De største udfordringer i arbejdet med at styrke cykelfremme i Danmark
Følgende er set fra Cyklistforbundets side de største udfordringer i arbejdet med cykel-
fremme, som der bør kastes et fornyet politisk lys på her i CYKLENS ÅR og i de kom-
mende år:
•
Økonomiske incitamenter:
Der bør udarbejdes en tilbundsgående undersø-
gelse af, hvordan man kan inddrage økonomiske incitamenter for at fremme cyk-
lismen. Arbejdsgiverne bør i modsætning til i dag kunne belønne medarbejderens
bæredygtige og sunde transportvalg uden skattemæssige konsekvenser for med-
arbejderen. Der bør kunne stilles cykler til rådighed via bruttolønsordningen, og
der bør arbejdes med et grønt befordringsfradrag, momsfritagelser for cykler/cy-
kel-reparationer (jf.
EU-beslutning fra december 2022),
tilskudsordninger m.m.
Der kan hentes inspiration fra Belgien, Irland og flere andre EU-lande.
Cyklistforbundet gør i den sammenhæng opmærksomhed på side 37 i Pejle-
mærke 4 i regeringens oprindelige udspil ’Danmark Fremad –
Infrastrukturplan
2035’ (april 2021), hvor der står
’Regeringen vil også undersøge mulighederne
for at understøtte øget udbredelse
af arbejdsgiverbetalte cykler’.
•
National cykelstrategi:
Vi har med glæde konstateret, at der igangsættes
en længere proces frem mod lancering af en ny national cykelstrategi i 2023.
Strategien bør udarbejdes af en tværministeriel arbejdsgruppe, da det er helt af-
gørende, at arbejdet med fremtidig cykelfremme får et ophæng, der er langt bre-
dere end ’blot’ transportpolitik. Arbejdet med cykelfremme bør være en fast inte-
greret del af de børne-, klima-, sundheds- og by/land-politiske målsætninger.
Revision af Færdselsloven:
Vi efterspørger en cykelvenlig revision af hhv.
Færdselsloven, Cykelbekendtgørelsen og vejregler. De tre dokumenter bærer
præg af at være skrevet i en tid, hvor ønsket om at fremme privatbilismen var
større. I dag er der bl.a. behov for at se på tiltag, der gør cykelturen tryggere
(f.eks. 1,5 m. afstand mellem cyklist og bil ved overhaling), krav til indretning af
ladcykler til transport af børn og fragt, nye transportmidler (speedpedelecs, løbe-
hjul m.m.) deres placering i det samlede vejbillede, nationale krav til cykelstiers
bredde
–
og andre lovgivningsmæssige forhindringer for cykelfremme.
Styrkelse af cykelviden i departementet:
Vi opfordrer til styrkelse af cykelviden
i departementet. Det vil sikre en langt mere innovativ og visionær tilgang til hver-
dagscyklismen som en fuldt integreret del af den samlede transportpolitik i Dan-
mark. Målet må være at sikre en langt bedre sammenhængende mobilitet i dan-
skernes hverdag.
Notat
25. maj 2022
•
•
Side 1 af 2