Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 297
Offentligt
2583026_0001.png
DIGITAL STELNUMMER?
Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del - Bilag 297
Offentligt
Landsdækkende
register over cykler
deler vandene
Cyklistforbundet ønsker et digitalt stelnummer, men det er vejen
til overvågning af cyklisterne, siger kritikerne. Har de en pointe,
eller har de sølvpapirhatten trukket helt ned over ørerne?
M
ike Hedlund-White har i flere år
arbejdet for, at der bliver indført et
digitalt stelnummer i Danmark.
Altså et landsdækkende system, hvor cyk-
lers stelnumre kan aflæses og findes i en da-
tabase, så man kan se, om cyklen er stjålet.
Han er formand for bestyrelsen i Cyklistfor-
bundets afdeling i Aalborg samt mangeårigt
medlem af Hovedbestyrelsen for Cyklistfor-
bundet, og sad for nogle år siden i en ar-
bejdsgruppe med en række forskellige kom-
petence-kapaciteter, blandt andet en eks-
tern ekspert i udvikling af digitale løsnin-
ger på mobilitetsområdet. Deres arbejde lå
til grund for, at Enhedslisten i 2017 ville
stille et beslutningsforslag til Folketinget
om indførelse af et digitalt stelnummer til
cykler. Men Enhedslisten trak pludselig i 11.
time forslaget tilbage. De havde lyttet til
kritik fra blandt andet IT-politisk Forening
og PROSA – fagforeningen for it-ansatte, der
frygtede, at forslaget ville føre til, at danske
cyklister kunne overvåges.
- Det var virkelig ærgerligt, især fordi det
jo ikke er meningen, at digitalt stelnummer
skal kunne bruges til overvågning, siger
Mike Hedlund-White, der kunne konstatere,
at beslutningen var medvirkende til at sæt-
te processen i stå.
Da Cyklistforbundet i januar i år satte fo-
kus på cykeltyverier i blad og presse, og
sammen med F&P, forsikringsselskabernes
brancheforening, igen fremsatte forslaget i
pressen om digitalt stelnummer, kom der
endnu engang meget skarpe reaktioner på
sociale medier og i pressen. Værten på det
hedengangne Radio 24/7-program, Aflyttet,
Anders Kjærulf skrev på Twitter: ”Så kører
idiotien med digitale stelnumre igen.”
Han blev sekunderet af Niels Bertelsen,
formand for de it-professionelles fagfor-
bund, PROSA, der også advarede mod, at di-
gitalt stelnummer kan føre til overvågning.
CYKLISTER har talt med Niels Bertelsen og
bedt ham uddybe, hvorfor PROSA er imod di-
gitalt stelnummer.
sikre, man ikke køber en stjålet cykel, eller
at man kan finde den, hvis det er nødven-
digt – uden at man samtidig kan overvåge
den borger, der har cyklen, siger han.
Nemmere at identificere cyklen
Mike Hedlund-White går som sagt ikke ind
for, at borgerne skal kunne overvåges.
- Vi foreslår et digitalt stelnummer, så det
bliver meget, meget nemmere at identifice-
re, om en cykel er stjålet. Det skal kunne af-
læses med en mobiltelefon eller en scanner.
Men vi ønsker selvfølgelig ikke, at cyklister
skal overvåges. Vi ønsker, at cykler skal
kunne identificeres. Det er ikke meningen,
at alle mulige tilfældige borgere og syste-
mer skal kunne spore, hvor du er, når du
færdes på din cykel. Jeg synes måske, der er
lidt ’sølvpapirshat’ over bekymringen for
overvågning, siger Mike Hedlund-White.
En del af debatten bunder i, at der er for-
skellige tekniske løsninger, der kan bruges
til et digitalt stelnummer. Egentlig overvåg-
ning kræver GPS. Det fortæller Lars Albæk
fra virksomheden Al-Kon, der i 20 år har ar-
bejdet med sporing af gods og værdier i
Europa.
- Den eneste måde, man kan foretage
egentlig overvågning og følge en cykel, er
med GPS. Det kræver, at der er en GPS-sen-
der med et batteri i den. En anden løsning
er, hvis du i stedet sætter en såkaldt RFID-
tag i eller på cyklen. Så kan du aflæse den
med en scanner af en art, men ikke følge
den rundt i byen. Det er fx den teknologi,
der bruges i Brobizzen, siger Lars Albæk, der
dog peger på et problem med denne løsning.
- RFID-tags har problemer med at sende
igennem metal, så hvis du sætter den inde i
Det er ikke meningen at
alle mulige tilfældige bor-
gere og systemer skal
kunne spore, hvor du er.
MIKE HEDLUND-WHITE
MEDLEM AF HOVEDBESTYRELSEN
- Vi er ikke imod digitalt stelnummer, vi
er imod overvågning af borgere. Vi siger, at
når man laver den slags løsninger, skal man
på forhånd indtænke privatlivets fred i ste-
det for at lave en hovsaløsning, som bagef-
ter kan bruges til at overvåge borgerne. Der
findes faktisk mulighed for at lave digitale
stelnumre, som kan opfylde behovet for at
8 ·
Cyklistforbundet
· CYKLISTER ·
2/2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 297: Henvendelse af 24/5-22 vedrørende forslag til revision af cykelbekendtgørelsen, fra Cyklistforbundet
2583026_0002.png
TEKST
JØRGEN SCHLOSSER
I England er
digitalt stelnummer
en privat sag
I Storbritannien er over en
million cykler registeret i en
database. Det er drevet af en
privat virksomhed, som gerne
vil indføre det i Danmark også.
I England er det cykelejerne selv, der
opretter sig i databasen, og det er den
samme ydelse Unisecure vil tilbyde i Dan-
mark.
- Vi vil gerne tilbyde, at du gratis kan
uploade dit normale stelnummer i databa-
sen, hvor du laver din egen profil, evt.
med et foto af cyklen. Hvis den bliver stjå-
let, kan du ændre dens status til stjålet i
databasen, og hvis andre falder over cyk-
len eller vil købe den af nogen, kan de se,
at den er stjålet, siger Henrik Olsen. Som i
England er virksomhedens forretnings-
model at tjene på salg af ekstra ydelser.
- Vi sælger specielle labels med unikke
stelnumre. Den billigste er en speciel,
synlig label med QR-kode,og den dyreste
er, at hele din cykel bliver ’smurt ind’ i
stelnummer – en DNA-mærkning, som
man ikke kan fjerne, siger Henrik Olsen.
Banditterne griner ad os
BikeRegister oplever ikke den samme
frygt for overvågning, da det er folk selv,
der opretter sig, og der er desuden indbyg-
get privatliv i databasen. Men hvis det
skal blive til noget i Danmark, kræver det,
at alle står sammen om det, siger Henrik
Olsen.
- Problemet i Danmark er, at der ingen
fare er ved at være cykeltyv. Banditterne
griner ad os, og der er blevet dannet et
slags økosystem omkring cykeltyverier,
hvor forsikringsselskaberne ud-
betaler erstatninger, men tjener
endnu mere på at sælge forsik-
ringerne. Hvis vi skal ændre det,
skal borgerne oprette sig i i data-
basen, forsikringsselskaberne
skal blive enige om at stille som
krav, at man er oprettet, og poli-
tiet eller andre skal opspore de
stjålne cykler.
Tyvene skal være bange for
at blive opdaget, siger Henrik
Olsen.
stellet på en cykel, vil den normalt ikke
kunne aflæses. Hvis du lægger fx din Bro-
bizz i handskerum, der er omgivet af metal,
vil den ikke blive aflæst, siger Lars Albæk.
Den mest simple metode til digitalt stel-
nummer er at sætte noget på cyklen.
- Jeg vil foreslå, at man fx sætter en label
under lakken med en QR-kode - eller man
kan sætte en passiv RFID på cyklen – én, der
ikke sender vha. batteri. Det kan du så aflæ-
se med en skanner – evt. med en tilhørende
app, hvor cyklen automatisk bliver slået op,
så du kan se, om den er stjålet. En label kræ-
ver dog, at du er helt tæt på koden på cyk-
len, hvorimod en RFID-tag kan aflæses på
lidt længere afstand, siger Lars Albæk.
PROSA er kritisk over for nogle RFID-løs-
ninger, men peger dog på, at den kan laves,
så den sikrer privatlivet.
I England og resten af UK findes der
allerede et nationalt digitalt system for
stelnumre. BikeRegister hedder det, og
det er drevet af Selectamark Security, der
er den førende udbyder af
sikkerhedsmærkning derovre. Over en
million cykler er nu registeret i
databasen, siden den åbnede i 2001, og
virksomheden samarbejder med det
britiske politi om opgaven.
Selectamark Security er repræsenteret
i Danmark gennem virksomheden Uni-
secure, som gerne vil oprette et lignende
system i Danmark. Men ifølge direktøren
Henrik Olsen bliver ideen ikke modtaget
med åbne arme.
- Jeg ville ønske, der var mere åbenhed i
Danmark overfor at samarbejde med pri-
vate virksomheder. Vi har en godkendt da-
tabase, som vi tilbyder gratis, men vi op-
lever modstand imod det. Jeg synes, man i
stedet burde sætte sig sammen og se på
de muligheder og udfordringer, der kan
være i det, siger han.
Nedsæt en arbejdsgruppe
Cyklistforbundet har foreslået, at staten nedsætter en arbejdsgruppe til at
undersøge mulighederne for etablering af et digitalt stelnummer­system.
­ Vi kommer ikke med en teknisk løsning, vi er ikke IT­eksperter. I en sådan
arbejdsgruppe kan der deltage it­eksperter, som ved noget om it­sikkerhed. Og
selvfølgelig skal Cyklistforbundet sidde med, siger Mike Hedlund­White.
Cyklistforbundet
· CYKLISTER ·
2/2022
· 9