Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 295
Offentligt
2582606_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
25. maj 2022
2022-2519
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 5. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 230:
Vil ministeren give en opdateret orientering vedrørende status på
forsinkelser relateret til corona-pandemien i arbejdet med Stor-
strømsbroen, Sydhavnsmetroen (M4), Niels Bohr Bygningen og
Odense Letbane?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Metroselskabet, Odense Letbane
P/S og Vejdirektoratet, der har oplyst mig følgende:
Sydhavnsmetroen (M4):
Metroselskabet vurderer at COVID-19 har medført løbende forsin-
kelser på M4 Sydhavn. Selskabet har i dialog med anlægsentrepre-
nøren løbende tilpasset projektets tidsplan til de mindre forsinkel-
ser, som er opstået som følge af COVID-19, så det indtil nu ikke har
påvirket den overordnede tidsplan. Projektet er fortsat udfordret af
den aktuelle situation, og det kan medføre forsinkelser i fremtiden.
Odense Letbane:
Odense Letbane P/S har som mange andre virksomheder været på-
virket af situationen omkring COVID-19 i 2021. Arbejdet med at
lægge skinner, etablere infrastruktur og med at forberede selskabet
til idriftsættelse er således trukket ud, og åbningen af letbanen er
udsat.
Hovedentreprenøren Comsa har derfor i november måned 2021
meddelt, at der er konstateret en forsinkelse i færdiggørelsen af let-
banen, hvilket ifølge entreprenøren angiveligt skyldes lavere pro-
duktionshastighed grundet COVID-19 og andre tekniske forhold.
Den meddelte forsinkelse fra entreprenørens side betyder, at åb-
ningen af letbanen forventelig bliver den 28. maj 2022 i stedet for
som tidligere udmeldt ved årsskiftet 2021/2022.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Kopi til orientering af transportministerens svar på Finansudvalgets spørgsmål 230-234 om anlægsprojekter
2582606_0002.png
Side 2/3
Storstrømsbroen
Entreprenøren har gjort gældende, at coronapandemien har haft
en betydelig påvirkning på anlægget af den nye Storstrømsbro,
navnlig grundet dets internationale karakter, herunder at det har
været vanskeligt for entreprenøren at skaffe medarbejdere fra for-
skellige lande i Europa til byggepladsen på grund af skærpede rej-
serestriktioner både mellem lande i Europa og verden generelt.
Entreprenøren har ligeledes gjort gældende, at der generelt har væ-
ret betydeligt længere leveringstider på materialer og materiel,
hvor entreprenøren har valgt at være meget afhængig af leverancer
fra store dele af verden.
Disse forhold antages at være medvirkende
årsag til, at entreprenøren har reduceret omfanget af aktiviteter, hvil-
ket har medført forsinkelser.
Vejdirektoratet og entreprenøren har indgået aftale om entrepre-
nørens krav til tidsfristforlængelse på 3�½ måned som følge af co-
ronapandemien for perioden frem til d. 30. september 2020.
Entreprenøren har rejst krav for yderligere coronarelaterede for-
sinkelser efter denne dato. Vejdirektoratet har ikke endeligt for-
holdt sig til dette krav. Det vides derfor ikke på nuværende tids-
punkt, om entreprenøren er berettiget til tidsfristforlængelse som
følge heraf. Entreprenøren har i løbet af 1. kvartal 2022 øget antal-
let af medarbejdere på byggepladsen, og den aktuelle direkte på-
virkning fra coronapandemien er generelt markant lavere end hid-
til.
Niels Bohr Bygningen
Coronapandemien har i høj grad haft negativ påvirkning på Niels
Bohr Bygningen. Finansudvalget er løbende blevet orienteret i de-
taljen om fremdriften og udfordringerne på byggeriet. Heraf har
det fremgået, at coronarelaterede udfordringer i varierende grad
har påvirket projektet - mens det dog primært er mangelfuldt ar-
bejde hos entreprenørerne, der har skabt projektforsinkelserne.
Det kritiske arbejde med at udbedre de ca. 10.000 fejludførte
brandlukninger har ad flere omgange været hæmmet af direkte co-
rona påvirkning gennem smitteudbrud og behov for større hjem-
sendelsesbølger. Samtidigt har de indirekte påvirkninger gennem
den ophedede markedssituation kontinuerligt gjort det vanskeligt
at skaffe den nødvendige bemanding i markedet. Over de sidste
måneder har bemandingssituationen stabiliseret sig på et - efter
omstændighederne - tilfredsstillende niveau.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 295: Kopi til orientering af transportministerens svar på Finansudvalgets spørgsmål 230-234 om anlægsprojekter
2582606_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen