Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 334
Offentligt
2599592_0001.png
Fra:
Gry Midttun [mailto:[email protected]]
Sendt:
23. juni 2022 15:33
Til:
PassagerPulsen <[email protected]>
Emne:
Rapport om digital tilgængelighed i den kollektive transport
Kære transportordførere og medlemmer af transportudvalget
Passagerpulsen har netop offentliggjort en ny rapport om den digitale udvikling i den kollektive transport.
Formålet med rapporten er at afdække fordele og opmærksomhedspunkter ved digitaliseringen af den
kollektive transport for at sikre, at udviklingen af de digitale løsninger, som et flertal af danskerne
foretrækker, ikke kommer til at ekskludere og diskriminere den del af befolkningen, der enten er utrygge
ved, har svært ved eller ikke kan benytte digitale løsninger.
Af undersøgelsen fremgår det, at
63-70% af de danskere, der i udgangspunktet er digitale, synes, at de
digitale løsninger indenfor kollektiv transport i høj grad eller fuldstændigt dækker deres behov.
Desuden
viser undersøgelsen, at der er fordele at hente for trafikvirksomhederne. De digitale løsninger gør det bl.a.
muligt at nå ud til flere kunder samtidigt og sikre ensartet service til kunderne inden for den enkelte
trafikvirksomhed. For passagererne er der ofte også en økonomisk fordel forbundet med de digitale
løsninger frem for de analoge. Fx er en enkeltbillet (som kan købes kontant) ofte dyrere end at bruge
rejsekort.
Digitale løsninger er gode for mange. Men det er nemt at overse de grupper, som ikke får glæde af
løsningerne, og derfor risikerer at blive glemt på stationen. I vores undersøgelse svarer
23-35 procent af de
danskere, der i udgangspunktet er digitale, at de digitale selvbetjeningsløsninger kun ’i nogen grad’
opfylder deres behov,
og
4-6
procent mener, at de digitale selvbetjeningsløsninger ’i lav grad’ eller ’slet
ikke’
kan opfylde deres behov.
Dertil kommer mennesker uden adgang til internet og smartphone, ældre som ikke har de fornødne digitale
færdigheder, hjemløse som ikke har en NemKonto, eller mennesker med fysiske eller mentale handicaps,
som gør, at de enten har svært ved at holde på og betjene en smartphone eller har svært ved at overskue
muligheder og processer i de digitale løsninger. I undersøgelsen har vi forhørt os hos en række
interesseorganisationer om udfordringer for disse grupper.
At den digitale udvikling risikerer at udelukke en stor gruppe passagerer er desuden et problem i en tid,
hvor kollektiv transport bløder passagerer, og trafikselskaber og politikere søger løsninger på at få flere til
at bruge kollektiv transport efter Covid-19. Hvis vi skal have alle ombord og styrke den grønne omstilling, er
det nødvendigt at bevare eller finde på løsninger, som så mange danskere som muligt får glæde af. Derfor
er vi i rapporten kommet med en række anbefalinger, som vi mener, I bør tage med i videreudviklingen af
den kollektive transport. Et par af de væsentligste pointer er fremhævet nedenfor:
For at sikre at kollektiv transport er tilgængelig for alle, bør danskerne også fremover kunne
benytte den kollektive transport uden at være tvunget til at bruge digitale løsninger. Derfor bør
kontantbetaling, pensionistkort, telefonisk kundeservice, trykte køreplaner og andre analoge
løsninger forsat være en mulighed. Desuden bør fysiske salgssteder holdes åbne/genetableres,
eventuelt i samarbejde med stationsnære butikker.
God information ved forsinkelser via højtaler og informationsskærme bør stadig prioriteres, da
mange passagerer
selv dem, der har fundet og købt rejsen digitalt
forsat finder digitale
løsninger til information under rejsen utilstrækkelige.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 334: Henvendelse af 24/6-22 fra Forbrugerrådet Tænk (Passagerpulsen) vedr. digital tilgængelighed i kollektiv transport
2599592_0002.png
Trafikvirksomhederne bør sikre, at rabatterede produkter ikke kun er digitalt tilgængelige, men at
de mennesker, som har behov for det, også kan tilgå rabatterede produkter analogt.
Digitale og analoge løsninger bør forsat udvikles og ensartes mere på tværs af regioner og
trafikvirksomheder i samarbejde med brugerne. Ligeledes kan der måske være noget at hente for
trafikvirksomhederne rent økonomisk, hvis de ikke hver især så sig nødsaget til at opretholde og
videreudvikle egne løsninger
både digitale og analoge.
I udviklingen af nye og mere ensrettede digitale selvbetjeningsløsninger bør trafikselskaber,
kommuner, togselskaber eller andre aktører inddrage potentielle og eksisterende brugere med
forskellige grader af digitale færdigheder. På den måde kan de fx afklare løsningernes kompleksitet
og brugernes muligheder for at bruge dem samt behovet for at bevare analoge løsninger
sideløbende med de nye digitale.
Hjælp og assistance til at forstå og få gavn af de digitale løsninger bør fastholdes, og
trafikvirksomhederne bør lære af hinandens best practice fx med opsøgende mobile kundecentre
og kundeambassadører.
Hele rapporten er vedhæftet til orientering. Såfremt I har spørgsmål, er I meget velkomne til at kontakte os.
Rigtig god læsning.
Med venlig hilsen
Gry Midttun
POLITISK RÅDGIVER, KOLLEKTIV TRANSPORT
T
+45 7741 7755 | M +45 4188 1604
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N