Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 286
Offentligt
2576960_0001.png
Et grønnere
takstsystem
Passagerpulsen
10.05.2022
Forbrugerrådet Tænk I
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
2576960_0002.png
Derfor skal vi have et grønnere
takstsystem
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerpulsen
Slide 2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
Forbrugerrådet Tænk - Passagerpulsen
Fingeren på pulsen hos passagererne – og resten af befolkningen
Inddrager passagererne og skaber medejerskab
Internationalt udsyn og trækker inspiration til Danmark
Tester, analyserer og trykprøver nye ideer
Spiller en konstruktiv rolle i udviklingen af kollektiv transport
Vi er den uvildige part, der er med til at sikre, at nye løsninger også vækker
genklang hos brugerne – eksisterende såvel som nye
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerpulsen
Slide 3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
Det har vi fundet ud af
Prisen er en væsentlig faktor for danskernes valg af transportform
Mange danskere, såvel brugere som ikke-brugere af kollektiv transport, synes at det er svært at
gennemskue priserne, takstsystemerne og om de har fået den rigtige/billigste billet
Nye tiltag – takstreformen, pendler20, sommerrejsepasset osv. – har ikke ændret grundlæggende ved
udfordringerne
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerpulsen
Slide 4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
Derfor
Vi har store forventninger til arbejdet i et nyt grønt takstudvalg
– FBRT Passagerpulsen bidrager gerne til arbejdet i udvalget.
Lad os blive inspireret af hvad andre gør - Passagerpulsen har kigget ud over grænserne
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerulsen
Slide 5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
2576960_0006.png
Det tyske eksempel
”9 für 90”
Sommerbillet i Tyskland
Initiativ taget for at imødegå de stigende transportomkostninger i bil og flytte folk over i kollektiv transport
Billetten koster
9 Euro
pr måned og er gyldig til regionalbusser, regionaltog og lokalbaner i
hele landet.
Billetten gælder ikke i IC, ICE og EC tog, samt i Flixtog og -busser.
Forsøget løber over
90 dage.
Personer med måneds- og pendlerkort, vil automatisk få deres abonnementsomkostninger sænket
tilsvarende.
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerpulsen
Slide 6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
2576960_0007.png
Det østrigske eksempel –
Klimabilletten
Gælder AL kollektiv transport
365 Euro
pr. år for 1 bundesland
730 Euro
pr. år for 2 bundesländer
Foreløbige erfaringer
Den oprindelige prognose på 110.000
solgte årsbilletter er kraftigt overgået
1.095 Euro
pr år for hele Østrig for alm.
passagerer
1.205 Euro
pr år for familier (1 voksen og op
til 4 børn i alderen 6-15 år)
821 Euro
pr år for unge under 25, seniorer
og handicappede
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerpulsen
Allerede ved introduktionen i oktober 2021
blev næsten 130.000 årsbilletter solgt
Og hertil kommer årsbilletter til 1 eller 2
bundesländer. Der har vi desværre pt.
ingen salgstal – men de kommer.
Slide 7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
Vil danskerne have en klimabillet?
Vi har spurgt dem:
12 %
af danskerne, svarende til ca.
580.000 personer,
vil ’sandsynligvis’ eller ’helt sikkert’ købe den nye
årsbillet.
Købsintentionen er størst blandt følgende målgrupper:
De der rejser med kollektiv transport 3 eller flere dage om ugen (43
%
vil købe)
Unge under 30 år (25
%
vil købe)
De der rejser på pendlerkort (49
%
vil købe)
De der rejser på Ungdomskort (50
%
vil købe)
De der rejser på Rejsekort pendlerkort / pendler kombi (36
%
vil købe)
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerpulsen
Slide 8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
Adfærdsændring:
4 %
af danskerne, svarende til ca.
205.000 personer,
vil benytte kollektiv transport
oftere end i dag til
pendlerrejser.
8 %
af danskerne, svarende til ca.
385.000 personer,
vil benytte kollektiv transport
oftere end i dag til
fritidsrejser i nærområdet.
7 %
af danskerne, svarende til ca.
325.000 personer,
vil benytte kollektiv transport
oftere end i dag til
længere fritidsrejser.
5 %
af danskerne, svarende til ca.
220.000 personer,
vil
reducere deres brug
af
egen bil
i hverdagen.
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerpulsen
Slide 9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
Vores opfordring
I Forbrugerrådet Tænk - Passagerpulsen mener vi, at en årsbillet til den kollektive transport har potentiale
fordi det er en
nem, intuitiv
og
bekymringsfri
billet på niveau med at have bilen stående i garagen.
Øget brug af kollektive transport gavner ikke blot klimaet, men det reducerer også trængsel. Hvad en
årsbillet reelt kan flytte afhænger selvfølgelig af pris og tilstrækkelig kapacitet.
Det er bare en af mange ideer et grønt takstudvalg bør undersøge.
Arbejdet i det grønne takstudvalg bør tage udgangspunkt i passagernes behov og målsætningen
om en grønnere sektor.
Vi står klar til at spille en konstruktiv rolle i udviklingen af den kollektive transport.
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerpulsen
Slide 10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 286: Præsentation fra Passagerpulsens foretræde 10/5-22 om forslag til et årskort til kollektiv transport
Tak for
opmærksomheden
Forbrugerrådet Tænk I
Passagerpulsen
Slide 11