Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
2576946_0001.png
F remtidigt togstop
i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0002.png
Perspektiv
/ Sammenhæng mellem lands- og kommunalpolitik kræver, at der er sammenhængskraft i de
fremtidige tiltag.
/ Et togstop i Hovedgård vil skabe mening både i forhold til de mål der er sat for:
Klimapolitik, landdistriktspolitikken og bedre udnyttelse af de allerede eksisterende muligheder for
kollektiv transport.
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0003.png
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0004.png
Fredericia
7:09 / 7:13
7:00 / 7:01
6:56�½ / 6:57�½
6:48�½ / 6:50
6:38�½ / 6:39�½
6:28�½ / 6:30
6:21 / 6:22
6:13 / 6:14
6:02�½ / 6:03�½
- / 5:58
Børkop
Køreplanen nu og i fremtiden
Aarhus H - Esbjerg (RR3314)
Brejning
Vejle
Hedensted
Horsens
Hovedgård
Skanderborg
Viby J
Aarhus
Fredericia
Børkop
Brejning
Vejle
Hedensted
Horsens
Skanderborg
Viby J
Aarhus
Stoppested
7:08 / 7:13
6:59 / 7:00
6:55�½ / 6:56�½
6:47�½ / 6:49
6:37�½ / 6:38�½
6:27�½ / 6:29
6:13 / 6:14
6:02�½ / 6:03�½
- / 5:58
Ank./ afg.
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0005.png
Fredericia
8:39 / -
8:30�½ / 8:31�½
8:26�½ / 8:27�½
8:18�½ / 8:20
8:08�½ / 8:09�½
7:58�½ / 8:00
6:51 / 6:52
7:43 / 7:44
7:32�½ / 7:33�½
- / 7:28
Børkop
Køreplanen nu og i fremtiden
Aarhus H - Fredericia (RR2920)
Brejning
Vejle
Hedensted
Horsens
Hovedgård
Skanderborg
Viby J
Aarhus
Fredericia
Børkop
Brejning
Vejle
Hedensted
Horsens
Skanderborg
Viby J
Aarhus
Stoppested
8:38 / -
8:29�½ / 8:30�½
8:25�½ / 8:26�½
8:17�½ / 8:19
8:07�½ / 8:08�½
7:57�½ / 7:59
7:43 / 7:44
7:32�½ / 7:33�½
- / 7:28
Ank./ afg.
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0006.png
Aarhus H
7:33/ -
7:27 / 7:28
7:15�½ / 7:16�½
7:07�½ / 7:08�½
6:59 / 7:00�½
6:49�½ / 6:50�½
6:38�½ / 6:40
6:31 / 6:32
6:02�½ / 6:03�½
- / 6:20
Viby J
Køreplanen nu og i fremtiden
Fredericia - Aarhus H (RR2913)
Skanderborg
Hovedgård
Horsens
Hedensted
Vejle
Brejning
Børkop
Fredericia
Aarhus H
Viby J
Skanderborg
Horsens
Hedensted
Vejle
Brejning
Børkop
Fredericia
Stoppested
7:32 / -
7:26 / 7:27
7:14�½ / 7:15�½
6:59 / 7:00�½
6:49�½ / 6:50�½
6:38�½ / 6:40
6:31 / 6:32
6:27 / 6:28
- / 6:20
Ank./ afg.
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0007.png
Aarhus H
8:02 / -
7:56 / 7:57
7:44�½ / 7:45�½
7:36�½ / 7:37�½
7:28 / 7:29�½
7:18�½ / 7:19�½
7:07�½ / 7:09
7:00 / 7:01
06:56 / 6:57
06:46 / 6:49
Viby J
Køreplanen nu og i fremtiden
Esbjerg - Aarhus H (RR3315)
Hovedgård
Horsens
Hedensted
Vejle
Brejning
Børkop
Fredericia
Aarhus H
Viby J
Skanderborg
Horsens
Hedensted
Vejle
Brejning
Børkop
Fredericia
Stoppested
Skanderborg
8:02 / -
7:56 / 7:57
7:44�½ / 7:45�½
7:29 / 7:30�½
7:19�½ / 7:20�½
7:08�½ / 7:10
7:01 / 7:02
6:57 / 6:58
06:46 / 6:50
Ank./ afg.
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0008.png
Grøn omstilling kræver
bedre kollektiv transport
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0009.png
Grøn omstilling kræver bedre
kollektiv transport
/ Et flertal af danskerne vil gerne transportere sig mere klima- og miljøvenligt
/ Det bæredygtige valg skal være det nemme valg.
/ Klimasamarbejdsaftaler, som de fem danske regioner har indgået med transportministeren og regeringen.
Aftalerne skal være med til at sikre, at transportsektoren yder sit bidrag til den overordnede målsætning
om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 pct. i 2030.
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0010.png
Toget slår bilen
/ De nye beregninger viser nemlig, at InterCity og InterCity-Lyntog, der hovedsageligt består af togtyperne
IC3 og IR4, i et vægtet gennemsnit udleder fire gange mindre CO2 pr. personkilometer end samme rejse
i en diesel- eller benzinbil.
/ Konkret er COWI kommet frem til, at CO2-udledningen pr. passgerkilometer med Intercity og Intercity-
Lyntog er 29 gram, hvor tallet for benzin/dieselbiler i gennemsnit er 119 gram.
/ Rejser man med regionaltog eller S-tog, er CO2-besparelsen endda endnu større, viser undersøgelsen.
Eksempelvis er udledningen for S-tog blot 11 gram pr. personkilometer.
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0011.png
Øget bosætning i mindre
byer og små bysamfund
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0012.png
Øget bosætning i mindre byer
og små bysamfund
/ Den danske befolkning vokser med 220.000 mennesker frem mod 2030. Derfor bliver der øget
efterspørgsel på boliger – frem mod 2030 skal der bygges 12.000 nye boliger om året. Derfor vil
behovet for boliger betyde stort byggeri af nye ejer- og lejeboliger, samt en revitalisering af eksisterende
parcelhuskvarterer og rækkehusområder – eksempelvis opført i 60erne og 70erne.
/ Befolkningen forventes af vokse mest i Østjylland omkring byerne Aarhus, Silkeborg og Horsens
Kommuner.
/ I 2030 vil boligmarkedet centrere sig om børnefamilierne i 30erne og seniorerne i 60erne.
/ Børnefamilierne vil i stigende grad flytte ud fra de store byer, og bosætte sig i mindre byer, i små
bysamfund og i landdistrikterne.
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0013.png
Et godt sted at bo
/ De fem vigtigste faciliteter i nærheden af boligen, når man vælger et sted at bo:
1)
2)
3)
4)
5)
Indkøbsmuligheder
Natur og skov
Gode vejforbindelser
Nærhed til familien
Offentlig transport
Nærhed til arbejdspladsen kommer først på en 8. plads, og det forventes, at afkoblingen mellem bolig
og arbejde øges - ikke mindst accelereret af coronakrisen.
Når man kun behøver at møde på arbejdspladsen 1-2 gange om ugen vil mange foretrække store, billige
boliger med længere pendlerafstand end mindre og dyrere boliger tættere på arbejdspladsen.
/ Uddannelsesknudepunkter i de større byer - Horsens og Aarhus (Viby J.)
| Fremtidigt togstop i Hovedgård
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Præsentation fra Horsens Kommune og Hovedgård Lokalråds foretræde 10/5-22 om et kommende togstop i Hovedgård
2576946_0014.png
Spørgsmål
| Fremtidigt togstop i Hovedgård