Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 331
Offentligt
2598034_0001.png
Øget kapacitet på rute 26
mellem Sallingsund og
Hanstholm
Sammenfatning af de indkomne idéer til miljøkonsekvensvurderin-
gen
Dato
Juni 2022
Vejdirektoratet
Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0002.png
Indhold
Indledning ............................................................................................................................................... 3
Indledende idéfase...................................................................................................................... 3
Natur, miljø og klima ............................................................................................................................. 4
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 4
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 4
Støj .......................................................................................................................................................... 5
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 5
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 5
Naboforhold ........................................................................................................................................... 6
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 6
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 6
Trafikale forhold ..................................................................................................................................... 7
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 7
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 8
Forhold for cyklister .............................................................................................................................. 9
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 9
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 9
Andre fokusområder og andre løsninger .......................................................................................... 10
Resumé af indkomne idéer ....................................................................................................... 10
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................. 10
Bilag 1 – oversigt over høringsforslag .............................................................................................. 11
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0003.png
Indledning
Den 28. juni 2021 blev der indgået et bredt politisk forlig om ”Infrastrukturplan 2035”, som omfatter
statens investeringer og initiativer på transportområdet for perioden 2022-2035. Det fremgår af aftalen,
at der skal udarbejdes en Miljøkonsekvensvurdering for øget kapacitet på Rute 26 mellem Sallingsund
og Hanstholm. Undersøgelsen forventes afsluttet ultimo 2023.
Som led i miljøkonsekvensvurderingen afholdt Vejdirektoratet en indledende idéfase i perioden 1. april
til og med 6. maj 2022. Vejdirektoratet afholdt d. 27. og 28. april borgermøder i Øster Jølby og Thisted.
Ved begge borgermøder var der 100-150 deltagere.
Indledende idéfase
Formålet med den indledende idéfase er at informere om projektet og den overordnede proces samt
at indhente idéer og synspunkter, som kan indgå i det videre arbejde med projektet og undersøgelsen.
Vejdirektoratet har modtaget 66 henvendelser. Henvendelserne er grupperet i en række emner, som
er listet nedenfor.
Natur, miljø og klima
Støj
Naboforhold
Trafikale forhold
Forhold for cyklister
Andre fokusområder og løsninger
Udover de indkomne idéer i forbindelse med offentlighedsfasen vil der også ske en inddragelse af det
lokale erhvervsliv i forbindelse med projektet, ligesom der løbende vil ske en koordinering med det
nedsatte teknikerudvalg i undersøgelsen.
Når resultatet af miljøkonsekvensvurderingen foreligger medio 2023, offentliggøres dette i forbindelse
med en afsluttende høring, hvor der også afholdes borgermøder.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0004.png
Natur, miljø og klima
Resumé af indkomne idéer
Fire af forslagene handler om natur- og miljøforhold.
Dansk Industri påpeger, at der generelt bør inddrages naturhensyn i projektet.
Vilsund Vandværk påpeger, at deres vandboring og vandværk ligger tæt på den eksisterende vej. En
eventuel udvidelse af vejen på stedet vil derfor kunne påvirke vandværket.
Derudover er der en henvendelse, der påpeger, at der er oddere langs Krudals Å, som der bør tages
hensyn til i projektet.
Der er en henvendelse, der påpeger, at der er krydsende vildt ved Tved Klitplantage. Der ønskes ikke
vildthegn på stedet, derfor ønskes hastighedsgrænsen på 70 km/t. igennem klitplantagen fastholdt.
Vejdirektoratets bemærkninger
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen vil der blive foretaget en kortlægning af eksisterende
forhold og naturværdier, herunder udpegede økologiske forbindelser. Det vil i den forbindelse blive
vurderet, om der sker påvirkninger af disse i forbindelse med projektet, og om afværgeforanstaltninger
kan være nødvendige. Det kan for eksempel være ved at etablere nye eller forbedre eksisterende
faunapassager på strækningen eller ved at fastholde hastighedsbegrænsning på udvalgte lokaliteter.
I forbindelse med kortlægningen fastlægges desuden vandindvindingsoplande. Eventuelle påvirknin-
ger og deraf følgende afværgeforanstaltninger vil blive fastlagt i miljøkonsekvensvurderingen.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0005.png
Støj
Resumé af indkomne idéer
15 henvendelser handler om støj og ønsker om støjdæmpning.
Seks af henvendelserne handler om et ønske om støjdæmpning ved Øster Jølby. To af henvendel-
serne handler om støjforholdene ved Nykøbing og yderligere to om støjforholdene ved Tved.
Derudover er der fem enkelthenvendelser om Ræhr, Thisted Omfartsvej, nord for Skjoldborg, Vilsund-
broen samt Sundby på Mors.
I tre af forslagene ønskes brug af støjdæmpende slidlag på strækningen.
Vejdirektoratets bemærkninger
I undersøgelsen vil der blive gennemført støjberegninger for opgraderingen - både i
dagens situation og ud fra den trafikale situation, der forventes i fremtiden. Støjberegningerne bliver
anvendt til at analysere de støjmæssige konsekvenser af projektet, herunder behov for eventuelle
støjdæmpende foranstaltninger. I forbindelse med konsekvensvurderingerne vil der blive foretaget
undersøgelser af mulighederne for at reducere støj for sammenhængende boligområder, der belastes
over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB.
I øjeblikket anvender Vejdirektoratet såkaldt klimavenlig asfalt på statsvejene. Asfalten mindsker rul-
lemodstanden, og vil dermed også resultere i mindre forbrug af drivmidler og dermed mindre CO
2
-
udledning fra bilerne. Det forventes, at denne asfalt vil støje en smule mindre end en traditionel asfalt.
Ved en senere detailprojektering af strækningen vil, til den tid foreliggende, erfaringer med asfaltbe-
lægninger blive brugt, med henblik på valg af den optimale asfaltbelægning, herunder også af hensyn
til støj. Hvorvidt der vil ske udskiftning af asfalten på strækningen vil afhænge af projektets endelige
udformning og en vurdering af belægningen på strækningen.
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0006.png
Naboforhold
Resumé af indkomne idéer
To henvendelser handler om naboforhold til vejen.
Biologisk Forening for Nordvestjylland påpeger, at foreningens ejendom med tilhørende undervis-
ningslokale og udendørs arealer ligger tæt på vejen syd for Tved, og påpeger at en udvidelse af vejen
mod øst på stedet vil medføre en begrænsning i deres aktivitetsmuligheder.
En enkelt nabo til vejen påpeger, at de ikke kan tage stilling til projektet på dets nuværende grundlag.
Vejdirektoratets bemærkninger
Arealbehovet for projektet kendes ikke på nuværende tidspunkt. Der vil i forbindelse med skitseprojek-
teringen ske en konkretisering af projektet, hvorefter arealbehovet vil være bedre kendt. Arealerhver-
velse vil ske gennem ekspropriation, hvor Ekspropriationskommissionen, der er en uvildig kommissi-
on, fastsætter ekspropriationens omfang og erstatning. Ekspropriation er ikke en del af miljøkonse-
kvensvurderingen. Ekspropriationsforretningen vil først blive gennemført, efter der er truffet politisk
beslutning om projektets nærmere udformning.
Den indledende idéfase afholdes på et tidspunkt, hvor projektet ikke er så konkret. Idéfasen afholdes
for at give borgere, trafikanter og andre interessenter muligheden for at påpege forhold som bør indgå
i undersøgelsen. Ved at afholde den på et tidspunkt, hvor projektet ikke er så konkret, er det muligt at
inddrage relevante idéer i projektet. Når miljøkonsekvensvurderingen og projektet offentliggøres efter
sommeren 2023, vil der igen være mulighed for at afgive høringssvar til projektet.
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0007.png
Trafikale forhold
Resumé af indkomne idéer
43 henvendelser handler om trafikale forhold og mulige fokusområder langs vejen. Flere af henven-
delserne har omhandlet flere løsninger.
Følgende punkter er indkommet som forslag:
Krydset Vestmorsvej/Udvejen ved Øster Jølby bør sikres. Specielt bør der være fokus på de bløde
trafikanters krydsning af rute 26. 15 af henvendelserne har omhandlet krydset.
Vejadgangene ved Sundby Mors bør gennemgås. 10 af henvendelserne ønsker fokus på vejad-
gangene bl.a. krydset ved Sundbyvej øst for Vilsundbroen og udnyttelse af den eksisterende bro til
et eventuelt hankeanlæg.
Fokus på krydsningen mellem rute 11 og 26 vest for Vilsund. 9 af henvendelser omhandler dette.
Flere påpeger at Åsvej bør aflastes for især den tunge trafik, og at dette f.eks. kan gøres ved at
forbyde gennemkørende lastbiler på Åsvej. Andre ønsker en opgradering af krydsningen mellem
rute 11 og 26 så det bliver lettere at komme fra øst mod nord.
Fem fremhæver konkrete lokaliteter til overhalingsspor. To ønsker overhalingsspor mellem Sundby
og Solbjerg på Mors, 2 har påpeget at de ønsker overhalingsspor på Thisted Omfartsvej og en en-
kelt ønsker overhalingsspor på Nors Omfartsvej.
Fire henvendelser omhandler vejens passage ved Tved, nord for Nors omfartsvej. De påpeger at
hastigheden ikke bør hæves på stedet, da vejen ofte krydses af borgere og foreninger for at kom-
me til Tved Klitplantage og Tved Kirke, og der er et busstoppested på vejen.
Tre henvendelser omhandler adgangen til Solbjerg, Nordmorsvej og Nørrebyen på Mors. Det på-
peges, at der kan reduceres i antal adgange, men at det samtidig bør sikres at der er forbindelse
mellem de to byer på hver sin side af rute 26, samt at det sikres, at bussen stadig kan betjene Sol-
bjerg.
Tre henvendelser handler om Malervej ved Thisted Omfartsvej. Det er fremhævet, at det er meget
vanskeligt at komme ud på Thisted Omfartsvej og det medfører at der ofte er kø på Malervej.
Tre henvendelser påpeger at der kører mange landbrugsmaskiner på strækningen. To af henven-
delserne omhandler, at det kan være vanskeligt for disse at trække ind for at muliggøre overhaling.
Der ønskes derfor fokus på dette i projektet. En enkelt påpeger, at der bør etableres parallelveje,
således de langsomme køretøjer slet ikke skal køre på strækningen.
Der ønskes en gennemgang af autoværn opsat i forbindelse med opgradering til 90 km/t. Autovær-
nene står tæt på kørebanen og vanskeliggør passage af landbrugsmaskiner. Desuden forringer au-
toværnet oversigten ved udkørsel fra sideveje. Tre af henvendelserne omhandler dette.
Der ønskes opgradering af flere strækninger til 90 km/t. Tre af henvendelser har omhandlet dette.
Der fremhæves mere sammenhængende 90 km/t. på strækningen mellem Sundby og Thisted Om-
fartsvej samt et ønske om 90 km/t. mellem Nors Omfartsvej og Ræhr.
Thisted Kommune ønsker at vejen opgraderes eller klargøres til 100 km/t.
Thisted Kommune påpeger, at det grundet frihøjden på broen ved Torstedvej ikke er muligt for
særtransporter at køre af rute 26 på stedet. De benytter derfor kommunevejnettet.
To henvendelser påpeger at man bør udnytte eksisterende bygværker langs strækningen hvis der
skal etableres hankeanlæg.
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0008.png
Der er flere der påpeger, at de ønsker en generel gennemgang af krydsene langs strækningen. Det
er ønsker om kanalisering i udvalgte kryds og ønske om shunt i rundkørsler samt en generel sane-
ring i antal adgange på strækningen.
Det påpeges af to, at det er vigtigt at tænke sammenhænge på tværs af vejen langs hele stræknin-
gen og sikre passagemuligheder for både personbiler og bløde trafikanter.
Strækningen krydser jernbanen et enkelt sted vest for Thisted. Banedanmark har i den forbindelse
gjort opmærksom på, at projektet skal køre som et tredjepartsprojekt i Banedanmark regi.
DI Transport påpeger at de generelt ønsker fokus på fremme af samkørsel langs strækningen.
En enkelt henvendelse påpeger at krydsudformning ved adgang til rasteplads Legind Bjerge nord
er uhensigtsmæssig og resulterer i farlige situationer.
En enkelt henvendelse påpeger, at man ikke ønsker rundkørsler på strækningen
En anden henvendelse ønsker brug af rundkørsler på strækningen
En henvendelse omhandler hankeanlæg på Nors omfartsvej. Det påpeges at de er korte og at det
er vanskeligt at decelerere tilstrækkeligt.
Thisted Kommune har fremsendt et høringssvar med en række synspunkter. Høringssvaret fremgår af
projektsiden
www.vd.dk/sallingsund-hanstholm
og er resumeret i ovenstående.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har noteret de mange idéer og forslag til trafikale løsninger. Alle forslag indgår i grund-
laget for det videre arbejde i den kommende undersøgelse. Forholdene omkring autoværn ved ny-
etableret 90 km/t. vurderes ikke at være en del af dette projekt. Bemærkningerne behandles i stedet i
anden forbindelse i Vejdirektoratet, hvor en løsning på udfordringen undersøges.
Formålet i projektet er, at sikre bedre kapacitet på rute 26. I den forbindelse er der i undersøgelsens
kommissorium blandt andet fastlagt, at der skal ses på krydsombygning, overhalingsspor og lukning af
sideveje. Mange af forslagene passer godt i forhold til dette. En del af fokus vil blandt andet være at
sikre gode tilkørselsmuligheder til rute 26 i de kryds, der ombygges, således at både fremkommelig-
heden og trafiksikkerheden tilgodeses. Tilsvarende vil der være fokus på at etablere gode kryds-
ningsmuligheder for de bløde trafikanter. Et af fokusområderne i projektet vil være at se på forholdene,
hvor rute 11 og 26 mødes og om der kan ske en aflastning af kommunevejen Åsvej.
At forberede vejen til 100 km/t. vurderes at ligge udenfor undersøgelsens rammer. Dette vil kræve at
der er eller etableres motortrafikvej og opsættes autoværn i vejens midte. Dette vurderes at være
udenfor den økonomiske ramme, der er afsat til projektet.
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0009.png
Forhold for cyklister
Resumé af indkomne idéer
12 henvendelser omhandler forhold for cyklister langs strækningen.
5 forslag går på, at der etableres en sammenhængende cykelsti mellem Nors/Tved og Ræhr.
Yderligere 3 foreslår, at der etableres sammenhængende cykelsti mellem Sundby, Thy og Thisted.
Flere henvendelse omhandlende krydset ved Udvejen/Vestmorsvej ved Øster Jølby drejer sig om
sikring af de bløde trafikanter.
DI Transport samt Thisted Kommune ønsker generel fokus på cykeltrafik langs strækningen.
En enkelt foreslår sikring af de bløde trafikanters krydsning ved Tved, hvor der er et behov for at kun-
ne krydse over til Tved Klitplantage.
En henvendelse påpeger at hastigheden ikke bør hæves til 90 km/t. hvor der er cykeltrafik på køreba-
nen.
En ønsker, at der ses på vigepligtsforholdene for cyklister ved Skinnerup.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har noteret de mange idéer og forslag til trafikale løsninger. Alle forslag indgår i grund-
laget for det videre arbejde i den kommende undersøgelse.
Det er et generelt fokus i projektet at etablere stier og trafiksikre krydsninger langs strækningen og et
fokus i den forbindelse vil være at få etableret sammenhængende stisystemer.
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0010.png
Andre fokusområder og løsninger
Resumé af indkomne idéer
9 henvendelser omhandler forslag til andre fokusområder og løsninger.
2 foreslår at strækningen opgraderes til motorvej. Det ene af forslagene foreslår desuden at der foku-
seres på strækningen over Struer mod Holstebro.
2 foreslår at hele strækningen opgraderes til motortrafikvej. Det ene forslag foreslår desuden at hele
strækningen opgraderes til 2+2 spor.
En enkelt foreslår at hele strækningen opgraderes til 2+1-vej.
En enkelt påpeger, at nu hvor der ikke længere er færgetrafik fra Hanstholm er projektet ikke længere
trafikalt nødvendigt.
En foreslår, at projektet i stedet bør behandle strækningen mellem Sallingsund og Skive.
DI Transport har påpeget at projektet skal ses i sammenhæng med udbygningen af rute 34 som de i
øvrigt mener bør fremrykkes.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har noteret de indkomne idéer og forslag.
Det er Vejdirektoratets vurdering at opgradering af hele strækningen til motorvej, motortrafikvej eller
2+1 vej vil ligge udenfor det kommissorium og den økonomiske ramme, der er vedtaget for projektet.
Der er taget politisk beslutning om hvilken strækning, der skal undersøges. Det er derfor Vejdirektora-
tets vurdering at det ikke vil være muligt at fokusere på strækningen mod Struer eller mellem Salling-
sund og Skive i stedet.
Rækkefølgen og tidsplanen for projekterne er en del af Aftale om Infrastrukturplan 2035 og det er ikke
muligt i dette projekt at ændre dette.
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0011.png
Bilag 1 – oversigt over høringsforslag
Natur,
miljø og
klima
Andre fokus-
områder og
løsninger
Afsender
Areal- og
naboforhold
Støj og
vibrationer
Trafikale
forhold
Forhold for
cyklister
Borgere
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Kopi til orientering af Vejdirektoratets høringsnotat i forbindelse med direktoratets idéfasehøring af øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra transportministeteren
2598034_0012.png
Afsender
Areal- og
naboforhold
Natur,
miljø og
klima
X
Støj og
vibrationer
X
Trafikale
forhold
X
X
Forhold for
cyklister
X
Andre fokus-
områder og
løsninger
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Virksomheder
StraBI Consult
T. Søgaard Logistics
Christian Haaning
Maigaard Invest
X
Offentlig myndighed
Banedanmark
Anlæg og Infrastruktur, Thisted
Kommune
Interesseorganisation eller forening
Fjordland - Landbrugsrådgivning
Biologisk Forening for Nordvestjyl-
land
DI Transport
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
12