Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 330
Offentligt
2598023_0001.png
Opdateret fremskrivning af
prisen på ejerboliger
Udarbejdet af Thomas Odgaard og Mads Münster
20. juni 2022
1 Introduktion
Incentive udarbejdede i foråret 2020 en langsigtet fremskrivning af prisniveauet for ejerboliger i
København for at estimere det mulige finansieringsbidrag fra arealudvikling på Lynetteholm.
Fremskrivningen lå til grund for
EY’s beregninger af finansieringsbidraget, som blev afrapporteret
i rapporten
Undersøgelse af finansiering og organisering af Lynetteholmen (Lynetteholm-
rapporten)
fra d. 4. maj 2020.
Siden vi udarbejdede fremskrivningen af prisniveauet for ejerboliger, er boligpriserne steget
væsentligt, og coronakrisen har påvirket økonomien.
Derfor har Transportministeriet bedt Incentive om at udarbejde alternative fremskrivninger af
priserne på ejerboliger, der inddrager de seneste års udvikling i boligpriserne og udviklingen i
økonomien.
De alternative fremskrivninger anvendes alene til at belyse robustheden af det oprindeligt
beregnede finansieringsbidrag. I hovedanalysen af finansieringsbidraget fastholdes de oprindelige
fremskrivninger af boligpriserne.
Efter aftale med Transportministeriet ser vi på to varianter af fremskrivninger:
·
·
Fremskrivning med uændret renteniveau
Fremskrivning med rentenormalisering i henhold til Finansministeriets prognose.
I dette notat beskriver vi kort baggrunden for de alternative fremskrivninger af boligpriserne.
Den overordnede tilgang og metode er beskrevet i detaljer i vores rapport
Boligudbud, -
efterspørgsel og -priser
fra april 2020.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
Følgegruppe
I processen med at udarbejde de alternative fremskrivninger har vi konsulteret Ismir Mulalic,
lektor på CBS, samt Curt Liliegreen, direktør hos Boligøkonomisk Videncenter. Begge har bidraget
med kommentarer og input til analysen.
Ét resultat af konsultationerne er, at vi har fastholdt de oprindelige fremskrivninger af
boligpriserne i hovedanalysen
og altså alene indregner effekterne af de seneste års udvikling
på boligmarkedet som alternative scenarier til at belyse robustheden på de tidligere beregnede
finansieringsbidrag.
2 Fremskrivninger af boligpriserne til
hovedanalysen
De oprindelige fremskrivninger af niveauet for boligpriserne fremgår af figur 1.
Fremskrivningerne blev udarbejdet med udgangspunkt i prisniveauet i 2019.
I de oprindelige fremskrivninger steg de reale boligpriser med ca. 2,4% årligt i scenariet med
uændrede renter. I scenariet med rentenormalisering steg priserne med 2,1% årligt.
Stigningstakten er lavere i scenariet med rentenormalisering, da Finansministeriet forventer
stigende realrenter i de kommende år, hvilket lægger en dæmper på prisstigningerne.
Til sammenligning steg priserne på ejerlejligheder i Københavnsområdet 6,5% om året fra 1993 til
2018. Renser man for engangseffekter (fx nye låneformer og fastfrossen ejendomsværdiskat), var
stigningstakten historisk omtrent 3,6% om året.
1
1
Se
Boligudbud, -efterspørgsel og -priser
for yderligere information om de historiske stigningstakter.
Incentive | 2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0003.png
Figur 1
Oprindelige fremskrivninger af ejerboligpriserne i København med og uden ændrede renter
Indeks = 100 svarer til prisniveauet i 2019
400
350
300
250
200
150
100
50
0
2019
2023
2028
Oprindelig fremskrivning
uden rentekorrektion
Oprindelig fremskrivning
med rentekorrektion
2033
2038
2043
2048
2053
2058
2063
2068
2073
Kilde: Undersøgelse af finansiering og organisering af Lynetteholmen fra 4. maj 2020.
3 Udviklingen på ejerboligmarkedet i de
seneste år
De oprindelige fremskrivninger tog, som nævnt, udgangspunkt i prisniveauet for ejerboliger i
2019. Fra 2019 til 2021 er prisen på ejerboliger i København steget væsentligt mere end forudsat
i den tidligere langsigtede fremskrivning.
Fra begyndelsen af 2019 til udgangen af 2021 steg de reale boligpriser i Københavns Kommune
med 19%, jf. tabel 1. I den tidligere fremskrivning steg boligpriserne med 4% i sceneriet med
uændrede renter.
Prisstigningerne i kommunerne omkring København har været lidt mere afdæmpede fra 2019 til
2021. De er steget med 14% i perioden.
Incentive | 3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0004.png
Tabel 1
Samlet stigning i de reale ejerboligpriser fra primo 2019 til ultimo 2021
Samlet stigning
Oprindelig fremskrivning af prisniveau i København med uændrede renter
Faktiske prisændringer i Københavns Kommune
Faktiske prisændringer i Københavns omegn
Kilde: Egne beregninger på Boligmarkedsstatistikken fra Finans Danmark og Statistikbanken (PRIS111).
4%
19%
14%
Årsager til prisstigningerne fra 2019 til 2021
De seneste års væsentlige prisstigninger skyldes flere forhold. Nogle er af midlertidig karakter,
mens andre kan være af mere permanent karakter.
Af midlertidige effekter
på boligpriserne peger bl.a. Finansministeriet på, at husholdningerne på
grund af coronakrisen har brugt færre penge på tjenester, som fx rejser, og til gengæld har
sparet mere op.
2
Derudover vurderer Nationalbanken og Finansministeriet, at prisstigningerne på boligmarkedet
skyldes de økonomiske tiltag, der er foretaget for at afbøde effekterne af coronakrisen.
3
De
økonomiske tiltag omfatter både ekspansive pengepolitiske tiltag (fx lavere renter) og ekspansive
finanspolitiske tiltag (fx udbetaling af feriepenge).
Nationalbanken peger desuden på, at
nedlukningen har fået potentielle boligkøbere til at
fremrykke boligkøb, fordi de under nedlukningen havde mere tid og større opsparing og derfor
fremrykkede boligkøb, som de før eller siden havde foretaget alligevel. Derudover peger
Nationalbanken på, at nogle boligsælgere udskød at sætte boligen til salg, imens de var mere
hjemme. Samlet kan disse forhold have ført til en midlertidig stigning i priserne.
Endelig kan det ikke udelukkes, at en del af prisstigningerne dækker over, at
gennemsnitskvaliteten af de boliger, der er solgt i 2021, er højere end i 2019.
En af grundene til, at priserne er steget relativt meget i København, kan desuden være, at
andelen af ejerboliger er lav København, således at en lille del af boligerne skal absorbere
stigningerne i boligefterspørgslen.
Coronakrisen kan dog, som nævnt, også have haft
potentielle længerevarende effekter
boligpriserne. Nationalbanken peger på, at nedlukningen ikke kun medførte, at danskerne sætter
midlertidigt mere pris på boliger, men også permanent, idet krisen har påvirket omfanget af
hjemmearbejde. Hvis ændringen af omfanget af hjemmearbejde m.m. er permanent, kan man
Finansministeriet, Økonomisk Redegørelse, maj 2021: https://fm.dk/media/24827/oekonomisk-redegoerelse-maj-
2021_web_a.pdf.
2
Nationalbanken, Analyse: Robustheden på boligmarkedet bør styrkes, juni 2021:
https://www.nationalbanken.dk/da/publikationer/Documents/2021/06/ANALYSE_Nr.%2016%20-
%20Robustheden%20p%C3%A5%20boligmarkedet%20b%C3%B8r%20styrkes.pdf
3
Incentive | 4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
ikke udelukke, at husholdningerne på lang sigt er villige til at bruge en større andel af
indkomsten på bolig.
Omvendt kan en ændring i præferencerne også have en afdæmpende effekt på boligpriserne i
København. Givet at man bruger mere tid i hjemmet, kan man have behov for mere plads,
hvilket kan medføre, at flere finder det attraktivt at bosætte sig uden for København.
Givet usikkerheden om, hvorvidt effekterne af coronakrisen er permanente eller midlertidige,
har vi i hovedanalysen fastholdt den oprindelige fremskrivning af boligpriserne.
Hvis effekterne er af ren midlertidig karakter, vil boligpriserne nemlig inden for en kortere
årrække vende tilbage til langsigtede trend (den oprindelige prisfremskrivning).
Vores valg om at holde fast i den oprindelige fremskrivning kan ses som en konservativ
forudsætning. Vi har udarbejdet alternative fremskrivninger, hvor vi opdaterer fremskrivningerne
ved at tage højde for de observerede prisstigninger under coronakrisen.
Nedenfor gennemgår vi de alternative fremskrivninger, der bruges til at belyse robustheden af
det oprindeligt beregnede finansieringsbidrag.
4 Opdateret alternativ fremskrivning af
boligpriserne
Nedenfor præsenterer vi de alternative fremskrivninger af priserne på ejerboliger for de to
hovedscenarier:
·
·
Fremskrivning med uændret renteniveau
Fremskrivning med rentenormalisering i henhold til Finansministeriets prognose.
Tilgang til alternative fremskrivninger af priserne på ejerboliger
De alternative fremskrivninger af boligpriserne er etableret ud fra følgende præmisser:
·
Ændret udgangspunkt for fremskrivningen af boligpriserne:
Fremskrivningerne fra april
2020 var baseret på prisniveauet for ejerboliger i 2019. I de alternative fremskrivninger
tager vi udgangspunkt i prisniveauet for udgangen af 2021.
·
Uændret langsigtet prisniveau:
Formålet er at udarbejde en meget langsigtet
fremskrivning af prisniveauet frem til 2075. Slutniveauet for boligpriserne i 2075 er
fastholdt i den opdaterede alternative fremskrivning (med et uændret renteniveau).
·
Opdateret renteprognose:
Fremskrivningerne i scenariet med rentetilpasning er baseret
på den senest tilgængelige renteprognose fra Finansministeriet, der er opdateret, siden vi
udarbejdede den tidligere fremskrivning i april 2020.
Incentive | 5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0006.png
Alternativ fremskrivning med uændret renteniveau
Den opdaterede alternative fremskrivning af prisniveauet for ejerboliger fremgår af figur 2, der
både viser den tidligere og den opdaterede alternative fremskrivning af boligpriserne
begge for
et uændret renteniveau.
Som det fremgår, er udgangspunktet for den opdaterede alternative fremskrivning i 2021 (■)
højere end det tidligere udgangspunkt i 2019 (●) og den tidligere fremskrevne værdi for 2021 (♦),
mens det langsigtede prisniveau i 2075 (▲) er uændret.
Figur 2
Opdateret alternativ fremskrivning af prisniveau for ejerboliger med uændrede renter
Indeks = 100 svarer til prisniveauet i 2019
400
350
300
250
200
150
100
50
0
2019
2023
Opdateret alternativ
fremskrivning
Tidligere fremskrivning (april 2020)
2028
2033
2038
2043
2048
2053
2058
2063
2068
2073
Kilde: Egne beregninger.
De årlige prisstigningstakter er opsummeret i tabel 2. De procentvise stigninger er selvsagt lavere
for den opdaterede alternative fremskrivning end for den oprindelige fremskrivning, når
udgangspunktet for fremskrivningen er højere, og slutniveauet for fremskrivningerne i 2075 er
det samme.
Incentive | 6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0007.png
Tabel 2
Gennemsnitlige årlige prisstigninger for ejerboliger med et uændret renteniveau
2021-2040
Tidligere fremskrivning (april 2020)
Opdateret alternativ fremskrivning
Kilde: Egne beregninger.
2041-2075
2,6%
2,3%
Hele perioden
(2021-2075)
2,4%
2,1%
2,0%
1,8%
Langsigtet fremskrivning med rentenormalisering
I scenariet med rentenormalisering er prisstigningstakterne lavere end i scenariet med et
uændret renteniveau, jf. tabel 3, da Finansministeriet forventer stigende realrenter, der lægger
en dæmper på prisstigningerne.
Tabel 3
Gennemsnitlige årlige prisstigninger for ejerboliger med rentenormalisering
2021-2040
Tidligere fremskrivning (april 2020)
Opdateret alternativ fremskrivning
Kilde: Egne beregninger.
2041-2075
2,6%
2,6%
Hele perioden
(2022-2075)
1,9%
1,9%
0,7%
0,6%
Siden Incentive udarbejdede den oprindelige fremskrivning i april 2020, har Finansministeriet
opdateret sin prognose for realrenten. Figur 3 viser Finansministeriets renteprognose fra 2020 og
den nye prognose fra 2022. Finansministeriet har nedjusteret forventningerne til den langsigtede
realrente fra ca. 3,6% til ca. 3,2% fra 2050 og frem. Det skal bemærkes, at figuren viser den
forventede udvikling i
realrenten,
dvs. forventningerne til den
nominelle rente
korrigeret for den
forventede inflation.
I analysen refererer vi til den forventede udvikling i realrenten frem for den nominelle rente. Det
skyldes, at realrenten afspejler de langsigtede, løbende finansieringsomkostninger ved at
investere i bolig.
4
Realrenten er således afgørende for husholdningernes beslutninger om at
investere i bolig og er en
”vigtig
drivkraft for den generelle udvikling i boligpriserne.”
4
Den nominelle rente kan derimod betragtes som den gevinst i kr. og øre over tid, som en
forbruger kan opnå ved at spare sine penge op frem for at forbruge dem i dag.
4
Kilde: Nationalbanken (2020, side 3-4): Realrenter påvirkes af inflationsforventninger.
Incentive | 7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0008.png
Figur 3
Rentenormalisering i henhold til Finansministeriets gældende og gamle prognose
Realrente på 30-årigt realkreditlån
4%
Renteprognose
marts 2020
3%
2%
Renteprognose
april 2022
1%
0%
2019 2023 2028 2033 2038 2043 2048 2053 2058 2063 2068 2073
Kilde: Egne beregninger på basis af oplysninger fra Finansministeriet vedr. gældende forventninger i marts 2020 og april
2022 til inflation og nominel rente på 30-årigt realkreditlån.
I figur 4 ses den tidligere fremskrivning af prisniveauet for ejerboliger og den opdaterede
alternative fremskrivning med rentenormalisering.
Grundet de observerede prisstigninger fra 2019 til 2021 er prisniveauet i 2021 lidt højere i den
opdaterede alternative fremskrivning end i den oprindelige fremskrivning fra april 2020.
På lang sigt er prisniveauet næsten 3% højere i den opdaterede alternative fremskrivning. Det
skyldes følgende:
·
·
·
I fremskrivningen uden rentekorrektion fastholdes prisniveauet i 2075.
Finansministeriets langsigtede renteniveau er næsten 0,4%-point lavere i den opdaterede
renteprognose fra 2022.
Vi forudsætter i analysen, at en stigning i renten på 1%-point fører til ca. 7% lavere priser
på ejerboliger.
En af grundene til, at boligpriserne er steget væsentligt fra 2019 til 2021 er, at realrenten var
meget lav i 2021.
I fremskrivningen forudsættes det, at renten gradvist normaliseres til 2050, hvor
Finansministeriet, som det fremgik af figur 3, forventer, at realrenten finder sit langsigtede leje.
Incentive | 8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0009.png
Figur 4
Fremskrivninger af prisniveau for ejerboliger med korrektion for rentenormalisering
Indeks = 100 svarer til prisniveauet i 2019
400
350
300
250
200
150
100
50
0
2019
2023
Opdateret fremskrivning
Tidligere fremskrivning (april 2020)
2028
2033
2038
2043
2048
2053
2058
2063
2068
2073
Kilde: Egne beregninger på basis af oplysninger fra Finansministeriet vedr. gældende forventninger i marts 2020 og april
2022 til inflation og nominel rente på 30-årigt realkreditlån.
I den opdaterede fremskrivning aftrapper vi gradvist forskellen mellem de to fremskrivninger fra
2021 til 2050, så forskellen mellem den tidligere fremskrivning og den opdaterede fremskrivning
udgør ca. 2,7%
5
fra 2050 og frem.
Opdateret fremskrivning
De opdaterede alternative fremskrivninger af prisniveauet for ejerboliger med og uden
rentenormalisering fremgår af figur 5.
Defineret ud fra ændringen i Finansministeriets langsigtede fremskrivning af realrenten på ca. 0,4%-point og en
forudsætning om, at en ændring i realrenten på 1%-point medfører 7% lavere boligpriser.
5
Incentive | 9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0010.png
Figur 5
Opdaterede alternative fremskrivninger af prisniveau for ejerboliger med/uden korrektion for
rentenormalisering
Indeks = 100 svarer til prisniveauet i 2019
400
350
300
250
200
Opdateret alternativ fremskrivning
med uændrede renter
Opdateret alternativ
fremskrivning med
rentenormalisering
150
100
50
0
2019
2023
2028
2033
2038
2043
2048
2053
2058
2063
2068
2073
Kilde: Egne beregninger på basis af oplysninger fra Finansministeriet vedr. gældende forventninger i marts 2020 og april
2022 til inflation og nominel rente på 30-årigt realkreditlån.
5 Boligpriser og indkomster
Som det fremgik ovenfor, tilsiger fremskrivningen, at prisen på ejerboliger i gennemsnit vil stige
med omkring 2% om året i de kommende år. Samtidig forudsætter vi i den bagvedliggende
boligprismodel, at den gennemsnitlige indkomst pr. indbygger stiger med 0,9% om året.
Dermed stiger boligpriserne i København i et højere tempo end indkomsterne i fremskrivningen.
Boligpriserne vokser hurtigere end indkomsten, fordi boligefterspørgslen vokser hurtigere end
boligudbuddet.
I boligprismodellen er boligudbuddet baseret på Københavns Kommunes beregningstekniske
forudsætninger vedr. udbygningstakten af boligmassen i København. Københavns Kommune
forudsætter, at udbuddet af boliger i gennemsnit vokser med 0,7% om året, hvilket omtrent
svarer til, at boligudbuddet følger den demografiske udvikling.
Incentive | 10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0011.png
Da boligefterspørgslen både afhænger af befolkningsudviklingen
og
indkomsten, stiger
boligefterspørgslen alt andet lige hurtigere end boligudbuddet, hvilket får priserne til at stige.
I tråd med fremskrivningerne har man også historisk set, at boligpriserne er vokset hurtigere end
indkomsterne i både ind- og udland, jf. figur 6. I 2021 var boligpriserne sat i forhold til
indkomsten dobbelt så høj som i 1992.
Figur 6
Boligpris/indkomst-ratio for udvalgte lande, 1992-2021, 1992=100
Kilde: OECD.
Parallelt har man også kunnet observere, at danskerne bruger en større andel af deres indkomst
på boligforbrug, jf. figur 7. I Region Hovedstaden er andelen steget fra ca. 28% i 1994 til ca. 35% i
2020. På landsplan er andelen steget fra ca. 27% i 1994 til 33% i 2020.
Incentive | 11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0012.png
Figur 7
Boligforbrugets andel af det samlede forbrug, 1994-2020
Kilde: Statistikbanken FU07.
I fremskrivningerne forudsættes disse trends at fortsætte
men i et lavere tempo, end man har
set historisk.
Til illustration fremgår det beregnede forhold mellem boligpriserne og indkomsten indtil 2063,
hvor den sidste bolig på Lynetteholm forudsættes at blive solgt, af figur 8.
Det er værd at bemærke, at husholdningerne stadig vil få flere penge til overs til andet forbrug i
fremtiden, i takt med at indkomsterne stiger, til trods for at de anvender en stigende
andel
af
deres indkomst til bolig.
Incentive | 12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 330: Orientering om opdatering af EY’s analyse af finansieringsbidrag til Lynetteholm inklusive bilag om fremskrivning af prisen på ejerboliger fra Incentive, fra transportministeren
2598023_0013.png
Figur 8
Boligpris/indkomst-ratio for Danmark, historiske data og fremskrivningerne for 2063, 1992-2021, 1992=100
Kilde: OECD og egne beregninger.
Flere andre forhold, der ikke er eksplicit modelleret i beregningerne, sandsynliggør også, at
udviklingen, hvor priserne vokser hurtigere end indkomsterne, kan fortsætte mange år endnu.
I fremskrivningerne forudsætter vi, at gennemsnitsindkomsten i København stiger i samme takt
som indkomsterne i andre dele af landet. Hvis København i højere grad tiltrækker husstande med
høje indkomster, eller hvis indkomsterne stiger mere i hovedstaden end i resten af landet, vil
gennemsnitsindkomsten i København stige med mere end de forudsatte 0,9% om året.
Det vil føre til, at udviklingen i forholdet mellem priserne og indkomsterne, som er illustreret i
figur 8, bliver mere afdæmpet, eller at boligpriserne stiger mere end forudsat i
fremskrivningerne.
Det er i øvrigt værd at bemærke, at en højere end forudsat befolkningsvækst i
hovedstadsområdet vil føre til øget efterspørgsel efter boliger. Det kan medføre, at boligpriserne
i fremtiden stiger mere, end fremskrivningerne tilsiger.
Incentive | 13