Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 318
Offentligt
2594766_0001.png
Rute 15
Ringkøbing-Herning
Resumé af miljøkonsekvensanalysen
Juni 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0002.png
Baggrund
Vejdirektoratet har færdiggjort miljøkonsekvens-
vurderingen af en udvidelse af rute 15, og fremlægger
nu resultatet til offentlig høring.
Rute 15 er den primære vejforbindelse mellem
Ringkøbing og Herning. Vejen har stor betydning
for pendler- og erhvervstrafik i området og i peri-
oder også for turisttrafik og trafik med relation til
jordbrug. Strækningen indgår i fremkommeligheds-
vejnettet for omfangsrige transporter.
Strækningen mellem Nordre Ringvej i Ringkøbing og
motorvejstilslutningen ved Snejbjerg er ca. 38 km lang
og anlagt som en tosporet landevej med en generel
hastighedsbegrænsning på 80 km/t udenfor byerne.
I perioden 2019 til foråret 2022 har Vejdirektora-
tet udarbejdet detaljerede forslag til udbygning
af vejen til 2+1 vej og gennemført en miljøkonse-
kvensvurdering af udbygningsprojektet.
Undervejs er projektet og de afledte konsekven-
ser af vejprojektet drøftet med Ringkøbing-Skjern
Kommune og Herning Kommune.
Læs mere online
På www.vd.dk/MKV-Ringkøbing-Herning
kan du læse mere om projektet og miljøkon-
sekvensvurderingen.
Her findes også detaljerede informationer
om de undersøgte miljøforhold, arealbehov
og trafikale konsekvenser. Desuden findes
links til alle de faglige baggrundsrapporter
om projektet.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0003.png
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0004.png
Miljøkonsekvensvurdering,
høring og videre forløb
Miljøkonsekvensvurderingen belyser de trafikale,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser af
en udbygning af rute 15 mellem Ringkøbing og
Herning til 2+1 vej.
Miljøkonsekvensvurderingen skal tilvejebringe
tilstrækkelig viden til, at politikere og borgere kan
vurdere projektets virkninger på miljøet og sam-
menligne de alternative løsningsforslag. Undersø-
gelsen skal desuden sikre, at vejprojektet bliver
bedst muligt tilpasset omgivelserne, og at miljøet
ikke påvirkes unødvendigt.
Indstilling og politisk beslutning
Efter den offentlige høring behandler Vejdirektoratet
høringssvarene og udarbejder et høringsnotat. Her-
efter udarbejdes en indstilling til transportministeren.
Indstillingen udarbejdes på baggrund af den gen-
nemførte miljøkonsekvensanalyse samt hørings-
svarene fra den offentlige høring.
Udbygning af rute 15
Den politiske forligskreds bag Infrastrukturplan
2035 har besluttet, at udbygning af rute 15 mellem
Ringkøbing og Herning skal gennemføres, og der er
fra 2023 afsat midler på Finansloven til anlægspro-
jektet. Herefter forventes det at tage fem til seks år
før udbygningsprojektet er færdigt.
Høring
Miljøkonsekvensvurderingen er hen over somme-
ren i offentlig høring, hvor alle har mulighed for at
komme med bemærkninger til projektet. Der afhol-
des et borgermøde om projektet i høringsperioden,
og man kan indsende høringssvar til Vejdirektora-
tet med bemærkninger til projektet.
Høringsperioden forløber fra d. 9. juni til
d. 15. august 2022.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0005.png
Visualiseringen viser det nye
forløb ved Herningvej-Røgind-
vej mod vest
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0006.png
Projektet
Formålet med udbygningsprojektet er at forbedre
fremkommelighed og trafiksikkerhed samt at be-
grænse vejens gener for to mindre bysamfund på
strækningen (Vorgod-Barde og Haunstrup).
På baggrund af et borgerforslag i den indledende
høring har Vejdirektoratet valgt at undersøge en
større vejforlægning for hele strækningen mellem
Videbæk og Vorgod-Barde. Tilsvarende er der
valgt også at undersøge et alternativ, der fører rute
15 syd om både Haunstrup og Albæk.
Efter ønske fra Ringkøbing-Skjern Kommune inde-
holder undersøgelsen også løsningsforslag, der fø-
rer rute 15 nordøst om Ringkøbing på en omfartsvej.
Miljøkonsekvensvurderingen dækker en strækning
på i alt ca. 38 km. Fordelt på fire etaper:
Etape 1: Nordre Ringvej - Attenagrevej.
Etape 2: Attenagrevej - Adelvej.
Etape 3: Adelvej - Abildtrupvej.
Etape 4: Abildtrupvej - Messemotorvejen.
På etape 1 (den vestligste etape) er der undersøgt
en udbygning af den eksisterende vej og fire mu-
lige forslag til en omfartsvej ved Ringkøbing.
På etape 4 (den østligste etape) er der undersøgt
to mulige forslag til en omfartsvej ved Haunstrup.
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0007.png
Ulfborg
Sørvad
18
Aulum
Sinding
Ørnhøj
Vildbjerg
Hee
28
11
Spjald
15
Ringkøbing
15
Røgind
Vorgod - Barde
Videbæk
11
28
Lem
Kibæk
12
Troldhede
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0008.png
Vejen udvides til 2+1 vej
I det følgende præsenteres Vejdirektoratets projekt-
forslag. Forslaget kan blive ændret bl.a. på bag-
grund af den offentlige idefase og høring.
Vejen udbygges til en 2+1 vej, med en bredde der
tillader tre kørespor. Ved vejkryds vil det ekstra
spor blive anvendt til venstresvingbane. Hastig-
hedsbegrænsning vil være på 90 km/t.
2+1 vejen tillader skiftevis overhaling i hver retning
uden modkørende trafik. Med en fuldt udbygget
vej vil der være 11-12 overhalingsstrækninger i
hver retning mellem Ringkøbing og Herning. Ved
vejkryds med venstresvingbane nedsættes hastig-
heden til 70 km/t på strækningen.
sideveje tilsluttes i kryds, hvor den ene vej føres
over på en bro og med ramper, så man kan komme
til og fra rute 15 (toplanskryds).
Adgang til alle private ejendomme og private fæl-
lesveje lukkes af hensyn til trafiksikkerheden.
Rastepladser og holdepladser
• Den eksisterende rasteplads nord for vejen i
Velling Plantage øst for Ringkøbing udbygges.
Rastepladsen syd for vejen i Velling Plantage
nedlægges, og der anlægges en ny længere
mod vest.
• Den store holdeplads mellem Vorgod-Barde og
Frifelt nedlægges.
• Alle vigelommer (små holdepladser) langs vejen
nedlægges.
Vejkryds og adgange
Af hensyn til trafiksikkerhed og fremkommelighed
minimeres antallet af vejkryds. De mest betydende
80
90
Tværsnit af en 2+1 landevej med
hastighedsbegrænsning på 90 km/t
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0009.png
Cykelstier
• Der anlægges en dobbeltrettet cykelsti mellem
Ringkøbing og Lervangsvej i nordsiden og mel-
lem Ringkøbing og Schubertsvej i sydsiden.
• I løsningerne med omfartsvej ved Ringkøbing
anlægges desuden en dobbeltrettet cykelsti i
sydsiden af Nordre Ringvej mellem Holstebro-
vej og Rindumvej.
• I løsningerne med en kort omfartsvej ved
Haunstrup (4A) anlægges en dobbeltrettet cykel-
sti i nordsiden mellem Haunstrup og Snejbjerg.
• På resten af vejen vil det ikke være tilladt at
cykle, så på disse strækninger skal cyklister
bruge andre ruter.
Overhalingsstrækning med 2+1 spor
70
70
70
70
70
70
70
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0010.png
Mulighed for opgradering til
motortrafikvej med 100 km/t
Flere 2+1 veje i Danmark er oprindelig planlagt til
en tilladt hastighed på 90 km/t og efterfølgende
opgraderet til 100 km/t. På den baggrund har
Vejdirektoratet undersøgt en løsning, hvor vejen
fra start planlægges til 100 km/t.
Det vil være muligt at hæve hastigheden til 100 km/t
under forudsætning af flere forhold:
• At vejen skiltes som motortrafikvej.
• At der etableres midterautoværn.
• At der ikke er kryds i niveau.
• At vejen i øvrigt er dimensioneret til en
hastighed på 100 km/t.
I denne løsning ændres vejkryds ved Vorgod-Barde
og Haunstrup til toplanskryds.
Ved opgradering til motortrafikvej med mulighed
for 100 km/t skal vejen være 1,5 meter bredere end
i projektforslaget, sådan at der er plads til midter-
autoværn.
2+1 motortrafikvej med hastighedsbegrænsning på
100 km/t er et tilvalg.
Prisen for opgradering af vejen til motortrafikvej
med mulighed for 100 km/t er beregnet til ca. 137-
142 mio. kr. ekstra.
80
Tværsnit af en 2+1 motortrafikvej med
hastighedsbegrænsning på 100 km/t
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0011.png
Hvad er et toplanskryds?
Et toplanskryds (hankeanlæg) er, hvor den ene af to veje der krydser
hinanden føres over den anden på en bro, og tilslutningen mellem
vejene sker via ramper. I et hankeanlæg er tilslutningsramperne ud-
formet som hanke som f.eks. på billedet her.
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0012.png
Alternativer til etape 1 og 4
Etape 1 fra Nordre Ringvej i Ringkøbing
til Attenagrevej
På etape 1 er der for den vestlige del af etapen ved
Ringkøbing undersøgt fem mulige linjeføringer. Dels
en udbygning af den nuværende rute 15 fra rund-
kørslen ved Nordre Ringvej og videre mod øst, dels
fire forskellige forslag til en ringvej fra rute 15 til
Nordre Ringvej ved Merglevej i den nordvestlige del
af Ringkøbing.
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0013.png
Etape 4 fra øst for Vorgod-Barde
til Messemotorvejen
På etape 4 på den østligste del af etapen fra
Haunstrup til Albæk undersøgt to mulige linjeføringer.
• En omfartsvej syd om Haunstrup og en udvi-
delse af rute 15 gennem Albæk (4A).
• En længere omfartsvej der går syd om både
Haunstrup og Albæk (4B).
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
Trafik og trafiksikkerhed
Der sker forholdsvis få trafikulykker på rute 15
sammenlignet med andre landeveje i Danmark.
Ulykkerne er til gengæld oftere alvorlige med
tilskadekomne personer, hvilket er typisk for lan-
deveje i Midt- og Vestjylland, hvor afstandene er
store, og vejene ofte er lange og lige.
Der er ikke problemer med trængsel, men i T-kryd-
set Herningvej/Røgindvej (rute 28) kan trafikanter
fra sidevejen have svært ved at komme ind på rute
15 om morgenen.
Trafikprognoser viser, at trafikken frem mod 2030
vil stige med 10-20 pct.
Trafikken i dag og i fremtiden
På et gennemsnitligt hverdagsdøgn kører der
mellem 6.300 og 11.300 køretøjer på rute 15.
Mindst trafik er der på strækningen mellem rute 28
(Røgindvej) og rute 11 (Brejningvej), og de højeste
trafikmængder finder man nærmest henholdsvis
Herning og Ringkøbing. Lastbiler udgør ca. 6,5 pct.
af trafikken, mens landbrugsmaskiner og andre
langsomme køretøjer udgør ca. 1,5 pct. af trafikken.
I juli måned stiger trafikken hvert år med ca. 14 pct.
på grund af de mange turister i området.
Målinger viser, at gennemsnitshastigheden gene-
relt er højere end den tilladte hastighed. På trods af
det høje hastighedsniveau føler mange trafikanter,
at fremkommeligheden er dårlig, fordi overhaling af
bl.a. langsomt kørende landbrugsmaskiner opleves
som en væsentlig gene.
Projektets betydning for trafiksikkerhed
og fremkommelighed
Trafiksituationen forbedres ved udbygning til 2+1
vej. En række forhold bidrager til den øgede frem-
kommelighed:
Overhalingsstrækninger.
Højere tilladt hastighed.
Omfartsveje ved Vorgod-Barde og Haunstrup.
Ombygning af vejkryds.
Lukning af overkørsler og veje.
Ombygning af rute 15 til en 2+1 vej med tilladt
hastighed på 90 km/t vil give en tidsbesparelse
på ca. 7 minutter mellem Ringkøbing og Herning.
Ved opgradering til motortrafikvej med 100 km/t vil
denne tidsbesparelse blive 2�½ minut mere.
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0015.png
I perioden 2014-2018 blev der registreret 76 trafik-
ulykker på strækningen. De hyppigste ulykker er af
følgende typer:
Bagendekollisioner (28 pct.).
Eneulykker (20 pct.).
Ulfborg
Mødeulykker (14 pct.).
Krydsningsulykker med svingning (12 pct.).
Udbygning af vejen vil medføre reduktion i antallet og
alvorligheden af trafikulykker på strækningen fordi:
• Det bliver mere sikkert at overhale.
• Alle vejadgange og de fleste kommuneveje
lukkes.
• De resterende vejkryds gøres mere trafiksikre.
Aulum
Sørvad
Ved udbygning til en 2+1 vej med 90 km/t kan man
forvente, at det gennemsnitlige antal af ulykker pr.
år bliver halveret, og at antallet af personskade-
ulykker vil falde til en tredjedel.
Sinding
Ørnhøj
Hverdagsdøgntrafik (HDT) på rute 15, 2019
Vildbjerg
Sunds
Hee
Herning
11
28
Spjald
15
Lind
Ringkøbing
15
Røgind
Videbæk
Vorgod - Barde
11
28
Lem
Kibæk
Troldhede
15
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
Sådan udbygges vejen
Når rute 15 udbygges til 2+1 vej på strækningen
mellem Ringkøbing og Herning, skal arbejdet udfø-
res, så det generer naboer, miljø og trafikanter så
lidt som muligt.
Anlægsarbejdet forventes samlet set at vare
ca. fire år.
Først etableres der nye vejadgange til ejendomme,
og der anlægges vendepladser på de kommune-
veje, som skal lukkes. Eksproprierede ejendomme
nedrives. Sideløbende med disse aktiviteter kan
broarbejderne påbegyndes.
Når der er etableret nye vejadgange, begynder
sideudvidelsen af vejen. Samtidig etableres de nye
afvandingskonstruktioner, som leder regnvand væk
fra vejen.
Inden arbejdet går i gang, foretager Vejdirektoratet
en grundig planlægning af, hvordan trafikken skal
afvikles, mens anlægsarbejderne er i gang. Disse
planer bliver koordineret med kommuner, politi og
beredskab.
Den nuværende kapacitet på rute 15 vil stort set
blive opretholdt under hele anlægsperioden - dog
med reduceret hastighed forbi de igangværende
arbejdsområder. Der vil også være behov for at
indsnævre kørebanen lokalt. Arbejdet vil blive
opdelt i forskellige faser, hvor der flyttes rundt på
trafikken for at få plads til udbygningen.
For at genere trafikken mindst muligt tilrettelægges
arbejdet, så arbejdsområder maksimalt strækker
sig over fem km. På den måde vil trafikanterne ikke
opleve alt for lange strækninger med vejarbejder.
På de strækninger, hvor den nye vej ligger på bar
mark, kan anlægsarbejdet foregå uden at genere
trafikken på rute 15.
16
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0017.png
17
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0018.png
Natur og miljø
Generelt vil miljøpåvirkningerne være begrænsede,
da der i forvejen er en landevej, som påvirker omgi-
velserne, og som udgør en eksisterende barriere.
Væsentlige påvirkninger såsom øget støj og på-
virkning af beskyttet natur søges afværget ved at
etablere støjafskærmning og erstatningsnatur. På
enkelte områder vil vejprojektet forbedre forhol-
dene for naturen, da der etableres nye faunapassa-
ger langs vandløb.
De behandlede miljøforhold er inddelt i fire temaer:
Mennesker og samfund.
Natur og biodiversitet.
Vand og jord.
Miljøvurdering af andre løsninger.
www.vd.dk/MKV-Ringkøbing-Herning
findes
baggrundsrapporter med en mere uddybende be-
skrivelse af de gennemførte miljøvurderinger.
Mennesker og samfund
• Støj
• Befolkning og
menneskers sundhed
• Landskab og visuelle forhold
• Arkæologi og kulturarv
• Rekreative forhold
• Klima
Natur og biodiversitet
• Beskyttet natur
• Beskyttede arter
• Faunapassager og
erstatningsnatur
Vand og jord
• Grundvand
• Overfladevand
• Forurenet jord
• Råstoffer, jord og affald
18
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
Mennesker og samfund
Udbygning af rute 15 vil få konsekvenser for de
mennesker, der bor eller færdes i området omkring
vejen. Undersøgelsen beskriver bl.a. projektets
konsekvenser i forhold til støjbelastning, påvirkning
af rekreative områder, påvirkning af landskabet,
kulturarv og arkæologi, samt f.eks. påvirkning af
luftkvalitet og klimaeffekt.
Der vil generelt ikke ske store arealinddragelser til
vejprojektet. Dog vil der nogle steder blive inddra-
get større arealer, hvor der anlægges omfartsveje,
og hvor vejen lægges i nyt tracé øst for Videbæk.
Tilhørende vejtekniske anlæg som f.eks. ombyg-
ning af vejkryds til kryds i to plan, vil også medføre
inddragelse af større arealer.
Den samlede klimaeffekt af anlægsprojektet er be-
regnet til 73.500 ton CO2. Derudover forventes et
såkaldt ”trafikspring” hvor den bedre vejstandard
betyder, at flere vil vælge at køre længere eller
flere ture. Dette vil betyde en øget CO2- udledning
på ca. 1.000 ton pr. år i 2030.
udbygningen ændres barrieren ikke væsentligt, og
der vil ikke blive etableret større faunapassager
og vildthegn, da udbygningen ikke vurderes at øge
risikoen for påkørsel.
For at minimere permanente påvirkninger på eng,
overdrev og mose udlægges der normalt erstat-
ningsnatur i forholdet 1:2. Det dobbelte areal skal
kompensere for, at nyskabte naturområder i en
årrække vil have en ringere naturtilstand, end den
natur der erstattes.
For hver sø eller vandhul, der påvirkes af udbyg-
ningen, bliver der etableret et til to nye vandhuller
alt efter, hvor stor påvirkningen er.
Vand og jord
Ved vejudbygningen erstattes eksisterende grøfter
med nye grøfter, og der etableres regnvandsbas-
siner. På strækninger i nærheden af vandindvin-
dingsboringer anlægges vejen med kantopsam-
lingssystem, der samler alt regnvandet fra vejen.
Regnvandet herfra ledes til regnvandsbassiner, hvor
det renses og forsinkes inden det ledes ud i vandløb.
Ved udbygning af vejen skal der afgraves og hånd-
teres ca. 1 mio. m3 jord. Størstedelen genanvendes
til dæmninger og støjvolde, og der vil kun være min-
dre mængder af overskudsjord, som bliver håndteret
og bortskaffet i henhold til gældende lovgivning.
Natur og biodiversitet
Udbygning af rute 15 påvirker naturen ved at ind-
drage smalle arealer langs vejen, hvor der i dag er
beskyttet natur eller skov.
Den nuværende vej har ikke vildthegn, og udgør
ikke en væsentlig barriere for større vilde dyr. Ved
19
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0020.png
Støj
I forbindelse med udbygning af rute 15 opsættes
der støjafskærmning. Derved bliver den samlede
støjbelastning af boliger markant mindre sammen-
lignet med en fremtidig situation uden udbygning
af vejen.
Støjberegningerne viser, at der er flere mindre
byområder langs vejen, som både i dag og efter
udbygningen vil blive belastet over den vejle-
dende grænseværdi på 58 dB, samt at et større
antal enkeltliggende boliger i det åbne land også
vil være støjbelastet.
Beregningerne viser, at der er behov for at indar-
bejde støjdæmpende tiltag i projektet. Der vil blive
opsat støjskærme og/eller støjvolde på fire steder,
hvor der er mange boliger, og støjdæmpningen
dermed bliver mest effektiv. De fire steder er ved
Nørhede, Opsund, Videbæk Højbovej og Videbæk
Hybenvænget.
Støjvoldene har en højde på otte meter, mens
støjskærmene vil have en højde på fire eller fem
meter. Den samlede strækning, hvor der etableres
støjafskærmning, er ca. tre km, hvoraf de 1,27 km
vil være støjvolde.
I situationer hvor etablering af støjskærme/
støjvolde ikke vil have tilstrækkelig virkning, eller er
en uforholdsmæssig dyr løsning, er støjisolering af
boligerne et alternativ. Der vil blive mulighed for at
søge om tilskud til støjisolering til de boliger, som
har et støjniveau over 63 dB. Vejdirektoratet yder
bl.a. tilskud til udskiftning af vinduer. Læs mere om
Tilskud til støjisolering af boligfacader støjbekæm-
pelse langs statsvejene.
www.vd.dk/MKV-Ringkøbing-Herning
findes et zoombart kort der viser støjforholdene
på rute 15. På kortet kan man søge på enkelt-
ejendomme. Et eksempel er vist på siden overfor.
Støjafskærmning
Støjskærme og jordvolde kan dæmpe støjen
op til 6 dB og i sjældne tilfælde mere.
En støjskærm afbryder den direkte udbre-
delse af støjen fra vejen til modtageren. Den
er ofte konstrueret med en porøs, lydabsor-
berende overflade, så støjen ikke reflekteres
til den anden side af vejen. Støjdæmpningen
er altid størst lige bag ved den skærmende
genstand og aftager på større afstand.
20
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0021.png
21
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0022.png
Arealbehov til udbygningen
En udbygning kræver mere areal, som dels skal bru-
ges permanent til selve projektet, og dels til arbejds-
arealer som skal bruges midlertidigt i anlægsfasen.
www.vd.dk/MKV-Ringkøbing-Herning
findes et zoombart kort som viser arealbehov til
henholdsvis udbygningen og til de midlertidige
arbejdsarealer. På kortet er det muligt at søge på
enkeltejendomme. Et eksempel er vist nedenfor.
Udklip fra hjemmesiden af
det zoombare kort der viser
arealforhold
22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0023.png
I forbindelse med anlægsprojektets gennemførelse
kan der også blive pålagt servitutter, vejbyggelinjer
og ske ændringer i adgangsforhold.
Arealerne og andre rettigheder erhverves gennem
ekspropriation af en uvildig kommission -
Ekspropriationskommissionen.
Antal ejendomme eller hektar (ha)
Permanent areal
Midlertidige arbejdsarealer
Ejendomme der berøres permanent
eller midlertidigt
Etape 1-4
110-135 ha
100-120 ha
300-350
23
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0024.png
Økonomi
Det er beregnet, hvor meget en udbygningen af
rute 15 Ringkøbing-Herning vil koste.
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger
i henhold til statens retningslinjer i ”Ny Anlægsbud-
gettering”, hvor der også er reservet til uforudsete
udgifter i projektet.
Løsningsforslagene, der indeholder en omfartsvej
ved Ringkøbing, er 80-87 mio. kr. dyrere end ved
udbygning af den eksisterende vej.
Prisen for opgradering af vejen til motortrafikvej
med 100 km/t er beregnet til 137-142 mio. kr. ekstra.
Prisen for anlæg af en rasteplads med toilet ved
Brejningvej er beregnet til 7,5 mio. kr. ekstra.
Flere detaljer om anlægsøkonomien findes på
www.vd.dk/MKV-Ringkøbing-Herning
Sådan udregnes økonomien
Alle vejprojekters anlægsbudget udregnes
på samme måde. Anlægsoverslaget (også
kaldet basisoverslag) består af et fysikover-
slag tillagt et mængdeusikkerhedstillæg kal-
det efterkalkulationsbidrag (EKB). I henhold
til retningslinjerne vil projektbevillingen på
Finansloven være anlægsoverslaget tillagt
15 pct. i reserve.
Løsningsforslag
Løsninger med omfartsvej ved Ringkøbing
Løsninger med udbygning til Ringkøbing
Løsninger med motortrafikvej til 100 km/t
Anlægsbudget i mio. kr.
1.153-1.163
1.076
1.213-1.305
Anlægsbudget for udbygning af rute 15 til 2+1 vej inklusive reserver (Finanslov indeks 2022)
24
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0025.png
Mulige tilpasninger af projektet til
investeringsramme
I Infrastrukturplan 2035 er reserveret 871 mio. kr.
til udbygningen af rute 15 mellem Ringkøbing og
Herning. Der er undersøgt tre forskellige mulighe-
der for at tilpasse projektet til denne økonomiske
ramme. Hvis projektet skal reduceres til en bevil-
ling på 871 mio. kr., vil udbygning af dele af etape 1
(nærmest Ringkøbing) eller etape 2 (strækningen
vest for Videbæk) kunne udgå af projektet.
Samfundsøkonomi
Der er gennemført en samfundsøkonomisk analyse
for projektet for rute 15 Ringkøbing-Herning.
Hovedresultaterne fra den samfundsøkonomiske
analyse viser, at alle forslag er samfundsøkonomisk
rentable med en nettonutidsværdi på mellem 541
mio. kr. og 746 mio. kr. Den interne rente for forsla-
gene er mellem 4,8 pct. og 5,5 pct.
Hvis rute 15 udbygges til motortrafikvej med en
hastighedsgrænse på 100 km/t, vil den samfunds-
økonomiske gevinst stige primært på grund af en
større rejsetidsbesparelse. I denne situation vil
nettonutidsværdien være mellem 1.137 mio. kr. og
1.371 mio. kr. Den interne rente for forslagene er i
denne situation mellem 6,1 pct. og 6,7 pct.
25
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0026.png
Det videre forløb
Resultaterne fra undersøgelsen findes på
www.vd.dk/MKV-Ringkøbing-Herning.
Her er der adgang til baggrundsrapporter bl.a.
miljøkonsekvensrapport og andre tekniske rappor-
ter. Her findes også forskellige kort, som viser de
fire etaper, arealinddragelse, støjpåvirkninger mv.
Når miljøkonsekvensvurderingen er offentliggjort
gennemføres den afsluttende høring. Høringen
varer frem til 15. august 2022, og du kan i hele
høringsperioden indsende bemærkninger og ind-
sigelser til projektet via hjemmesiden.
Som en del af den afsluttende offentlighedsfase
afholdes et borgermøde, hvor undersøgelsens
resultater præsenteres.
Ved en samlet udbygning af hele rute 15 (etape
1-4) vil projektet kunne gennemføres på seks år fra
der gives en projektbevilling.
Indledningsvis skal der bruges 1�½ år på forunder-
søgelser, besigtigelse/ekspropriation, projektering
og udbud. Derefter vil anlægsarbejderne kunne
startes op. Anlægsarbejderne for de første etaper
kan være færdige efter 4�½ år, hvorefter de sidste
etaper udføres.
26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0027.png
Samlet udbygning af rute 15
Anlægsbevilling
Forundersøgelser, projektering,
udbud
Besigtigelse, ekspropriation
Etape 1, Nordre Ringvej-
Attenagrevej
Anlægsfase 1, nedrivning af ejen-
domme, nye adgangs- og lokalveje
Anlægsfase 2, broarbejder
Anlægsfase 3, vejanlæg
Anlægsfase 4, belægningsarbejder
Etape 2, Attenagrevej-Adelvej
Anlægsfase 1, nedrivning af ejen-
domme, nye adgangs- og lokalveje
Anlægsfase 2, broarbejder
Anlægsfase 3, vejanlæg
Anlægsfase 4, belægningsarbejder
Etape 3, Adelvej-Abildtrupvej
Anlægsfase 1, nedrivning af ejen-
domme, nye adgangs- og lokalveje
Anlægsfase 2, broarbejder
Anlægsfase 3, vejanlæg
Anlægsfase 4, belægningsarbejder
Etape 4, Abildtrupvej-
Messemotorvejen
Anlægsfase 1, nedrivning af ejen-
domme, nye adgangs- og lokalveje
Anlægsfase 3, vejanlæg
Anlægsfase 4, belægningsarbejder
Færdiggørelsesarbejder
År 1
År 2
År 3
År 4
År 5
År 6
27
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 318: Orientering om Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af Rute 15 mellem Ringkøbing og Herning, fra transportministeren
2594766_0028.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk