Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2469596_0001.png
Fra:
Leif Tullberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
22. oktober 2021 08:47
Emne:
Til Trafikministeren
Til Trafikministeren & Transportudvalget.
I forbindelse med et spørgsmål fra Mette Thiesen blev der svaret følgende:
Der er spurgt til en opgørelse over antallet af lastbiler, som kører omvejskørsel på Kronprinsesse Marys
Bro, herunder en CO2 beregning af denne omvejskørsel.
Svar
Vejdirektoratet har leveret følgende svar:
”Vejdirektoratet har på baggrund
af tidligere modelberegninger og trafiktællinger estimeret antallet af
lastbiler, som kører omvejskørsel på Kronprinsesse Marys Bro. Det er vurderet, at omvejskørsel kun er
gældende for lastbiler, der kommer til og fra Jægerspris og omegn, og som skal køre via Frederikssund
by. Øvrige ruter mod Stenløse, Ballerup mv. vil ikke opleve en nævneværdig gennemsnitlig omvejskørsel
som følge af Kronprinsesse Marys bro.
Ud fra et samlet materiale af trafikmodelberegninger og trafiktællinger er det estimeret, at omkring 200
lastbiler (ud af 500) på et hverdagsdøgn kører en omvej fra Jægerspris og omegn via Kronprinsesse Marys
bro. Dette svarer til en omvej på gennemsnitligt ca. 10 km. Hvis den gennemsnitlige emissionsfaktor for
lastbiler benyttes, svarer dette til en ekstra udledning på ca. 1.600 kg CO2, opregnes dette til hele året, er
udledningen omkring 430 ton CO2. Det svarer til ca. 0,004 pct. af den samlede udledning af CO2 fra
trafikken i Danmark.”
Svaret er baseret på et skøn, som ifølge Vejdirektoratet bygger på tidligere modelberegninger og
tidligere
trafiktællinger”
Må jeg minde om at i anlægsperioden af kronprinsesses Marys Bro,
Var der 3-5 gange som mange lastbiler der krydsede gammel bro,
Med jord & vejmaterialer til motortrafikvejen på begge sider af fjorden.
Herudover har min lastbil baggrund og mit lokalkendskab givet mig god indsigt,
Mit skøn er ca. 70 % af de oplyste forældede tal, er lastbiler med totalvægt På 60 tons,
(svarende til ca. 140 60 tons lastbiler pr dag)
Der har passeret gammel bro i anlægsperioden.
Det estimerede tal på gammel bro vedr. 60 tons lastbiler med vejmaterialer og jord efter en genåbning
for lastbiler,
Vil jeg skønne” nu er reduceret til 50-60
lastbiler pr dag.
Det er naturligvis positivt i forhold til beboerne på Villumsens vej og beboerne på turen fra grusgravene i
Lyngerup og Kyndby.
Men co2 udslippet på de 60 tons lastbiler vil efter min opfattelse blive det dobbelte af hvad der fremgår
af VDs beregninger.
VD har sandsynligvis ikke medtaget i deres beregninger, at når en 60 tons lastbil kører i bymæssig
bebyggelse,
Med rundkørsler og stigninger trafiklys etcetera, fordobles co2 udledningen.
Jeg vedhæfter to eksempler på kørsel fra Lyngerup til Kregme og til Stenløse.
Mit forslag vil være at når anlægsloven ændres,
Indsættes en Maks totalvægt på gammel bro på 30 tons.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Henvendelse af 22/10-21 vedrørende lastbiler som kører omvejskørsel på Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
(det vil muliggøre at de fleste distributionsbiler kan køre på gl bro, en sidegevinst er at skraldebiler igen
kan køre på gammel bro)
Det vil medføre at den meget begrænsede distributions-varetrafik, til og fra jægerpris kan køre uhindret.
(andre områder af Hornsherred er næsten ikke berørt)
Jeg er til rådighed for yderligere drøftelser og forslag..
–o
Bedste hilsen.
Leif Tullberg
Venslev.
Som henvender sig til Trafikministeren, som borger i Frederiksund kommune