Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 299
Offentligt
2583608_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport april 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0002.png
Rapport - Signalprogrammet
Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Farvevurderingen svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Risiko-
vurderingen fremgår særskilt.
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0003.png
Rapport - Signalprogrammet
Resumé
Fjernbane ombordudrustning
I alt er 184 tog udrustet med nyt ombordudstyr, og 168 tog af disse er godkendt til drift. De største
milepæle i 2022 er at sikre, at et tilstrækkeligt antal IC3 og IR4 er udrustet til december, hvor de
skal kunne køre via den nye bane mellem København og Ringsted. Serieudrustningen af den anden
serie IC3 er påbegyndt. Planen er fortsat under pres, hvorfor mitigerende handlinger undersøges.
Øvrige passagertog forventes klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Milepælen for de tog, som skal være klar til ibrugtagning af København-Ringsted, er markeret
gul. Det skyldes, at sagsbehandlingen og sagsbehandlingstiderne for udstedelse af ibrugtag-
ningstilladelser efter 4. jernbanepakke er blevet længere, hvorfor der er ændringer til udrust-
ningsplanen. Togene forventes fortsat klar i tide, men den tidsmæssige reserve er reduceret.
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Ultimo
2022
2023
2025
2028
12 Lokaltog
Lint41 Struer- Lint41 til
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge
(NOV20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
43 Arriva
Lint41 til Struer-
46 IC3
Holstebro
(JUN21)
(OKT20)
20 IC3
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs til K24
17 Indusi) til
ultimo 2028
København- •
Behov:
13
brug på
(Kystbanen)
Ringsted:
Lokaltog IC2 til
Aarhus-
Fredericia 4. kvt.
Nykøbing F.
•√
12 ABs
2025
medio 2023
(MAR21)
• 72 IC3
• 24 IR4
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Fjernbane Vest
I alt er tre strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 268 km. Fremdriften følger
fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn. Den næste store
milepæl er ibrugtagning af den næste strækning, (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4),
som er planlagt ibrugtaget fra maj til september 2022.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0004.png
Rapport - Signalprogrammet
Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Banedanmarks Anlægsplan. Den
første strækning i Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus
er nu på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjyl-
land forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne stræk-
ning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens Tog. Andre strækninger i Vest- og
Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gennemføres
inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager
en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets
udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
(OKT18)
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Banedanmark er fortsat bekymret over Alstoms
fremdrift med at sikre, at der kan implementeres et tilstrækkeligt stabilt system på den næste
strækning, (København)-(Ringsted), som efter planen ibrugtages til december, som den næste
store leverance i Østdanmark. På den baggrund, og da Alstom i deres projektplaner melder for-
sinkelser af andre strækninger, er den overordnede status fortsat gul.
Banedanmark har i marts 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning, og leve-
ranceplanen for de avancerede funktioner i trafikstyringssystemet (TMS). Udviklingen af trafiksty-
ringssystemet forløber ikke som forudsat, hvorfor Banedanmark nu vurderer, at Alstom er nødt til
at genplanlægge udrulningen af de avancerede trafikstyringsfunktioner.
Udrulningsplanen omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Al-
stom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til Banedanmarks
Anlægsplan. Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald
der indgås aftaler med Alstom vedr. Ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte
er en option i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering,
at introduktionen af Ny bane over Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningsplanen ikke vil ændre
ved, at den samlede udrulning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om udmøntning af pro-
jekterne. Udrulningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de
projekter, og hvornår de skal lægges ind i udrulningsplanen. Banedanmark har vurderet mulige
scenarier, som vil blive inkluderet i den næste version af Banedanmarks Anlægsplan.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Banedanmarks Anlægsplan og er
visualiseret af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Ros-
kilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing Falster. Ibrugtagningen af (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) er på kritisk vej, og Banedanmark er bekymret for fremdriften i Al-
stoms leverancer. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning fore-
tager en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
December 2022
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernba-
neinfrastrukturen
Med den aftale, der er indgået med Alstom, om leveranceplanen for de resterende leverancer
vedrørende den øgede automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter samt for
de avancerede trafikstyringsfunktioner (TMS), vil de aftalte og kontraherede IT-leverancer være
implementeret, når strækningen (København)-(Peberholm) ibrugtages, dvs. ved udgangen af
2025. Banedanmark har dog de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift, da
den ikke har været som forudsat. Fremdriften er fortsat ikke som aftalt, og det vil være nødven-
digt at justere planen for den anden fase af implementeringen pga. den ringe fremdrift med den
første fase. Banedanmark afventer derfor et realistisk planudspil fra leverandøren, som forventes i
løbet af maj. Den overordnede status er på den baggrund fastholdt som gul. Det skal understre-
ges, at den manglende fremdrift med IT-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen.
Nogle af IT-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor an-
dre IT-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen, bl.a. hvis den systemtekniske inte-
gration mellem Øst- og Vestprojektet kommer senere, og den trafikale håndtering af systemerne
dermed ikke kan udnyttes fuldt ud før senere.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1. Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
2. Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
3. Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to
trafiktårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange
eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter
uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Med den aftale, som i marts 2021 blev indgået med Alstom, foreligger der nu en aftalt plan for
dels de resterende leverancer på trin 2, dels for de avancerede funktioner. Planen, som også ud-
gør den kritiske vej, fremgår af overblikket herunder.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførsel og skulle efter planen være afsluttet i 2023,
mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) forventes gennemført i årene derefter. Pla-
nen for alle faser skal nu genbesøges henset til den manglende fremdrift. Af samme grund er de
efterfølgende faser også gule, da det på nuværende tidspunkt ikke er klart for Banedanmark,
hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt.
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
S-bane
Projektet følger fortsat planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle stræknin-
ger i slutningen af 2022. På den baggrund er status grøn. Den næste leverance på S-banen er
ibrugtagningen af RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup), som efter
planen sættes i drift i september 2022. Herefter vil hele S-banen køre med det nye signalsystem.
Banedanmark arbejder stadig på en løsning for den kommende konvertering af den del af fre-
kvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark kan snart afslutte forprojektet, der har
til formål at fastsætte den tekniske løsning. Pt. afventes tilbagemelding fra Siemens om de få tek-
niske spørgsmål, der endnu ikke er endelig afklaret. Herefter udestår vurdering af udbudsforhold
samt en forhandling om totalbudgettet og den endelige tidsplan. I Infrastrukturplan 2035 er der
afsat 100 mio. kr. i 2022-2023 til at ændre CBTC-systemets frekvensbånd. Banedanmark forventer
på nuværende tidspunkt, at projektet ikke kan gennemføres inden for den økonomiske ramme
der er angivet i Infrastrukturplanen.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
Rapport - Signalprogrammet
Indhold
1
2
3
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 8
Udrulningskort .................................................................................. 9
Programrisici ................................................................................... 11
Projektstatus ................................................................................... 13
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 13
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 14
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 16
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 17
S-bane ..................................................................................................................... 19
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/20
1 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, og Banedanmarks vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår
derfor også af denne rapport.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/20
2 Udrulningskort
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/20
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/20
3 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 10 programrisici, som overordnet set kan inddeles i følgende
fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og
vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 10 programrisici fremgår af
tabellen nedenfor.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko-
niveau
Risiko
Nye Myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommunikations-delsyste-
mer) 2022
Myndighedskrav
Myndighedsbehandling i henhold til EU’s 4. jernbanepakke og påvirkning
af ombordudrustningen
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og projektledere til det digitale
jernbanenet
Ressourcer
Mangel på instruktører til træning af Banedanmarkmedarbejdere i ETCS-
systemet
Mangel på validatorer
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/20
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er under udrulning
Projekter på og vedligehold
af ERTMS/CBTC-stræknin-
ger
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor ETCS/CBTC er taget i
brug
Joint Test Lab (JTL) Præ-produktionsmiljø ”Forvaltningsmiljø” (risiko for
manglende testkapacitet til produktionstest, der vil forhindre en yderligere
udrulning i overensstemmelse med programplanen)
Håndtering af Masterdata
IT og data
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/20
4 Projektstatus
4.1 Fjernbane ombordudrustning
Klar
DSB IC3
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC2022
ISSUE
I alt er 56 tog udrustet og godkendt til drift, og der arbejdes fortsat på, at First of Class
(FoC) for den anden serie kan blive godkendt. Anmodningen om godkendelsen forventes
sendt til ERA’s One-Stop-Shop-portal medio maj, hvorefter godkendelsen forventes op-
nået i juni. Serieudrustningen er påbegyndt medio april efter aftale med DSB, selvom
godkendelsen af FoC endnu udestår. Når sikkerhedsdokumentationen er færdiggjort og
fremsendt til One-Stop-Shop-portalen, vil planen for den resterende udrustning kunne
detaljeres mhp. også på at undersøge, om der er behov for at accelerere arbejdet, så DSB
har et tilstrækkeligt antal tog til rådighed til december. De 79 tog forventes pt. færdigud-
rustet til april 2023.
Klar
DSB IC3 Indusi
Afventer
afklaring
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
Som tidligere rapporteret er det i samråd med DSB besluttet at indstille en særlig om-
bygning af de 17 IC3 tog, som er udrustet med Indusi til kørsel i Tyskland. Det sker i lyset
af, at togtrafikken til og fra Hamburg i fremtiden forudsættes betjent af nye elektriske lo-
komotiver og vogne. De 17 togsæt skal herefter ombygges til brug i den indenlandske
togtrafik efter samme model, som de første 56 IC3 (serie 2). Det undersøges derfor fort-
sat sammen med Trafikstyrelsen, hvad der skal til for at disse 17 tog kan udrustes, som
en del af den anden IC3 serie. Det er aftalt, at der afholdes et møde mellem Banedan-
mark, leverandøren og Trafikstyrelsen ultimo april/primo maj til forventningsafstemning
af sikkerhedsprocessen og typegodkendelse af serien. Herefter vil der kunne indgås af-
tale med leverandøren om udrustningen. Indtil der foreligger plan for udrustning, foreta-
ges ingen risikovurdering.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
OKT23
ISSUE
Buffer
4 år og11
mdr.
Behov
ULT28
Ibrugtagningstilladelsen for First of Class er to uger forsinket, hvilket udskyder opstarten
på serieinstallationen til september 2022. Togene forventes dog fortsat klar til oktober
2023.
Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Banedan-
marks Anlægsplan er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028. Det er i samarbejde med
Lokaltog aftalt, at udrustningen sker så smidigt og enstrenget som muligt. Togene for-
ventes klar i oktober 2023 og dermed i tide.
< 10 %
< 1 mdr.
(Mod
ULT28 –
behov)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/20
Klar
DSB Abs
(dobbeltdækkertog)
JAN23 APR23
Buffer
10 mdr.
Behov
K24
10-20 %
< 1 mdr.
(DEC23)
I alt er 14 tog udrustet og godkendt, og der resterer nu alene de 11 tog, der udgør den
anden serie. Grundet en forsinket rapport for retrofit af en antenne, er ibrugtagningstilla-
delsen til First of Class forsinket til august. Derfor melder leverandøren, at den fulde flåde
på 25 tog først vil være klar i april 2023, hvilket dog fortsat i god tid inden forudsat.
Ibrugtagningstilladelsen til kørsel med level 2 for de første 12 tog forventes fortsat op-
nået i oktober.
Klar
DSB IR4
NOV22 OKT22
Buffer
1 mdr.
Behov
DEC22
I alt er otte tog nu udrustet og godkendt til drift. Som tidligere rapporteret er parallelud-
rustning af togtypen påbegyndt med tog 7. Ibrugtagningstilladelsen til level 2 forventes
opnået i september.
Sidste måned blev det fejlagtigt rapporteret, at de 24 tog vil være klar til november. Det
er retteligt oktober, og der er således en mindre buffer til ibrugtagningen af København-
Ringsted i december 2022.
Klar
Buffer
-
Behov
MED23
40-60 %
1-2 mdr.
(DEC22)
F
Lokaltog IC2
OKT23
Installationsarbejdet på First of Class er afsluttet, og der er lagt en plan sammen med
Lokaltog for at sikre de 13 tog til medio 2023, som oprindeligt aftalt. Det er denne plan,
som fremgår af milepælsoverblikket. Serieudrustningen forventes at kunne påbegyndes i
november 2022, og serien forventes klar i august 23. Denne gang foretages der en
risikovurdering af færdiggørelsen af 13 tog mod august 2023.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er syv køretøjer udrustet, hvoraf to er godkendt til drift. Banedanmark oplever, at der
løbende meldes forsinkelser af arbejdskøretøjerne, hvilket kan blive kritisk for vedlige-
hold på allerede udrullede strækninger. Banedanmark er således i tæt dialog med Alstom
om, hvordan forsinkelser kan reduceres.
20-40 %
< 1 mdr.
(AUG23)
-
4.2 Fjernbane Vest
Klar
Buffer
Behov
ULT22
SEP22
3 mdr.
(Vejle)-Holstebro-Herning-
(Skanderborg) (RO4)
Det seneste møde i Commissioning Board (CB) blev afholdt i uge 14.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/20
På mødet blev det bragt op, at arbejdet med sikkerhedstilladelserne for ibrugtagningen
er undervejs, og at uddannelse af medarbejdere i brugen af ERTMS skrider frem efter
planen. Allerede nu er flere hold lokoførere færdiguddannede og klar til ibrugtagningen.
Der er fortsat opbakning til, at ibrugtagningen kan ske som planlagt i seks etaper med
start den 12. maj.
Næste møde i CB er indkaldt til afholdelse i uge 18.
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Strækningen forventes ibrugtaget inden for Banedanmarks Anlægsplan, men lidt senere
end oprindeligt aftalt med leverandøren, idet ibrugtagning sammenlægges med ibrug-
tagning af de ændringer, som med leverandøren er aftalt implementeret som en del af
Concept for Change (drejer sig bl.a. om opgraderingen af fire overkørsler). Dette sker på
både Banedanmarks og leverandørens anbefaling.
Testforløbet er pt. planlagt fra slutningen af juni 2022.
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2023
60-100 %
3-4 mdr.
(2. kvt.
2023)
Buffer
1 år
Behov
Før RO1N
Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023, men plandetaljerne er ikke
på plads, hvorfor der endnu ikke fremgår et milepælsoverblik.
Leverancen omfatter tre dele: Funktionalitet, som er udskudt efter aftale ml. Banedan-
mark og leverandøren; funktionalitetsforbedringer samt ny funktionalitet ønsket af Ba-
nedanmark. Leverandøren har på nuværende tidspunkt igangsat deres softwareudvikling
fsva. de to første dele, og der foreligger en aftale fsva. de nye funktionaliteter.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
3. kvt. 2024
-
Buffer
2 år og 3 mdr.
Behov
ULT26
20-40 %
3-4 mdr.
(3. kvt.
2024)
Der pågår endnu afklaring med ministeriets trafikplangruppe om muligheden for at
fremrykke ibrugtagning af strækningerne ift. Banedanmarks Anlægsplan, idet DSB fortsat
ønsker at kunne bruge IC4 mellem Esbjerg og Lunderskov. Ibrugtagning er med leveran-
døren aftalt til 2024, hvilket dels vil give en markant økonomisk fordel, dels passer det
med den samlede udrulningsplan i Vestdanmark.
Der er foretaget design review af Esbjerg-Lunderskov, mens reviewet af designet af
Bramming-Tønder forventes afsluttet ultimo april. Installationsarbejdet forventes fortsat
afsluttet til oktober.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/20
Ibrugtagning forventes at finde sted inden for Banedanmarks Anlægsplan, og er planlagt
til at ske i to etaper fra august til oktober 2024.
Installationsaktiviteterne pågår på strækningen Skørping-Langå, mens de på stræknin-
gen Aalborg-Skørping udskydes til 2023-24 sammen med den fælles ibrugtagning af
Aalborg Station.
I sidste måned blev risikoniveauet hævet til højt pga. sene ændringer til data hos et af
naboprojekterne, hvilket forventedes at få indvirkning på Signalprogrammets design.
Ændringerne er pt. under gennemgang. På baggrund heraf er det vurderet, at ændrin-
gernes indvirkning på designet ikke er så stor, som først frygtet. Derfor nedjusteres risi-
koniveauet igen til middel.
Klar
Buffer
Behov
4. kvt. 2025/Januar ’26
ULT25
-
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
Strækningen forventes ibrugtaget som forudsat i Banedanmarks Anlægsplan, dvs., at
Aarhus H ibrugtages til sidst i de første uger af januar 2026.
Installationsaktiviteterne på strækningen Aarhus-Fredericia (ikke Aarhus H) forventes op-
startet i september 2022, mens de for Aarhus H pt. genplanlægges.
Klar
40-60 %
3-4 mdr.
(4. kvt.
2024)
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
MED27
Arbejdet med strækningen er nu igangsat og Banedanmark vil efter planen levere data-
input til leverandøren ultimo april. Da ibrugtagning endnu er noget ud i fremtiden, er
plandetaljerne endnu ikke på plads, men det er fortsat forventningen, at ibrugtagning vil
ske i overensstemmelse med Banedanmarks Anlægsplan, dvs. i 2027.
-
4.3 Fjernbane Øst
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
DEC22
Buffer
-
Behov
ULT22
Alstom er siden sidst blevet yderligere forsinket med leverancerne af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner (TMS). Det har hidtil ikke været en hindring for ibrugtagning i de-
cember 2022, men forsinkelserne samt de fejl, som allerede er fundet, kan nu risikere at
få indvirkning på safety-casen for den samlede systemleverance. Signalprogrammet af-
venter derfor en melding fra Alstom herom og om rettelse af disse fejl. Manglende funk-
tionaliteter vil ikke automatisk opleves af passagererne, men det kan have stor betydning
for den arbejdsbyrde, som pålægges medarbejdere i Banedanmarks trafikstyring. Derfor
er Banedanmark nødt til at anlægge betragtninger over arbejdsbyrde ved vurderingen af,
om strækningen kan driftes med den systembaseline, som kan blive færdig til udrulning i
december 2022.
60-100 %
3-4 mdr.
(DEC22)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/20
Der er ingen ændringer til gennemførelsen af test, men de tidligere opståede forsinkelser
gør, at planen er særdeles presset, og det efterlader kort tid til rettelse af eventuelle fejl.
Derudover er der stadig infrastrukturmæssige udeståender, som skal løses for, at forbin-
delsen over Køge N. kan etableres.
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagning forventes at finde sted inden for Banedanmarks Anlægsplan.
Alstom melder denne gang om yderligere forsinkelser på sidste del af signallayoutet (juni
2022 mod marts sidst). Banedanmark har ikke accepteret denne forsinkelse, og er i
dialog med leverandøren herom. Milepælen er derfor markeret gul.
Klar
(København)-(Peberholm)
(RO4)
ULT25
20-40 %
3-4 mdr.
(ultimo
2024)
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
3-4 mdr.
(ultimo
2025)
Ibrugtagning planlægges fortsat at ske ved udgangen af 2025 i overensstemmelse med
Banedanmarks Anlægsplan.
Strækningen er i designfasen og arbejdet med signallayoutet
pågår.
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
-
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
-
Der er ingen ændringer siden sidst, og
ibrugtagning er planlagt til 2. halvår 2025. De en-
delige plandetaljer er fortsat under udarbejdelse.
Der er igangsat en analyse af det arbejde, som allerede er udført på strækningen med
henblik på at konsolidere planen og lægge en plan for, hvornår arbejdet med stræknin-
gen genoptages.
Banedanmark indgår i taskforcen for Svendborgbanen, som ledes af Arriva. Taskforcens
formål er at følge driften på strækningen og drøfte evt. forbedringsmuligheder for trafik-
ken. Signalprogrammet leverer hertil en kvartalsmæssig status, der bygger på eksiste-
rende rapportering.
4.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Klar
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/20
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
Status for afslutning af fasen fastholdes som gul, da Banedanmark ikke mener, at frem-
driften er som forudsat, hvilket også har konsekvenser for den efterfølgende fase. Af ka-
pitlet om udrulningen i Østdanmark fremgår en status på aktiviteter på København-Ring-
sted. Her fremgår det nu, at ibrugtagning er presset pga. yderligere forsinkelser af trafik-
styringsleverancerne, som kan risikere at få indvirkning på safety-casen for den samlede
systemleverance, som leveres med RO1.
I forbindelse med ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der
leveret en række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implemente-
ringen af softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med
ibrugtagning af Mogenstrup-Rødby (december 2021). Henset til udfordringerne med
udviklingen for de avancerede funktioner i trafikstyringssystemet (TMS), afklarer
Banedanmark pt., hvor stor en del af basisfunktionerne, der kommer med ibrugtagning
af København-Ringsted. Dette danner grundlag for den yderligere integration på tværs
af Øst- og Vestdanmark samt yderligere automatisering.
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
60-100 %
3-4 mdr.
(DEC22)
Buffer
-
Behov
OKT23
Den manglende fremdrift med fase 1 betyder, at der nu er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Den gule fremdriftsvurdering og det høje risikoniveau er fastholdt.
60-100 %
3-4 mdr.
(OKT23)
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Banedanmark vurderer, at der – henset til forsinkelserne af de første faser – også skal
kigges på planlægningen af de resterende TMS-udviklingsfaser. Det er for nuværende
ikke klart for Banedanmark, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt, hvorfor status er fast-
holdt som gul, og risikovurderingen er suspenderet.
Efter planen vil den generiske sikkerhedskritiske systemudvikling i Østdanmark være af-
sluttet med denne fase, når Roskilde-Holbæk-Kalundborg ibrugtages ultimo 2024. Der-
udover vil første del af de avancerede trafikstyringsfunktioner (TMS) være implementeret.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Udviklingen i denne fase er fortsat på et tidligt stadie. Som for fase 3 gælder det, at det
for nuværende ikke er klart, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt, hvorfor status er fast-
holdt gul. Fasens afslutning er planlagt at ske med ibrugtagning af Odense-Svendborg.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
2583608_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/20
Fasen består primært af forberedende udvikling af de mange avancerede funktioner, som
ibrugtages i forbindelse med fase 5.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Udviklingen i denne fase er fortsat på et tidligt stadie. Som for fase 3 og 4 gælder det, at
det for nuværende ikke er klart, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt, hvorfor status er
fastholdt gul for milepæl 1-3, og nu er afslutningen af fasen af samme årsager også mar-
keret gul.
4.5 S-bane
Klar
Sydhavn-Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje Taastrup
(RO Syd)
SEP22
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT22
Ibrugtagning er nu så tæt på, at der er etableret et ibrugtagningsforum, som følger frem-
driften. Det første møde er planlagt til afholdelse ultimo april.
Ibrugtagning forventes fortsat at ske i september. Den operationelle test blev gennem-
ført i uge 12, som planlagt. Her blev ikke observeret forhold, som kræver flere omfangs-
rige operationelle tests.
Klar
Afsluttende leverancer
MAJ23
10-20 %
1-2 mdr.
(SEP22)
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Der er ingen ændringer siden sidst. Leverancerne ibrugtages efter planen i maj 2023. Den
næste store milepæl er gennemførelse af system FAT (Factory Acceptance Test). Testmi-
lepælen er rykket fra september til oktober 2022. Det forventes ikke, at det bliver et is-
sue. Udskydelsen er et udtryk for, at leverandøren først nu har fået konsolideret deres
plan.
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og ha-
stighedsopgraderingen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var
kendte ved indgåelsen af kontrakten.
10-20 %
1-2 mdr.
(MAJ23)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Statusrapport for Signalprogrammet for april 2022, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport april 2022
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V