Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 309
Offentligt
2592129_0001.png
3. LIMFJORD. ER DER FEJL I VEJDIREKTORATETS INFORMATIONER TIL MINISTEREN?
Hvad er den logiske placering for en ny Limfjordsforbindelse? Det afhænger vel af, hvordan byområdet er
formet. Er det kvadratisk med LimfjordsBROEN i midten, er det logisk at placere forbindelsen mod vest,
hvor der ”mangler noget” for at skabe
ligevægt.
Er det derimod aflangt med LimfjordsTUNNELEN i midten, vil det være logisk at placere den nye forbindelse
længere mod øst
eller i det mindste nær Limfjordstunnelen som på figuren.
VEJDIREKTORATET PRÆSENTERER AALBORGS ANATOMI FORKERT
Vejdirektoratet har arbejdet med 3. limfjordsforbindelse i flere årtier. I 2011 anbefalede de en vestlig
linjeføring. Direktoratet virker fast besluttet på at fastholde denne anbefaling. Måske fordi det ikke er så
simpelt at ændre tidligere anbefalinger?
Uanset årsag tyder noget på, at Vejdirektoratet misinformerer om, hvad der er vejens logiske placering.
Man hænger fast i en forældet opfattelse af, at Aalborgs byområde er kvadratisk.
Men dette er ikke længere tilfældet, eftersom at bydelen Aalborg Øst har udviklet sig betragteligt de
seneste mange år og rummer et hav af store trafikale mål. Aalborg byområde er blevet aflangt.
Fejlinformationen ligger først og fremmest i de bykort, der benyttes i VVM, både i 2011 og 2021.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Henvendelse af 8/6-22 fra Trafikalt Folkeparti vedr. . Limfjordsforbindelse - fejl i Vejdirektoratets informationer til ministeren
2592129_0002.png
Her anvendes i vid udstrækning kort som disse, hvor Limfjordsbroen rammer midt i byen:
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Henvendelse af 8/6-22 fra Trafikalt Folkeparti vedr. . Limfjordsforbindelse - fejl i Vejdirektoratets informationer til ministeren
2592129_0003.png
Men Aalborg Øst bydelen er kun delvist medtaget. Der mangler en hel del væsentlige, trafikskabende
bebyggelser:
Et mere korrekt kort:
Nu er det LimfjordsTUNNELEN, der ligger tæt på midten.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Henvendelse af 8/6-22 fra Trafikalt Folkeparti vedr. . Limfjordsforbindelse - fejl i Vejdirektoratets informationer til ministeren
2592129_0004.png
Dette Google Maps luftfoto bekræfter også, at balancepunktet for byen er flyttet mod øst.
Ved høringen for anlægsloven i 2022
klagede jeg sammen med 104 andre
over, at Vejdirektoratets kort var
misvisende på denne måde. Vores indsigelse blev nævnt på side 72 i
Vejdirektoratets sammenfatning og
kommentarer
til høringen:
”Flere mener, at Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurdering baserer sig på et kortgrundlag, der mangler en
række trafikskabende mål i Aalborgs østlige del, bl.a. fordi en række af byens største virksomhedsgrunde er
angivet som ubebyggede marker.”
Svaret herpå fra Vejdirektoratet:
”Det kortgrundlag, som Vejdirektoratet har benyttet som baggrundskort,
er ikke sammenhængende med byplansforudsætningerne i modellen. For yderligere angående
byplanforudsætninger se også senere afsnit herom.”
Det modsiges altså ikke direkte, at Vejdirektoratet giver læseren det fejlagtige indtryk, at Aalborgs
byområde er kvadratisk med Limfjordsbroen i midten. Derved understøtter man den opfattelse, at en ny
Limfjordsforbindelse mest logisk placeres vest om byen.
VEJDIREKTORATET GIVER FEJLBEHÆFTET SVAR TIL MINISTER
Den 20/4 2022 stillede Transportudvalget efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV)
spørgsmål nr. 347
til
Transportministeren. En del af dette spørgsmål skulle afklare, hvorvidt en Egholmforbindelse vil være en
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Henvendelse af 8/6-22 fra Trafikalt Folkeparti vedr. . Limfjordsforbindelse - fejl i Vejdirektoratets informationer til ministeren
tilstrækkelig god løsning på de langsigtede trafikale udfordringer i Nordjylland taget i betragtning, at en
Egholmforbindelse ikke spiller den store rolle for den omfattende, fjordkrydsende trafik, der går til eller fra
selve byområdet i Aalborg.
Ministeren konsulterede Vejdirektoratet, der besvarede spørgsmålet:
20/4 2022 spm. 347
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 347:
Er det ministerens vurdering, at en Egholmforbindelse rent faktisk
løser de langsigtede trafikale udfordringer for Nordjyllands fremti-
dige udvikling, selvom Egholmforbindelsen primært vil fungere
som en omfartsvej for biler uden ærinde i Aalborg, så trafik med
ærinde i Aalborg by derfor fortsat vil benytte Limfjordstunnellen?
?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der for så vidt an-
går de gennemførte trafikberegninger har oplyst følgende:
”Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse vil ikke kun være til gavn for
den regionale trafik i Nordjylland, men også for trafikken på de to
eksisterende fjordforbindelser i Aalborg. Trafikken gennem Lim-
fjordstunnelen vil eksempelvis blive reduceret med 24 pct. ved åb-
ningen af den nye fjordforbindelse. For trafikanter i de centrale og
vestlige dele af Aalborg og Nørresundby vil en 3. Limfjordsforbin-
delse medføre en betydelig reduktion i afstanden til motorvejsnet-
tet. De detaljerede resultater af trafikberegningerne kan
ses på:
www.vejdirektoratet.dk/vvm/limfjorden/trafik/trafikale-effekter.
Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse forventes ligeledes at be-
grænse trafikvæksten på E45 gennem Limfjordstunnelen. Blandt
andet fordi den nye motorvej vest om Aalborg vil være i stand til at
optage en stor del af den fremtidige vækst i vejtrafikken over Lim-
fjorden. Dette vil være til gavn for bl.a. trafikanter med ærinde i
den østlige del af Aalborg, og hvor Limfjordstunnelen er det op-
lagte valg.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen
Vejdirektoratet modsiger altså ikke, at trafik til Aalborg by fortsat vil vælge Limfjordstunnelen.
Når de alligevel mener, at forbindelsen vil løse de trafikale udfordringer eller mere præcist: afhjælpe
trafikafviklingen på Limfjordsbroen og i Limfjordstunnelen, skyldes det, at den vestlige forbindelse vil
aflaste noget andet trafik (vel primært fjerntrafik) fra de to modsatte forbindelser.
Vejdirektoratet eksemplificerer denne aflastning med de 24 % færre biler, de forventer i Limfjordstunnelen.
Man burde også have nævnt, at aflastningen på Limfjordsbroen kun forventes at blive 9 %.
Vejdirektoratet mangler i den forbindelse at medtage
den generelle trafikstigning,
der må forventes,
inden vejen kan stå færdig. Det sidste fører nemlig lige ind i det problem (utilstrækkelig aflastning), som
spørgeren har fokus på.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Henvendelse af 8/6-22 fra Trafikalt Folkeparti vedr. . Limfjordsforbindelse - fejl i Vejdirektoratets informationer til ministeren
2592129_0006.png
I byggeperioden må man nemlig forvente, at trafikken stiger lige så meget, som vejen vil aflaste! Og når der
ikke opnås tilstrækkelig aflastning, bør man undersøge andre muligheder for placering af en ny
Limfjordsforbindelse, som giver større aflastning
dette kunne f.eks. være et tredje rør eller en Citytunnel.
Problemet med, at den generelle trafikstigning risikerer at udligne aflastningen, kom også frem i
forbindelse med høringen for VVM 2021. Hertil blev der i
høringsnotatet
side 71 angivet, at der kun
forventes 37.000 + 77.000 biler på de to motorvejsforbindelser i 2040, hvilket svarer til en gennemsnitlig
årlig trafikstigning på under 1 % fra 2020-2040. Dermed holder man sig i år 2040 lige nøjagtigt under
Limfjordstunnelens kapacitet på 75-80.000 biler i døgnet, men jo ikke i årene derefter.
Dette er en særdeles lav trafikstigning taget i betragtning, at den gennemsnitlige årlige trafikstigning har
været over 2,6 % Limfjordstunnelen fra 1988-2019:
Trafik i Limfjordstunnelen i absolutte tal:
År 2021: 86.500 i Limfjordstunnelen (HDT).
År 2030: Vejdirektoratet forventer 73.000 jfr. VVM (efter at en Egholmforbindelse har taget 24 % fra).
År 2040: Vejdirektoratet forventer 77.000 jfr. Høringsnotatet.
Med en sådan fordeling af stigningen, er den årlige procent 1,25 % frem til 2030 og derefter så lav som 0,5
% pr. år. På motorvejsnettet i Danmark har der fra 2009-19 været en væsentlig større årlig trafikstigning. I
alt steg trafikken her
38 %
i denne periode.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Henvendelse af 8/6-22 fra Trafikalt Folkeparti vedr. . Limfjordsforbindelse - fejl i Vejdirektoratets informationer til ministeren
2592129_0007.png
I en eller anden forstand forudsætter Vejdirektoratets løsning altså stagnation i Nordjylland sammenlignet
med resten af landet.
Bliver trafikstigningen i Limfjordstunnelen større end blot 1 % pr. år,
vil
der opstå et kapacitetsproblem.
Man får således ikke løst de langsigtede trafikale problemer i Nordjylland tilfredsstillende. Svaret på det
stillede spørgsmål vil i så fald være
”nej”.
Vejdirektoratet skiver dog i deres svar, at en Egholmforbindelse vil overtage en stor del af den fremtidige
vækst i vejtrafikken hen over Limfjorden. Der vil være plads til dette på denne motorvej. Men vil det ske,
eller vil folk fortsat forsøge at spare 10-15 km. og køre direkte mod deres rejsemål via Limfjordstunnelen?
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Henvendelse af 8/6-22 fra Trafikalt Folkeparti vedr. . Limfjordsforbindelse - fejl i Vejdirektoratets informationer til ministeren
2592129_0008.png
Et andet problem
i svaret fra Vejdirektoratet er denne sætning:
”For
trafikanter i de centrale og vestlige
dele af Aalborg og Nørresundby vil en 3. Limfjordsforbindelse medføre en betydelig reduktion i afstanden
til motorvejsnettet.”
Det passer ikke, tvært imod. For trafikanter i den centrale del af Aalborg (Østeraa) er afstanden til
motorvejsnettet i dag 3,6 km. Afstanden til Egholmforbindelsen ved tilkørslen på Nørholmsvej er 5,2 km.
For trafikanter i den centrale del af Nørresundby er afstanden til motorvejsnettet i dag 1,9 km. Afstanden til
Egholmforbindelsen ved rundkørslen på Thisted Landevej vil være 3,8 km. Ser man alene på afstanden til
motorvejsnettet fra
de yderste vestlige dele
af Aalborg og Nørresundby, skabes der dog kortere afstande.
Sætningen synes medtaget for at gøre opmærksom på, at der opnås en aflastning af gader og veje i Aalborg
ved anlæg af Egholm-motorvejen. Men en sådan aflastning vil kun finde sted i meget lille målestok. Den
bydel, der ligger vest for Aalborgs bycentrum (Hasseris) udgør under 1/3 af byen i øst-vest aksen, og kun
herfra vil det være relevant at vælge Egholmmotorvejen mod motorvejsnettet.
Bilisternes forventede ruter fremgår af disse to kort fra
Vejdirektoratet:
Dertil kommer, at de områder, der aflastes i Aalborg Vest, primært indeholder villaer, mens Aalborg Øst i
meget højere grad indeholder virksomheder, uddannelsessteder, etageboliger og andre trafikskabende
aktiviteter
det nye regionssygehus ikke at forglemme.
KONKLUSION:
Flere materialer fra Vejdirektoratet overdriver en evt. Egholmforbindelses positive, trafikale effekter. Vejen
vest om Aalborg løser ikke de trafikale problemer godt nok.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Henvendelse af 8/6-22 fra Trafikalt Folkeparti vedr. . Limfjordsforbindelse - fejl i Vejdirektoratets informationer til ministeren
2592129_0009.png
Ønsker man en langsigtet løsning, bør man også undersøge de østlige alternativer, som tilbyder
større
aflastning af Limfjordstunnelen,
eksempelvis
dette forslag
fra professor Otto Anker Nielsen, DTU eller
dette forslag
fra Anker Lohmann-Hansen.
Med venlig hilsen
Anders Wested
Trafikalt Folkepati
Lindegården 38
9400 Nørresundby
[email protected]
tlf. 20489503
Fremsendt 8-6-2022