Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 295
Offentligt
2582609_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
25. maj 2022
2022-2519
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 5. april stillet mig følgende spørgsmål
(FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 233:
Vil ministeren vurdere, om der er nogle af de øvrige igangværende
projekter med staten som bygherre eller finansiel part, hvor økono-
miske krav grundet coronaforsinkelser kan gøre sig gældende på
lige fod med kravet fra det italienske konsortium SBJV i forbin-
delse med byggeriet af den nye Storstrømsbro?
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg forelagt spørgsmålet for Ba-
nedanmark, Bygningsstyrelsen, Hovedstadens Letbane, Metrosel-
skabet, Odense Letbane, Sund og Bælt og Vejdirektoratet.
Banedanmark har oplyst følgende:
”Banedanmark er kun blevet mødt med meget få faktiske, juridiske
krav fra leverandørerne, som i udgangspunktet er blevet afvist,
men hvor en endelig afklaring udestår. Der er tale om krav med et
mindre økonomisk omfang. Banedanmark har generelt haft en
konstruktiv dialog med leverandørerne om, hvordan situationen
omkring COVID-19 kunne håndteres ved tiltag fra både leverandø-
ren og Banedanmark, således at krav har kunnet undgås. Banedan-
mark forventer ikke at blive mødt med yderligere krav, men dette
kan ikke udelukkes, da leverandørerne fortsat har ret til at rejse så-
danne krav.”
Bygningsstyrelsen har oplyst følgende:
"Bygningsstyrelsen har betalt entreprenører for deres berettigede
ydelser i forbindelse med forlænget byggetid, leveranceproblemer
og øvrige forsinkelser grundet COVID-19, men styrelsen har derud-
over ikke modtaget økonomiske krav fra entreprenører med hen-
visning til corona. Styrelsen har ikke opkrævet dagbod i de tilfælde,
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Kopi til orientering af transportministerens svar på Finansudvalgets spørgsmål 230-234 om anlægsprojekter
2582609_0002.png
Side 2/3
hvor entreprenørerne har kunnet dokumentere at manglende afle-
vering skyldtes corona."
Hovedstadens Letbane har oplyst følgende:
”Hovedstadens Letbane i Ring 3
Totalentreprenørerne på anlægskontrakterne rejser løbende krav
omkring både økonomi og tid. Herunder også krav baseret på
ulemper i forbindelse med COVID-19-situationen. De økonomiske
krav er hidtil håndteret inden for den eksisterende økonomiske
ramme. I forbindelse med de tidsrelaterede krav/forsinkelser for-
handles med entreprenørerne om en optimeret/accelereret tids-
plan til efterlevelse af den oprindelige tidsplan. Der forventes at
opnås enighed herom”.
Metroselskabet har oplyst følgende:
”Sydhavnsmetroen
Anlægsentreprenøren rejser løbende krav omkring både økonomi
og tid. Herunder også krav i forbindelse med COVID-19-situatio-
nen. Metroselskabet har to gange, i august 2020 og august 2021,
indgået forlig med anlægsentreprenøren om alle økonomiske
uenigheder. Aftalerne er indgået inden for projektets oprindelige
budget. Den sidste aftale afdækker alle krav frem til den 31. maj
2021. Den økonomiske usikkerhed på projektet er således knyttet
til krav opstået efter denne dato.”
Odense Letbane har oplyst følgende:
”Odense Letbane
Odense Letbane har godtgjort hovedentreprenøren for en del af de
økonomiske påvirkninger fra covid-19. Der pågår drøftelser med
hovedentreprenøren omkring eventuel dækning af yderligere krav,
men det er for tidligt at udtale sig om udfaldet af disse drøftelser.”
Sund og Bælt har oplyst følgende:
”Femern Bælt projektet
Entreprenørkonsortiet, FLC, der er ansvarlig for at etablere selve
Femern Bælt-tunnelen og tunnelportalen, har rejst krav om kom-
pensation for følgerne af COVID-19, herunder følgerne af de CO-
VID-19 betingede ændringer af lovgivningen i Danmark og Tysk-
land i forhold til det tidspunkt, hvor kontrakterne blev indgået
(change-of-law krav). Kravene kan hovedsagelig henføres til de re-
gelændringer, der er indført for at håndtere COVID-19, herunder
ændrede regler for indrejse, test og isolation. FLC og Femern A/S
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Kopi til orientering af transportministerens svar på Finansudvalgets spørgsmål 230-234 om anlægsprojekter
2582609_0003.png
Side 3/3
skriftveksler fortsat omkring FLC’s krav. Femern A/S har afvist en
del af de rejste krav med henvisning til, at FLC efter kontrakten
bærer risikoen for sygdom og pandemi. Femern A/S vil dog forven-
teligt skulle kompensere FLC for tab, som er en direkte følge af
krav i lovgivningen, herunder f.eks. krav om test ved indrejse til
Danmark.
Entreprenørkonsortiet, FBC, der er ansvarlig for at etablere ar-
bejdshavnen og udgrave tunnelrenden, har ligeledes fremsendt et
krav vedrørende konsekvenserne af COVID-19. FBC har dog sat
kravet til ”dormant” (i dvale), da FBC for indeværende ikke er sær-
ligt påvirkede af COVID-19.
Samlet set har COVID-19 på nuværende tidspunkt kun givet anled-
ning til mindre påvirkning af tidsplanen for anlægsarbejderne,
uden at påvirke den planlagte åbning af forbindelsen i 2029. Øko-
nomisk forventes følgerne af COVID-19 at kunne håndteres inden
for projektets allerede afsatte reserver.
Femern Landanlæg
Der vurderes ikke at være krav til Ringsted Femern Banen som
følge af COVID-19, da relevante entrepriser nu er afsluttet.”
Vejdirektoratet har oplyst følgende:
”For Vejdirektoratets øvrige anlægs- og byggeprojekter er der ikke
på nuværende tidspunkt gjort væsentlige krav gældende, der hen-
føres direkte til COVID-19. Særligt for Vejdirektoratets byggepro-
jekter gælder det dog, at det ikke kan udelukkes, at entreprenører
på projekterne i fremtiden vil gøre krav relateret til COVID-19 gæl-
dende ifm. de verserede tvister og voldgiftssager. ”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen