Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 287
Offentligt
2576988_0001.png
'
1
NOTAT
Grøn Indenrigsrute fra Midtjyllands Lufthavn på
ruten CPH
KRP i 2025-2030, i samarbejde med TRM
Baggrund: Midtjyllands Lufthavn i Karup med indenrigsruten fra CPH til
KRP har været i kontinuerlig fast rute siden 1965 som kritisk infrastruktur
til hovedstaden særligt for et betalingsvilligt erhvervsliv fra det mest
eksporterende erhvervsområde i Danmark. Lufthavnen har en meget
enkel og ikke-kompliceret full-service infrastruktur på jyllandssiden, som
aktuelt lever fuldt ud op til alle EU-direktivers regler og krav til
internationale EASA IMC lufthavne. DAT opererer siden 2015
indenrigsruten fra Karup, og kan operere eet dedikeret grønt fly på ruten.
Midtjyllands Lufthavn driver i samarbejdet med DAT en meget effektiv
indenrigsrute på 57. år, og blev i Okt.2017 kåret som Verdens mest
punktlige lufthavn i verden
Nr.1 on OTP, On-time-Performance, af OAG.
Lufthavnen har vedr. indenrigsruten i flere år selv arbejdet på
udviklingsprojektet med kombinationen af verdens/Danmarks første
100% grønne og bæredygtig lufthavn samt vejen til 100% grøn
flyindenrigsrute ved lokal produktion af grøn brændstof/energi i
samarbejde med Danmarks førende aktører på videreudvikling af
teknologier til anvendelsen af områdets grønne energiproduktion i
transportsektoren. Selve lufthavnen vil være 100% grøn inden 2025!
Sfa. at Midtjyllands Lufthavn har tilstrækkelig ledig kapacitet og interne
ressourcer samt god plads til forfølgelse af de 9 ejerkommuners ønskede
fokus på videreudvikling af grøn omstilling og bæredygtighed, kombineret
med det faktum, at man opererer Danmarks forholdsvis mindste men på
reelle indenrigsrute mellem landsdelene i øst og vest Danmark, - mellem
det centrale Jylland og København. Med det forholdsvis største jyske
optagsområde, større end både BLL og AAR lufthavnes, vil der mest
optimalt, billigst og nemmest kunne etableres et demo-projekt for 100%
grøn indenrigsrute i Danmark fra Karup, i tæt samarbejde med CPH.
Midtjyllands Lufthavn har desuden den fordel i finansieringen af et demo-
projekt, udover opbakningen fra lokale erhvervsvirksomheder og 9
ejerkommuner med fokus på grøn omstilling, at den, jf. EU’s
statsstøtteregler iht. EU’s fritagelsesordning for regionale lufthavne under
200.000 passagerer pr. år, lovligt kan modtage såvel kapitalindskud
og/eller driftsstøtte fra staten og de 9 ejerkommuner uden begrænsning.
Korte opsummerede svar på TRM’s afklarende spørgsmål:
Overordnet om infrastrukturen i dag
1. Hvordan er tankningsinfrastrukturen indrettet i dag? (Én stor brændstoftank?
Tankbiler? Enstrenget system?)
Der er 3 separate avation fueltanke i Karup pt., 2 Jet1A og 1
AVgas samt Hydrantanlæg under Apron til direkte levering til 5
fly standpladser, op til passagerfly størrelse Boeing 757. Har
også fueltankvogn til rådighed til tankning på øvrige
standpladser, herunder GA.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 287: Præsentation samt notat fra Midtjyllands Lufthavns foretræde 10/5-22 om grøn omstilling af luftfarten og indenrigsluftfart efter Covid-19
2576988_0002.png
'
2
2. Hvordan er brændstofforsyningen i dag? (Langsigtede leverandøraftale, levering
via lastvogn mv., eller koblet til forsyningsselskab?)
Ingen kontraktlige forpligtigelser pt., men midlertidigt
samarbejde med AirBP, som pt. forsyner med fuel indtil
lufthavnen selv ønsker enten at være fuel sælger af f.eks. SAF /
P-t-X fuel eller skifter til anden fuel leverandør. Har aftale med
fuelselskab om mulig etablering af 100% grønt fuel forsyning og
separat tankanlæg hvis nødvendigt fra 2025. Der vil således
samtidigt kunne leveres forskellige iblandings-% iht. ønsker og
lovkrav samt demo-dispensationer for evt. prøveordning.
3. Hvordan er elforsyningen til lufthavnen?
Lufthavnen har egen lokal transformatorstation for levering af 1
MW og har desuden yderligere kabling til Flyvestation Karup fra
tidligere. Yderligere netadgang for strømforsyning til EL flyver-
ladestation kan etableres med op til 10 kV for ca. 500.000 kr.
4. Har lufthavnen planer om udbygning/udvidelse, der vil give anledning til ny
tankningsinfrastruktur/elforsyning?
Ja, hvis valget om placering af 2025-projektet
’1.
grønne
indenrigsrute fra CPH
KRP’ med fast tankning til alle
flyrotationer lokalt i Karup, er der forberedte aftaler om
etablering, og hvis nødvendigt udbygning af tankanlæg og EL
forsyning. På denne måde undgås tankning i CPH, hvis deres
infrastruktur ikke er til rådighed eller mulig i projektperioden.
Infrastruktur til SAF
5. Hvad vil det kræve, hvis I skal levere SAF til én inden-rigsrute fra 2025 til og fra
jeres lufthavn?
Lufthavnen har separate fueltanke og hydrantanlæg til alle
standpladser for direkte levering af op til 100% grønt fuel til fly.
Forsyningsmæssigt, skal der enten færdiggøres igangværende
lokalt demo-produktionsanlæg for fuel produktion af kun 500kg
SAF pr. indenrigsrutens flyvninger, dvs. et behov på ca. 2-3 ton.
SAF pr. dag v. frekvens på 2-3 rotationer eller forholdsmæssigt
ved behov for højere frekvens, eller distribueres og leveres SAF
fra eet af de nye større raffinaderier i Danmark.
6. Hvad vil det kræve i jeres lufthavn, hvis I skal levere én type brændstof (100 pct.
bæredygtigt) til indenrigsfly og en anden type brændstof (kerosene, evt. med andet
iblandingsniveau) til udenrigsfly? Hvor store vil omkostningerne være herved?
Ingen omkostninger
ved brug af nuværende tilstrækkelige Fuel-
anlæg for 2-3 forskellige iblandingsniveauer. Alternativt vil der
kunne benyttes eksisterende tanklastbil eller etableres den
nødvendige udbygning af fuelanlæg i samarbejde med
fuelleverandør iht. aktuel aftale, og uden væsentlige yderligere
omkostninger for demoprojekt-2025. dvs. en evt. egeninvestering
i lufthavnen på fra 0,- til ca. 1-2 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 287: Præsentation samt notat fra Midtjyllands Lufthavns foretræde 10/5-22 om grøn omstilling af luftfarten og indenrigsluftfart efter Covid-19
2576988_0003.png
'
3
Infrastruktur til el-fly
7. Hvor mange kWh forventes I at skulle bruge til el-fly på hhv. én indenrigsrute og
alle indenrigsruter? Hvor store omkostninger vil der være herved?
Er afhængigt af valgt flytype, størrelse samt passagerkapacitet,
men jf. ovenfor vil kunne etableres kapacitet til op på ca. max. 10
MW ladere for ca. 1-2 mio. kr. indenfor behovet for frekvens og
ladetid på vores ene indenrigsrute til CPH.
8. Vil I beskrive den investering, der vil være nødvendig, hvis samtlige indenrigsfly
til og fra jeres lufthavn er el-fly i 2030 (hvor stor en investering er der tale om, skal
der trækkes nye kabler osv.)? Det kan eksempelvis antages, at et elfly kræver 1-2 MW
til opladning.
Hvis der kun anvendes eet EL-fly jf. ovennævnte antagelse, vil
investeringen i lufthavnen højst være på 1-2 Mio. kr. Afhængig af
nødvendig ladetid pr. rotation vil yderligere etablering og kabling
på op til ca. 10 MW max. kapacitet koste yderligere 1-2 mio. kr.
Infrastruktur til brint-fly
9. Hvad vil det kræve, hvis I skal levere brint til hhv. én indenrigsrute og alle
indenrigsruter til og fra jeres lufthavn? Hvor store omkostninger vil der være
herved?
Lufthavnen har allerede partnerskabs samarbejder og projekter i
DK-netværk med de relevante Brint udviklingsvirksomheder i
regionen, som er de førende i verden på netop grøn-
brintteknologi til såvel lokal H2-back-bone og/eller national
produktion i et demo setup for en indenrigsflyrute fra Karup,
baseret på integration af 100% grøn brint. I lufthavnen er der
således allerede på pre-studie niveau konkrete projektplaner
udarbejdet for SAF og Brintlager med påfyldningsfaciliteter til
forventet brintfly, ligesom der er dialog med operatør af et
passager brintfly på indenrigsruten. Af førende lokale
samarbejdspartnere på produktion og anvendelse af grøn brint fra
ejerkommunerne kan nævnes bla. GreenLab, EverFuel og
GreenHydrogen, NEL samt Universiteter m.fl., som fuldt ud
understøtter indenrigsruten mellem de to nære samarbejdende
lufthavne - i hver ende af ruten KRP
CPH.
I lufthavnen vil der være behov for ny investering i Brintfuel
tankningsfaciliteter, hvor demo-projektet med en 3-5 årig løbetid
alene vil blive belastet af ca. 1/3 af anlæginvesteringen, dvs. 2-4
mio. kr. Ved anvendelse af SWOP brinttanke tryksat ved nationale
og større elektrolyseanlæg vil omkostningen være lavere.
Infrastrukturen ved flere forskellige teknologier
10. Vil I beskrive et scenarie, hvor der i 2030 i jeres lufthavn er konventionelle fly,
der flyver med SAF-iblanding, samt fly, der flyver på el og brint? Hvordan vil
infrastrukturen se ud i dette scenarie, og hvilke udfordringer vil det skabe?
En kombination, af alle de ovenfor nævnte og beskrevne løsninger
for infrastruktur på forskellige grønne fuels til spektrum af
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 287: Præsentation samt notat fra Midtjyllands Lufthavns foretræde 10/5-22 om grøn omstilling af luftfarten og indenrigsluftfart efter Covid-19
2576988_0004.png
'
4
konventionelle passagerfly, vil være muligt ved benyttelse af de
5+ flystandpladser på nuværende Apron og anvendelse af den
gode plads i Karup omkring de forskellige fuelanlæg, da alle
forudsætninger er til rådighed og en samlet investeringsramme er
belyst ovenfor for igangsætning i Karup.
I 2030 vil de regionale aktører og eksisterende grønne
energikilder i det centrale jylland give så mange synergier i en
samlet grøn energi og 100% grønt brændstof back-bone for
infrastruktur, at en kombination er mulig i lufthavnen af alle typer
bæredygtig fuel/energi før 2030.
Karup ligger så tilstrækkeligt og tilpas remote ift. storbyerne i
området, at man nemt og uden særlige hensyn kan benytte den
ledige plads og kapacitet på lufthavnsområdet, - og uden
problemer vil kunne etableres både produktion af alle typer
bæredygtigt grønne fuels baseret på lokale grønne overskuds
energikilder og understøttende erhvervssamarbejder for viden og
finansiering fra eksisterende videns miljøer og eksisterende
partnernetværk af lokale erhvervsvirksomheder
og deres
nationale og internationale netværk.
Ser frem til et fortsat samarbejde om vejen til realisering af Danmarks første
100% grønne og bæredygtige indenrigsrute fra Midtjyllands Lufthavn til
København.
Med venlig hilsen
Frans Bjørn-Thygesen
Lufthavnsdirektør, CEO
Midtjyllands Lufthavn /EKKA
N.O. Hansens Vej 4, 7470 Karup
Mobil +45 40622206
Mail
[email protected]