samt bilag.
Med venlig hilsen
Susanne Beyer Svendsen
Chefkonsulent
E-mail:
[email protected]
Til denne sidste mail er der vedhæftet 3 særskilte filer, disse vedhæftes ligeledes til jer.