DIGITAL STELNUMMER?
Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del - Bilag 297
Offentligt
Landsdækkende
register over cykler
deler vandene
Cyklistforbundet ønsker et digitalt stelnummer, men det er vejen
til overvågning af cyklisterne, siger kritikerne. Har de en pointe,
eller har de sølvpapirhatten trukket helt ned over ørerne?
M
ike Hedlund-White har i flere år
arbejdet for, at der bliver indført et
digitalt stelnummer i Danmark.
Altså et landsdækkende system, hvor cyk-
lers stelnumre kan aflæses og findes i en da-
tabase, så man kan se, om cyklen er stjålet.
Han er formand for bestyrelsen i Cyklistfor-
bundets afdeling i Aalborg samt mangeårigt
medlem af Hovedbestyrelsen for Cyklistfor-
bundet, og sad for nogle år siden i en ar-
bejdsgruppe med en række forskellige kom-
petence-kapaciteter, blandt andet en eks-
tern ekspert i udvikling af digitale løsnin-
ger på mobilitetsområdet. Deres arbejde lå
til grund for, at Enhedslisten i 2017 ville
stille et beslutningsforslag til Folketinget
om indførelse af et digitalt stelnummer til
cykler. Men Enhedslisten trak pludselig i 11.
time forslaget tilbage. De havde lyttet til
kritik fra blandt andet IT-politisk Forening
og PROSA – fagforeningen for it-ansatte, der
frygtede, at forslaget ville føre til, at danske
cyklister kunne overvåges.
- Det var virkelig ærgerligt, især fordi det
jo ikke er meningen, at digitalt stelnummer
skal kunne bruges til overvågning, siger
Mike Hedlund-White, der kunne konstatere,
at beslutningen var medvirkende til at sæt-
te processen i stå.
Da Cyklistforbundet i januar i år satte fo-
kus på cykeltyverier i blad og presse, og
sammen med F&P, forsikringsselskabernes
brancheforening, igen fremsatte forslaget i
pressen om digitalt stelnummer, kom der
endnu engang meget skarpe reaktioner på
sociale medier og i pressen. Værten på det
hedengangne Radio 24/7-program, Aflyttet,
Anders Kjærulf skrev på Twitter: ”Så kører
idiotien med digitale stelnumre igen.”
Han blev sekunderet af Niels Bertelsen,
formand for de it-professionelles fagfor-
bund, PROSA, der også advarede mod, at di-
gitalt stelnummer kan føre til overvågning.
CYKLISTER har talt med Niels Bertelsen og
bedt ham uddybe, hvorfor PROSA er imod di-
gitalt stelnummer.
sikre, man ikke køber en stjålet cykel, eller
at man kan finde den, hvis det er nødven-
digt – uden at man samtidig kan overvåge
den borger, der har cyklen, siger han.
Nemmere at identificere cyklen
Mike Hedlund-White går som sagt ikke ind
for, at borgerne skal kunne overvåges.
- Vi foreslår et digitalt stelnummer, så det
bliver meget, meget nemmere at identifice-
re, om en cykel er stjålet. Det skal kunne af-
læses med en mobiltelefon eller en scanner.
Men vi ønsker selvfølgelig ikke, at cyklister
skal overvåges. Vi ønsker, at cykler skal
kunne identificeres. Det er ikke meningen,
at alle mulige tilfældige borgere og syste-
mer skal kunne spore, hvor du er, når du
færdes på din cykel. Jeg synes måske, der er
lidt ’sølvpapirshat’ over bekymringen for
overvågning, siger Mike Hedlund-White.
En del af debatten bunder i, at der er for-
skellige tekniske løsninger, der kan bruges
til et digitalt stelnummer. Egentlig overvåg-
ning kræver GPS. Det fortæller Lars Albæk
fra virksomheden Al-Kon, der i 20 år har ar-
bejdet med sporing af gods og værdier i
Europa.
- Den eneste måde, man kan foretage
egentlig overvågning og følge en cykel, er
med GPS. Det kræver, at der er en GPS-sen-
der med et batteri i den. En anden løsning
er, hvis du i stedet sætter en såkaldt RFID-
tag i eller på cyklen. Så kan du aflæse den
med en scanner af en art, men ikke følge
den rundt i byen. Det er fx den teknologi,
der bruges i Brobizzen, siger Lars Albæk, der
dog peger på et problem med denne løsning.
- RFID-tags har problemer med at sende
igennem metal, så hvis du sætter den inde i
Det er ikke meningen at
alle mulige tilfældige bor-
gere og systemer skal
kunne spore, hvor du er.
MIKE HEDLUND-WHITE
MEDLEM AF HOVEDBESTYRELSEN
- Vi er ikke imod digitalt stelnummer, vi
er imod overvågning af borgere. Vi siger, at
når man laver den slags løsninger, skal man
på forhånd indtænke privatlivets fred i ste-
det for at lave en hovsaløsning, som bagef-
ter kan bruges til at overvåge borgerne. Der
findes faktisk mulighed for at lave digitale
stelnumre, som kan opfylde behovet for at
8 ·
Cyklistforbundet
· CYKLISTER ·
2/2022