Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 310
Offentligt
Vi vil i ”Grønne veje til Viborg” samle de lokale
stemmer, der er bekymrede over
motorvejsplanerne, og arbejde for en bæredygtig
løsning for trafikken som helhed. En alternativ
løsning der tager hensyn til natur og miljø, klima,
friluftsliv, bosætning og støjgener, og som
imødekommer behovene for mobilitet og
bæredygtig vækst.
Hvad er problemet?
Det grundlæggende problem er, at en ny midtjysk
motorvej ikke vil løse de udfordringer vi står
overfor.
Den nord-sydgående trafik ad
Ydre Ringvej
forsinkes af de fem rundkørsler, der også
forbinder den øst-vestgående trafik i byen.
På den tosporede
Rute 13
forsinkes
trafikken ofte af langsomt kørende
landbrugsmaskiner.
I Viborg
er der myldretidsproblemer på
nogle af vejene.
Pendling til
nabobyerne
sker ad ofte
ufremkommelige veje - specielt pendling
til Århus.
En motorvej er ikke en løsning.
En motorvej med tilslutning til de eksisterende
indfaldsveje vil ikke aflaste trafikken ind og ud af
Viborg, men øge belastningen på
forbindelsesvejene mellem motorvejen og Viborg.
Derudover er der problemer med en motorvej: At
køre 130 km/t giver
mere støj
end ved at køre 80
km/t. Det samme gælder
udledningen af CO2 og
mikroplast,
som ikke er godt for miljøet og
klimaet.
Motorvejen vil
skære egne af oplandet til Viborg
over
- både for dyr og mennesker. En vej der går
forbi uden at man kan komme på den, har man
ingen glæde af. Tværtimod, så vil man komme
til at cykle/gå /køre omveje for at bruge
nabolandsbyens idrætsplads eller købmand, som
ligger på den anden side af motorvejen. Det
gælder også skolebusser og anden kollektiv
transport.
Viborg er en attraktiv kommune at bosætte sig i.
Det skyldes blandt andet de mange grønne
områder og de aktive lokalsamfund, der arbejder
for at skabe liv og aktivitet i deres område.
Motorvejsplanerne vil gøre det
langt mindre
attraktivt at bosætte sig i de lokalsamfund, der
berøres
Der er et godt alternativ
Vi har et forslag til, hvordan problemerne kan
løses. I forhold til en motorvej er forslaget
billigere, bedre for klimaet, befolkningen og
miljøet. Derudover vil de trafikale problemer
bliver løst mere effektivt.
Vi foreslår en alternativ løsning, der
følger de
eksisterende vejforbindelser,
men udvider og
forbedrer dem så vi får løst de trafikale
problemer. Idealet er fleksibilitet,
fremkommelighed og kortest mulig kørsel. Man
skal kunne komme på og af vejene, kunne
komme frem uden at blive forsinket af langsomt
kørende trafik og samtidig kunne køre den
kortest mulige vej.
Rute 13 udvides til en 2+1 eller 2+2 vej,
trafikken ikke forsinkes af langsomt kørende
trafikanter.
Udvidelse af pendlerrute 26 til Århus
fremrykkes.
Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del - Bilag 310
Offentligt
Viborgs
Ydre Ringvej udvides op til fire baner,
som den oprindeligt er forberedt til. Efter behov
anlægges
til- og frakørsler og under- og
overføringer.
Det vil give en jævn hastighed på
70 – 80 km/t for gennemkørende trafik og en
fleksibel og fremkommelig trafik på de øvrige
veje. På ruten opstilles yderligere støjbarrierer,
så de omkringliggende beboelser generes mindst
muligt. Overdækning af den udvidede vej vil
være en rigtig fin løsning.
Rute 13 vil blive mere fremkommelig for alle
trafikanter. Lastbilerne må ikke køre 130 km/t
på motorvejen, men 80 km/t, og vil derfor have
større gavn af denne alternative løsning end en
motorvej, fordi den er kortere.
Af hensyn til
klima, miljø og støj skal vi andre nok også
vænne os til, at det de fleste steder er bedre at
køre 80 eller 100 end 130.
Viborgs arbejdskraftopland er ikke smalt og
aflangt, men rundt og alsidigt, og denne
alternative løsning vil
forbedre mulighederne
for at bo i de mange attraktive områder
omkring
Viborg og samtidig have let adgang til byen.
Endelig betyder udvidelse af de eksisterende
veje, at
der anvendes færre råstoffer, beton og
CO2 udledning
under anlæg.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 310: Henvendelse af 10/6-22 vedrørende forslag til en 0+ løsning i stedet for motorvej ved Viborg, fra Hærvejsmotorvej NEJ TAK
2592773_0002.png