Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 302
Offentligt
2586021_0001.png
Klimavenlig
Indenrigsflytrafik
Nordic Seaplanes
Aarhus – København
København - Aarhus
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 302: Præsentation til brug for foretræde 7/6-22 om grøn omstilling af indenrigsluftfart, fra Nordic Seaplanes
2586021_0002.png
Klimavenlig
Indenrigsflytrafik
Hvordan regeringens vision om Co2 udlednings-
reduceret indenrigsflyrute i 2024 kan realiseres
allerede på nuværende tidspunkt med
anvendelse af 50% SAF som erstatning for
konventionelt brændstof Jet A1.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 302: Præsentation til brug for foretræde 7/6-22 om grøn omstilling af indenrigsluftfart, fra Nordic Seaplanes
2586021_0003.png
SAF Sustainable Aviation Fuel
SAF står for bæredygtigt flybrændstof. Det er produceret af
bæredygtige råvarer og minder om traditionelt fossilt
jetbrændstof i sin kemi. Brug af SAF resulterer i en
reduktion i kulstofemissioner sammenlignet med det
traditionelle jetbrændstof, det erstattes i løbet af
brændstoffets livscyklus.
Nogle typiske råvarer, der anvendes, er madolie og andre
ikke-palmeaffaldsolier fra dyr eller planter; fast affald fra
boliger og virksomheder, såsom emballage, papir, tekstiler
og madrester, der ellers ville gå til losseplads eller
forbrænding. Andre potentielle kilder omfatter
skovbrugsaffald, såsom affaldstræ og energiafgrøder,
herunder hurtigt voksende planter og alger.
Den type SAF er i øjeblikket er tilgængelig på markedet er
lavet af brugt madolie og animalsk affaldsfedt.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 302: Præsentation til brug for foretræde 7/6-22 om grøn omstilling af indenrigsluftfart, fra Nordic Seaplanes
2586021_0004.png
Klimavenlig indenrigsflytrafik kan realiseres nu!
Vandflyet har som eneste danske indenrigsrute egne brændstoftanke i
både Aarhus og København. Dette muliggør omgående implementering af
SAF med det maksimalt tilladte blandingsforhold.
50% af Jet fuel kan for nuværende erstattes af SAF. Der arbejdes fra alle
implicerede parter på at forhøje denne andel. (Godkendelse er påkrævet
fra EASA, motorproducent og operatør)
Rute program:
Aarhus – København / København – Aarhus; med op til 8 daglige
rotationer.
Omkostning:
SAF omkostning pr. passager beløber sig til ca. 500,- DKK ekstra pr. vej.
Dette er prisen for SAF på nuværende tidspunkt, hvor den er væsentligt
højere end konventionelt jet-fuel.